avant 313 hyytyy | AvantClub - Keskustelupalsta

macce

Jäsen
Keskustelun aloittaja
21.5.2010
5
0
1
Mikäköhän mahtaa vaivata avanttiani (313 v. 2001) kun se välillä hyytyy kesken ajon ja käynnistyy kyllä hyvin mutta käy vain joitain sekuntteja jonka jälkee sammuu.. taas käynnistän ja taas sammuu.. seuraavana päivänä saattaa taas toimia ilman mitään ongelmia. Olen vaihtanut tulpan ja ilman suodattimen. Välillä toimii ja välillä ei alkaa ärsyttämään kun hyytyy välillä keskelle tietä..
Tutkin noita veto ketjuja ja toinen vaikutti olevan ihan sopivalla tiukkuudella mutta toinen laahaa pohjalla.. onkohan etu kelkka vinossa vai voivatko ketjut venyä jotenkin eri tahtiin?
Olen vasta vähän aikaa sitten ostanut kyseisen laitteen ja kaikki on uutta ja ihmeellistä..
 
En tunne konetta, joten taytyy olla hyvin varovainen "neuvoessa". Siksipä seuraaviin "ohjeisiinkaan" ei pidä liian kirjaimellisesti uskoa.

Usein kuvaamasi moottorivaiva liittyy polttoaineen saantiin.
Jos vasta hommasit pelin, niin ehkäpä pieni perushuolto olisi paikallaan:
- tyhjennä ja huuhdo polttoainetankki kaikesta roskasta.
- Tarkista (ja uusi) letkut. Joskus vanhoista letkuista saattaa irrota kumimuruja.
- Asenna, jos koneeseen voi, erillinen polttoaineensuodatin.
- Pura ja puhdista kaasutin ja tarkista että mikään ei ole rikki, kulunut tai vuoda. Jos koneessa on kaasutin jossa on kohokammio, sen puhdistus ja neulan tarkastus voisi olla myös paikallaan.
- Ko. laitteessa ei taida olla pa-pumppua, mutta jos on niin se voi myös olla "vikalistalla".

Toinen kuvaamallasi tavalla vaivaava vika voi olla kaasuttimen kiinnitys "imusarjaan". Jos kiinnitys on sopivasti löysällä, niin välillä alipaine katoaa ja kone hyytyy (mutta on tällöin myös vaikea saada käyntiin).

Vanhassa 2t-perämoottorissa oli sellainen todella ikävä riesa että moottorin lämmetessä meno loppui. Syy oli siinä että sytytyspuolat lämpenivät. Ilmeisesti vanha hapero eristelakka alkoi "vuotaa", ja tulpan kipinöinti loppui. Kylmänä kone kävi hienosti, mutta 10 min ajon jälkeen toinen sylinteri aina pimeni. Puolan vaihto auttoi (sanoi uusi omistaja jolle olin ko. romun siihen turhautuneena myynyt).

Onnea uudelle pelille.
 
Tarkasta moottoriöljyn pinnan taso Honda GX390:ssä on pinnantason vahti joka maadoittaa sytytyksen jos öljyä ei ole tarpeeksi.
 
Nyt on bensa puoli putsailtu ja laitettiin väliin vielä suodatinkin.
moottori öljyt vaihdettu.
Vähän aikaa toimi taas ihan loistavasti kunnes tänään se taas hyytyi kesken ajon.. lähti kyllä taas käyntiin ja nyt kestää käynnissä mutta ei meinaa millään huolia kaasua.. pienellä kikkailulla sain sitten kaasun pohjaan ja ajettua koneen talliin mutta nyt se "röpeltää" ihmeellisesti.. Alkaa tuntumaan että olikohan taas ihan viisas hankinta..
 
No hätä! Hankintasi on varmastikin oikein hyvä ja ratkaisu ongelmaan löytyy.
Soitappa maanantaina Viitasen Saulille Avantille. Siinä on mies paikallaan ja uskon
avun löytyvän.
 
Tavallisesti autoissa vika on kaikkein yksinkertaisin mutta vaikea huomata.
Bensakone kaipaa sähköä ja bensaa. Molempia pitää saada jatkuvasti. Vanhassa 2-tahtikoneessa vika on ollut joskus äänenvaimentajan tukkoutuneisuudessa, - olen neulalla availlut moottorisahan henkireikää äänenvaimentajassa. Silloin oire voi olla juuri tuommoinen, vaikka nyt lieneekin kyse 4-tahtikoneesta.
Tukehtuminen vähän ajettuaan viittaa sihen, että kun lämpenee, niin tukehtuu: sytytystulppa, sähköjohto (esim. sytytystulpan johto), äänenvaimennin tukossa, ... ilmansuodatin, ja tietenkin bensaa jatkuvasti, ...
 
