Avant 220 ja kaltevat rinteet/maasto ja muita kyssäreitä | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Morjens,

Kesämökin rakennustyömaalle olisi hieman tarvetta tämmöiselle monitoimikoneelle. Avant 220 houkuttelisi. Tarpeet ovat:
-Kaivuutyöt
-Soran/maan ajoa sinne tänne tontilla
-Puutarhatyöt
-Rantasaunan perustustyön kaivuut
-Rannan kaivuuhommat (hieman veneelle tilaa, ei siis syvälle)
-Mökin ylläpitotyöt (lumihommat jne)
-Jne..

Se mikä tässä nyt askarruttaa, on että mitenkä helposti tuommoinen 220 kaatuu? Viikonlopuksi vuokrasin pienen telaketjukaivurin ja sillä ei kyllä uskaltanut mennä rinteeseen ollenkaan ja hirvitti jo pienetkin kannot ja kivet (kallisteli voimakkaasti). Mahtaako tuommoinen Avant pystyä työskentelemään semmoisen 20 asteen rinteessä? Ja onko nämä kovinkin epävakaita muuten, jollei sivuttain tarvitse olla, varmaan aina jyrkässäkin paikassa työskentelee?

Minkähän verran tuo vie polttoainetta?

Mitenkä kantojen kaivuu sujuu?

Mitenkä pitkälle veteen uskaltaa ajaa?

Minkä verran painoa se kaivuri jaksaa nostaa? Sitä dataa ei oikein tunnu löytyvän.

Miten jyrkkää rinnettä tuo jaksaa nousta jos kauhassa on vaikka muutama sementtisäkki?

Kaikki käyttökokemukset 220:stä koskien ovat tervetullutta tietoa.

Kiitokset etukäteen ;)
 
Moi,

Yritän vastata ainakin osaan kysymyksistä:

Minkähän verran tuo vie polttoainetta?
En ole seurannut tarkasti, mutta tankki on pieni, bensamittaria ei ole ja tankkaamisessa oltava tarkkana, ettei täytä yli. Ehkä pari tuntia tankillisella työskentelee.

Mitenkä kantojen kaivuu sujuu?
Ei ole voimaa tarpeeksi. Maata voi poistaa ympäriltä, mutta vain pienet kannot saa kauhalla irti.

Mitenkä pitkälle veteen uskaltaa ajaa?
En tiedä. Luulisi, ei tee hyvää moottoreille ja kääntösylinterille?

Minkä verran painoa se kaivuri jaksaa nostaa? Sitä dataa ei oikein tunnu löytyvän.
En tiedä tätäkään tarkasti. Riippuu paljon suunnasta. Lähellä ja suoraan edessä nostaa eniten. Nyrkkisääntö voisi olla, että sen verran mitä kauhassa pysyy koko alueella.

Miten jyrkkää rinnettä tuo jaksaa nousta jos kauhassa on vaikka muutama sementtisäkki?
Pyörien sutiminen ja kuskin uskallus on rajana. Varmaan rengasvalinta vaikuttaa. Luisumaan lähteminen ei olisi mukavaa. Kaltevat pinnat ja kuopat ovat pelottavia ainakin meikäläiselle. En ole kaatunut, mutta läheltä on pitänyt.

Kaikki käyttökokemukset 220:stä koskien ovat tervetullutta tietoa.

Lumikauha on minulla eniten käytössä. Sorakauhaa ei olekaan. Kauhan täyttöä rajoittaa pyörien sutiminen. Ovat nurmirenkaat. Ehkä kapeampaan sorakauhaan saisi enemmän tavaraa kerralla? Lumikauha on tehokkaampi talvitöissä. Lumityöt sujuvat aika hyvin.
Eniten olen käyttänyt maansiirtoon. Tosi kätevää siirtää kiviaines- ja multakasoja. Puutarhatöisssä voi äkkiä hakea kauhallisen multaa sinne, missä tarvitaan.
Nuori riuska mies kaivaa lapiolla yhtä paljon kuin kaivurilla, ainakin vähän aikaa. Kaivurin käyttö on vaikeampaa, mutta hauskempaa. Konetta pitää kaivettaessa siirtää usein. Operointisektori on aika pieni, kun muistaa, että kaivettava tavara pitää läjittää samalle sektorille. Syvimmillään on vaikea nähdä kuopan pohjalle. Usein kaivetun aineen veisi mielellään pois saman tien. Se taas ei ole kätevää, jos kaivuri pitää vaihtaa kauhaan. Peräkärryä minulla ei ole. Kuvittelisin, että kärryä pitää siirrellä usein kaivutyön aikana niin, että se on kauhan ulottuvilla ja hinaaminen on huteraa, kun kaivuri on kiinni.

