Onhan Avantissakin webastoja, niin uskallan kysyä tämän kysymyksen Avanttipalstalla, vaikka itseasiassa olen hommaamassa akkua pakuun.
Siis tarkoitus olisi saada transportterin noin 6v vanhan Varta 95ah alkuperäisakun tilalle uutta. Webastokäyttö kuluttaa akkua kovasti, ainakin parina viime talvena, eikä muuta lämmitystä olekaan. Lisälatausta Ctekillä on tarvittu kovimmilla pakkasilla, eikä jännite nyt enää nouse yli 12V kesälläkään.
Vartalla olisi 95Ah AGM akku (joku start&stop+) ja halvempi 100 Ah Silver dynamic. Hintaeroa on satasen luokkaa. Muilla valmistajilla hintaero on melkein samaa luokkaa, vaikka joitain AGM:iä saa melkein vakioakunkin hinnalla. Vartan AGM on 2v takuulla, kun tavallinen 3v takuulla.
AGM pitäisi latautua nopeammin, mutta sen kylmän siedosta en ole löytänyt infoa. Kestoikäkin pitäisi olla parempi, mutta faktaa ei oikein löydy siitäkään.
Jos siis olette tätä miettinyt ja päätyneet AGM:ään, niin millä ominaisuuksilla olette sen perustelleet?
Siis tarkoitus olisi saada transportterin noin 6v vanhan Varta 95ah alkuperäisakun tilalle uutta. Webastokäyttö kuluttaa akkua kovasti, ainakin parina viime talvena, eikä muuta lämmitystä olekaan. Lisälatausta Ctekillä on tarvittu kovimmilla pakkasilla, eikä jännite nyt enää nouse yli 12V kesälläkään.
Vartalla olisi 95Ah AGM akku (joku start&stop+) ja halvempi 100 Ah Silver dynamic. Hintaeroa on satasen luokkaa. Muilla valmistajilla hintaero on melkein samaa luokkaa, vaikka joitain AGM:iä saa melkein vakioakunkin hinnalla. Vartan AGM on 2v takuulla, kun tavallinen 3v takuulla.
AGM pitäisi latautua nopeammin, mutta sen kylmän siedosta en ole löytänyt infoa. Kestoikäkin pitäisi olla parempi, mutta faktaa ei oikein löydy siitäkään.
Jos siis olette tätä miettinyt ja päätyneet AGM:ään, niin millä ominaisuuksilla olette sen perustelleet?