Ahtaiden paikkojen rälläköinti/hiominen/puhdistus yms | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Tuossa eilen peräkärryä hitsillä räkiessä kiroilin, että paikkojen puhdistus, hionta/rälläköinti puhtaaksi on todella hankalaa jos paikka on ahdas tai "sopivan" muotoinen. Yritin käyttää poraan kiinnitettyä hiontaterää, mutta ei siitä ollut oikein mihinkään (semmoinen karhea kivikartio).

Olisiko planeetalla vinkkejä ahtaiden paikkojen hiomiseen, rälläköintiin yms? Esimerkiksi I-palkissa sopivasti kiinni oleva suorakaidepalkki on todella hankala putsata päästään, kun ne I-palkin sakarat tulee tielle.

Löytyisikö poraan parempia teriä hiomiseen? Olisiko Dremel oikea ratkaisu?
 
Ratkaisu on hiekkapuhallus, tai teräskuulasinkous. Hiomalla et kunnollista saa. Puhallettuun pintaan maalikin tarttuu pitävästi. Herkempiä, pieniä osia olen yleensä lasikuulapuhaltanut. :cool:
 
Sekatyömies sanoi:
Ratkaisu on hiekkapuhallus, tai teräskuulasinkous. Hiomalla et kunnollista saa. Puhallettuun pintaan maalikin tarttuu pitävästi. Herkempiä, pieniä osia olen yleensä lasikuulapuhaltanut. :cool:

Juu-u, mutta mitenkäs isommat kappaleet? Ja alkaa tulemaan taas korjauksille hintaa.. Mikäs hiomisessa on muuten vikana jos ulkonäkö unohdetaan?
 
jets sanoi:
Juu-u, mutta mitenkäs isommat kappaleet? Ja alkaa tulemaan taas korjauksille hintaa.. Mikäs hiomisessa on muuten vikana jos ulkonäkö unohdetaan?

Isot kappaleet hiekkapuhalletaan kokonaan, tai tarpeelisesta kohdasta (esim. hitsaamalla korjattu sauma).
Puhalletu/maalattu pinta kestää pidempään ja siten halvempi.

-Halvimmillaan pääset hiekkapuhaltamaan esim. korjaushitsauksia omistamalla paineilmakompressorin ja hiekkapuhalluskannun.
Kannu on vain maaliruiskun kokoinen, sopiva raekoko siihen 0,5-1,0mm.

Tässä asiassa ei pyritä pelkästään parempaan ulkonäköön, vaan kestävyyteen ja säilyvyyteen.

Pinnan puhaltaminen em. menetelmillä avaa pinnassa olevat huokoset jotka pohjamaali täyttää ja
saavutetaan optimaalinen tartunta/tunkeuma.

Hiominen puhdistaa pinnasta vierasaineet, mutta sulkee pinnan huokoset, jolloin pinta "kiillottuu" ja
maalin tarttuminen on vain välttävää.

Kuten mainitsit hiomisella on vaikea saavuttaa kaikkia kohteita, niissä maalin suojaavuus jää kosmeetiseksi.
-Siinä muutama syy miksi puhaltaminen on parempi vaihtoehto. ;)
 
Sekatyömies sanoi:
-Halvimmillaan pääset hiekkapuhaltamaan esim. korjaushitsauksia omistamalla paineilmakompressorin ja hiekkapuhalluskannun.
Kannu on vain maaliruiskun kokoinen, sopiva raekoko siihen 0,5-1,0mm.

Aina oppii uutta.. Ja ulkonako tuommoista hiekkapuhaltamista passaisi suorittaa? Mistä tuommoisen kannun ja siihen "polttoainetta" voi ostaa? En ollut kuullutkaan.

Taas on osoitettu, että planeetalta jos mistä, saa neuvoja :) Kiitän.