Nurmirenkaillakin kone jättää jäljet pehmeään nurmikkoon. Kuivalla ja kovalla voi ajaa satunnaisesti. Olen itse tehnyt Avantilla Avantille tien tontin päästä päähän nurmikon reunoja myötäillen. Nurmikko säästyy ja sitä käytetään ahkerasti myös kävellen ja kottikärryliikenteeseen. Savimaalla siinä on maarakennuskangas, 5cm mursketta ja kivituhkapinta. Leveyttä on 125cm.

Isoja kiviä ole siirrellyt pelkällä puomilla liinoihin kiinnitettynä. Isompiakin mielellään saisi jaksaa nostaa.

Ostin koneen 20h ajettuna. Alussa piti tehtaan jäljiltä kiristää muutamia letkuja. Se meni takuuseen. Muttereita se tiputteli jälkeensä pari viikkoa. Yhtäkään ei kuitenkaan puuttunut. Olivat varmaan tehtaalla laittaneet kourallisen mukaan varmuuden vuoksi. Mitään muita vikoja ei ole ollut, kun on 250h ajettu.

Käynnistyminen on talvella vaikeaa, kun lämpötila on lähempänä -10 astetta.

Suosittelen 220:ä isompiin omakotitaloihin tai kesämökeille. Isompaa mallia kannattaa harkita, jos sen hinnan voi perustella itselleen. Ne ovat vähän pitempiäkin säilytyksen kannalta.
 
Kiitokset näistä vastauksista. Toivottavasti saadaan vielä lisääkin.

Onkos kokemuksia siitä kantoporasta? Jotakin juttua löysin täältä, mutta jostain syystä sitä kantoporaa ei enää ole avanttecnon sivuilla 220:n työlaitteissa.

Josko hoitelisi kantoja kantoporalla ja loput sitten tuolla kaivurilla?
 
Minäkin yritän kertoa kokemuksistani. Koneessani on levike palat jotka levittävät
raideleveyttä 30mm. Lisäävät painoa 14,8kg taka-akselilla ja 8.4 kg etuakselilla (tarkempi selostus sisäpiirissä). Tällä muutoksella on huomattava vaikutus vakauteen.
Lisäksi koneessani on 48kg painava "vetokoukun suojus" vastapainona. Kaatuminen
johtuu ajo virheestä, ei koneen kiikkeryydestä. Normi kuljettajan ollessa "varma" kaatumisesta mitään todellista vaaraa ei vielä ole, jos ei hölmöillä kääntämällä väärään suuntaan. Mitään ajoneuvoa ei pidä ajaa esim.
ojan suuntaisesti, vaan poikittain, silloin kaatumis riskiä ei ole.
200 sarja vie mäen päälle kaiken mitä tehdasvalmisteisilla työlaitteilla kyytiin saa, mikäli renkaissa pito riittää. Traktori kuvioisissa renkaissa on hyvä työntö pito, mutta
olematon sivuttais pito. Etuna 21 tuumainen halkaisija.
Kauhoja minulla on maa-,lumi- ja kärkippaava. Kärkikippaavaan olen eniten ihastunut.
Verrannolla laskeskelin nostovoiman olevan 608kg kiinityslevyn kohdalla liikkeen alussa
eli alhaalla. Tähän tarvitaan em.lisä painot ja 225 barin paineet. Fakta näyttöä en ole nähnyt tarpeelliseksi hankkia, sillä työ tilanteet ovat muuttuvia.
Kaivuri minulla on mallia mini. Hyvänä puolena on helppo liikuteltavuus ja voimaa on kuulemma saman verran kuin iso veljessään. Kantojen ylös repimiseen ja ruoppaamiseen käytän ostopalveluita. Avant ei osaa uida.
Trukkihaarukat ja kahmari minulla on. Ovat mukavan monipuolisia laitteita, kuten myos puskulevy, johon lisään telveksi levityspalan.
Ruohon myös leikkaan Avantilla, sillon saisi olla leveämmät renkaat, sillä painaumilta
ei voi välttyä. Leveämpiä rekaita on saatavana, mutta en tiedä löytyykö Avanttiin
sopivia leveämpiä vanteita. Minulla on myös henkilönnostokori, se on verraton räystäs yms.hommissa...sitä vaan ei tehtaalta saa. Onnea koneen hankintaan!
 
