Avant 200 sarjalaisen ohjaamo ja sen lämmitys? | AvantClub - Keskustelupalsta

Timo59

Jäsen
Keskustelun aloittaja
27.11.2019
21
12
3
Onko kenelläkään 200 sarjalaisessa ohjaamoa ja miten mahdollisesti olette värkänneet siihen lämmitystä?
Nyt kun talvi tekee tuloaan, niin onko 200 sarjalaiseen suunniteltu ohjaamo kuinka käyttökelpoinen talvella ja onko kukaan viritellyt siihen lämmitystä?
Itse olen harkinnut ohjaamoa ja siihen jonkinlaista lämmitystä, vai tarvitseeko tuota ohjaamoa ollenkaan...
Kertokaapa palstaveljet kuinka lumihommat sujuu ohjaamon kanssa tai ilman?
 
Ilman ohjaamoa olen 300-sarjalla lumityöt tehnyt. Sormia alkaa paleltamaan koska täytyy vipuja puristaa eikä käsineiden sisään vipuja vasten jää ilmaa lämpöeristeeksi. Myös polvet kylmettyy kun niissäkin vaatteet painuu tiukasti ihoa vasten. Ilman ohjaamoa on paljon helpompi käydä välillä käsin jotain siirtämässä ym., joten en ole toivonut ovea riesaksi, mutta lämpökahvat olisi kivat. Tähän asti on pärjännyt talvet kun välillä pysähtyy ja heiluttelee sormia tai käy jossakin lämmittelemässä. Urakointikäytössä jotain lämmitystä pitäisi olla, mutta näin omalla pihalla pärjää ilman hyttiäkin.
 
Onko kenelläkään 200 sarjalaisessa ohjaamoa ja miten mahdollisesti olette värkänneet siihen lämmitystä?
Nyt kun talvi tekee tuloaan, niin onko 200 sarjalaiseen suunniteltu ohjaamo kuinka käyttökelpoinen talvella ja onko kukaan viritellyt siihen lämmitystä?
Itse olen harkinnut ohjaamoa ja siihen jonkinlaista lämmitystä, vai tarvitseeko tuota ohjaamoa ollenkaan...
Kertokaapa palstaveljet kuinka lumihommat sujuu ohjaamon kanssa tai ilman?
Moi
Tuolla sisäpiiri puolella on minun rakentelu juttuja lämpimästä hytistä avant 630 tuli taloon alta.
Toki on eri malli kuin sinulla, mutta pleksistä tehden ei tullut kalliiksi. Mikäli webaston laittaa niin ei ole mitään väliä vaikka jää rakoja sinne tänne. Eilenkin oli -5 astetta pakkasta ja kun aurailin ensin kotona ja siirryin naapuriin niin piti ovi avata tien päällä kun tuli niin kuuma vaikka teho minimissä. Suuttimia on mulla 2kpl ja ei puhalla lähellekkään etu ikkunaa, silti ei mitään ongelmaa. Kyllä lämpösessä on mukavaa!!
 
  • Tykkään
Reaktiot: Timo59
Pari ekaa talvea aurailin hytittömällä 420:llä, ja nyt pari viimeistä talvea DLX-ohjaamossa, eli lämpöisessä. Aurausjälki on parempaa, kun ei tarvi palella ja kiirehtiä kotiin lämpimään, eli voi hieroa tarvittaessa vähän kauemminkin jotain hankalaa kohtaa. Tuntuu jopa ylelliseltä, kun voi paitahihasillaan ajella kesäkengät jalassa...
 
  • Tykkään
Reaktiot: Timo59 ja STEFFE
Tänään työpäivän jälkeen (eläkeläistyöläinen) kävin IKH.lla kyselemässä polykarbonaattitevyä ja siihen reunanauhaa. 1000 x 1500 x4mm uv suojattu molemmin puolin 98euroa. Reunanauha jotain 2,8euroa metri. Siitä illankähmyssä sitten pienellä 125mm rälläkällä jossa timanttilaikka muotoilin "sivulasin". Talli missä joutuu duunaa on todella ahdas, kun on tehty aikoinaan kelkkatalliksi. Nyt sitten mietin miten tuon saan kiinni paikalleen. Olen etsinyt ns 50mm halkasialtaan olevia "tuomaripillejä" eli putken kiinnikkeitä joilla kiinnittäisin tuon levyn ilman että tarvitsisi porata turvakaariin reikiä. Ne ovat kuitenkin pysyviä. Etrasta kävin kysäsemässä ja heillä on tilauksesta saatavilla sellaisia ns kiinnikkeitä joissa kumipäällyste putkea vasten halkaisijaltaan 51mm. Luulen että käyn sellaiset hommaamassa, jos muuta ei löydy.. Olisiko palstaveljillä muita ehdotuksia? 20191209_213757.jpg20191209_213819.jpg20191209_214849.jpg20191209_214910.jpg20191209_215000.jpg
 
