Avant 218 käyntiongelmia | AvantClub - Keskustelupalsta

Antti 218

Jäsen
Keskustelun aloittaja
26.5.2020
12
0
1
Moro,
Käynnistyy hyvin ja kylmänä käy tasaisesti ja hienosti, mutta hetken lämmettyään alkaa röpöttämään, ei nosta kierroksia, tussauttelee vähän pakoputkesta jne. Vanhoista keskusteluista olen bongannut venttiilien voiteluongelman, mutta venttiilikansien alla on kyllä öljyä eikä mitään näytä kuivalta. On tarjottu myös viallista kannentiivistettä, mutta ei savuttele kierroksia laskiessa ja tulpat on erittäinkin hyvän näköiset. Ei myöskään tsuhtsuhhuttele. Huohottimen putkesta pumppaa kyllä ilmaa ulos, mutta mielestäni ei pakokaasua kuitenkaan? Jokin aikaa sitten huomasin, että kierrosnopeudensäätimen kiinnitysmutteri oli löystynyt, painoin jouseen hieman esikiristystä ja kirrasin mutterin kiinni, mutta ei ole hajuakaan, kuinka tuo pitäisi säätää. Ryyppyvaijeri jumittaa, ja se välillä pitää kädellä kääntää moottorin päästä pois päältä. Mistä, ja missä järjestyksessä vikaa kannattaisi lähteä etsimään?
 
Tulpat ja pa-suodin ovat varsin uusia. Sytytystesterillä olen myös todennut, että molemmat puolet antavat sytytysvirtaa hienosti.

Eilen hieman tutkin vielä asiaa ja totesin, että tuo kierrosnopeudensäädin liittyy kyllä asiaan jotenkin. Käytin koneen paikallaan kuumaksi ja kun röpötys alkoi, samaan aikaan kierrosnopeudensäädin heilahteli jonkin aikaa kunnes rauhoittui paikalleen. Samalla rauhoittui röpötyskin.

Aiheuttaako siis kierrosnopeudensäätimen väärä toiminta käyntihäiriön, vai aiheuttaako jokin muu moottorin kuormituksen heiluntaa kuumana johon sitten vain kierrosnopeudensäädin ihan oikein pyrkii reagoimaan?
 
Joku muu aiheuttaa röpötyksen ja nopeudensäädiin vain yrittää korjata röpötyksestä johtuvaa kierrosten muuttumista. Jos nopeudensäädin heiluu omia aikojaan niin ei aiheuta röpötystä vaan kierrosten pumppaamista. Kaasari kannattaa avata ja katsoa että on puhdas ja suutin ei ole tukossa, myös kohon toiminta kannattaa tarkastaa ettei neulan välissä ole roskia ja itse kohon sisälle ei ole päässyt bensaa. Onko tuossa kaasarin alla solenoidia johon menee johto? Jos on varmista että solenoidi saa sähköä, jos sähkön saanti takkuilee (jossain löysä liitos?) niin myös bensan saanti takkuilee. Solenoidi sulkee bensan pääsyn pääsuuttimeen.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9
ajoleikkuri (B&S) oireili noin, eli kierrosnopeuden säädin yritti kaasutella konetta mutta sai sen alltoilemaan ja sammumaan. Starttasi uusiksi, mutta muutaman metrin ajon jälkeen sama juttu. Syynä oli bensapula ja kun päästi varovasti paineilmaa 'vastakarvaan' kaasarilta tankkiin, niin käynti korjautui normaaliksi. Polttoaineletku oli siis tukossa.
 
Hei taas, ja kiitoksia kovasti vastauksista. Palailimme mökiltä ja pääsin taas Avantia purkamaan. Näyttää siltä, että starttisolenoidi on menneisyydessä aiheuttanut ongelmia, johto on nimittäin selvästi sivuleikkureilla katkaistu ja tungettu sitten takaisin ”paikoilleen” tuonne solenoidin tiivisteen sisään, ja solenoidin varsinainen toimilaite, eli venttiili on poistettu. Selittänee lyhyehkön jälkikäynnin jota on välillä esiintynyt. Saako noita kaasarisolenoideja ostettua erikseen jostain, mistä?

Koho näyttää ehjältä ja kaasari muutenkin ihan puhtaalta, putsaan vielä kuitenkin huolella ennen takaisin laittoa. Saas nähä, vähän tuntuu nyt ettei röpötysongelma välttämättä vielä tällä ratkea.
 
Tehtaalta on saanut tähän asti kaikki varaosat mitä on tarvinnut.

Röpötys kuitenkin liitynee noihin kierrosnopeussäätimen jousien asentoon. Korjailin vastaavan vian b&s ruohonleikkurista viikko sitten, siellä oli toinen jousista katkennut, kun väänsin siihen uuden koukun ja pistin takaisin paikalleen niin röpötys hävisi. Eli kaasuttimessa ei ollut mitään vikaa vaikka kone röpötti.
 

Uusimmat keskustelut