Avant 216 moottorin vaihto | AvantClub - Keskustelupalsta

Jyrki Härkönen

Jäsen
Keskustelun aloittaja
22.2.2017
12
0
1
Hondan V2 kone otti ja hajosi. Toinen sylinteri lakkasi toimimasta. Lääkkeeksi tarjottiin moottorin vaihtoa Kohleriin. Koneeni on vuodelta 2004 ja moottorin vaihto olisi maksanut tehtaalla 3500-4000 €. Konetalo Vainikka tarjosi konevikaisesta 216:sta vaihdossa uuteen 225:een vielä 3000,00€. Välirahaa olisi vielä tarvittu aika paljon, joten, päätin yrittää vaihtaa moottorin itse. Brandt Oy:lta kerrottiin uuden Hondan koneen hinnaksi 2000,00€, joten Puuilo:eek:yn maahantuoma Tamforce pystyakselimoottori valikoitui hankittavaksi hintaan 399,00€. Laatikossa luvattiin tehoksi 15 hp jonka ajattelin riittävän. Muutama päivä meni askarrellessa ja ihmetellessä mutta lauantaina peruutin koneen tallista ja tein loppuun kesken jääneet lumityöt. Konevanhukseni on ollut melko raskaissakin töissä, mutta projektien valmistumisen myötä se jää keveään pihakäyttöön " eläkkeelle". Tamforce moottorin teho tuntuu riittävän mainiosti. Avant vanhukseni sai siis jatkoaikaa :)
 
Hienoa, että on osaavia ihmisiä. Itse olisin osaamattomuuttani hyväksynyt Vainikan tarjouksen, mikä sinänsä oli mielestäni ihan kohtuullinen.
 
Mitäs neuvoja vastaavan tekijälle antaisit?

Et sattunut kuvia ottamaan? Tuo on vissiin pienempi moottori kuin sen hondan kone, siis kooltaan myös?
 
Hondia (kuten muitakin) saa usein muualta erittäin paljon halvemmalla kuin Suomesta. Ei kuitenkaan noiden Tamforcien yms "kopioiden" hintaan. Hyvä että pidit ja sait korjattua!
 
Vainikan tarjous oli kyllä reilu mutta tuloni ovat tällä hetkellä sitä luokkaa ettei sitä välirahaa oikein ole pistää lompakosta. Seuraavassa moottorin vaihdosta kiinnostuneille lisätietoa: Tamforce moottorissa on sähköstartti muttei solenoidia. Motonetista löytyi sopiva parilla kympillä. Moottorin kiinnitysreijät ovat 8,8mm ilman kierteitä. 10mm tapilla tulee hyvät kierteet. Hondassa oli 8mm kiinnityspultit, joteen koneen kiinnityslevyn reijät täytyy vain suurentaa., ne ovat oikeilla kohdilla. Pakoputken alkuosa täytyy tehdä itse.( onneksi vävykokelas on taitava hitsari). Tamforcen oma äänenvaimennin ei mahdu. Laitoin moottorin kiinnikkeiden alle 4 kpl 10 mm:n koriprikkoja korokkeeksi ettei öljynsuodatin osu hydraulipumpun kiinnityslevyyn. Akselin päähän laitoin 4kpl normiprikkoja että hihna pysyy linjassa. Hihnapyörä, kiila ja kiinnityspultti käyvät suoraan. Muovikoppaa täytyy hiukan veistellä. Moottorin latausvirta on tasavirtaa. Jos haluaa akun latautuvan moottorin virralla, täytyy väliin laittaa tasavirtaregulaattori.( minulla ei vielä ole. Voi olla että laitan vielä aurinkopanelin). Hondan konehan lykkäsi vaihtovirtaa. Moottori kyllä käy hyvin ja akun voi ladata töpselistäkin. Tamforcessa on vaihtovirta piuha valoille mutta led valo vie niin vähän sähköä etten ajatellut laittaa sitä kiinni ollenkaan. Asensin lisäksi vielä erillisen sammutus katkaisijan. + johto joka ohjaa polttoaine relettä ja virta-avain sammutusta toimii ok. Bensa tulee painovoimalla, erillistä pumppua ei tarvita. Todennäköisesti tankkia ei saa ajettua ihan tyhjäksi mutta riittävä toiminta-aika saadaan ilman bensapumppuakin. Tamforcen kaasari on senverran alhaalla.Toivottavasti vanhempia 216 koneita saadaan pidettyä hengissä tällä konstilla. Jos joku tarvitsee Hondan moottoria vaikka varaosiksi / kunnostettavaksi, voin myydä sen apulaitteineen hintaan 150,00€. Honda liikutti vielä konetta. Suomenkielinen käsikirjakin löytyy. Kuvia vaihtotyöstä ei tullut otetuksi. Loppuhuomautuksena vielä että Avanttini on jatkossa kevyemmässä "kotikäytössä" Olen ammatiltani muusikko en suinkaan asentaja joten ohjeistus voi vaikuttaa sekavalta. Vastaan kysymyksiin parhaani mukaan. Kommentitkin tervetulleita ;)
 