Tänään työpäivän jälkeen (eläkeläistyöläinen) kävin IKH.lla kyselemässä polykarbonaattitevyä ja siihen reunanauhaa. 1000 x 1500 x4mm uv suojattu molemmin puolin 98euroa. Reunanauha jotain 2,8euroa metri. Siitä illankähmyssä sitten pienellä 125mm rälläkällä jossa timanttilaikka muotoilin "sivulasin". Talli missä joutuu duunaa on todella ahdas, kun on tehty aikoinaan kelkkatalliksi. Nyt sitten mietin miten tuon saan kiinni paikalleen. Olen etsinyt ns 50mm halkasialtaan olevia "tuomaripillejä" eli putken kiinnikkeitä joilla kiinnittäisin tuon levyn ilman että tarvitsisi porata turvakaariin reikiä. Ne ovat kuitenkin pysyviä. Etrasta kävin kysäsemässä ja heillä on tilauksesta saatavilla sellaisia ns kiinnikkeitä joissa kumipäällyste putkea vasten halkaisijaltaan 51mm. Luulen että käyn sellaiset hommaamassa, jos muuta ei löydy.. Olisiko palstaveljillä muita ehdotuksia? katso liitettä 4286katso liitettä 4287katso liitettä 4288katso liitettä 4290katso liitettä 4291
Minä kanssa yritin ensin semmoisilla pannoilla jossa kumipäällä ja metalli sisus.... Osta vain yksi ja kokeile jos onkin samanlaisia, tuolla ne on tallissa odottelee paksumpaa turvakaarta ! Ei kiristynyt kun just liian iso halkaisija. En viittinyt ruveta kikkaileen jotain siihen väliin.
 
Minä kanssa yritin ensin semmoisilla pannoilla jossa kumipäällä ja metalli sisus.... Osta vain yksi ja kokeile jos onkin samanlaisia, tuolla ne on tallissa odottelee paksumpaa turvakaarta ! Ei kiristynyt kun just liian iso halkaisija. En viittinyt ruveta kikkaileen jotain siihen väliin.
Aikoinaan oli sellaisia muovisia "tuomaripillejä" 48mm halkaisijaltaa joilla kiinnitettiin eräässä paikassa sähkökaapeleiden (50mm) suojaputkia, mutta niiden valmistus on kuulemma lopetettu. Noita kumi / metalli pantoja löytyy kaupasta, mutta pitää tosissaan testata mikä on sopivan kokoinen. Tuo 50mm on jotenkin sellainen mitta ettei sille löydy sopivaa vaikka kuinka googlettelee.... Sillähän ei ole merkitystä vaikka lasi jäisi jonkun millin irti turvakaaresta, siihenhän on varmasti saatavilla jonkinlaista tiivistenauhaa.. Tuota polykarbonaattia ei ainakaan myyjän (ulkosuomalainen) ollut UV suojattuna heillä 5mm paksuna? Miten olisi sellaiset kiinnikkeet jotka ns napsutetaan paikalleen? https://www.ahlsell.fi/34/sahko/ase...et-obo-bettermann/putkikiinnikkeet/sf1317391/ ainoa, että niistä jää osa näkyviin ainakin minulla lasin ulkoreunan ulkopuolelle. Olisi ainakin helppo ottaa kesäksi lasit irti..?????
 
