Avant 225 öljyvuodon etsintä ja korjaus | Sivu 3 | AvantClub - Keskustelupalsta
Nyt on tiivisteenvaihdossa tilanne päällä. Sain tarvittavat osat irti rikkomatta mitään. Kysymys allaolevasta kuvasta, että onko tehtaalta tullut osa oikea? Se tehtaalta tullut on tuossa irtokädessä adapterin vieressä. Kun katson itse adapterin raossa olevaa tiivistettä on se ihan eri muotoinen, neliöprofiili. Halkaisija kyllä sama. Vai kuuluuko tuo tiiviste kenties laittaa tuohon päälle? Ei siinä kyllä mitään mielestäni ollut tuon lisäksi alunperin. Tuossa osassa kiinni olevassa tiivisteessä ei näytä olevan mitään vauriota myöskään, ellei sitten vaurio ole juurikin se, että pyöreys on kulunut kokonaan pois... En uskaltanut alkaa kaivamaan sitä ruuvimeisselillä pois ilman lisäohjeita ;)
Nyt polttelee pahasti, on kyllä mahtava juttu, että täällä foorumilla voi kysellä näistä asioista!!

20201205_145232 – kopio.jpg
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9 ja STEFFE
Putsaa huolella ne pinnat mihin tiiviste koskettaa ja tarkista myös ettei ole mitää isompia naarmuja yms.
Tuntuu oudolta että vuotaa jos tiiviste on ehjä ja pinnat on sileät.
 
Nyt homma hoidettu ja kävin jo pienellä kierroksellakin, eikä vuotoa vielä ainakaan näe. Mutta kun seuraa taas mitä avantin alle vaippoihin tippuu... Toki alkuun varmaan tippuu ihan tiivisteenvaihtotyössä levinneitä öljyjä pohjalta, mitä en saanu pyyhittyä pois. Mutta viikot taas näyttää tilanteen.

Naarmuja ei löytynyt ainakaan sieltä letkujen puoleisesta osasta. Siellä moottorin puolelta sen verran ahdas paikka ettei ihan pääse tarkasti väijymään.

Alunperin varma tuosta vuotopaikasta, kun tipanmuodostumisen näki silmällä adapterin välistä sekä osa oli löysällä... Toki jos jossain muualla olisi vuoto tuon yläpuolella niin jälkimmäinen vuoto voisi olla toki eri syystä... muttei siellä oikein taida sellaista osaa olla, josta voisi tippua. Toivottavasti tämä nyt olisi tässä ja pääsisi keskittymään laitteen käyttöön (ja lisälaitteiden hankintaan) mieluummin kuin loputtomaan korjaamiseen.
 
Paperi oli päivän adapterin alla suoraan moottorin alapuolella ja siihen ei ole nyt päivän aikana tippunut yhtään pisaraa öljyä! Eli näyttäisi, ettei sieltä ainakaan vuoda.Myöskään banjoliittimistä ei siis ole tippaakaan vuotanut öljyä.
Koneen alla oli kyllä vielä tullut tippoja öljyä sekä, myös hydraulimoottorin reunojen alla. Sekä pohjassa oli siinä hydraulimoottorin alapuolella olevassa vihreän muovin ruuvissa tippaa muodostumassa. Sekä virheän muovin etureunassa samoin. Toivottavasti on vielä vaihtooperaation vanhoja öljyjä valumassa eikä mikään lisävuoto.
 
Töttöröttöröttörööö! Nyt näyttäs vahvasti, että öljy vuoto on selätetty. loppuviikon tiputustahti on ollut reilu tippa per vrk, mutta nyt vrk aikana ei ole enää tullut yhtään tippaa alle. Hydraulimoottorin reunalla pieni vana vielä sisäpuolella öljyä selkeästi on, mutta vähenemään päin. Ja ainakaan tuosta moottoriöljynsuodattimen alkuperäiseltä paikalta ei enää ole viikkoon yhtään tippaa tippunutpohjalevylle. Mahdollista on ettei muitakaan vuotoja enää ole. Tarkastin ihmeteltyäni, että öljyä kuitenkin koneessa on sisällä 1cm vajaa täysi.
 
