bleve sanoi:Yhdistelmän kokonaispaino menee aina yli 3500 kilon kuorma-autolla. Eli mitään kevytperäkärryä ei saa vetää kuorma-autolla ilman pikku-E:tä. Tämä oli aikoinaan syy miksi kävin uusimassa ajokortin saadakseni pikku-E:n koska silloisessa työpaikassa vedeltiin kohtuu usein kevytperäkärryä kuorma-auton perässä.
Hardware sanoi:bleve sanoi:Yhdistelmän kokonaispaino menee aina yli 3500 kilon kuorma-autolla. Eli mitään kevytperäkärryä ei saa vetää kuorma-autolla ilman pikku-E:tä. Tämä oli aikoinaan syy miksi kävin uusimassa ajokortin saadakseni pikku-E:n koska silloisessa työpaikassa vedeltiin kohtuu usein kevytperäkärryä kuorma-auton perässä.
Kyllä C-kortti riittää kevyen peräkärryn vetämiseen.
---
Trafi:
C-luokka, johon kuuluvat
a) muut kuin D1- tai D-luokkaan kuuluvat ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3 500 kg ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä
b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on tähän luokkaan kuuluva vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg.
Ajo-oikeuden saava on täyttänyt 21 vuotta tai, jos henkilöllä on muu kuin nopeutetusti suoritettu kuorma-auton kuljettajan perustason ammattipätevyys, 18 vuotta.
---
Voipi tulla tuomio myös liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vai mikä lie oikea termi. Tiedän tapauksen, kun puutteellisesti sidotusta suursäkistä tuli sakkojen lisäksi 2 kk ajokieltoa.Kenties?
700kg - 400kg = 300kg ylikuormaa joka maksaa x euroa/kilogramma ja punnituksella ratkaistaan lähimmällä autovaakalla nykyään jos olen oikein joskus ymmärtänyt.
Muistan jossain lukeneeni, että 5% saa olla ylikuormaa, ja tuo sääntö sitten sen jälkeen.ylityksen täydeltä sadalta kilolta 30 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta maksu on kuitenkin 90 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 120 euroa. Ylikuorma todetaan yleensä poliisin liikenneryhmien tekemissä ratsioissa ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä punnitsemalla.