Kiitos, tämä tieto tulee tarpeeseen.

Olen tuossa hieman katsonut myös Avant 420-konettakin. Hinta vain hyppää ehkä liikaakin.

Lisäksi ajattelin, että josko vähän yrittäisin konetta naapurustoon vuokraillakin, niin mieluummin pienempää varmaan vuokraisivat. Pienempi tekenee kuitenkin vähemmän jälkeä nurmeen kuin isompi.

Ilmeisesti 200-sarjan vehkeisiin ei saa sitä kantoporaa ollenkaan. Kantopora olisi kyllä vallan mainio ja tehtävää sille riittäisi. Jos tuo 220 olisi valintani, niin homman varmaan saisi hoidettua yksittäisiä juuria pätkimällä ja sitten yrittämällä repimistä, jos ei nouse, vaihdetaan sekä taktiikkaa että pätkitään lisää juuristoa.

Ranta jota ajattelin "ruopata" on ehkä puolisen metriä syvä, uskaltaisikohan siihen ajella? Ei tarvitsisi paljon sitä kaivella, ihan vain soutuveneen mentävää väylää rannemmasta, jossa on hieman suomaista maata.

No, huomenna pankkiin ja toivotaan että pankkisetä on suostuvainen rahoittamaan tätä(kin) :)

Mielelläni kuulen ja lueskelen juttua lisääkin.
 
300 sarjan koneella ruoppailin enemmän ja 500 sarjaisella vähemmän. Yhteistä sessioille oli se että ajelin rannikolla hiekka/humuspohjalla matalan veden aikaan keväällä ja en ajanut veteen, mutta kaivuun tiimellyksessä tuppasi kone uppoamaan n. napaan asti. 300 sarjassa, jolla pääosin homman tein, tämä johti napojen uusimiseen, kun laakerit eivät kylvystä tykänneet (merivesi). 500 ei ole aiheesta ollut moksiskaan. Kylvyn jälkeen tapasin antaa huuhtelun makealla vedellä laitteelle.

Yksi erityisen rajoittava tekijä on Hydrauliikkasäiliön korkki, jossa on huohotin. Kun lämpöinen öljy nopsasti jäähtyy koneen vajotessa öljysäiliön pinnan tasolle, imaisee säiliö huohottimesta sisäänpäin ja mukana seuraa myös vettä mikäli ollaan korkin pinnan tasolla. Vesi ei ole kovin hyvä voide ja saattaa tehdä täystuhon järjestelmälle. Säiliön korkki on 300 ja 500 sarjoissa n.vanteen yläosan tasossa.

Jonkunmoisten ajoramppien varassa siis voisi päästä n. 10-15 cm veteen, mutta riskin rajoilla se on.
 
Vielä satelee lisää kysymyksiä :)

Kannattaako olla se luistonestoventtiili? Sekin jotakin maksaa, mutta sanokaa nyt rehellisesti, että pitäisikö se olla? Mahdollista ja todennäköistä on, että joudun märemmissäkin paikoissa ajelemaan.

Huomasin tuossa pyytäessäni eräästä yrityksestä tiukkaa tarjousta, että luistonestoventtiili oli tippunut pois tarjouksesta.

Ja mitä jos kone kaatuu? Pintanaarmujen lisäksi, kärsiikö yleensä mikään isompi osa? Voiko koneen vain nostaa takaisin pystyyn ja jatkaa hommia?
 
Luistonestoventtiili on hyvä lisä, jos ajelet rinteessä ja mudassa. Ilmankin pärjää, mutta venttiilin kanssa ei tarvitse kikkailla niin usein. Venttiili tekee vehkeestä oikean nelivedon.

Olen kertaalleen kaatanut 300 sarjan koneen, kun ajoin pimeästä metsästä pois kaivuri ylhäällä ja toinen puoli nousi juurakon päälle. Luonnollisesti olin hyppäämässä koneen kaatumissuuntaan. Tämän jälkeen hankin turvavyöistuimen, että sai miettiä ennen kun poistuu ohjaamosta.

