AGM akut?

exjko

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
24.2.2009
1 093
29
48
Onhan Avantissakin webastoja, niin uskallan kysyä tämän kysymyksen Avanttipalstalla, vaikka itseasiassa olen hommaamassa akkua pakuun.

Siis tarkoitus olisi saada transportterin noin 6v vanhan Varta 95ah alkuperäisakun tilalle uutta. Webastokäyttö kuluttaa akkua kovasti, ainakin parina viime talvena, eikä muuta lämmitystä olekaan. Lisälatausta Ctekillä on tarvittu kovimmilla pakkasilla, eikä jännite nyt enää nouse yli 12V kesälläkään.

Vartalla olisi 95Ah AGM akku (joku start&stop+) ja halvempi 100 Ah Silver dynamic. Hintaeroa on satasen luokkaa. Muilla valmistajilla hintaero on melkein samaa luokkaa, vaikka joitain AGM:iä saa melkein vakioakunkin hinnalla. Vartan AGM on 2v takuulla, kun tavallinen 3v takuulla.

AGM pitäisi latautua nopeammin, mutta sen kylmän siedosta en ole löytänyt infoa. Kestoikäkin pitäisi olla parempi, mutta faktaa ei oikein löydy siitäkään.

Jos siis olette tätä miettinyt ja päätyneet AGM:ään, niin millä ominaisuuksilla olette sen perustelleet?
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
En osaa noiden eroista sanoa, mutta ite hommasin exiden 760A käynnistysvirran antavan akun, jolla 5.2 kW webasto pyörii 2-4 kertaa päivässä. Muuta lämpöä ei ole ollut ja varoiksi lataan talvella n 1/kk ctekillä akun täyteen. Muistaaksein maksoi n. 100 eur pari vuotta sitte.
kone on 2.0 HDI
 

exjko

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
24.2.2009
1 093
29
48
Lopputulemaksi jäi tavallinen akku, kuitenkin silver tyyppinen. Hintaero AGM:ään sijoitetaan tarvittaessa akun lämmittimeen.

Jostain kuukkelista kaivoin tiedot, että
A: akku pystyy ottamaan vastaan latausta vain 2-3Ah tunnissa -30 asteen pakkasessa,
B: akun varaus on vain 40% nimellisestä -30 pakkasessa
joten muutamassa peräkkäisessä tulipalopakkaspäivässä akku kuivuu väistämättä. Eli akkulämmitin yhdistettynä tehokkaaseen 10-20A akkulaturiin näyttäisi optimiratkaisulta. Joskin hankintahinnalla ajaisi muutaman taksireissunkin...
 

natikka

Jäsen
4.6.2010
32
0
6
Minä käytän timpurinhommissa webastoa talvella parikertaa päivässä tavallisella akulla (auton alkuperäinen mb vito) sai tetsata akkulaturin kanssa pakkasilla kokoajan viime tammikuussa vaihdatin agm tyyppisen akun eikä ole sen jälkeen akkulaturia tarvinnu. Kyllä sen lisähinnan maksaa mielellään kunhan parina aamuna klo 5:00 pakkasta 25 antaa lisävirtaa kun webasto syönny akun kuivaksi. Normaali akulla jos käyttää 30min webasto pitää ajomatkan kestää 60min muuten loppuu virta.
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
A: akku pystyy ottamaan vastaan latausta vain 2-3Ah tunnissa -30 asteen pakkasessa,
Hyvä jos sitäkään. Tyhjää akkua on turha ladata pakkasessa autossa kiinni. Akku latautuu paljon paremmin kun sen kantaa sisälle lämpimään. Jostain olen tälle ihan tieteellisen selityksenkin kuullut, mutta en sitä kyllä enää muista.