Agromatic 740 ajomoottori vuotaa | AvantClub - Keskustelupalsta

Lapiomies

Jäsen
Keskustelun aloittaja
23.8.2009
14
0
1
Eli tuossa on Danfossin ajomoottoreita yksi per puoli ja ketjuilla veto pyörille. Tässä tänään sitten ehdin tuota ihmettelemään ja sieltä ne öljyt taitaa karata tiivisteen ja akselin välistä.

Kysymys kuuluukin, että kannattaako tumpelon yrittää tuota itse vaihtaa ja mistähän tuota tiivistettä lähtisi kyselemään. Tuon akselin tiivisteen vaihtamiseksi ei tarvitse vissiin juurikaan moottoria purkaa. Moottorissa oli merkintä FC2FK tai niin minä ainakin nuo merkit arvailin. Google ei ainakaan mitään noilla kriteereillä löytänyt.

Sitten vielä olisi hauska tietää miten tiukalla noiden vetoketjujen kuuluisi olla, kun olivat mielestäni melko löysällä.

Kiitokset jo etukäteen tietäjille.


-Lapiomies

Ps. Kone on vuosimallia 2001.
 
Powercatissa ketjujen sopiva kireys oli semmoinen 5cm (+/- 25mm) heilutusvara ketjun keskeltä.

Kannattaa nostaa kone ilmaan että saa pyöritettyä kokeeksi välillä. Avantissa on ketjut lukolla, jolloin ne saa tarvittaessa katkaistua pesua varten. Kone pysyy hyvin ilmassa vaikkapa bilteman autopukeilla. Ketjuja ei tarvitse kiristää kuin kerran-pari vuodessa ellei urakalla sepeliä aja, joten samalla kannattaa putsata ketjukotelot yms.

Korjaussarjaa ja räjäytyskuvia pumppuun kannattaa kysäistä www.polarteknik.fi ja www.nestepaine.fi
 
Ensiksikin kiitokset nopeasta vastauksesta Maasturistille. Pidemmän aikaa on tullut foorumia lueskeltua mielenkiinnolla ja hyviä ideoita ammentaen.

Viime syksynä tuli tuo ostettu ja hyvin tuo on muuten pelannut. Vuoto ilmesty tuossa syys talvella, kun sai piha hommat tehtyä ja siitä asti tuo on seissyt tyhjän panttina odottaen inspiraatiota. Saattaa olla, että vuoto sai alkunsa jonakin pakkasaamuna, kun tuo oli vielä ulkosäilytyksessä. Oiskohan päässyt sopivasti jäätymään.

Ketjut ovat tässäkin lukoilla ja katkaistavat - ei noita muuten pois/paikalleen saiskaan. Ketjukotelot on tosiaan syytä putsata aika ajoin. Ei tullut aikasemmin kiinnitetyä huomiota moiseen, kun kone oli todella siisti ikäisekseen ja tuntejakaan ei ollut kauheasti mittarissa. Mutta tänään tosiaan vasta tuon toisen puolen aukaisin ja sieltä tuli moskaa noin 6 litraa. Toinen puoli jäi vielä aukaisematta mutta eiköhän sieltäkin löydy tavaraa reippaasti.

Kiitokset linkeistä - täytyy huomenna alkaa soittelemaan.

-Lapiomies
 
...juu, niihin koteloihin kertyy kaikenlaista.

O-rengasketjuja ei sitten kannata liottaa bensassa tai muussa liuottimessa vaan esim. putsata rätillä suurimmat ja laittaa ketjut vaikkapa pesuvadin pohjalle öljyyn likoamaan ja pyyhkäistä ennen päälle laittoa vielä irtonaiset moskat pois (vanha pensseli on tässä hyvä). Jos huollon ajoittaa öljynvaihtoon, toimii vanha hydrauliikkaöljy hyvänä pesuöljynä.

Kuuliin taannoin agraarin legendan sylinteristä jonka korvake oli talvella haljennut, kun oli ollut paikassa, johon tipahteli räystäältä vettä joka sittemmin jäätyi. Tästä viisastuneena rasvasin ennen pakkasia kaikki paikat jotka olivat rasvattavissa. Mainio jälkiviisaus tähän kohtaan niille joita pakkanen kohteli kaltoin :idea:
 
Vähän asian vierestä mutta Bobcatilla ajettu 9800 tuntia, ei ikinä ole ketjuille mitään huoltoa tehty, vähän erilainen kone (tästäkin) kohtaa...
 
Maasturistille:
Joo kyllähän noi kotelot oli suunniteltu siihen malliin, että kaikki mitä sisään tulee niin siellä pysyy. Toiselta puolelta oli myös toisesta ketjusta lukko karannut mutta vahinkoa ei päässyt tapahtumaan.

Norcar sai tiivisteen siihen moottoriin tosin mukaan tulee myös pääty laippa ja hintakin oli sen mukainen (130€) mutta elämä on. Väittivät kovasti että sitä tiivistettä ei pysty pelkästään uusimaan ja voi hyvin näin ollakkin. Täytyy yrittää sitten sitä ylimääräiseksi jäävää laippa/tiiviste systeemiä ehjätä.

Tuli räpsästyä pari kuvaakin ja vähän tarinaa alla olevalle sivulle.
http://www.virranjakaja.net/index.php?page=agromatic

220:lle:
Työkoneet onkin tehty kestämään ja tuskin nääkään ainakaan pahemmaksi menee, jos joskus noi kotelot tyhjää ja ketjut pesee. Mutta kyllä nää tälleen terapialeluina menee vaikka ei tää liukuohjattu oikeen oo paras mahdollinen mulle paitsi hinnan puolesta. Kyllähän tollanen S175+Hitec hakkaa mennen tullen tän Agromatic+Avant 205 yhdistelmän mutta köyhällä ei oo varaa kuin halpaan.
 
Maasturisti sanoi:
O-rengasketjuja ei sitten kannata liottaa bensassa tai muussa liuottimessa vaan esim. putsata rätillä suurimmat ja laittaa ketjut vaikkapa pesuvadin pohjalle öljyyn likoamaan ja pyyhkäistä ennen päälle laittoa vielä irtonaiset moskat pois (vanha pensseli on tässä hyvä). Jos huollon ajoittaa öljynvaihtoon, toimii vanha hydrauliikkaöljy hyvänä pesuöljynä.

Joskus muinoin keitettiin putsatut moottoripyörän ketjut vaseliinissa. Näin saatiin kunnon kestovoitelu.
Sitten tuli nämä o-renkaiset ja nailon holkilliset ketjut käyttöön. Niistä tuli keiton jälkeen aika jäykät käyttää, kun nailonit suli pursuten lenkkien välistä.
 
Laitetaanpas sen verran päivitystä, että hintaa tuli laipalle ton tänään tulleen laskun mukaan 80€ joka on jo paljon inhimillisempi summa. En tiedä kuka sekoili ja mitä mutta parempi se näin on. Vielä kun sais ne rojutkin laskun lisäksi niin pääsis siirtelemään lumia ennenkuin katoavat :roll: .
 

Uusimmat keskustelut