Avant 225 öljyvuodon etsintä ja korjaus | Sivu 4 | AvantClub - Keskustelupalsta
Poistoproppu löytyi, siinä lukee Filtro magnetico säiliön pohjassa. Ja käyttöohjekirjassa käsketään puhdistamaan magneettinen tyhjennystulppa vaikka öljyt vaihtaisi imuvaihtajalla... Tarkoittaako tuo, että irroittaa proppun ja pyyhkäisee sen pinnoilta paperilla puhtaaksi?

Ja huomasin vielä, että ohjekirja sanoo hydrauliikan öljytilavuudeksi 23l ja tuo iso avantin kanisteri on 20l. Tarvitseeko vaihtaessa oikeasti enemmän kuin kanisterillisen vaihtoa varten?
 
Poistoproppu löytyi, siinä lukee Filtro magnetico säiliön pohjassa. Ja käyttöohjekirjassa käsketään puhdistamaan magneettinen tyhjennystulppa vaikka öljyt vaihtaisi imuvaihtajalla... Tarkoittaako tuo, että irroittaa proppun ja pyyhkäisee sen pinnoilta paperilla puhtaaksi?

Ja huomasin vielä, että ohjekirja sanoo hydrauliikan öljytilavuudeksi 23l ja tuo iso avantin kanisteri on 20l. Tarvitseeko vaihtaessa oikeasti enemmän kuin kanisterillisen vaihtoa varten?
Ei taida 20 litraa riittää ja vajaalla säiliöllä ei kannata ajaa metriäkään. Irrotat sen tyhjennyspropun ja pyyhit kaiken ryönän pois siitä magneetista.
 
Itsellä ihan sama projekti, sama letku tihkuttaa ylhäältä. Mikarentin huoltomiehet suositteli ensin vaihtamaan vaan paremman pulttipohjaisen letkukiristimen tuon tehtaalta tulleen tilalle, se on hieman liian hento pitämään tuota paikallaan. Tänään testaan tuollaisella Wurth supra- sarjan kiristimellä, josko tihku loppuisi. Jos ei, sama homma edessä, uusi letku ja hyde öljyt..
 
Tehtaalta sain letkun ja alkuperäisen kaltaiset letkunkiristimet postissa viimeviikolla. Tehtaalla ei ole noita järeämpiä letkunkiristimiä oikeassa koossa. Suosittelivat hankkimaan hydeliikkeestä tai sitten ihan normaalista rautakaupasta, jos sellaiset oikeasti haluan. Huomenna varmaankin hoidan homman. Pitää keksiä vielä astia, johon hydeöljyn lorottaa tankista.
Tietysti öljynvaihtopumppu lienisi kätevin niin saisi suoraan kanistereihin laittaa...

Ja tässä mietin, että onko järkevää, että käyttäisin 3l vanhaa hydeöljyä, kun sekään ei ole ollut kuin parikymmentä tuntia käytössä koneessa vielä? Vai likaantuuko niin paljon aina kun lotraa, ettei kannata?

Tarvitseeko letkun päitä lämmittää jotenkin tai liukastuttaa, että saa paikalleen vai onko paras käyttää pelkkää voimaa työkaluna?
 
Tehtaalta sain letkun ja alkuperäisen kaltaiset letkunkiristimet postissa viimeviikolla. Tehtaalla ei ole noita järeämpiä letkunkiristimiä oikeassa koossa. Suosittelivat hankkimaan hydeliikkeestä tai sitten ihan normaalista rautakaupasta, jos sellaiset oikeasti haluan. Huomenna varmaankin hoidan homman. Pitää keksiä vielä astia, johon hydeöljyn lorottaa tankista.
Tietysti öljynvaihtopumppu lienisi kätevin niin saisi suoraan kanistereihin laittaa...

Ja tässä mietin, että onko järkevää, että käyttäisin 3l vanhaa hydeöljyä, kun sekään ei ole ollut kuin parikymmentä tuntia käytössä koneessa vielä? Vai likaantuuko niin paljon aina kun lotraa, ettei kannata?

Tarvitseeko letkun päitä lämmittää jotenkin tai liukastuttaa, että saa paikalleen vai onko paras käyttää pelkkää voimaa työkaluna?
Jarrukliineriä sumutat letkun sisään ja tyrkkäät paikoilleen, hyvin liukastaa ja haihtuessaan letku kuivahtaa kiinni letkunippoihin
 
Letkuihin, sylintereihin yms. jää aina vanhaa öljyä litrakaupalla, joten 3 litraa lisää sitä ei merkitse yhtään mitään noin vähillä tunneilla.

Magneettitulpan tarkastus on oleellinen asia öljynvaihdossa. Myös paluusuodatin on syytä tarkistaa, kun se vaihdetaan. Tai jos hydrauliikassa on ollut mitä tahansa häikkää.

