Avant 225 öljyvuodon etsintä ja korjaus

jstakala

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
75
31
18
Kiitoksia ohjeista! Enköhän näillä ohjeilla saa tuon viikonpäästä hoidettua.
 

Jiihaa

Jäsen
16.10.2016
17
0
1
Itsellä ihan sama projekti, sama letku tihkuttaa ylhäältä. Mikarentin huoltomiehet suositteli ensin vaihtamaan vaan paremman pulttipohjaisen letkukiristimen tuon tehtaalta tulleen tilalle, se on hieman liian hento pitämään tuota paikallaan. Tänään testaan tuollaisella Wurth supra- sarjan kiristimellä, josko tihku loppuisi. Jos ei, sama homma edessä, uusi letku ja hyde öljyt..
 

jstakala

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
75
31
18
Tehtaalta sain letkun ja alkuperäisen kaltaiset letkunkiristimet postissa viimeviikolla. Tehtaalla ei ole noita järeämpiä letkunkiristimiä oikeassa koossa. Suosittelivat hankkimaan hydeliikkeestä tai sitten ihan normaalista rautakaupasta, jos sellaiset oikeasti haluan. Huomenna varmaankin hoidan homman. Pitää keksiä vielä astia, johon hydeöljyn lorottaa tankista.
Tietysti öljynvaihtopumppu lienisi kätevin niin saisi suoraan kanistereihin laittaa...

Ja tässä mietin, että onko järkevää, että käyttäisin 3l vanhaa hydeöljyä, kun sekään ei ole ollut kuin parikymmentä tuntia käytössä koneessa vielä? Vai likaantuuko niin paljon aina kun lotraa, ettei kannata?

Tarvitseeko letkun päitä lämmittää jotenkin tai liukastuttaa, että saa paikalleen vai onko paras käyttää pelkkää voimaa työkaluna?
 

Haukkam

Jäsen
2.5.2019
119
53
28
33
Joensuu
Tehtaalta sain letkun ja alkuperäisen kaltaiset letkunkiristimet postissa viimeviikolla. Tehtaalla ei ole noita järeämpiä letkunkiristimiä oikeassa koossa. Suosittelivat hankkimaan hydeliikkeestä tai sitten ihan normaalista rautakaupasta, jos sellaiset oikeasti haluan. Huomenna varmaankin hoidan homman. Pitää keksiä vielä astia, johon hydeöljyn lorottaa tankista.
Tietysti öljynvaihtopumppu lienisi kätevin niin saisi suoraan kanistereihin laittaa...

Ja tässä mietin, että onko järkevää, että käyttäisin 3l vanhaa hydeöljyä, kun sekään ei ole ollut kuin parikymmentä tuntia käytössä koneessa vielä? Vai likaantuuko niin paljon aina kun lotraa, ettei kannata?

Tarvitseeko letkun päitä lämmittää jotenkin tai liukastuttaa, että saa paikalleen vai onko paras käyttää pelkkää voimaa työkaluna?
Jarrukliineriä sumutat letkun sisään ja tyrkkäät paikoilleen, hyvin liukastaa ja haihtuessaan letku kuivahtaa kiinni letkunippoihin
 

oke

Jäsen
7.4.2011
472
39
28
Vantaa
Letkuihin, sylintereihin yms. jää aina vanhaa öljyä litrakaupalla, joten 3 litraa lisää sitä ei merkitse yhtään mitään noin vähillä tunneilla.

Magneettitulpan tarkastus on oleellinen asia öljynvaihdossa. Myös paluusuodatin on syytä tarkistaa, kun se vaihdetaan. Tai jos hydrauliikassa on ollut mitä tahansa häikkää.

Kaikenlaiset ja kokoiset metallipartikkelit öljyssä ovat "kallista myrkkyä" sekä ölyvoidelluille moottoreille että hydrauliikalle. Suodattimien, erityisesti paluusuodattimen, pitäisi pysäyttää viallisesta laitteesta liikkelle lähteneet metallipartikkelit mutta jos ne pääsevät läpi alkavat ne hioa kaikkia paikkoja.

PIenet tihkumiset ja öljyvuodot eivät sinällään ole vaarallisia, koska sitä kautta järjestelmään ei pääse sisään mitään, vain ulos. En ole vielä nähnyt vuotamatonta hydraulijärjestelmää.