Ja lisävinkkejä saa antaa tietenkin.
 
jets sanoi:
Aina oppii uutta.. Ja ulkonako tuommoista hiekkapuhaltamista passaisi suorittaa? Mistä tuommoisen kannun ja siihen "polttoainetta" voi ostaa? En ollut kuullutkaan.

Taas on osoitettu, että planeetalta jos mistä, saa neuvoja :) Kiitän.

Ja lisävinkkejä saa antaa tietenkin.

Kun vaan on kuivaa ja mielellään lämintä, voi ulkona puhaltaa. Jos haluaa kierrättää puhallushiekkaa, laittaa
esim. rakennusmuovia alle/ympärille ja kaataa kerätyn hiekan takaisin kannuun. Kierrätettävän hiekan on tietysti oltava kuivaa ja
roskatonta.
Kannuja töytyy Motonetistä, Biltemasta, autotarvikeliikkeistä jne. ja hiekkaa rautakaupoista säkkitavarana. Älä ota liian karkeaa!
Kannu on tietysti tarkoitettu pieniin puhallustarpeisiin, mutta on niin kätevä, että käytän sitä usein.
Suuremmat hommat olen nykyään teetänyt, kun isompien puhallusten jäljiltä sotku on melkoinen ja viiteliäisyys iän myötä vähentynyt. :lol:
 

Liitteet

  • Puhallusvälineitä.jpg
    Puhallusvälineitä.jpg
    166,4 KB · Katselut: 3 303
Lisäksi vois todeta, että kompuran on syytä olla melko tehokas, tuotto mieluummin 300-400l, niin onnistuu. Ja ilman on syytä olla puhdasta (=öljytöntä). Öljy tukkii suuttimen.
 
Vesi paineilmassa myös pilaa hiekkapuhalluksen.

En tiedä millä hitsaat, mutta kun migillä hitsaa ja lanka lähtee palamaan, niin pienet epäpuhtaudet ei haittaa. Ei etenkään kun hitsataan vähän paksumpaa tavaraa. Vain galvanointi on totista myrkkyä hitsauksissa. Se rätisee ja räiskii niin ettei hommasta tule yhtään mitään jollei sitä ole poistettu huolella kokonaan.
 
,,,ja pienempiin hiontatarpeisiin suosittelen dremelin sijaan fein multimaster konetta, johon saa erilaisia hiontapäitä koneen kanssa paketoituna kalliimmissa laukuissa tai erikseen irtonaisina. Dremel on liian pikkutarkka ja arvokas käytettävä isompiin töihin, kuluttaa teränsä vauhdilla metallissa.
 
Maasturisti sanoi:
,,,ja pienempiin hiontatarpeisiin suosittelen dremelin sijaan fein multimaster konetta, johon saa erilaisia hiontapäitä koneen kanssa paketoituna kalliimmissa laukuissa tai erikseen irtonaisina. Dremel on liian pikkutarkka ja arvokas käytettävä isompiin töihin, kuluttaa teränsä vauhdilla metallissa.

Kappas vain.. Mullahan on tosiaan tuo Boschin vastaava. Täytyypä tutkia minkälaisia teriä siihen saa.
 
Tuossa taisi mennä puurot ja vellit sekaisin...ymmärsin että kysymys oli ruosteen yms. poistosta pintakäsittelyä varten.

-Mutta jos kyse on hitsattavan kohteen avaamisesta/puhdistamisesta hitsausta varten ovat pyörivätviilat hyviä työkaluja
ahtaisiin paikkoihin. Paineilma supralla vauhtia viilaan luokaa 20000r/min, niin vanha hitsaussauma muuttuu pieniksi metallitikuiksi
melko helposti ja nopeasti.

Kumpaa hommaa "Jets" nyt mahtoi kysyä? :oops:
 
Jatkan tähä ku en uutta topikkia alottais... Hitsasin tänään ekaa kertaa uudella automaattimaskilla (Avantin lisäpainoja) ja olipas loisto värkki! Honkkarin halpismalli mutta toimi hyvin. Mulla oli joskus viis vuotta sitte sellane ku tarvi patteritkin mutta täs uudes on vaa joku aurinkokennon tapanen. En edes tiedä muista mihin se vanha joutu, niin surkee se oli vaikka oli uus patteri. Tais mennä prässiin, ei oo ainakaan tullu takas.