  • Tykkään
Reaktiot: MikaV ja Leppis
Töttöröttöröttörööö! Nyt näyttäs vahvasti, että öljy vuoto on selätetty. loppuviikon tiputustahti on ollut reilu tippa per vrk, mutta nyt vrk aikana ei ole enää tullut yhtään tippaa alle. Hydraulimoottorin reunalla pieni vana vielä sisäpuolella öljyä selkeästi on, mutta vähenemään päin. Ja ainakaan tuosta moottoriöljynsuodattimen alkuperäiseltä paikalta ei enää ole viikkoon yhtään tippaa tippunutpohjalevylle. Mahdollista on ettei muitakaan vuotoja enää ole. Tarkastin ihmeteltyäni, että öljyä kuitenkin koneessa on sisällä 1cm vajaa täysi.
Sinullakin joulu etuajassa! :)
Lämmittää mieltä kummasti, kun saa korjattua tuommoisen paskamaisen vian, jonka paikallistaminen on tosi vaikeaa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Moi,
Kiirettä pitänyt niin en ole ehtinyt enää öljyvuotoa aktiivisesti päätyökseni etsiä. Nyt asiaan on kuitenkin taas mahdollista palata. Iso moottoriöljyvuoto on saatu hoidettua. Kokonaisuutena vuoto ei enää ole suurta ja todennäköisesti kyseessä enää hydrauliöljyn vuotoa. Tulee pari tippaa päivässä kahteen kohtaan koneen alle. Ainakin yksi kohta, josta märkää löytyy on ekalla sivullakin ollut säiliöstä pumpulle letkun aiheuttama. Jos tuosta jotenkin pääsisi tippumaan myös pumpun alareunaan niin se selittäisi toisenkin tiputuskohdan koneen takaosassa. Öljyä tulee pumpun alareunaan kuten ketjussa "https://www.avantclub.fi/F1/threads/avant-220-oeljyvuoto.7675/". Ehkäpä yritän selvittää märän letkun salaisuuden ennen kuin siirryn tuon ketjun oppeihin. Myös ihan vähän märkää löytyy samankaltaisista kahdesta muusta lukitusrenkaan paikoista eripuolella pumppua kuin ketjussa "https://www.avantclub.fi/F1/threads/220-ja-kosteutta-hydraulimoottorin-ulkopinnassa.7942/" Mutta tuolla kosteutta on niin vähän, ettei riitä kyllä tipaksi asti valumaan koneen seistessä, joten pidän tätä kolmantena selvitettävänä haarana tarvittaessa.

Se alempi hydesäiliön kyljessä oleva letku. Ekalla sivulla @Leppis kommentoi, että on ylempänäkin märkää. Osoittaisitko kuvasta ympyrällä, jotta hitaampikin ymmärtää missä. Kyseinen letku muodostaa tippaa kohdissa, joissa on tiukasti muiden letkujen kanssa pinhyysissä tai jos painan ruuvimeisselin varrella letkua niin letkunpinnasta pisaroituu öljyä kuten pesusienestä.
Alla ensin uusi kuva letkun alaosasta ja sitten jo aikaisemmin ollut kuva, letkun yläosasta. En oikein pysty käsittämään mistä öljy letkun pintaan tulee kun klemmari yläpäässä tosiaan jo tiukalla ja myöskin pumpun kyljen ruuvi myös tiukalla. Onko ideoita mitä pitäisi selvittää, jotta syy löytyisi.

20210212_140619.jpg


vanha_kuva.jpg
 
Oiskos mahdollista, että letku on viallinen. Jos nyt kuvaa oikein tulkitsin niin onko sun konessa hydesäiliö teräksinen?
Omassa koneessa säiliö on muovia.
 