Oireista tulee pikkasen mieleen vuotava imusarja. En yhtään tiedä millainen kaasari ja imusarja siinä on, mutta tossa vois kokeilla koneen käydessä suihkuttaa starttipilottia kaasarin ja imusarjan liitokseen sekä imusarjan ja kannen liitokseen. Jos koneen kierrokset siitä nousee, niin se imee jostain sitä starttipilottia sisäänsä, eli sieltä vuotaa.

Mulla oli joskus auto, tai tunnustetaan ny, ooppeli se oli, jossa tankin huohotus ei toiminut kunnolla. Moottoritieajon jälkeen se veti tankin ruttuun. Kävi kuitenkin moitteetta, sillä siinä oli ruiskukone ja tehokas polttoainepumppu. Tankin huohotinjärjestelmän tukkeutuminen kaasarikoneessa voi aiheuttaa vähän yllä kuvattuja ongelmia. Kaasarikoneissa polttoainejärjestelmän paine on noin kymmenesosa ruiskukoneisiin verrattuna ja pumput huomattavasti hennompia. Kun kone alkaa röpöttämään, niin kannattaa kokeilla auttaako tankin korkin avaaminen.

Onnea vianetsintään !!
 
Tänään taas puuhastelin avantin kimpussa ja tutkin lisää vikaa.. Kone kestää hyvin käynnissä tyhjäkäynnillä mutta tukehtuu heti kun antaa kaasua.. kun säädin ryypyn puoleen väliin niin sitten kone toimii melko normaalisti mistäköhän tämä mahtaa johtua? Kaiken kukkuraksi kun sain koneen liikkelle ja kauhan täyteen soraa niin kauhasta petti letku siihen loppui leikki taas tältä päivältä..
 
Kone ei saa tarpeeksi bensaa suhteessa ilmamäärään, esimerkiksi pakoputki on tukossa. Olisiko voinut jäädä kalkkeutumaa kuitenkin kaasuttimeen?
Yksi vaihtoehto on ilmavuoto kaasuttimen ja sylinterin välissä, jonka voit myös kokeilla kaatamalla vettä kaasuttimen päälle.
Imaisee vuotokohdasta veden sylinteriin ja käynti takertelee lisää. Tämä olikin jo esitetty starttipilotin muodossa.

Venttiili välykset kannattaa myös tarkistaa.
 
Eikus tsemppiä, ei näihin koneisiin kovin paljon vikoja mahdu :)

Voiko sinulla jättää ryyppyvivun mihinkä vaan asentoon? Mulla sen kun kääntää päälle se pysyy päällä vaan sen sekunnin kun moottori pörähtää käyntiin, siinä samalla se menee itekseen offille ja kone jää käyntiin - eli vipu liikkuu oikeastaan ihan vapaasti haluten olla pois päältä...Toimii hyvin, en tiiä miten pitäs toimia :)

Oliko tässä niin että kone käy nätisti välillä mutta mooaa ittensä kaasua annettaessa vai sammuuko ihan vakiokaasultakin?

Olekko kokeillu "kaasuttaa" siitä tankin alla liikkuvasta vipuhässäkästä joka oikeasti liikuttaa kaasuläppää (eli ei polkaisemalla..) Mun vanhus vastaa oikein reippaasti tuohon vivun heilutteluun niin kylmänä kuin kuumana, varsinainen kaasunvalintavipupoljinhärdelli toimii laiskasti ja kylmän koneen saa sillä sammumaan. Lämmettyään pelaa riittävän hyvin ettei koskaan ole tullut pengottua tuon regulaattorin toimintaa.

GX390 kone näkyy olevan maailmalla suosittu mikroautoissa tms hupivermeissä, ihan eri kierrosalueilla tuntuvat pyörivän...
 