Oke
 
  • Tykkää
Reaktiot: Leppis

jstakala

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
75
31
18
Kiitoksia vastauksesta ja neuvoista! Miten tarkistan paluusuodattimen? Aukaisen kannen ja katson, ettei näy metallinpaloja? Ohjekirjasta selviää paluusuodattimen paikka hydrauliöljysäililön kannessa alumiinisen katteen alla, jossa kolme ruuvia pitää ilmeisesti kantta kiinni.

Yritin ensin vielä vaihtaa vain klemmarit parempiin. Koko 29-31 wurth supra näytti letkun alapäähän ihan sopivalta, mutta yläpäässä letkun päästä selkeästi jäi tippumaan hydrauliöljyä, eikä klemmari tullut riittävän tiukalle. Letku varmaankin oli turvoksissa, josta mittasin halkaisijaa ja päädyin tuohon klemmarin kokoon. Olisi ainakin loogista, että molemmissa päissä olisi samankokoiset yhteet ja siten klemmarin kokokin tulisi olla sama... Pitää hankkia paria pienempää kokoa ja yrittää uudelleen. Olen melko varma nyt kun näin miten vuoto tulee letkun yläpäästä, että tihkuminen on juurikin tapahtunut klemmarin välistä kastellen letkun pintaa.

Kuinkahan pitkät ovat letkuyhteet kummassakin päässä, että leveämpikin klemmari tulee varmasti vielä kiristämään putkea metallia vasten koko matkalta?
 
Viimeksi muokattu:

jstakala

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
75
31
18
Itsellä ihan sama projekti, sama letku tihkuttaa ylhäältä. Mikarentin huoltomiehet suositteli ensin vaihtamaan vaan paremman pulttipohjaisen letkukiristimen tuon tehtaalta tulleen tilalle, se on hieman liian hento pitämään tuota paikallaan. Tänään testaan tuollaisella Wurth supra- sarjan kiristimellä, josko tihku loppuisi. Jos ei, sama homma edessä, uusi letku ja hyde öljyt..
Mitä kokoa kiristintä @Jiihaa kokeilet? En löytänyt Wurthilta kuin 29-31 ja 25-27 koot. Väliin jää puolikas koko tuohon, joka varmaankin olisi juurikin se optimi. Mutta pitänee kokeilla tuota pienempää, ellet @Jiihaa ole jo kokeillut.
 

oke

Jäsen
7.4.2011
472
39
28
Vantaa
Kiitoksia vastauksesta ja neuvoista! Miten tarkistan paluusuodattimen? Aukaisen kannen ja katson, ettei näy metallinpaloja? Ohjekirjasta selviää paluusuodattimen paikka hydrauliöljysäililön kannessa alumiinisen katteen alla, jossa kolme ruuvia pitää ilmeisesti kantta kiinni.
Suodatin pitää ottaa käteen ja pyöritellä sitä hyvässä valossa. Pura opetusmielessä käytetty suodatin (leikkaamalla pölyttömästi) ja katso ja kokeile suodattimen pinnat. Näin tehdään esim. Rotaxin lentokonemoottorin moottoriöljynsuodattimen kanssa joka kerta. Tarkempaa tarkistusohjetta en pysty antamaan kirjallisesti, kun itsekin sain ohjeet "kädet öljyssä" -opastuksen kautta.

Jousi nostaa kantta, joten paina sitä toisella kädellä alaspäin, kun aukaiset ruuvit.

Oke
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 300
515
113
Paluusuodatinta en ole koskaan tarkastanut. Öljyn vaihdon yhteydessä kylläkin aina vaitanut uuteen :)
Tietysti olisihan se hyvä seurata mitä siellä liikkuu öljyjen seassa. Puhtaan oloinen ollut aina.
 

jstakala

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
75
31
18
En vielä vaihtanut öljyjä, joten vielä paluusuodattimen ja magneettitulpan tarkastuskin vielä odottaa. Lopulta IKH:lta nyt arkipäivänä löytyi kokoa 27-29 leveämpi letkukiristin. Letkun alapäähän tuo oli oikein hyvän kokoinen, ei jäänyt kiristin kumpaankaan ääripäähän kiristysalueestaan sopivalla tiukkuudella. Letkun yläpäässä piti kiristin ruuvata tiukimpaan ääriasentoon ja on siinä ja siinä, että onko riittävän tiukalla. Ilmeisesti letkuyhteet erikokoiset, kun letkun luulisi olevan samanlaista molemmissa päissä.
Nyt toiveet ovat erittäin korkealla ja näyttäisi, että kyseinen vuoto olisi selätetty. Mutta aika näyttää...
 

