Avant 220 ei lataa | AvantClub - Keskustelupalsta

jajv

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.3.2017
4
2
3
Missä sijaitsee Avant 220 (kohler) vm.2011 laturi ? Laturi on ilmeisesti vaihtokunnossa kun akun jännite on käynnissäkin vain 12,5V? Vai olisiko joku sulake palanut tms? Neuvoja otetaan vastaan.
 
Laturi taitaa olla startin yhteydessa sama laite. Pikku Avantin ongelma on kyllä se, jos laittaa liikaa työvaloja tai penkinlämmittimiä/sähkövinssiä koneeseen niin akusta loppuu virta. Liekkö tuo latausjännite normaalistikkaan tuon korkeampi. Oletko laittanut lisävaloja ? Käytä niitä harkiten, jotta akku ei tyhjene.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9
Lataus jännite on oltava 14.2V. Aivan minimi jotain päälle 13V, jolla saattaa ladata teoriassa
 
220:n Kohlerin lataus on toteutettu vauhtipyörän sisäpuolelle liimattujen magneettien (6kpl), vauhtipyörän alla olevan staattoriasetelman ja lataussäätimen avulla. Staattorista tulee vaihtovirtaa lataussäätimen kahteen reunimmaiseen nastaan, säätimen keskiliittimestä menee dc latausvirta akkuun. Lataussäädin on maissa (-) kiinni kiinnitysruuvi(e)n kautta.

Omassa wanhassa 220:ssa on ollut kahteen otteeseen latausprobleemaa. Ensin akku pullistui pilalle viallisen lataussäätimen vuoksi (maaruuvi oli irronnut -> reilu ylijännite tuhosi säätimen ja akun).
Viime keväänä lataus puolestaan hyytyi kokonaan. Staattorikäämi oli mitattuna ehjä (resistanssi luokkaa ohmeja, ei oikarissa maihin), mutta koneen käydessä staattorikäämin AC-ulostulo alle voltti, kun pitäisi olla jossain 15-18V AC hujakoilla kuormittamattomana. Vauhtipyörän irrotuksen jälkeen osoittautui, että magneetit olivat korkanneet vauhtipyörästä irti ja yksi kuudesta magneetista oli rytäkässä lisäksi murentunut. Pikakorjauksena 3kpl ehjiä magneetteja Aralditilla takaisin kiinni vauhtipyörän sisäpintaan, tasavälein (napaisuudet huomioiden: N-S-N-S...). Staattori oli myös ottanut osumaa, mutta magneetit sopivat kuitenkin viuhumaan sen ohi koneen käydessä. Sai kelvata.
Pikafiksin jäljiltä kone lataa korkeilla kierroksilla, mutta vajaalla teholla. Täytynee jossakin vaiheeasa ottaa vauhtipyörä uudestaan irti lisätä puuttuvat magneetit kyytiin, niin dynamon saa taas täyteen iskuun.
 
Minkäs laisella liimalla laitoit kiinni, minulla on käsissä potilas josta on kaikki 6 magnettia irti mutta ehjiä?
 
Jaahan sait tehtyä ulosvetäjän magneetolle!?
Kai tuossa pitää kuumaa kestävä araldit liima.
Kunnolla puhtaaksi pinnat ja sopivalla puristuksella kuivumiseen asti. Aika helposti menee poikki magneetti.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9
Nyt magneetit on liimattu Araldittiä väliin ja lataus toimii taas, oli tuuria että kaikki 6 oli jäänny ehjäks.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
20220723_185717.jpg
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Hyvin sait puristettua. Puhtaus ja ohut liimasauma tärkeitä liimauksessa.
Eikä hajonnut puristaessa :)
Keskipakovoima noita pitelee myös.
 
oisko siinä saman näkönen ku 220 koneessa eli, mootorin oikealla kylella siinä vauhtipyörä kotelossa alumiinen palikka (liitännät abikoilla) koko n. 7x5x2,5 cm.
 

Uusimmat keskustelut