Kaikenlaiset ja kokoiset metallipartikkelit öljyssä ovat "kallista myrkkyä" sekä ölyvoidelluille moottoreille että hydrauliikalle. Suodattimien, erityisesti paluusuodattimen, pitäisi pysäyttää viallisesta laitteesta liikkelle lähteneet metallipartikkelit mutta jos ne pääsevät läpi alkavat ne hioa kaikkia paikkoja.

PIenet tihkumiset ja öljyvuodot eivät sinällään ole vaarallisia, koska sitä kautta järjestelmään ei pääse sisään mitään, vain ulos. En ole vielä nähnyt vuotamatonta hydraulijärjestelmää.


Oke
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Kiitoksia vastauksesta ja neuvoista! Miten tarkistan paluusuodattimen? Aukaisen kannen ja katson, ettei näy metallinpaloja? Ohjekirjasta selviää paluusuodattimen paikka hydrauliöljysäililön kannessa alumiinisen katteen alla, jossa kolme ruuvia pitää ilmeisesti kantta kiinni.

Yritin ensin vielä vaihtaa vain klemmarit parempiin. Koko 29-31 wurth supra näytti letkun alapäähän ihan sopivalta, mutta yläpäässä letkun päästä selkeästi jäi tippumaan hydrauliöljyä, eikä klemmari tullut riittävän tiukalle. Letku varmaankin oli turvoksissa, josta mittasin halkaisijaa ja päädyin tuohon klemmarin kokoon. Olisi ainakin loogista, että molemmissa päissä olisi samankokoiset yhteet ja siten klemmarin kokokin tulisi olla sama... Pitää hankkia paria pienempää kokoa ja yrittää uudelleen. Olen melko varma nyt kun näin miten vuoto tulee letkun yläpäästä, että tihkuminen on juurikin tapahtunut klemmarin välistä kastellen letkun pintaa.

Kuinkahan pitkät ovat letkuyhteet kummassakin päässä, että leveämpikin klemmari tulee varmasti vielä kiristämään putkea metallia vasten koko matkalta?
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ihan sama projekti, sama letku tihkuttaa ylhäältä. Mikarentin huoltomiehet suositteli ensin vaihtamaan vaan paremman pulttipohjaisen letkukiristimen tuon tehtaalta tulleen tilalle, se on hieman liian hento pitämään tuota paikallaan. Tänään testaan tuollaisella Wurth supra- sarjan kiristimellä, josko tihku loppuisi. Jos ei, sama homma edessä, uusi letku ja hyde öljyt..
Mitä kokoa kiristintä @Jiihaa kokeilet? En löytänyt Wurthilta kuin 29-31 ja 25-27 koot. Väliin jää puolikas koko tuohon, joka varmaankin olisi juurikin se optimi. Mutta pitänee kokeilla tuota pienempää, ellet @Jiihaa ole jo kokeillut.
 
Kiitoksia vastauksesta ja neuvoista! Miten tarkistan paluusuodattimen? Aukaisen kannen ja katson, ettei näy metallinpaloja? Ohjekirjasta selviää paluusuodattimen paikka hydrauliöljysäililön kannessa alumiinisen katteen alla, jossa kolme ruuvia pitää ilmeisesti kantta kiinni.
Suodatin pitää ottaa käteen ja pyöritellä sitä hyvässä valossa. Pura opetusmielessä käytetty suodatin (leikkaamalla pölyttömästi) ja katso ja kokeile suodattimen pinnat. Näin tehdään esim. Rotaxin lentokonemoottorin moottoriöljynsuodattimen kanssa joka kerta. Tarkempaa tarkistusohjetta en pysty antamaan kirjallisesti, kun itsekin sain ohjeet "kädet öljyssä" -opastuksen kautta.

Jousi nostaa kantta, joten paina sitä toisella kädellä alaspäin, kun aukaiset ruuvit.

Oke
 
Paluusuodatinta en ole koskaan tarkastanut. Öljyn vaihdon yhteydessä kylläkin aina vaitanut uuteen :)
Tietysti olisihan se hyvä seurata mitä siellä liikkuu öljyjen seassa. Puhtaan oloinen ollut aina.
 
En vielä vaihtanut öljyjä, joten vielä paluusuodattimen ja magneettitulpan tarkastuskin vielä odottaa. Lopulta IKH:lta nyt arkipäivänä löytyi kokoa 27-29 leveämpi letkukiristin. Letkun alapäähän tuo oli oikein hyvän kokoinen, ei jäänyt kiristin kumpaankaan ääripäähän kiristysalueestaan sopivalla tiukkuudella. Letkun yläpäässä piti kiristin ruuvata tiukimpaan ääriasentoon ja on siinä ja siinä, että onko riittävän tiukalla. Ilmeisesti letkuyhteet erikokoiset, kun letkun luulisi olevan samanlaista molemmissa päissä.
Nyt toiveet ovat erittäin korkealla ja näyttäisi, että kyseinen vuoto olisi selätetty. Mutta aika näyttää...
 