Kaadon jälkeen vaihdoin öljyt ja suodattimet. Olisi pärjännyt varmaan pelkällä öljyn lisäyksellä, mutta alkoi olla huoltoaika muutenkin. Vaurioita ei tullut. Legenda kertoo että raksalla avant tippui toisesta kerroksesta noston yhteydessä ja selvisi puomin vaihdolla takaisin töihin.

Melko nopeasti oppii "lukemaan" maastoa ja varomaan paikkoja, jotka ovat hankalia. Toispuolinen uppominen on vaikein tilanne, johon koneella pääsee. Kun kone alkaa upota, kannattaa sammuttaa vehje ja pitää miettimistauko, koska väärät liikkeet saattavat johtaa siihen että kone uppoaa pohjalevyä myöden tai kaatuu.
 
Itse olen nyt ajellut vanhalla 530+ mallilla 25 tuntia ja kuskaillut multaa, mursketta, polttopuita, jne. rinnetontilla, enkä pois kyllä vaihtaisi. Kottikärryjen työntely mäkisessä maastossa ei todellakaan ole sitä mukavinta homma; puhumattakaan lapioinnista ;) Itsesuojeluvaisto & varovaisuus ainakin toistaiseksi on estänyt edes yrittämästä kokeilla koneen äärirajoja rinneolosuhteissa, joissa olen joutunut edellämainittuja aineksia kuskaamaan/kyytiin ottamaan. Itse suosittelisin ehdottomasti tuota luistonestoa, jos rinteesi on yhtään epätasainen/juurakkoinen.

Eräs huomion arvoinen asia, joka tietysti nostaisi kovasti kustannuksiasi on koneen ulottuvuus eli mahdollinen jatkopuomi, jota ei 200 sarjaan saa, vaan vasta isompiin. Isommat koneet ovat käsittääkseni huomattavasti ulottuvampia, jopa ilman tuota jatkopuomia. Maakellarin pohjia tehdessäni (ja monessa muussa hommassa, esim. polttopuiden nostaminen kauhalla suoraan saunan terassille kaiteen tasalle) olen tarvinnut useasti jatkopuomia minikaivurin kanssa ja tavaran edes suunnilleen oikealle paikalle saamiseen kauhalla; rinteessä kun et aina vain pääse aivan työpisteen viereen koneella, vaan edessä voi olla vaikkapa isohko kivi, kanta tai voimakkaammin jyrkkenevä rinteenosa. Jatkopuomin pituus ei vanhassa koneessa ole kuin 50cm ja uusissa muistaakseni 60cm, mutta se kyllä auttaa kovasti monissa paikoissa. Tosin kyllä tuon jatkopuomin kanssa täytyy olla varsinkin rinteessä todella tarkkana, koska painopiste muuttuu lastin kanssa oleellisesti.

Koneen valinnassa ehkä kannattaa sitten vielä myös miettiä vähän mahdollisia työtuntimääriä. Itselläni rauhalliseen tahtiin tehdessä dieselin (moottoripolttoöljyn) kulutus on ollut minimaalista. Tuota 200 sarjalaista saa käsitykseni mukaan tankkailla aika usein, joten polttoaine-/käyttökuluissa tulee kyllä varmasti eroja suuremmilla työtuntimäärillä. Tosin onhan laitteilla tuhansien eurojen hintaerokin, joten tämä ei ole se oleellisin asia. Työlistasi on kohtuu pitkä, joten tunteja varmasti tulee ja tuo lista ei tule lyhenemään vaan pitenee koneen hankittuasi ;)

Oletko huomannut Avantin omien sivujen ilmoitusta hieman käytetystä 220 koneesta: http://www.avanttecno.com/www/index.php?PAGE=272&NODE_ID=272&LANG=1&product=115. Tuolle saanee varmasti kohtuullisen hyvän takuun vielä ja kalleimmat tunnit on jo ajettu. Ainakin itselläni on hyviä kokemuksia Avantin huolto-/takuuasioiden hoitamisesta. Ehkä kannattaisi pyytää vielä jopa tarjous suoraan tehtaaltakin uudesta koneesta, jos et sitä vielä ole tehnyt.

Itse ainakin näin toimistotyöntekijänä suorastaan nautin, kun pääsen Avant terapiaan iltasella/viikonloppuna :D Ei muuta kuin hyviä kauppoja!
 
