Avant 218 & painoa lisää perään | AvantClub - Keskustelupalsta

raksaaja

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.5.2009
192
10
18
Oulu/Ylikiiminki
Olen hahmotellut rautaa ja betonia sisältävät modulaariset lisäpainot 218:n perään.
Painoa saan niillä +50...70kg renkaiden tasoon.

Onkohan porukalla vilauttaa kuvia omista lisäpainojen toteutuksistaan, ettei kaikkea tarvitse kokeilla kantapään kautta.


Pariin otteeseen on ollut jo tarvista kuskata kiviä perä edellä ylämäkeen rinnetontilla, eikä kantavan murskeenkaan vieminen alamäkeen ole kivaa vakiopainoilla. Toissapäivänä kun käväisin metsässä niin se oli viimeinen tikki. Minuutissa metsään ja puolessa tunnissa pois. Levikkeet ja rengaspainotkin varmaan menevät tilaukseen heti kun vain on varaa ja luistonesto (orwhatever) alkoi myös kiinnostaa.
 
Tervehdys hyvä Raksaaja

Tilasin aikanaan (keväällä 2005) mallin 216 valmiiksi sekä silloisilla maksimi levityspaloilla että lisäpyöräpainoilla. Lisäksi härvelissä oli silloiset standardi peräpainot. Syynä oli kallioinen ja jyrkkiä rinteitä käsittävä saaristoalue. Onnistuin luonnollisesti töppäämään ja kaatamaan härvelin muutaman kerran mutta näissä oli aina syynä kaivurin käyttö asennoissa, joissa moottori ei tahtonut edes saada bensaa. Normaalissa sorakauhaoperoinnissa jyrkänteissäkin Avantin lisäpainot olivat riittävät. Luulempa, että suorituskyky em. painojen yläpuolella alkaa vain rikkoa itse peruskonetta.

Muuten Avantin toimittamat valurautaiset lisäpainot vanteiden keskiöihin olivat laadulliseti ala-arvoiset. Oli käsittämätöntä, kuinka leväperäistä ylöjärveläisten toiminta tässä suhteessä oli. Painot toimiteettiin suoraan valumuotista kastettuna ilmeisesti hopeapronssimaaliin ja seurauksena puntit olivat umpiruosteessa n. 2 viikon jälkeen. Myös itse vanteista kului suojaava maalikerros pois tuloksena ruostetta. Kiikutin painot aikanaan happokylpyyn ja kuumasinkitysaltaaseen - hallå mikä hieno tulos. Reklamoin tehdasta mutta silloinen huoltopäällikkö ei edes vaivautunut vastaamaan...
Jos pyydät Ylöjärveltä tarjousta lisäpunteista niin muista pyytää myös kiinnityspultit mukaan. Minä jouduin aikanaan itse rakentamaan hitsaamalla ja sorvaamalla spesiaalipultit kun tehdas ei kyennyt moisia toimittamaan. Jäipä Avantin aftersalesta varsin p:n maku...
Kiitos jälleenmyyjän ja tehtaan uuden fiksumman huoltopäällikön olen edelleen - nyt isomman Avantin käyttäjä.

JJ
 
Tuli taas harrastettua ressinpoistoa.

Mitä paremmin oppii kauhomaan sepeliä, sen enemmän alkaa kaivata lisäpainoja.
Samaten trukkipiikeillä sopevaa harkkolavaa kasatessa.

Ihan positiivista huomata että nostokyky on paljon yli kaatokuorman rajan.

Eli levikkeet hankintaan heti kun talous antaa myöden + DIY peräpainot + rengaspainot sitten joskus.

Toki se on niin että perän keveneminen on hyvä varoitus. Jos se ei varoittele niin ehkä rikon puomin.... :|
 
Oletko kokeillut renkaan täyttöä (kumi, suolavesi, hiekka)? Ei tarvitse rakennella mitään ja painopiste on varmasti alhaalla. Itse käytän suolavesitäytettyjä renkaita pyöräpainojen lisäksi.
 
"Oletko kokeillut renkaan täyttöä (kumi, suolavesi, hiekka)? Ei tarvitse rakennella mitään ja painopiste on varmasti alhaalla. Itse käytän suolavesitäytettyjä renkaita pyöräpainojen lisäksi."

:shock:

Hei jätkät, yrittääkös tuo "linna" kundi kusettaa mua. :?

Ehdotus nimittäin kuulostaan aloittelijan korvaan "hieman" extremeltä.

Vettä renkaaseen... onkos se tolkullista hommaa?
Vesihän ei puristu kasaan lainkaan, tuleeko renkaista kivikovia?

Suola siksi ettei renkaat jäädy?
Syöpyyks vanteet?
 
Kyllä näitä eri variaatioita on olemassa. Mulla vianor täytti renkaat "talon kastikkeella", eli jollakin itsepaikkausaineella. Painoo tuli muutama kilo/rengas ja nyt on se etu ettei pitäisi pikku naulaan meno tyssätä enää.

Jousitettu penkki kannattaa hommata rengastuksesta huolimatta. Muutoin selkä toimii jousena, eikä ole kovin kestävä siinä hommassa.
 
Kusettaa?
Kuormaajien renkaita on täytetty iät ja ajat eri ainein. Miksi suolavettä, koska se lisää veden ominaispainoa reilusti, ja antaa tietenkin pakkaskestävyyttä (-30). Pikku Avantin renkaaseen tulee painoa noin 20-25 kiloa tuolla keinolla. Kumitäyttö lisää painoa noin 22 kiloa. Hiekka täyttö vielä enemmän, arvelisin tämän kokoiseen renkaaseen 40 kiloa.
Ei renkaasta tule kova, koska sinne jää myös ilmatila suolavesitäytössä. Kumitäyttö on 100% tilavuudesta.
Näitä täyttöjä ei tee joka rengasliike, vaan ne jotka ovat erikoistuneet työkoneiden renkaisiin.
Ja tämä ei ole kusetusta:)
 
Trelleborgin nettisivuilta löytyy ohjeita siitä miten renkaiden nestetäyttö tehdään. Ohessa linkki Englanninkieliseen ohjeistukseen (myös "se toinen kotimainen" löytyy....). Ureaa ei asian yhteydessä mainittu, mutta kalsiumkloridi ja Etyleeniglygoli kylläkin. Urean vesiliuos jäätyy "pikkupakkasilla", viimeistään tuossa -10 C: n kieppeillä, eikä sen tiheys muistaakseni ole lähellekään suolaveden arvoja.

http://www.trelleborg.com/en/wheelsystems/UK/Technical-area/Liquid-Ballasting2/
 

Uusimmat keskustelut