Avant 216 moottorin vaihto

Jyrki Härkönen

Jäsen
Keskustelun aloittaja
22.2.2017
9
0
1
Hondan V2 kone otti ja hajosi. Toinen sylinteri lakkasi toimimasta. Lääkkeeksi tarjottiin moottorin vaihtoa Kohleriin. Koneeni on vuodelta 2004 ja moottorin vaihto olisi maksanut tehtaalla 3500-4000 €. Konetalo Vainikka tarjosi konevikaisesta 216:sta vaihdossa uuteen 225:een vielä 3000,00€. Välirahaa olisi vielä tarvittu aika paljon, joten, päätin yrittää vaihtaa moottorin itse. Brandt Oy:lta kerrottiin uuden Hondan koneen hinnaksi 2000,00€, joten Puuilo:eek:yn maahantuoma Tamforce pystyakselimoottori valikoitui hankittavaksi hintaan 399,00€. Laatikossa luvattiin tehoksi 15 hp jonka ajattelin riittävän. Muutama päivä meni askarrellessa ja ihmetellessä mutta lauantaina peruutin koneen tallista ja tein loppuun kesken jääneet lumityöt. Konevanhukseni on ollut melko raskaissakin töissä, mutta projektien valmistumisen myötä se jää keveään pihakäyttöön " eläkkeelle". Tamforce moottorin teho tuntuu riittävän mainiosti. Avant vanhukseni sai siis jatkoaikaa :)
 

terminus

Jäsen
15.8.2014
65
4
8
Hienoa, että on osaavia ihmisiä. Itse olisin osaamattomuuttani hyväksynyt Vainikan tarjouksen, mikä sinänsä oli mielestäni ihan kohtuullinen.
 

jets

Jäsen
18.5.2010
953
0
16
Mitäs neuvoja vastaavan tekijälle antaisit?

Et sattunut kuvia ottamaan? Tuo on vissiin pienempi moottori kuin sen hondan kone, siis kooltaan myös?
 
10.12.2010
385
4
18
Helsinki
Hondia (kuten muitakin) saa usein muualta erittäin paljon halvemmalla kuin Suomesta. Ei kuitenkaan noiden Tamforcien yms "kopioiden" hintaan. Hyvä että pidit ja sait korjattua!
 

Jyrki Härkönen

Jäsen
Keskustelun aloittaja
22.2.2017
9
0
1
Vainikan tarjous oli kyllä reilu mutta tuloni ovat tällä hetkellä sitä luokkaa ettei sitä välirahaa oikein ole pistää lompakosta. Seuraavassa moottorin vaihdosta kiinnostuneille lisätietoa: Tamforce moottorissa on sähköstartti muttei solenoidia. Motonetista löytyi sopiva parilla kympillä. Moottorin kiinnitysreijät ovat 8,8mm ilman kierteitä. 10mm tapilla tulee hyvät kierteet. Hondassa oli 8mm kiinnityspultit, joteen koneen kiinnityslevyn reijät täytyy vain suurentaa., ne ovat oikeilla kohdilla. Pakoputken alkuosa täytyy tehdä itse.( onneksi vävykokelas on taitava hitsari). Tamforcen oma äänenvaimennin ei mahdu. Laitoin moottorin kiinnikkeiden alle 4 kpl 10 mm:n koriprikkoja korokkeeksi ettei öljynsuodatin osu hydraulipumpun kiinnityslevyyn. Akselin päähän laitoin 4kpl normiprikkoja että hihna pysyy linjassa. Hihnapyörä, kiila ja kiinnityspultti käyvät suoraan. Muovikoppaa täytyy hiukan veistellä. Moottorin latausvirta on tasavirtaa. Jos haluaa akun latautuvan moottorin virralla, täytyy väliin laittaa tasavirtaregulaattori.( minulla ei vielä ole. Voi olla että laitan vielä aurinkopanelin). Hondan konehan lykkäsi vaihtovirtaa. Moottori kyllä käy hyvin ja akun voi ladata töpselistäkin. Tamforcessa on vaihtovirta piuha valoille mutta led valo vie niin vähän sähköä etten ajatellut laittaa sitä kiinni ollenkaan. Asensin lisäksi vielä erillisen sammutus katkaisijan. + johto joka ohjaa polttoaine relettä ja virta-avain sammutusta toimii ok. Bensa tulee painovoimalla, erillistä pumppua ei tarvita. Todennäköisesti tankkia ei saa ajettua ihan tyhjäksi mutta riittävä toiminta-aika saadaan ilman bensapumppuakin. Tamforcen kaasari on senverran alhaalla.Toivottavasti vanhempia 216 koneita saadaan pidettyä hengissä tällä konstilla. Jos joku tarvitsee Hondan moottoria vaikka varaosiksi / kunnostettavaksi, voin myydä sen apulaitteineen hintaan 150,00€. Honda liikutti vielä konetta. Suomenkielinen käsikirjakin löytyy. Kuvia vaihtotyöstä ei tullut otetuksi. Loppuhuomautuksena vielä että Avanttini on jatkossa kevyemmässä "kotikäytössä" Olen ammatiltani muusikko en suinkaan asentaja joten ohjeistus voi vaikuttaa sekavalta. Vastaan kysymyksiin parhaani mukaan. Kommentitkin tervetulleita ;)
 

Ezmo

Ylläpito
4.7.2016
383
0
16
Jos moottorin latausvirta on tasavirtaa, niin sillähän se akku kuuluu ladata? Kaikki laturit lataa alunalkain vaihtovirtaa, josta se tasasuunnataan tasavirraksi.
 