Enpäs tiennytkään, että tehtaalta myydään myös suoraan. Täytyykin soitella sinne. Käytettyjä sieltä kyllä katselin, mutta ei tuota 220:stä siellä aikaisemmin näkynyt.

Nyt odottelenkin jo soittoa pankista, pitäkää peukkuja ;)
 
Edellä on luettavana kovasti viisaita sanoja. Jatkan vielä vähän kun unohdin tuon
luistonestoventiili asian aiemmin. Ko. ventiili tekee koneesta "pykälää isomman" (220 > 230 :lol: ). Varsinkin 200 sarjalaiessa kun painoa on vähän, niin työntövoima ei häviä sutimiseen. Maastossa hyöty on huomattava kaikissa kokoluokissa ja varsinkin talvella. Suosittelen.
Poltto-ainetta Kohler kuluttaa n.4 litraa / tunti. Yleensä puoli kaasua riittää, silloin tietysti säästää poltto-ainetta ja meluakin on vähemmän. Pyöritettävät työlaitteet vaativat kierroksia. Sylinterillä toimivat eivät juurikaan.
Ulottuvuus on 200 sarjan huonoin puoli, mutta sitä voi auttaa käyttämällä esim. kärkikippaavaakauhaa (n.+60cm), puskulevyä ja kaivureita. Omassa käytössäni en rehellisesti ajatellen tarvitse enempää nostokorkeutta, mutta lisäisihän se "piha uskottavuutta", kallista sellaista. Kuten sanottu riippuu käytöstä.
Kaupankäynti tehtaan kanssa on asiantuntevaa, luotettavaa ja helppoa.
Voi kysellä laitteiden sopivuutta omistamaansa koneeseen ja saa rehellisen vastauksen. Jos toimivuus ei ole hyvä he sanovat sen. Pakko myyntiä ei ole -
hyvä niin.
 
Itse ostin koneen keväällä ja seurailin käytettyjen kauppaa ja jos käytettyyn päädyt (varsinkin hiemankin kohtuullisilla tuntimäärillä varustettuja) niin pitää olla nopea kaupanteossa; jahkailuun ei ole aikaa. Todennäköisesti tuo 220 tehtaalla ei montaa päivää listalla pysy. Toinen huomion arvoinen asia on, tai ainakin keväällä oli, että uutta olisi joutunut odottamaan 3kk, kun taasen käytetyn sai heti. Jos tilanne on edelleen sama ja tarpeesi alkaa jo alkukesästä, niin vaihtoehdoiksi jää käytetty/esittelypeli.

Ja kuten minuakin täällä ohjeistettiin keväällä, niin kone kannattaa varustella tilauksen yhteydessä niin täydelliseksi kuin tarvit ja ostella noita lisälaitteita sitten tarpeen tullen myöhemmin. Koneeseen saat jälkeenpäin kyllä ilmeisesti melkeinpä kaikki lisävarusteet (mm. luistonesto) jälkiasenteisena, mutta tulee varmasti halvemmaksi ottaa se suoraan uuteen kuin myöhemmin asennettuna.

Ja kuten Sekatyömieskin totesi, kaupanteko tehtaan kanssa on miellyttävää. Itse asioin Jorma Jarkon kanssa, joka todellakin osasi leipoa tarvitsemani paketin ilman kommenttia "tämä on paras, ota tämä". Lisälaitteet (sorakauha, trukkipiikit ja minikaivuri), joilla olen tullut toimeen hyvin, sain kaupanteon yhteydessä "sopivasti", jos nyt näiden vehkeiden kanssa noin voi sanoa ;)

Jäitä hattuun ja peukkuja :)
 
Pitänee kaiketi jotain tähän kanssa sanoa kun jonkin matkaa jo 220:lla tullut touhuttua.
Voima on rajallinen puomilla, eli jos pitää nostella painavia, niin silloin isompi kone hankintaan.

-Työntövoima painoon nähden todella hyvä.
-Hydrauliikan tuotto hyvä kokoisekseen eli lisälaitteet pelaa hyvin.
-Oma massa hivenen liian pieni raskaisiin töihin.
-Kulkee mäkisessä maastossa ja lumella luistonestolla hyvin.
-Veteenkin menee jos pitoa, koska moottori on kohtalaisen ylhäällä.
-Kaivuri 170 on riittävän tehokas 220:lle, eli lähtee helposti viemään konetta. Maapora toimii ongelmitta kivikossakin. Kevyet nostelut sujuu vaivatta ja varsinkin lumitöissä todella näppärä.
-Rinteessä hyvä. Itse ajan enimmäkseen rinteessä. Löytyy pyöräpainot, luistonesto, suolavesitäytteiset takarenkaat (lisää massaa noin 40kg). Olen kaivanut paljon rinteessä ja ei sen suurempia ongelmia kuin tasamaallakaan. Pitää vaan laittaa maapiikit riittävän ulos ja jarru päälle.