Koitin etsiä tuolta aliexpressistä, mutta ei seilläkään niitä kumipäälysteisiä rinkuloita juuri kummempia ollut,

Ehkä kuitenkin tuollaisella alumiinikappaleella saisi näyttävämmän näköistä jälkeä aikaan:


Motonetissä on hyvännäköisiä rosterikiinnikkeitä, mutta ne on aika kalliita (25 e/kpl):

 
Saisko tehtaalta noita alkuperäisiä kiinnikkeitä? Ainakin omassa koneessa vm -19 on kaaressa valmiit kierrereiät mihin nuo kiinnikkeet ruuvataan.
 
"Tuomaripilli" tunnetaan ainakin LEP-asennussiteen nimellä. Näitä myydään hydrauliikan kanssa tekemisissä olevissa liikkeissä. LEP-51 sopii 47-51 mm putkille, valikoimaa riittää 65 mm asti.
Tilapäisen työvalokiinnikkeen toteutin vihreillä;) stauff-kiinnikkeillä. Ovat vähän kantikkaita, mutta tukevia vaikkapa pleksien kiinnittämiseen. Ostopaikka sama.
 
Ratkaisin ongelman helpoimmalla tavalla, kun kiinnitin sivulasin 8mm nippusiteellä. Nyt homma on hidastunut, kun komensivat eläkeläisen tehtaalle kunnossapitohommiin, niin tässä iässä ei enää jaksa iltaisin puuhastella.Sen verran sain aikaiseksi, että kävin hakemassa yhden levyn lisää tarvemateriaalia ja leikkasin tuulilasin ja takalasin 75% valmiiksi. Samalla olen myös miettinyt ohjaamon lämmitystä, niin toimisiko 12V invertteri, joka muuntaa 220V jonka jatkoksi jokin ns sisätilanlämmitin ohjaamon lämmittämiseksi? Tai onko sellaisia lämmittimiä olemassa, jotka invertterillä toimisi ja riittääkö avantin laturissa tehot, ettei sähköt hiivu käynnin aikana? Sen verran tuli investoitu kuitenkin viikolla, et tuli tilattua uusi 1300mm leveä kauha pihan lumihommia ajatellen.... Tulee sitten kun Posti suvaitsee tuoda sen perille. 20191211_194337.jpg20191211_194415.jpg
 
Viimeksi muokattu:
En tuota lataustehoa ohjekirjasta löytänyt mutta eilen oli tehtaalla jutta että olis n. 12A eli noin 100W eli ei tuolla juuri lämmitetä kun koneessa on muitakin sähkölaitteita päällä, näin talvisin ainakin työvalot jotka vie sen 20-40W ja jos on penkinlämmitin päällä niin se vie n.5A eli 60W. Tuommoinen diesel-lämmitin vois olla ok, kohtuu hintainen ja tehokas, toimivuudesta en tiedä kun ei ole kokemusta.
Semmoinen juttu tuli kans eilen esille, että jos ei pääkytkintä käännä nollille käytön jälkeen niin latauksensäädin jää kuluttamaan hieman sähköä mikä tyhjentää akun parissa kolmessa viikossa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Timo59
Tuossa pleksissä tai polykarbonaatissa vaan on se ongelma, että menee kovin äkkiä sameaksi.
Tehtaalaisessa L-ohjaamossa tuulilasi on oikeata karkaistua lasia ja muut seinät sitten polykarbonaattia.
 
Lasku virhe eli 12A x 13V = 156W, no ei tuo silti kovin paljoa ole jos vertaa auton sisätilalämppäriin joka on 900W ylöspäin.
No miten on joku pieni agregaatti, jonka jatkoksi sitten auton sisätilan lämmitin? Tottakai tuo ilmabinari venäjältä ostettuna olisi hyvä, mutta sen asentaminen ainakin meikäläisen toimesta on suhtkot vaikeaa. Pitäs tehdä polttoaineletkuliitos, ja sähköliitoksia, vetää ilmaputkia.... Jos vaan siis nykäsisi kylmällä kelillä agregaatin käyntiin ja sillä siisti..
 
Tekee ohjaamon taakse irroitettavan telineen mihin asentaa lämmittimen tankkeineen ja takaseinän pleksin läpi puhallus hyttiin ja kojetaulun 12V pistokkeesta sähkö lämmittimeen.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Timo59
Ilmalämpöpumppu? Saisiko ilmastoinnin rakennettua "ilpeksi"?
Tai ylimääräinen laturi lämmitykselle, hihnapyörään samanlainen mangkytkin kuten auton ilmastoinnissa. Pyörisi vain lämmittäessä!
 