Jos moottorin latausvirta on tasavirtaa, niin sillähän se akku kuuluu ladata? Kaikki laturit lataa alunalkain vaihtovirtaa, josta se tasasuunnataan tasavirraksi.
 
Totta. Avantin regulaattori on vaihtovirralle kahdella johdolla, joten se ei käy suoraan. Moottorin latausvirta on 15v. Väliin tarvitaan regulaattori7 ( latausrele) ettei akku kuivu.
 
Kiitos hyvästä selvityksestä. Taidankin etsiä konevikaisen pikku-avantin :D

Saiskohan tuon Hondan koneen vielä elvytettyä? Ei vissiin tarkempaa tietoa mikä toiselle pytylle tuli?
 
Kyllä kai sen korjattua saa. Minulla on sen verran keskeneräisiä projekteja, ettei intoa riitä Hondan korjaamiseen. Tuskin se ihan jauhoiksi on mennyt, koska ajoin Avantin talliin ennen vaihtotyön aloittamista. Tule hakemaan moottori ja pistä kuntoon. Ei varmasti ole vaikeaa löytää ostajaa jos et itse tarvitsekaan.
 
Jyrki Härkönen sanoi:
Totta. Avantin regulaattori on vaihtovirralle kahdella johdolla, joten se ei käy suoraan. Moottorin latausvirta on 15v. Väliin tarvitaan regulaattori7 ( latausrele) ettei akku kuivu.
Kuinka tarkasti uuden jännite on 15voltissa? 14,5v on yleensä latausjännite akulle. Onko uudessa jännitteensäätö ja tasasuuntaus jossakin moottorin sisällä?
 
jäikö Jyrkillä konerempasta jostosarja ja säädin "hyllylle"? Tuo konekin polttelis, kun tallissa ois yksi sylintrivikainen honda. Taitaa tuon moottorin tyyppivika olla nuo kirtokangen murenemiset.
 
En vielä mitannut. Johtoon on merkitty 15v. Moottorissa ei kuulemma ole jännitteensäädintä. Nämä tiedot sain maahantuojalta. Ajelin juuri äsken pari tunti lunta ja hyvin pelaa. Akkusähköä tarvitaan siis vain käynnistykseen ja valoihin. Kone käynnistyy helposti joten starttailussa ei akku tyhjene kovin nopeasti.
 
Mulle tuli kerran tuollainen hondan 16hp, missä oli kanki poikki ja lohkossa reikä, oli ollut 216 avantissa. Nyt se kone pyörittää kantojyrsintä.
Eli osia niihin löytyy.
 
Jyrki Härkönen sanoi:
Oliko kova homma korjata ?

Ei oikeastaan. Kampiakseli meni kiillottamalla, lohko hitsattiin ja toinen kiertokanki piti tietysti uusia.
Samalla kampiakselin ja keskipakosäätäjän stefat sekä jakohihnat uusin.
Saa nähdä kauanko kestää, jyrsimessä siitä otetaan kaikki voima irti..
 