Hieno kone kun työt sellaisia että voima riittä. Kaivurilla siirtelee kyllä sellaisia 70-80 sentin kiviä helposti. Ja jos nosto ei onnistu, niin vierittämään pystyy suurempiakin. Oma puomi on vähän voimaton, mikä on minusta ainoa miinus koneessa.
 
Kävinkin jo koeajamassa 220:n, ihan mainio vekotin. Tilausta en vielä ole tehnyt, mutta pankki sentään suhtautui positiivisesti hankintaan ;)

Käytettykin kelpaisi, tuo tehtaalla myynnissä oleva ei tule niin paljon edullisemmaksi uuteen verrattuna, että haluaisin sen ostaa.

Nettikoneessa ei oikein hyviä vaihtoehtoja näytä olevan, eikä keltaisessa pörssissäkään. Onko ehdotuksia mistä käytettyä kannattaisi kaivella?
 
jets sanoi:
Nettikoneessa ei oikein hyviä vaihtoehtoja näytä olevan, eikä keltaisessa pörssissäkään. Onko ehdotuksia mistä käytettyä kannattaisi kaivella?

Ehdottamiasi kannattaa seurata ja kone myyjiltä kysellä.
Agrimarket Lohjalle on tulossa 220. vm 2005
 
Kiitos Leppis. Ja terveisiä kesämökin työmaalta nettitikun päästä. Täytyy varmaan soitella ainakin Agrimarketteja läpi. Onkos muita paikkoja mistä käytettyjä kannattaisi etsiä?

Nyt onkin sitten dilemmana, että ottaako kippikärry mukaan, muuten kokoonpano on selvillä. Mitäs raati sanoo? Onko ollut kärryllä käyttöä? Tai olisiko ollut käyttöä? Ajattelin että kippikärry tulisi tarpeeseen heti kun enemmän pitää maa-ainesta siirtää tai tavaraa hieman hankalampiin paikkoihin itseään rikkomatta.

Nyt on kyllä kiitettävä koko foorumia. Hyvä että löysin tänne. Kaikista näistä mielipiteistä ja neuvoista on ollut suurta apua. Samoin on ollut hyötyä foorumin muista keskusteluista.

Vähän hankalasti planeetta löytyi, suosittelisinkin lisäilemään tageja etusivun HTML-koodiin hakurobotteja varten :)
 
jets sanoi:
Nyt onkin sitten dilemmana, että ottaako kippikärry mukaan, muuten kokoonpano on selvillä. Mitäs raati sanoo? Onko ollut kärryllä käyttöä? Tai olisiko ollut käyttöä? Ajattelin että kippikärry tulisi tarpeeseen heti kun enemmän pitää maa-ainesta siirtää tai tavaraa hieman hankalampiin paikkoihin itseään rikkomatta.

kärry on oikein hyvä juurikin rakennusvaiheessa. sillä saa vietyä perille asti vajaan kuution tavaraa aineesta riippuen, sepeliä vähemmän ja multaa enemmän. Yhtä kärryreissua vastaavaa määrää saa kuskata kasalta monta kauhallista. kippikärry on hienosti mitoitettu, se tulee koneen levyisenä hyvin perässä eikä mene linkkuun peruutellessa.
 
Samaa mieltä, että kärry on ehdoton jos pitää siirtää tavaraa vähänkään matkaa enemmän kuin pari kauhallista. Itse täytän kärryä kaivurillakin monesti ja perässä tuo tulee ilman kaivurin irroittamistakin. Rinteessä pitää olla vähän tarkkana ettei kaada koko yhdistelmää, mutta tarvittaessa kaivurin puomilla voi tasapainotella.
 
Jos kippikärryn tarve on kovin satunnaista yksi vaihtoehto on vuokrata henkilöauton sellainen, itse olen joskus vuokrannut täältä Saris-merkkisen kippikärryn. Noissa on käsipumppukäyttöinen hydraulikippi joten kippaaminen on tietysti paljon hitaampaa kuin Avantin omalla kärryllä.
 