Esiintyi tämmöinen käyntihäiriö:
Intoonnuin laittamaan bensaletkuun suodattimen, kun täällä niin yllytettiin. Hondan teollisuusmoottori on niin tiukka paketti, ettei letkun klemmarin ruuvi enää mahtunutkaan kunnolla koneen ja bensasäiliön väliin. Itsepäisesti sen siihen laitoin ja kokosin kapistuksen. Käynnistys sujui hyvin mutta sitten otti hirveät kierrokset. Aikansa selvitettyäni näin, että se kirottu klemmarin ruuvi esti tankin alla olevan kaasuttajan säätimen vipua liikkumasta ja kaasu oli koko ajan sepposen selällään. Kyllä sen vian pystyy itsekin rakentamaan. Ei muuta kuin aloita alusta.
 
Tämä tarina on tosi. Ja opettavainen, ainakin minulle.

Mulle tuli koneeseen tismalleen samat oireet tankkauksen jälkeen kuin tän ketjun aloittajallakin. Kone käy tyhjäkäyntiä jotenkin, pystyy jopa siirtämään tyhjäkäkäynnillä. Heti käynnistyksen jälkeen kestää hetken kierroksia ja käy normaalisti. Mutta hyytyy sit minuutissa.

Tää 313S oli mulle uusi hankinta, kohta ekan tankkauksen jälkeen alkoi ongelma. Tankatessa olin jo huomannut että tässä ei ole täyttöaukossa suodatinta niinkuin Proficatissa oli. Näytti myös olevan roskia tankissa. Sit nilkutettua takasin alkoi tutkinta. Totesin että täyttöaukon karkeasuodatin onkin tankin sisällä. No näin oli käynyt Proficatissakin. Nyppäsin kaasarista letkun irti ja totesin että jotenkin nihkeesti tulee bensaa. Laitoin sit paineilmaa väärinpäin tankkiin, ei juur vaikutusta. Tässä kohti alkoi olla huumori hävitä... Tankki pois, paitsi että tää oli sit 12mm muttereilla ja pulteilla kiinni ja 12mm piippuavaimeni oli halki. Seuraavaksi päiväksi hommasin uuden avaimen ja tankki pois. Bensa letkulla talteen suodattimen kautta ja tankki puhtaaksi. Sit poistin ja putsasin tankin pohjalta letkulinjasta hienosuodattimen. Läjään ja kertaalleen suodatettu bensa takaisin tankkiin. Ei muutosta tilanteeseen, hetken käy normaalisti, sitten hyytyy. Tässä vaiheessa tarkistin myös öljyt ettei sen puute pysäytä konetta.

Nyt alkoi jo hermo olla piukalla ja aivot raksuttanut lisää. Kaasari käsittelyyn, uimurikupin putsaus ja hanan putsaus. Ei vikaa. Sama juttu, käy hetken normaalisti kierroksillakin mutta sitten vain tyhjäkäyntiä. Sit aloin taas raksuttaan ja totesin että kun kone on ollut viis minuuttia käyttämättä niin kone käy minuutin sen jälkeen kun sulkee hanan. Jos sammuu kierroksilla ja sulkee hanan niin sitten vain 10s tyhjäkäyntiä. Tästä päätelmä että uimuri täytyy toimia huonosti. Purkasin koko kaasarin ja sieltä löytyi vähän roskia sekä jotain vihreää mömmöä. Putsasin ja tarkistin kaikki, läjään sit toivekkaana. Ei muutosta... Paitsi tuli mieleen mitäs se Kiporin kone maksoikaan...

Sit taas kattelin ettei tosta bensaletkusta kyllä tuu ainetta niinku pitäisi. Mietin varatankkia mutta eipä tullu mieleen mistä ois sellaasen kehittänyt. Ja taas aivot raksuttamaan. Letkutin taas tankin tyhjäksi ja kattelin kun bensa oli jotenkin harmaata tai sameaa. Sit välähti että olin kaatanut tankiin 4 litran muovikannusta jolla yleensä tankkaan pienemmät koneet kuten ruohonleikkurin ja jyrsimen. Hain sitten täyden 20 litran jerrykannun ja bensat tankkiin. Letku irti kaasarista ja johan tuli ainetta ihan eri lailla letkusta :shock:

Tässä vaiheessa hermopaine helpotti, kone käyntiin ja homma toimii :D

Mä olen 70 -luvulta saakka touhunnu erilaisten koneiden kanssa ja oon pitäny "kukkupuheena" bensan vanhentumisen. Mutta en enää. Bensasta oli tullut jotenkin paksumpaa eikä se enää tullut hienosuodattimesta läpi. Ja tää ei varmaan oo vanhinta bensaa 98 mitä oon käyttänyt, kyseisestä kannusta on vielä syksyllä tankattu ruohonleikkuri. Välillä on jyrsinkin ollut yli vuoden käyttämättä ja on toiminut vanhoilla bensoilla. Mutta oisko tää nykyinen 98E5 ihan skeidaa?