MikaV

Jäsen
29.10.2019
109
52
28
Uusikaupunki
Tuohan voi olla syy vuotoon jos letkunippa on liian pieni letkulle. Kyllä nipan ja letkun koon pitää olla toisilleen sopivat.
 

jstakala

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
75
31
18
Nyt näyttäisi, että vuoto on hiljentynyt ja viimeisen vuorokauden aikana ei ole tullut tippaakaan öljyä koneen alle papereihin paikallaan ollessaan. Aikaisemmin vuotaneet öljyt oon saanut kuivattua ja viimeisetkin tippuneet koneesta.
Pitää vielä tarkkailla, ettei ole tullut uusia vuotoja kun kädet ovat olleet syvällä ahtaissa paikoissa letkuja varten avaimilla klemmareita kiristäessäni.

Epäilisin kyllä tuota erikokoista letkuyhdettä. Onko muilla 225 omistajilla silmin havaittavissa eroa klemmareiden kiristyksissä. Mites @Jiihaa sulla meni operaatio? loppuiko vuoto ja onko sulla samalla kireydellä molempien päiden klemmarit tuossa letkussa? Varmaankin 27-29 kokoa klemmareita laitoit molempiin päihin?
 
  • Tykkää
Reaktiot: Leppis
Keskustelun aloittaja Samankaltaiset keskustelut Foorumi Vastaukset Päivä
MikaV Avant 225 hydrauliikan nopeatoimisuus. Avant Planet - Huolto ja korjaus 45
Jyrki pokela Avant hytin äänierityksen parantaminen Avant Planet - Huolto ja korjaus 8
raksaaja Avant 218:n puomi ei halua nousta & jousipalautus joystickin etuasennosta taaksepäin ei toimi. Avant Planet - Huolto ja korjaus 9
J Avant 220 ei lataa Avant Planet - Huolto ja korjaus 5
Terppa avant 520+ jumittaa Avant Planet - Huolto ja korjaus 9
J AVANT 220 Kohler CV20S kaasuttimen vivusto. vm.2011 Avant Planet - Huolto ja korjaus 3
Jannu45 Avant 420 pumpun imuletkun koko Avant Planet - Huolto ja korjaus 1
M Uudemman Avant 200-sarjalaisen työlaitekiinnike vanhaan 200-sarjalaiseen Avant Planet - Huolto ja korjaus 7
V Avant tiputtelee öljyä Avant Planet - Huolto ja korjaus 7
P Kaivurin liitin tiputtelee - miten korjataan? (Avant 220 + kaivuri 170) Avant Planet - Huolto ja korjaus 8
K Avant 635 nostossa häikkää Avant Planet - Huolto ja korjaus 6
JWP Avant 514 Avant Planet - Huolto ja korjaus 12
Saaristolainen Avant 240 Kohler V20 venttilien säätö Avant Planet - Huolto ja korjaus 2
Saaristolainen Avant 220 öljyvuoto Avant Planet - Huolto ja korjaus 4
A Avant 220 kauha ei pysy ylhäällä Avant Planet - Huolto ja korjaus 10
H Avant 220, jännitemittari Avant Planet - Huolto ja korjaus 4
V Avant 320 käsijarru pelti Avant Planet - Huolto ja korjaus 2
W Avant 216 jäi tyhjäkäynnille Avant Planet - Huolto ja korjaus 0
P Avant kolisee Avant Planet - Huolto ja korjaus 2
AvantCanam Avant Ruohonleikkurin hydraulisten irroitus Avant Planet - Huolto ja korjaus 6
H Avant 420 neuvot Avant Planet - Huolto ja korjaus 5
T Kuuma, kuumempi, Avant !! Avant Planet - Huolto ja korjaus 2
T Avant 420 ajo hyytyy eteenpäin, taakse normaali Avant Planet - Huolto ja korjaus 6
A avant 220 pakoputki hehkuu. Avant Planet - Huolto ja korjaus 8
B Avant lumilingon hydraulimoottorin tyyppi Avant Planet - Huolto ja korjaus 5

Samankaltaiset keskustelut