Jyrki Härkönen

Jäsen
Keskustelun aloittaja
22.2.2017
9
0
1
Totta. Avantin regulaattori on vaihtovirralle kahdella johdolla, joten se ei käy suoraan. Moottorin latausvirta on 15v. Väliin tarvitaan regulaattori7 ( latausrele) ettei akku kuivu.
 

jets

Jäsen
18.5.2010
953
0
16
Kiitos hyvästä selvityksestä. Taidankin etsiä konevikaisen pikku-avantin :D

Saiskohan tuon Hondan koneen vielä elvytettyä? Ei vissiin tarkempaa tietoa mikä toiselle pytylle tuli?
 

Jyrki Härkönen

Jäsen
Keskustelun aloittaja
22.2.2017
9
0
1
Kyllä kai sen korjattua saa. Minulla on sen verran keskeneräisiä projekteja, ettei intoa riitä Hondan korjaamiseen. Tuskin se ihan jauhoiksi on mennyt, koska ajoin Avantin talliin ennen vaihtotyön aloittamista. Tule hakemaan moottori ja pistä kuntoon. Ei varmasti ole vaikeaa löytää ostajaa jos et itse tarvitsekaan.
 

Ezmo

Ylläpito
4.7.2016
383
0
16
Jyrki Härkönen sanoi:
Totta. Avantin regulaattori on vaihtovirralle kahdella johdolla, joten se ei käy suoraan. Moottorin latausvirta on 15v. Väliin tarvitaan regulaattori7 ( latausrele) ettei akku kuivu.
Kuinka tarkasti uuden jännite on 15voltissa? 14,5v on yleensä latausjännite akulle. Onko uudessa jännitteensäätö ja tasasuuntaus jossakin moottorin sisällä?
 

HeiMO

Jäsen
28.4.2013
13
0
1
jäikö Jyrkillä konerempasta jostosarja ja säädin "hyllylle"? Tuo konekin polttelis, kun tallissa ois yksi sylintrivikainen honda. Taitaa tuon moottorin tyyppivika olla nuo kirtokangen murenemiset.
 

Jyrki Härkönen

Jäsen
Keskustelun aloittaja
22.2.2017
9
0
1
En vielä mitannut. Johtoon on merkitty 15v. Moottorissa ei kuulemma ole jännitteensäädintä. Nämä tiedot sain maahantuojalta. Ajelin juuri äsken pari tunti lunta ja hyvin pelaa. Akkusähköä tarvitaan siis vain käynnistykseen ja valoihin. Kone käynnistyy helposti joten starttailussa ei akku tyhjene kovin nopeasti.
 

Puuhastelija

Jäsen
14.7.2012
17
0
1
Mulle tuli kerran tuollainen hondan 16hp, missä oli kanki poikki ja lohkossa reikä, oli ollut 216 avantissa. Nyt se kone pyörittää kantojyrsintä.
Eli osia niihin löytyy.
 

Jyrki Härkönen

Jäsen
Keskustelun aloittaja
22.2.2017
9
0
1
Hondan kone lähti äsken kunnostettavaksi uudelle omistajalleen. Menee kuulemma 216:een edelleen ;)
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 196
131
88
Bobäck
Kierrätystä kunniaan! Jollekin kevät-rojektiksi!
 

Puuhastelija

Jäsen
14.7.2012
17
0
1
Jyrki Härkönen sanoi:
Oliko kova homma korjata ?
Ei oikeastaan. Kampiakseli meni kiillottamalla, lohko hitsattiin ja toinen kiertokanki piti tietysti uusia.
Samalla kampiakselin ja keskipakosäätäjän stefat sekä jakohihnat uusin.
Saa nähdä kauanko kestää, jyrsimessä siitä otetaan kaikki voima irti..
 

Pahkis

Jäsen
6.5.2013
33
1
6
Jyrki Härkönen sanoi:
Asensin lisäksi vielä erillisen sammutus katkaisijan. + johto joka ohjaa polttoaine relettä ja virta-avain sammutusta toimii ok. Bensa tulee painovoimalla, erillistä pumppua ei tarvita.
Tervehdys, asentelin samanlaisen Tamforce moottorin ajettavaan leikkuriin ja siihen jouduin asentamaan sähköisen bensapumpun kun en löytänyt koneesta mistään alipaine letkua mihin B&S alipaine bensapumpun olisi voinut asentaa. En kytkenyt +/- 12V mihinkään polttoaineen solenoidille/sammuttimelle ja en saa konetta kunnolla käymään mitenkään..