Nyt näyttäisi, että vuoto on hiljentynyt ja viimeisen vuorokauden aikana ei ole tullut tippaakaan öljyä koneen alle papereihin paikallaan ollessaan. Aikaisemmin vuotaneet öljyt oon saanut kuivattua ja viimeisetkin tippuneet koneesta.
Pitää vielä tarkkailla, ettei ole tullut uusia vuotoja kun kädet ovat olleet syvällä ahtaissa paikoissa letkuja varten avaimilla klemmareita kiristäessäni.

Epäilisin kyllä tuota erikokoista letkuyhdettä. Onko muilla 225 omistajilla silmin havaittavissa eroa klemmareiden kiristyksissä. Mites @Jiihaa sulla meni operaatio? loppuiko vuoto ja onko sulla samalla kireydellä molempien päiden klemmarit tuossa letkussa? Varmaankin 27-29 kokoa klemmareita laitoit molempiin päihin?
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Multa ei onnistunut ollenkaan yläpäähän tuon 25-27 laittaminen, ehkä siksi etten öljyjä päästänyt pois ja olisi pitänyt saada klemmari vetämään letkun ollessa paikallaan... Ehkä mäkin vaihdan tuon 25-27 koon siihen sitten kun seuraavaksi vaihdan hydeöljyt. Silloin varmaan ihan sama vaihtaa tuo letku kun se tuli nyt ostettua... Näyttäisi kyllä juuri ja juuri olevan vuotamatta nyt tuolla 27-29 koon klemmarillakin kun se on väännetty vähän kiristysalueensa yli.
 
Onneksi tämä öljyvuoto tuli kokonaan selätettyä ja tuo isompi klemmari on pitänyt letkun yläpäässä täysin loppujen lopuksi.

Nyt koneen huoltoa suunnitellessani huomasin, että sellainen kupari prikka löytyi moottorin alta töhnän seasta. Mahdollista, että on ollut siellä pitkään... liikkeessä tehdystä huollosta asti, tai sitten mulla on pudonnut kun irroittelin niitä moottoriöljynsuodattimen adapteria ja siinä kiinni olevia banjoliittimiä. En löytänyt Avantin räjäytyskuvista kyseisen adapterin ja banjojen räjäytyskuvaa. Osaisikohan joku valaista, että missä kaikissa väleissä tulisi olla sellaiset kupariprikat. Tarkistan samalla kun teen huollon ja öljyt otan pois joka tapauksessa.

Kyseessä siis tämä osa ja siinä kiinni olevat 2 banjoa ja iso ruuvi, joka pitää toisen panjon reiästä itse adapterin paikoillaan (vanha kuva ei vuoda näin enää toki.):
1644649983339.png
 
Jos mistään ei tihku öljyä, älä tee mitään.

Oke
Ok, tämä helpottaa huoltoa kyllä huomattavasti, jos ei kannata aukoa noita banjoja.
Mikä niiden kupariprikkojen tarkoitus niissä väleissä on? Alumiini pehmeää niin toimii puolueettomana välikappaleena?
 
Kupariprikka toimii tiivisteenä, nykyisin käytetään enemmän banjoissa/liitinnipoissa usit-prikkoja.
Jos kupariprikka ei ole vaurioitunut, se kannattaa hehkuttaa valkoiseksi ja kastaa veteen, se pehmenee toisin kun hiiliteräs.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
En tunne 2-sarajan koneita, mutta yleensä banjon kummallekin puolelle tulee tiivisterengas, ja jos 2 banjoa on saman ruuvin alla, väliin 1 ja molemmille puolille 1 eli yhteensä 3 tiivistettä. Sinuna varmistaisin näin olevan, muuten näillä on tapana pettää kesken suurimman tarpeen. Jos tiiviste puuttuu, eikä vuotoja ole, on banjo todennäköisesti kiristetty liian tiukalle.

Usit-tiiviste on tosiaankin tätä päivää, kuparitiivisteen "flöijjaus" opettiin minun nuoruudessani kuumentamaan "kirsikanpunaiseksi" ja kastamaan veteen.
 
Voiko nuo Usitit ostaa samalla sisämitalla kuin kupariprikan, vaikka Usitissa on se kumi siellä sisällä? Eli jos mittaan kupariprikan sisähalkaisijaksi 14mm niin tuleeko oikein jos ostan 14mm Usit pussin IKH:lta?
 
Muistaakseni kyllä, se usit-prikan kumi on sellainen kaksiosainen huuli vähän kun stefassa... Jos tiivityspinta jää kierteiseen kohtaan, jatkaisin kupariprikalla...
 

Uusimmat keskustelut