Jyrki Härkönen sanoi:
Asensin lisäksi vielä erillisen sammutus katkaisijan. + johto joka ohjaa polttoaine relettä ja virta-avain sammutusta toimii ok. Bensa tulee painovoimalla, erillistä pumppua ei tarvita.

Tervehdys, asentelin samanlaisen Tamforce moottorin ajettavaan leikkuriin ja siihen jouduin asentamaan sähköisen bensapumpun kun en löytänyt koneesta mistään alipaine letkua mihin B&S alipaine bensapumpun olisi voinut asentaa. En kytkenyt +/- 12V mihinkään polttoaineen solenoidille/sammuttimelle ja en saa konetta kunnolla käymään mitenkään..

Onko tietoa pitääkö siihen liittimeen kytkeä molemmat + sekä - (sammuttimen liittimeen) Vai riittääkö jommankumman kytkeminen pelkästään?
Tuli mieleen että jos konetta ei saa sen takia käymään kun solenoidi ei vedä ja siksi kone ei saa bensaa eikä käy kunnolla.

Voiko olla mitään haittaa kun nyt asensin sen sähköisen bensapumpun että kone saisi liikaa bensaa? Pitääkö tehdä joku takaisin kierrätys tankkiin tai asentaa joku regulaattori ennen kaasutinta?
 
Pahkis sanoi:
Jyrki Härkönen sanoi:
Asensin lisäksi vielä erillisen sammutus katkaisijan. + johto joka ohjaa polttoaine relettä ja virta-avain sammutusta toimii ok. Bensa tulee painovoimalla, erillistä pumppua ei tarvita.

Tervehdys, asentelin samanlaisen Tamforce moottorin ajettavaan leikkuriin ja siihen jouduin asentamaan sähköisen bensapumpun kun en löytänyt koneesta mistään alipaine letkua mihin B&S alipaine bensapumpun olisi voinut asentaa. En kytkenyt +/- 12V mihinkään polttoaineen solenoidille/sammuttimelle ja en saa konetta kunnolla käymään mitenkään..

Onko tietoa pitääkö siihen liittimeen kytkeä molemmat + sekä - (sammuttimen liittimeen) Vai riittääkö jommankumman kytkeminen pelkästään?
Tuli mieleen että jos konetta ei saa sen takia käymään kun solenoidi ei vedä ja siksi kone ei saa bensaa eikä käy kunnolla.

Voiko olla mitään haittaa kun nyt asensin sen sähköisen bensapumpun että kone saisi liikaa bensaa? Pitääkö tehdä joku takaisin kierrätys tankkiin tai asentaa joku regulaattori ennen kaasutinta?

Omassa Hussessa (Kohlerin moottori) bensatankki on ylempänä kuin kaasutin, kuten Jyrkillä. Näin homma pelaa painovoimaisesti hyvin. Oletko koittanut ilman bensapumppua siten, että painovoima hoitaa polttoaineen esim. jostain pienestä asiasta suoraan kaasuttimelle huolehtien tietysti, että solenoidi päästää polttoaineen kaasuttimeen? Onhan tankin korvausilman saanti kunnossa? Onko pakokaasu mustaa käydessä, joka voisi indikoida liiasta polttoaineesta?
 
Sain koneen eilen käyntiin. ELi oli unohtunut kytkeä se solenoidi kokonaan. Pikkaisen mustaa on pakokaasu, mutta kone käy kyllä tosi hyvin muuten.
 
