Avant 218:n puomi ei halua nousta & jousipalautus joystickin etuasennosta taaksepäin ei toimi. | AvantClub - Keskustelupalsta

raksaaja

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.5.2009
192
10
18
Oulu/Ylikiiminki
((Kun tulee tiettyyn ikään, puomi ei nouse ja suihku on heikko.))

Ensimmäinen oire oli että joystick ei palautunut etuasennosta (puomin lasku) pystyuasentoon itsestään.

Sitten puomin nosto alkoi toimia hitaammin ja nyt ei toimi muutoin kuin yhdessä kauhan kallistuksen kanssa.

Nyt siis puomin nosto onnistuu kääntämällä joystickiä vasemmalle + taakse (kauhan kallistus taakse + puomi ylös).

Vivustossa ei näyttäisi olevan mikään tappi / nivel irti.
(joskus irtosi jostain kohtaa, useita vuosia sitten, en muista enään tarkempaa, nyt kaik on kiinni)


Amatöörin diagnoosi...
1) sisemmän venttiilin/karan (ylempi?) palautusjousi(?) on poikki.
2) rikkinäinen jousi sittemmin ehkä takertunut tai rikkonut vielä jotain muuta

Onko jossain räjäytyskuvaa tms. ohjeita jotta sais jotain käsitystä mitä tulee silmille kun alkaa purkamaan.
Ja selkeästä työohjeesta olisin myös kiitollinen, on nuo hydeosat vielä outoja värkkejä.

(meinasin taannoin laittaa vehkeen isompaan huoltoon, mutta koronalomautusten takia pitää yrittää itte)



Aiheen läheltä löysin.

Tuolla oli mielenkiintoista ohjetta ulomman karan o renkaiden vaihdosta...

Minulla ongelma vois olla sisemmän karan yhteydessä.

Tuossa on lähinnä mun vikaan osuva kuvaus, mutta ei ihan jetsulleen.


Muuta Avant 200 sarjalaisen tarkistuslistalta/-lle:

Joskus tuoksahtelee moottoriöljy pakokaasussa, mun pitää tarkistaa tuo huohotinjutska:

Tuolta sai vinkkiä vipuvärkin purkamiseen, jos tarttee purkaa.
 
Hieman oli sekaisin sisemmän ja uloimman kanssa. Puomin nostoa/laskua hoitaa vanhassa218:ssa tuo ulommaisempi kara/venttiili.

Eli sovellan aiemmin viittaamasta ketjusta löytämääni...

Alhaalta vain se kuppi irti, sitten lukkomutteri ylhäältä löysälle ja alhaalta karan päästä pyöritetään kuusiokoloavaimella kara irti siitä varresta josta lukkomutteri on löysätty, kara tulee alakautta pois.

Pienellä tuurilla tuo on helppo homma....
 

Liitteet

  • venttiilit.JPG
    venttiilit.JPG
    55,7 KB · Katselut: 277
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9 ja STEFFE
Öljyä sieltä tiputtelee mukana. Kuppi pois, niin näkee missä kunnossa jousi on. Muuten liikkuu kara normaalisti joystickkiä heluttaessa?
 
Oireet kuulostaa tutuilta, mutta tietenkin syy saattaa olla eri kuin minulla. Minulla aukesi Avant 216 (vm 2007) joystickin alla olevasta venttiilistä yksi pallonivelen mutteri. Alkuun nosto/lasku oli hitaanpaa ja lopuksi joystickistä tuli veltto. Muistaakseni ongelma oli kauhan käännössä. Otin oikean sivupaneelin pois ja kiristin mutterin. Mutterin kiristäminen oli hankala operaatio, kun se oli hyvin ahtaassa paikassa, jonne ei sopinut normiavaimet.
Sama mutteri löystyi vielä myöhemmin uudestaan, mutta toisella kertaa kiristin sitä aikaisemmin, joka oli helpompaa. Nyt on pysynyt kiinni jo usean vuoden vaikka en laittanut lukitetta.
 
Sain aikaiseksi jatkaa puuhastelua...

Voi hemmetin KEMPELE! (lähin Avant tarvikepiste, muuten, &turhan syrjässä, ylikiimingistä katsottuna :p)

Siinä venttiilin/männän alapäässä on jousi levyineen ja jousi on paikallaan ruuvilla.

Se ruuvi oli vaan 5mm löysällä!?!?!?!?! :eek::rolleyes::):D:D

Kirin sen (kuusiokolo) ja laitoin pohjakupin takaisin ja nyt joystick palautuu keskiasentoon.

Koeajan huomenna, mutta arvailen että "vika" oli tosiaan noin mitätön.
((olipa hyvä että sain aikaiseksi itse yrittää, motivaatioksi tarvittiin 2x33cl laktoositonta olutta, halapaa onneksi tähän asti))

Muuta:
Se venttiilin/männän alapäätä suojaava kuppi oli sisältäpäin hydrauliöljystä märkänä, lienee normaalia että sen verran vuotaa että se on märkä?
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis ja STEFFE
Hyvä, uskoisin vian korjaantuneen, vaikka otit ne oluet :cool:
Kyllä kupissa voi olla muutama tippa öljyä, jos tulee tölkillinen niin vaatii korjausta! Selvinnee o-renkaan vaihdolla.
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE

Uusimmat keskustelut