Onko tietoa pitääkö siihen liittimeen kytkeä molemmat + sekä - (sammuttimen liittimeen) Vai riittääkö jommankumman kytkeminen pelkästään?
Tuli mieleen että jos konetta ei saa sen takia käymään kun solenoidi ei vedä ja siksi kone ei saa bensaa eikä käy kunnolla.

Voiko olla mitään haittaa kun nyt asensin sen sähköisen bensapumpun että kone saisi liikaa bensaa? Pitääkö tehdä joku takaisin kierrätys tankkiin tai asentaa joku regulaattori ennen kaasutinta?
 

repa

Moderaattori
13.3.2010
309
5
18
Pahkis sanoi:
Jyrki Härkönen sanoi:
Asensin lisäksi vielä erillisen sammutus katkaisijan. + johto joka ohjaa polttoaine relettä ja virta-avain sammutusta toimii ok. Bensa tulee painovoimalla, erillistä pumppua ei tarvita.
Tervehdys, asentelin samanlaisen Tamforce moottorin ajettavaan leikkuriin ja siihen jouduin asentamaan sähköisen bensapumpun kun en löytänyt koneesta mistään alipaine letkua mihin B&S alipaine bensapumpun olisi voinut asentaa. En kytkenyt +/- 12V mihinkään polttoaineen solenoidille/sammuttimelle ja en saa konetta kunnolla käymään mitenkään..

Onko tietoa pitääkö siihen liittimeen kytkeä molemmat + sekä - (sammuttimen liittimeen) Vai riittääkö jommankumman kytkeminen pelkästään?
Tuli mieleen että jos konetta ei saa sen takia käymään kun solenoidi ei vedä ja siksi kone ei saa bensaa eikä käy kunnolla.

Voiko olla mitään haittaa kun nyt asensin sen sähköisen bensapumpun että kone saisi liikaa bensaa? Pitääkö tehdä joku takaisin kierrätys tankkiin tai asentaa joku regulaattori ennen kaasutinta?
Omassa Hussessa (Kohlerin moottori) bensatankki on ylempänä kuin kaasutin, kuten Jyrkillä. Näin homma pelaa painovoimaisesti hyvin. Oletko koittanut ilman bensapumppua siten, että painovoima hoitaa polttoaineen esim. jostain pienestä asiasta suoraan kaasuttimelle huolehtien tietysti, että solenoidi päästää polttoaineen kaasuttimeen? Onhan tankin korvausilman saanti kunnossa? Onko pakokaasu mustaa käydessä, joka voisi indikoida liiasta polttoaineesta?
 
Keskustelun aloittaja Samankaltaiset keskustelut Foorumi Vastaukset Päivä
W Avant 216 jäi tyhjäkäynnille Avant Planet - Huolto ja korjaus 0
H Avant 216 ja hondan moottori Avant Planet - Huolto ja korjaus 3
H avant 216 moottoriöljy Avant Planet - Huolto ja korjaus 1
H Avant 216 / Hammashihnan vaihto Avant Planet - Huolto ja korjaus 5
H Avant 216 vm. 2005 : ajomoottorin räjäytyskuva Avant Planet - Huolto ja korjaus 4
P Avant 216 puutuu. Avant Planet - Huolto ja korjaus 6
J Avant 216 öljyt ulos pakoputkesta savuna ja nesteenä? Avant Planet - Huolto ja korjaus 1
J Avant 216 käynti-/käynnistysongelma Avant Planet - Huolto ja korjaus 6
V Avant tiputtelee öljyä Avant Planet - Huolto ja korjaus 7
P Kaivurin liitin tiputtelee - miten korjataan? (Avant 220 + kaivuri 170) Avant Planet - Huolto ja korjaus 8
K Avant 635 nostossa häikkää Avant Planet - Huolto ja korjaus 6
JWP Avant 514 Avant Planet - Huolto ja korjaus 12
Saaristolainen Avant 240 Kohler V20 venttilien säätö Avant Planet - Huolto ja korjaus 2
Saaristolainen Avant 220 öljyvuoto Avant Planet - Huolto ja korjaus 4
A Avant 220 kauha ei pysy ylhäällä Avant Planet - Huolto ja korjaus 8
MikaV Avant 225 hydrauliikan nopeatoimisuus. Avant Planet - Huolto ja korjaus 45
H Avant 220, jännitemittari Avant Planet - Huolto ja korjaus 4
V Avant 320 käsijarru pelti Avant Planet - Huolto ja korjaus 2
P Avant kolisee Avant Planet - Huolto ja korjaus 2
AvantCanam Avant Ruohonleikkurin hydraulisten irroitus Avant Planet - Huolto ja korjaus 6
H Avant 420 neuvot Avant Planet - Huolto ja korjaus 4
T Kuuma, kuumempi, Avant !! Avant Planet - Huolto ja korjaus 2
T Avant 420 ajo hyytyy eteenpäin, taakse normaali Avant Planet - Huolto ja korjaus 5
A avant 220 pakoputki hehkuu. Avant Planet - Huolto ja korjaus 8
B Avant lumilingon hydraulimoottorin tyyppi Avant Planet - Huolto ja korjaus 5