auton talvirenkaat avanttiin??? | AvantClub - Keskustelupalsta

antti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
Onko kellään kokemuksia auton renkaiden laitosta 320 avanttiin :?:

Kun tuntuu että varsinkin suojakelillä loppuu pito, niin oon suunnitellu että jos laittas talvirenkaat alle 13 tuuman 155 renkaissa, on melkein sama halkaisija.

Vanteitahan on satasen jaolla ja et:een voi muutaa peltivanteista kohtuu helposti.

Ketjut oon hylänny ihan sen takia, kun minusta ne tonkii liikaa, ja pitäs yrittää pitää tuo polanne ettei kaikki pikku kivet lähe liikkeelle pihasta.
 
En kyllä ymmärtänyt ihan täysin perusteita olla käyttämättä ketjuja. Niillä pitoa on liukkaassakin lumessa ja jäällä lähes kuin kesällä. Suosittelen. Kannattaa ainakin kokeilla.
 
No siis ne ketjut tollasessa liukuohjatussahan suttaa periaatteessa koko ajan lumen pintaa, ja kaivaa aika ihanasti murskeen esille, kun pihassa on puhas 16mm murske.

Syksyllä kun alkaa tuleen ensimmäiset lumet niin porkkaan pihan polanteelle, ja tämä polanne estää sen että nuo pikku kivet ei lähe liikkeelle kun auraa.

Tuota polannetta sitten yritän sujella läpi talven ja ootelen aurinkoa joka sulattaa sen sitten keväällä.

Kokemuksia on nuista ketjuista mönkiässä, ne ainakin siinä kaivoivat aika lailla. Ja mönkijä on neliveto, eikä mikään kiinalainen takapotku räpätin.

Ja ei kai nuissa auton renkaissa pitäs tulla mitkään painoasiat esteeksi, kun nuo autot painaa yli tonnin ja avantti alle tonnin.
 
Syksyllä ensilumia auratessa soran nousu lumen mukana on toki meilläkin ongelma, mutta yleensä maanpinta jäätyy ja sitt ei enää ongelmaa ole. Mutta, toki tämä on varmaan paikkakohtainen asia.

Auton renkaista ei kokemusta. Painon puolesta auton renkaat varmaan toimii, mutta mahtaakohan toi pito parantua yhtään autonrenkailla...
 
Mulla oli Proficatissa kolme talvee nurmirenkaat ja tähän talveen laitoin uudet traktorikuvioiset alle. Pääsin varmaan yhdeksän metriä ku totesin ettei näillä tee mitään talvella ilman ketjuja... Joten jos löydät oikeen karkeet (=uutta vastaavat) talvirenkaat niin saattaahan ne olla paremmat kuin traktorikuvioiset. Itse laittaisin mahdollisimman leveät (185 ainakin) talvihommiin, mutta tiedän että kaikki ei oo samaa mieltä...

Mä kyllä petyin todella paljon traktrorikuvioisiin, meni hankinta suoraan sanoen ihan hukkaan.
 
Juu kyllä liukuohjattu kaivattaa jos alla sora tai murske. Itsellä oli alkutalven nurmirenkaat, mutta nyt kun tuli lunta 30cm kerralla niin ei päässyt koneella mihinkään. Laitoin mönkkäri ketjut alle ja tuli kyllä hemmetin hyvä. Ei tarvi ryskätä kun voi ajaa nätisti pidolla. Ja kun malttaa olla pyörimättä paikallaan niin ei se nyt niin pahasti kaiva.
Auton renkaat varmaan toimis hyvin etenkin jotku vanhat rallirenkaat piikeillä. Ei ehkä kaivais niin pahasti kuin ketjut mutta piikit kuitenkin lykkäis kivasti. Ja mun mielestä niin kapea kuin mahdollista jos pitoa hakee kovasta polanteesta.
 
Liikkuu ja keikkuu. Matalilla nurmirenkailla alusta on paljon sporttisempi :) Auton renkailla pikkupakkasella pitoa riittää vaikkapa katolta tippuneen pakkaantuneen lumen käsittelyyn. Jos joutuu ajelemaan nollakelillä kaltevilla pinnoilla kannattaa laittaa ketjut tai jotain muuta viksua ihan suosiolla. Mulla on yksi vino ojanvierus jossa kone haluaisi pyöriskellä loputtomiin...
 
Vähän ihmetyttää tuo ketjujen vieroksunta. Eihän niitä tarvitse laittaa kun takarenkaisiin. Viime vuonna oli alla piikilliset ketjut takana, ei suttaa ja ei jää jälkiä. Nyt renkaiden uusinnan yhteydessä vaihtui ketjut piikittömiin malleihin, edelleen takarenkaissa. Hyvin oli pitoa niilläkin. En kyllä ymmärrä mitä laitteita lykkäätte jos renkaat suttaamaan saatte.

Täällä pihassa myös 16mm murske. Tosin olen antanut ensilumien polkeentua kiinni niin ei ole nurmikot täynnä kiveä.
 
Moro,
Mulla on ollut liukuohjatussa kaksi talvea BestGripin traktoreihin tarkoitetut 11mm pitkät nastat siten, että takasissa on n.300kpl yht. ja edessä n.100kpl. yhteensä. Pito on mielestäni erinomainen ja kesto samoin. Yhtään nastaa ei ole irronnut, vaikka ajoin viimekesän kahden rakennuksen pohjien täytöt nastat alla. Lunta saa aurata täällä itä-suomessa melk. joka päivä, joten tunteja tulee huimasti vuoden aikana. Ainut huono puoli noissa nastoissa on hinta. 200kpl rasia maksoi muistaakseni luokkaa 150 euroa :(
 
Itsellä oli Proficatissa alkuun 165 x 13" kesärenkaat, joilla ajelin ensimmäisen kesän ja talven. Talvella takarenkaisiin ketjut, jolloin toimi ihan ok. Sitten laitoin nurmirenkaat, jotka tuntui heti ihan erilaiselta, kun kone kääntyi niillä ihan eri malliin. Autonrenkaissa on se huono puoli, että niissä on terävät reunat, jotka ottaa aika tehokkaasti vastaan liukuohjatussa koneessa. Autonrankaan reunat leikkaa lunta ja maata käännöksissä.

Viimein päädyin traktorikuvioisiin, joiden kanssa kone sitten on parhammillaan. Kun ajaa varovasti, niin nurmikollakin kääntyy ihan siististi. Mutta pito on jotain ihan toista kuin nurmikuvioisessa, ainakin pehmeässä maaperässä. Kuvio ei tukkeudu millään, ainakaan eteenpäin ajettaessa.

Talvella traktorikuvioiset tarvitsevat ketjut taakse, koska renkaan materiaali on niin kova ja pyöreä, että ei oikein kunnolla saa otetta lumesta. Takana olevat ketjut ei pahemmin kaiva, kun etupään renkaan pääsevät siististi liukumaan sivuttain.

Niin ja noi nurmirenkaat ovat nyt ihan turhat ainakin itselleni, joten pitäisi varmaan laittaa myyntiin ;)
 
Eiks tollaseen avanttiin vois laittaa vanhan rallisäännön mukaisia piikkikumeja, ei varmasti sudi ja nastat lähe mihenkään. Ja todennäköisesti ovat "hellempiä" pihalle mitä ketjut jos niitä pelkää. Niitä on myynnissä välillä ralli.net sivustolla.
 

Uusimmat keskustelut