En vikaa letkussa näe, muttei taida muutakaan selitystä olla. Kokeilin myös ajella vähän koneella ja sitten a4 paperia heiluttelin ympäriinsä moottorin välissä, jotta pienet suihkut löytyisi... Muttei paperiin tullut mistään jälkeä. Tihkumalla jostain täytyy öljyn tulla.
Jep säiliö on käsitykseni mukaan metallinen.

Onko järkeä alkaa tutkimaan onko pumpun hammashihna öljyinen? ja miten se kannattaisi tehdä?
 
Öljyllä on kumiin turvottava vaikutus ja jos hihna on kauan märkä öljystä niin hihna saattaa mennä pilalle,
joten kuiva hihna parempi.
 
Kokeilin myös ajella vähän koneella ja sitten a4 paperia heiluttelin ympäriinsä moottorin välissä, jotta pienet suihkut löytyisi... M
ÄLKÄÄ laittako kättä korkeapaineisen letkun pintaan, jos epäilee vuotoa. Ohut öljysuihku tunkeutuu hanskojenkin läpi ihon alle. On ollut tapauksia, missä on heilautettu kättä ohuen suihkun yli. Joku sormi leukkautunut poikki.
No tässä olikin paperi millä testattiin, suihku olisi helposti leikannut paperin.
Ekalla sivulla @Leppis kommentoi, että on ylempänäkin märkää.
Varmaankin katsoin tuon pumpun kiinnityspellin olevan märkä ja valuttavan siitä mutterille öljyä.
Tuo letku on imuletku tankilta pumpulle, minkä olet merkannut pinnaltaan märäksi.
Siinä ei oli painetta, mitä nyt säiliössä tekevä öljy tekee painollaan.

Onko ne letkut hankanneet toisiinsa huomattavaa koloa?
 
Tuossa märän, paineettoman letkun pinnassa näkyy pieni painauma, joka on tullut noista muovipintaisista, siniraitaisista, ohuemmista, ilmiesesti paineellisista letkuista. Mutten mitenkään uskoisi, että olisi vielä vuotoa siinä kohtaa ja on märkää reilusti ylempänäkin siinä paineettomassa letkussa. Ehkä todennäköisempää olisi, että vuotaisi joko klemmarin alta tai klemmari on vaurioittanut letkua ja vuotaa siitä tihkuen.

Olin tosi varovainen tuossa vuotojen etsinnässä. Lähestyin tetsaamalla visiirikasvoilla ja ensin heiluttelin paperia (valkoinen lippu antautumisen merkiksi) metrin päästä koneesta ja sitten asteittain lähempänä ja lopulta sitten putkien ympärillä ikään kuin koneen sisällä. Naapurit jo tietävät, että Avantin omistaminen on vakavaa puuhaa ;)
Kuinka kaukaa kannattaa alkaa suihkuja testaamaan, sitä kyllä mietiskelin vaikka pelottikin, menettävät voimansa ilmeisesti alle metrissä kuitenkin?

Ok, kiinnityspellin päälle vuoto oli tullut ensimmäisestä korjatusta vuotopaikasta todennäköisesti.

Kiitoksia vinkeistä.
 