Pitkä juttu, mutta opettavainen...
 
Joo mulla oli veneen moottorin kans sama homma. Aina kun kaato kannuun muutaman litran edellis kesäisten päälle, taisi aine lopulta olla 5 vuotiasta. Eikä kone käyny enää kunnolla. Olin kans kuullu vanhentuvasta bensasta, mutta en tietysti uskonu. Viimeisenä voiteluna vaihdoin kans bensat ja nyt mulla on uuden veroinen perämoottori :)
 
Näin vapaapäivänä helatorstaina ulkona sataa kaatamalla kun ois aikaa olla tonkimas tonttii :( Joten pitää keksi jotian juttua tänne ettei ois hilijasta :D

Tosta bensasta vielä ku kirjoittelin pari viestiä sitten. Säästin Avanttiin sopimattoman bensan talvel ja kaadoin sen täs viikol jyrsimeen Huso Intekin moottorilla. Ja hyvin kukkuu... Ilmeisesti täs ei ahista suodin eikä suutin. Tai tos GX390 moottorin bensatankin suodinhan se oli josta vähän vanha (alle 1/2 vuotta) bensa ei tullu läpi. Sit samaa bensaa vielä ruohonleikkuuriin B&S moottorilla, sekin käy tuolla bensal...

Autoon en kokeillu. Tai ei mulla autoo oo mutta Ford. Fix Or Repair Daily.

Joten nuuka on Avant /Honda GX390 bensan laadulle :? Olkahan muukki varuillaa Hondan bensan kaa.


Jatketaas täs muuten aasinsiltana vähä off-topic. Uutisoivat joku päivä ku olivat saksas laittaneet 95E bensaa autoon joka ois tarvinnu 98E. Sit haloo kun moottoririkko 27.000 km kohdal. No hirveetä. Moottoririkko! Tosiasiassa siin oli bensapumppu hajonnu, maksaa varmaan alkuperäisenä 400 eur ja tarvikkeen alle 100 eur. Tosi hirvee moottoririkko... Ja olisko se hajonnu muutenki...

Toinen seikka: oliko niil muka uus auto jolla oli ajettu todellakin vain 27.000 km vai oliko vanhaan vaihdettu bensa ja 27.000 km jälkeen hajos? Todennäköisesti oli vanha auto koska todella harva uus auto tarvii 98E. Eli kokonaiskilometrit todennäköisesti ihan muuta kuin 27.000 km.

Myönnän kyllä että muistissa ei oo kaikki detaljit tuosta artikkelista joten olen todennäköisesti vääräs. Ja jos normaalil taval menee niin lehdessäkään ei ollu oikeet tiedot.
 
jos normaalil taval menee niin lehdessäkään ei ollu oikeet tiedot.

Menee täysin OT, mutta..... Työskentelen alalla, joka ei suurelle yleisölle ja ilmeisesti lehtitoimittajille ole ihan itsestäänselvyys. Toisinaan on järkyttävää lukea etenkin sanomalehdistä oman alan juttuja ja huomata kuinka paljon siellä on virheitä. Onkohan niitä kaikissa muissakin jutuissa yhtä paljon :shock:

Vanhasta bensasta. Voi olla, että Hondan konees on niin paljon puristuksia, ettei se käy enää vanhalla vähän väljähtyneellä bensalla. Noi B&S moottorit taitaa olla aika matalapuristeisia. Osa taitaa olla jopa sivuventtiilikoneita. Niissä vois vissiin käyttää polttoaineena petrooliakin, jos vaan pistää ekaks bensalla käymään.
 
Timberman sanoi:
Vanhasta bensasta. Voi olla, että Hondan konees on niin paljon puristuksia, ettei se käy enää vanhalla vähän väljähtyneellä bensalla.

Ei se bensa ollu väljähtynyttä, se ei vaan tullu enää jostain syystä tankin hienosuodattimesta riittävästi läpi. Ehkä joku viskositeetin muuttuminen tai pintajännitysjuttu. En tiiä. Intekin OHV ja B&S:n sivuventtiilikoneet toimii tolla bensal normaalisti.
 

Uusimmat keskustelut