Ensinnäkin kiitos siitä, että löytyi tämä vinkki Tamforce moottorin sopivuudesta AVANT 216 "heittämällä". Pitkä tarina lyhyesti. Vuosi sitten minun 2006 mallin Avant rupesi hytymään, kävi huonosti ja käynnistyi vielä huonommin. Puristukset kunnossa, kaasari kunnossa... päätin ottaa koneen irti ja kurkata sisään. Toisen pytyn nokkahammashinnasta oli lähtenyt hampaita pois ja jako oli ihan sekaisin... Tunteja 450 takana... Vaihdon remmit, akselin stefan, läppäsin ventiilit ja kone takaisin... 50 tuntia kovaa ajoa ja sitten paukahti molemmat kiertokanget poikki syystä, joka on minulle vähän hämärä. Alapään stefa oli pullahtanut ja kaikki moottoriöljyt pihalla, mutta oliko se syy vai seuraus enpä tiedä? Päätin tehdä tällä kertaa nopean ratkaisun ja kävin hakemassa Puuilosta tämän viestiketjun koneen ja vaihdoin se alle. Sähköjen suhteen tein ratkaisun, että otin kokonaan Avant:n oman regulaattorin pois ja vedin vaadittavat johdot uudestaan moottorin kytkenäohjeen mukaan. Nopea ratkaisu oli asentaa erillinen "tappo"-kytkin, jolla myllyn saan pysähtymään. Varmaan olisi löytynyt virtalukostakin maapiuha ao. tarpeeseen? Moottorin muovisen suojakotelon suhteen riitti, kun pistin yhden muovisen jäykisterivan poikki. Hyvin mahtui paikoilleen. Moottorin alle laitoin 1,2 mm prikat, jolla sain vetoremmin linjaan hydraulipumpun siimapöyrän kanssa. Öljynsuodin ei ihan mahtunut olemaan ja leikkasin hydr.pumpun asennuslevystä palasen pois - saa nähdä mahtuuko suodatin tulemaan pois, kun vaihdon aika tulee? Mukana oleva äänenvaimennin mahtui hyvin paikoilleen, mutta sen peltisestä suojakotelosta piti ottaa nurkka pois, ettei ota kurvissa takarenkaaseen. Pakoputken eteen viritin "tulipellin", kun puskee lämpöä bensatankin suuntaa ja ajatus hitsata siihen vielä vinkkeli, että hööki menisi taaksepäin. Komeat on soundit- melkein kuin harrikalla ajelisi. ;- )) Koneessa on "automaattiryyppy" joka ilmeisesti toimii ilmajarruperiaatteella, mutta se toimii kuin se kuuluisa venäläinen takapuolen pärisytin - ei mahdu takapuoleen eikä pärise.... kone lähtee kylmänä nihkeästi käyntiin tai ei oikeastaan ollenkaan ilman käynnistyssuihketta. Starttia varten piti muuten asentaa se solenoidi ja ensin poltin yhden sellaisen, kun en ymmärtänyt kahden herätevirtaliittimen merkitystä ao. laitteessa. Kytkin sen kummemmin ajattelematta toisen virtalukon + johtoon ja toisen maahan. 20 € tuli oppirahoja siitä maksettua. Ostin varalta myös sähköisen polttoainepumpun, mutta ei sitä ole tarvittu, jos nyt ei se huono kylmäkäynnistys johdu juuri siitä? Yhdessä nettikuvassa näin kyllä Avant-alipainepumpun näköisen laitteet ao. moottorin kylkeen kiinnitettynä - alipaineenhan saa vaikka huohottimenletkusta t-liittimellä. Tilasin jenkkilästä eReplacement Parts sivuilta kiertokanget, stefan ja tiivisteitä hintaan 390 €. Nauratti ihan, että samaan hintaan sain sen Puuilon myllyn alle. Tietenkin jenkkiosien hintaan tulee vielä 24 % alv ja tulli. eli yli viiden sadan osilla saan alkuperäisen Hondan koneen hyllyyn odottamaan, että kiinankeksintö sanoo sopimuksen irti....
 
  • Vau
Reaktiot: Timotopi
Jatkoa Tamforce koneesta. Laitoin sähköisen bensapumpun ja tutkin tarkemmin kaasarin sielunelämää ja siinähän on pakkoryyppy, kun laittaa kaasun täysille ja säätää ruuvista rikastimen läpän kiinni. Nyt lähtee käyntiin todella nätisti "kaasu pohjassa täydellä ryypyllä". Kannattaa säätää se ryypyn ruuvi ennen koneen asennusta, on sen verran kiinalaisessa paikassa ....
 

Uusimmat keskustelut