  • Haha
Reaktiot: MikaV
200-sarjalaisessa voi tulla ongelmaksi se että hytin ilmanvaihto on melko suuri koska moottori ottaa jäähdytysilman penkin alla olevasta ritilästä. Tästä syystä tehtaalaisessa hytissä on oven alareunassa sellainen 10cm rako. Voi olla että auton sisätilanlämmittimestä ei tule riittävästä lämmintä ja riittääkö edes tuo diesel-lämmittimen 5kW, toki varmaan on lämpimämpää kuin ulkona,
 
Moi
Itsellä on webasto 2000 diesel, ostin käytettynä ja huollettuna hintaan 450€. On toiminut kuin kuuluisa junan wessa.
Lämpöä riittää vaikka pitää pienellä teholla ja hytti ei todellakaan ole ilmatiivis.
Itse asiassa pitäis kehitellä räppänöitä joita availis kun oikeesti tulee kuuma. Teinkös mää ton hytin 2017?? joka tapauksessa ei ole menny ikkunat sameiksi. Vinkkinä jos tulee jollekkin ongelmia ikkunoiden kanssa niin venepuolen aine star britellä on ikkuna hoitoaineet
step1 ja step2. Ykkösellä saa sameuden ja pienet naarmut piiloon ja kakkonen tekee jonkun kalvon siihe. Ollaan käytetty kelkkojen plekseissä ja kuomun ikkunoissa toimii.
 
  • Tykkään
Reaktiot: MikaV ja Leppis
Tommonen sähkölämmitin, isompi akku tai erillinen Avanttiin ja ylläpitolaturilla pitää akun kunnossa. Ennen liikkeelle lähtöä lämmittää hytin verkkosähköllä kuten @oke tekee.
Ehkä tuo @Timotopi ilmawebaso olisi se järkevin vaihtoehto.
Lämpöä riittäisi, tietysti joutuisi häveliäisyys syistä ajelemaan ainakin uimahousut jalassa :rolleyes:
 
Moi
Itsellä on webasto 2000 diesel, ostin käytettynä ja huollettuna hintaan 450€. On toiminut kuin kuuluisa junan wessa.
Lämpöä riittää vaikka pitää pienellä teholla ja hytti ei todellakaan ole ilmatiivis.
Itse asiassa pitäis kehitellä räppänöitä joita availis kun oikeesti tulee kuuma. Teinkös mää ton hytin 2017?? joka tapauksessa ei ole menny ikkunat sameiksi. Vinkkinä jos tulee jollekkin ongelmia ikkunoiden kanssa niin venepuolen aine star britellä on ikkuna hoitoaineet
step1 ja step2. Ykkösellä saa sameuden ja pienet naarmut piiloon ja kakkonen tekee jonkun kalvon siihe. Ollaan käytetty kelkkojen plekseissä ja kuomun ikkunoissa toimii.
Saiskos tuolla aineella myös auton ajovalojen pleksit kirkkaiks?
 
Kokemusta ei ole, mutta tuohan ois oiva peli jos toimii. Teline takalasin ulkopuolella ja tulo- ja poistoilmaletkut hyttiin ja pakari
taivaantuuliin.
Sama lämmitin vissiin kun noissa muissakin halpiksissa, tässä vaan kaikki integroitu salkkuun.
Hitsi pitääkö itekkin värkätä joku teltta tuohon pikkuiseen:eek::eek::eek:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Reaktiot: Timo59
Ilmalämpöpumppu? Saisiko ilmastoinnin rakennettua "ilpeksi"?
Tai ylimääräinen laturi lämmitykselle, hihnapyörään samanlainen mangkytkin kuten auton ilmastoinnissa. Pyörisi vain lämmittäessä!
No eihän tuokaan ny mahoton idea ole. Katoin omaa ilmalämpöpumppua joka siis lämmittää ja viilentää taloa niin max ottoteho 900W.
Akultahan se on paljon mutta hydemoottori sitä pyörittämään niin eihän se oo juur mittään ;) ;) :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Tuo lämmitin on joku kiinan laite. Toivottavasti pelittää hyvin. CE merkintä ja vuoden takuu :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: MikaV

Uusimmat keskustelut