Luulen että myöhemmin alkaa varmaan kaduttamaan, jollen ota kippikärryä. Mutta hieman tuota finanssiakin pitää miettiä vielä. Jos vain hyvän käytetyn löytäisi, passaisi nuo työlaitteet sitten tilata enemmässä määrin.

Käytettyjen kanssa tuntuu olevan nyt ongelma, että pari hyvää yksilöä olisi, mutta uupuu luistonestoventtiiliä ja/tai hydrauliikan takaulosottoa tai sitten jotakin muuta. Näitten jälkiasennuttaminenkaan ei välttämättä tule kovin edulliseksi, joten käytetystä saatava hintahyöty katoaa jälkiasennuksiin.
 
Käsittääkseni suurin osa käytetyistä avanteista, jotka tehdas välittää, eivät päädy ollenkaan tuolle heidän listalleen, vaan ne edelleen myydään jo jonkinlaisen etukäteis/kiinnostuneet -listan perusteella. Sillä suosittelenkin olemaan tehtaan kanssa yhteydessä esim. JJ:hin. Itselleni kävi niin, että minulle tarjottiin paria konetta, joista pääsin jopa hieman valitsemaan.

Itse kävin myös tosiaan paljon noita käytettyjä läpi, mutta aina jotain puuttui tai ne sijaitsivat esim. Rovaniemellä; liian kaukana kotia, jotta olisin viitsinyt lähteä katsomaan/testaamaan laitetta. Näin sitten päädyinkin tuurilla uuteen vanhaan, johon sain vielä keskusteltua mm. 1-toimisen takaulosoton, luistoneston ja kotiinkuljetuksen sopivasti.

Tehtaalta löytyy myös kippikärry käytettynä, jos et vielä huomannut http://www.avanttecno.com/www/index.php?PAGE=272&NODE_ID=272&LANG=1. Itseänikin tuo kärry kiinnostaa, mutta lompsasta löytyvät koit eivät kelpaa kuulemma maksuvälineeksi :(

Itse selailin myös Arenan sivuja nimihaulla "Avant" http://www.arena.fi/koneet/haun+tulokset?_ftext=avant#top. Tulee vähän muitakin merkkejä/koneita, koska hakusana jostain syystä noihin kyntöauroihinkin kohdistuu ;) Tuolta löytyy hyvin mm. Agrimarketin, Hankkijan & Osuuskaupan tarjontaa, tosin en tiedä vaikka olisivat tänäpäivänä jollain muotoa jopa samaa firmaakin.
 
Tuo Arena olikin uusi tuttavuus, ei ole aiemmin sattunut haaviin. Kiitoksia vain. Tuollahan olikin jo pari potentiaalista yksilöä.
 
Ja nettikone oli varmaan jo tuttu: http://www.nettikone.com/simpleSearch.php?ad_type=F&id_smake=378 ?
 
No nyt on sitten kaupat tehty, vieläpä näkemättä ja käytetystä koneesta.

Kone on siis Avant 220, vuosimalli 2008, tunteja takana 300h. Mukana on jo valmiiksi levikepalat, lumiketjut, luistonestoventtiili, 170cm kaivuri ja levy. Hintaa paketille liki 13 000 euroa.

Koneen vien sitten huoltoon ja asennettavaksi tulee hydrauliikan takaulosotto. Kippikärry pitänee tilailla myös tässä piakkoin. Se käytetty kippikärry tehtaalla oli jo mennyt.

Mitenkäs raati kommentoi?

Keskiviikkona menen hakemaan, kauppakirja tietysti tehdään. Toivottavasti ei tullut ostettua sikaa säkissä :)
 
Ei muuta kuin onneksi olkoon! Tulihan kauppaan edes joku kauha? Sitä tarvitaan varmasti.

Huollossa on varmasti hyvä käyttää, niin selviää mahdolliset viat ja välykset, jos sellaisia sattuu olemaan, mutta ei liene ongelma noilla tunneilla; ja tietysti uudet öljyt laitteeseen.

Jos et koneiden kanssa ole pelaillut, niin rasvaprässi lienee sulla vielä pakollinen hankinta nivelien rasvaamiseen.

Käyttökokemuksia ja kuvia odotellessa ;)
 

Uusimmat keskustelut