Moi,
Kiirettä pitänyt niin en ole ehtinyt enää öljyvuotoa aktiivisesti päätyökseni etsiä. Nyt asiaan on kuitenkin taas mahdollista palata. Iso moottoriöljyvuoto on saatu hoidettua. Kokonaisuutena vuoto ei enää ole suurta ja todennäköisesti kyseessä enää hydrauliöljyn vuotoa. Tulee pari tippaa päivässä kahteen kohtaan koneen alle. Ainakin yksi kohta, josta märkää löytyy on ekalla sivullakin ollut säiliöstä pumpulle letkun aiheuttama. Jos tuosta jotenkin pääsisi tippumaan myös pumpun alareunaan niin se selittäisi toisenkin tiputuskohdan koneen takaosassa. Öljyä tulee pumpun alareunaan kuten ketjussa "https://www.avantclub.fi/F1/threads/avant-220-oeljyvuoto.7675/". Ehkäpä yritän selvittää märän letkun salaisuuden ennen kuin siirryn tuon ketjun oppeihin. Myös ihan vähän märkää löytyy samankaltaisista kahdesta muusta lukitusrenkaan paikoista eripuolella pumppua kuin ketjussa "https://www.avantclub.fi/F1/threads/220-ja-kosteutta-hydraulimoottorin-ulkopinnassa.7942/" Mutta tuolla kosteutta on niin vähän, ettei riitä kyllä tipaksi asti valumaan koneen seistessä, joten pidän tätä kolmantena selvitettävänä haarana tarvittaessa.

Se alempi hydesäiliön kyljessä oleva letku. Ekalla sivulla @Leppis kommentoi, että on ylempänäkin märkää. Osoittaisitko kuvasta ympyrällä, jotta hitaampikin ymmärtää missä. Kyseinen letku muodostaa tippaa kohdissa, joissa on tiukasti muiden letkujen kanssa pinhyysissä tai jos painan ruuvimeisselin varrella letkua niin letkunpinnasta pisaroituu öljyä kuten pesusienestä.
Alla ensin uusi kuva letkun alaosasta ja sitten jo aikaisemmin ollut kuva, letkun yläosasta. En oikein pysty käsittämään mistä öljy letkun pintaan tulee kun klemmari yläpäässä tosiaan jo tiukalla ja myöskin pumpun kyljen ruuvi myös tiukalla. Onko ideoita mitä pitäisi selvittää, jotta syy löytyisi.

katso liitettä 5728

katso liitettä 5729
Eiks nyt tuo letku kannata suoraan vaihtaa +uudet klemmarit. Tod näköisesti on tuo letku sisältä vaurioitunut ja hikoilee läpi
 
Moi, kiitoksia vinkistä, olen taipuvainen uskomaan tämän! Minkähänlainen operaatio on kyseessä? Hydeöljyt pihalle varmaankin? Ja sen jälkeen vain klemmareilla uuden letkun kiinnittäminen samoihin yhteisiin?
 
Moi, kiitoksia vinkistä, olen taipuvainen uskomaan tämän! Minkähänlainen operaatio on kyseessä? Hydeöljyt pihalle varmaankin? Ja sen jälkeen vain klemmareilla uuden letkun kiinnittäminen samoihin yhteisiin?
Öljyt pois säiliöstä puhtaaseen astiaan jos vaihdettu hiljattain ja meinaat vielä niitä käyttää tai sitten uudet öljyt. Hyde liikkeestä tai tehtaalta tilaat letkun että tulee kunnollinen
 
Laitan tehtaalta tilaukseen uuden letkun ja noita leveämpiä klemmareita... Hiihtolomaviikko viikonpäästä tulossa ja jostain syystä auto simahti tänään pakkasten jälkeen pihaan, joten on hyvää aikaa laittaa Avant kuntoon kun ei tartte lähteä mihinkään :) Yksi iso kanisteri hydeöljyä löytyykin kotoa. Sellaisen selittämättömästä syystä (tai kun halvalla sai) ostin kun olin tehtaalla tutustumiskierroksella/uuden koneen käyttäjäkoulutuksessa vuosi koneen hankinnan jälkeen.
Onnistuuko järkevästi valuttaa tuosta alimmasta letkusta öljyt astiaan vai järkevämpi hakea öljyimuri motonetistä sitä varten? Mulla tapana tällasissa asioissa säästää väärässä paikkaa...
 
Siinä pitäisi olla kyllä poistoroppu pohjassa/kyljessä. Iso sammio vaan alle.
Tietysti hienohan semmoinen imuvaihtaja olisi :cool:
 

Uusimmat keskustelut