Huomenna tai tiistain pitää hakee 80x40x4 palkkii ja alkaa työstään uutta trukkihaarukkaa kun vanha meni edellisen koneen mukanan. Siin tulee kans sisäkulmii jokka hiema vaikeeta putsata (ny päästiin otsikkoon hi). Porakoneeseen teräsharja, välillä pienikehäinen ja välillä isompi. Ja välillä puurotoiminen teräsharja kun koneet ei mahdu.

Ny ku vielä oppeis hitsaan...
 
... Ja joskus on tullu käytettyä laajemilla pinnoilla (autohommissa) 3M- valmistamia kumilaikkoja. Niiden oikea kutsumanimi ei tule mieleen, mutta ovat semmoisia mustia tai harmaita solukkoja ja niitä saa porakone ja rälläkkäsovitteisina.

Ovat erittäin tehokkaita ruosteen ja maalin poistajia ja plussaa on etteivät naarmuta metallia. Hintaa on lähemmäs kymppi/laikka ja kuluvat melko vauhdilla, josta syystä niitä ei tule yhtenään käytettyä.
 
Itse käytän sähköviilaa. Elikkäs siis sähkökäyttöinen erilaisilla kärkivaihtoehdoilla varustettu Black n dekker. Tuontitukusta ostettu ja hyvin jytää. Edullinen ja nauhat kestää hyvin käyttöä. Syö metalliakin tarpeen tullen!
 
Jeps, sähköviila on hyvä. Mä oon käyttänyt loppuun noita Black&Deckereitä jo kolme. Kaikista mennyt laakerit ja/tai laakeripesät, jos nyt oikein muistan. Neljättä ostaessa vaihdoin merkkiä ja ostinkin tuplasti kalliimman Makitan. Se on kestänyt aivan loistavasti. Mä käytän sitä pääasiassa nimenomaan metallin hiomiseen.
 
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/S%C3%A4hk%C3%B6ty%C3%B6kalut/Hiomakoneet/Suorahiomakoneet/156/Suorahiomakone+Hitachi+GP2S2/2276
Tuollaista suorahiomakonetta olen käyttänyt ahtaiden paikkojen hiomiseen esim saumojen avaukseen :)
 
Suorahiomakone on minusta hyvä vaihtoehto, kun pitää päästä ahtaisiin paikkoihin.

Itse käytän sellaista, joka pyörii muistaakseni 7000 - 25000 rpm. Sille käyvät halkaisijaltaan pienet ("hiomapaperi"-työkalun halkaisija enintään 30-40 mm ja koneviilan halkaisija ehkä alle 20 mm) työkalut, joista Bilteman myymä koneviilasarja on hinnaltaan halpa eikä ole laadultaan ihan toivoton. Lisäksi pienet lamellilaikat toimivat, kunhan ei nosta kierroksia liian suureksi. Tällaisella koneella pitää vain varoa, että ei työnnä koneviilan terää siten, että se juuttuu kiinni. Terän kappaleet lähtevät liikkeelle aika hätäiseen.

Suorahiomakoneita on myös sellaisia, joissa on alennusvaihde ja kierrosnopeudet suunnilleen 2000 - 9000 rpm. Nämä on ymmärtääkseni tarkoitettu enemmän hiontaan kuin viilaamiseen ja niihin sopivat halkaisijaltaan isommat työkalut.

En osaa sanoa noista hiekkapuhallus- tai muista vastaavista ja niiden työstöjäljestä, mutta ainakin minusta ihan tavallisella rälläkällä ja 40-karkeutta olevalla lamellilaikalla saa kyllä aika karkean pinnan.
 

Uusimmat keskustelut