ajokortti asiaa vaunujen vetämiseen | Sivu 3 | AvantClub - Keskustelupalsta
Eikö C kortilla saa laittaa max 750 kg vaunu perään??? Näin on kyllä opetettu autokoulussa silloin joskus!
 
bleve sanoi:
Yhdistelmän kokonaispaino menee aina yli 3500 kilon kuorma-autolla. Eli mitään kevytperäkärryä ei saa vetää kuorma-autolla ilman pikku-E:tä. Tämä oli aikoinaan syy miksi kävin uusimassa ajokortin saadakseni pikku-E:n koska silloisessa työpaikassa vedeltiin kohtuu usein kevytperäkärryä kuorma-auton perässä.

Kyllä C-kortti riittää kevyen peräkärryn vetämiseen.
---
Trafi:

C-luokka, johon kuuluvat
a) muut kuin D1- tai D-luokkaan kuuluvat ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3 500 kg ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä
b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on tähän luokkaan kuuluva vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg.
Ajo-oikeuden saava on täyttänyt 21 vuotta tai, jos henkilöllä on muu kuin nopeutetusti suoritettu kuorma-auton kuljettajan perustason ammattipätevyys, 18 vuotta.
---
 
Hardware sanoi:
bleve sanoi:
Yhdistelmän kokonaispaino menee aina yli 3500 kilon kuorma-autolla. Eli mitään kevytperäkärryä ei saa vetää kuorma-autolla ilman pikku-E:tä. Tämä oli aikoinaan syy miksi kävin uusimassa ajokortin saadakseni pikku-E:n koska silloisessa työpaikassa vedeltiin kohtuu usein kevytperäkärryä kuorma-auton perässä.

Kyllä C-kortti riittää kevyen peräkärryn vetämiseen.
---
Trafi:

C-luokka, johon kuuluvat
a) muut kuin D1- tai D-luokkaan kuuluvat ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3 500 kg ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä
b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on tähän luokkaan kuuluva vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg.
Ajo-oikeuden saava on täyttänyt 21 vuotta tai, jos henkilöllä on muu kuin nopeutetusti suoritettu kuorma-auton kuljettajan perustason ammattipätevyys, 18 vuotta.
---

Löydin myös tuon saman Trafilla. Muisti ei siis ollut vielä aukkoja täynnä...
 
Saako halvemman tuomion jos vetää kevyemmällä jarruttomalla kärryllä ja ja ei ylitä 3500kg kokonais painossa ?
Henkilöauto ja telikärry ja avant 220
Telikärryssä painoraja noin 400kg
 
Kenties?
700kg - 400kg = 300kg ylikuormaa joka maksaa x euroa/kilogramma ja punnituksella ratkaistaan lähimmällä autovaakalla nykyään jos olen oikein joskus ymmärtänyt.
 
Kenties?
700kg - 400kg = 300kg ylikuormaa joka maksaa x euroa/kilogramma ja punnituksella ratkaistaan lähimmällä autovaakalla nykyään jos olen oikein joskus ymmärtänyt.
Voipi tulla tuomio myös liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vai mikä lie oikea termi. Tiedän tapauksen, kun puutteellisesti sidotusta suursäkistä tuli sakkojen lisäksi 2 kk ajokieltoa.

Koneen muotoinen ylikuorma osoittaa tietynasteista piittaamattomuutta, eikä muodostu "vahingossa", kuten jossain sorakuormassa.
 
Kuinka lie menee jos sattuu se vahingoista pahin liikenteessä, eli menee ihmishenkiä, niin onkohan vakuutukset voimassa jos ylikuormaa tai kortitta ajaa. Myöskin kaluston korvaukset voi langeta itselle maksettavaksi. Näitä asioita ainakin itse miettisin
 
ylityksen täydeltä sadalta kilolta 30 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta maksu on kuitenkin 90 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 120 euroa. Ylikuorma todetaan yleensä poliisin liikenneryhmien tekemissä ratsioissa ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä punnitsemalla.
 
ylityksen täydeltä sadalta kilolta 30 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta maksu on kuitenkin 90 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 120 euroa. Ylikuorma todetaan yleensä poliisin liikenneryhmien tekemissä ratsioissa ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä punnitsemalla.
Muistan jossain lukeneeni, että 5% saa olla ylikuormaa, ja tuo sääntö sitten sen jälkeen.

Eli vaikkapa 3500kg kärry lasteineen = 3675 kg (5% yli), aisapainoa 150 kg = 3825 kg. Toi menis vielä "ilmaiseksi". Tiässit.
 

Laki ylikuormamaksusta​

4. Maksun peruste​

Ylikuormamaksu määrätään ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän sallitun kokonaismassan taikka sallitun akseliin tai teliin kohdistuvan massan ylittävästä massasta siltä osin kuin ylitys on enemmän kuin viisi prosenttia sallitusta kokonaismassasta taikka enemmän kuin kymmenen prosenttia sallitusta akseliin tai teliin kohdistuvasta massasta.

Maksun suuruus​

Ylikuormamaksu on jokaiselta 4 §:n mukaisesti lasketun ylityksen täydeltä sadalta kilolta 30 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta maksu on kuitenkin 90 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 120 euroa.
 
Raha on siinä tilanteessa sivuseikka kun pikkumuulista menee aisa tai akseli poikki ja ajoneuvon kuljettaja tai täysin syyttömät sivulliset vammautuvat/kuolevat.Ajaa nyt vaan sen pikku e kortin ja oikialla kärryllä kuskailee koneita..helpottaa kummasti.
 
Suhtaudun hieman epäilevästi, sovellletaanko lakia ja asetusta ylikuormamaksusta, jos vedän henkilöautollani kevyttä perävaunua, johon olen sullonut 420 Avantin. Tuskin 180,- ylikuormamaksua kompensoisi muita rikkeitä, paljousalennushan koskee pääsääntöisesti "oikeita" rikollisia.

Toisaalta pyytäväthän pelkästään kuluja aiheuttaneet turvapaikanhakijat menetetyistä vapaapäivistään samaa, mitä kokenut ekonomikin on korvaukseksi saanut, joten voisihan sitä yrittää pikaista tunnustusta konstaapelille? Aina kannattaa yrittää!
 

Uusimmat keskustelut