Tämä tarina on tosi. Ja opettavainen, ainakin minulle.
Mulle tuli koneeseen tismalleen samat oireet tankkauksen jälkeen kuin tän ketjun aloittajallakin. Kone käy tyhjäkäyntiä jotenkin, pystyy jopa siirtämään tyhjäkäkäynnillä. Heti käynnistyksen jälkeen kestää hetken kierroksia ja käy normaalisti. Mutta hyytyy sit minuutissa.
Tää 313S oli mulle uusi hankinta, kohta ekan tankkauksen jälkeen alkoi ongelma. Tankatessa olin jo huomannut että tässä ei ole täyttöaukossa suodatinta niinkuin Proficatissa oli. Näytti myös olevan roskia tankissa. Sit nilkutettua takasin alkoi tutkinta. Totesin että täyttöaukon karkeasuodatin onkin tankin sisällä. No näin oli käynyt Proficatissakin. Nyppäsin kaasarista letkun irti ja totesin että jotenkin nihkeesti tulee bensaa. Laitoin sit paineilmaa väärinpäin tankkiin, ei juur vaikutusta. Tässä kohti alkoi olla huumori hävitä... Tankki pois, paitsi että tää oli sit 12mm muttereilla ja pulteilla kiinni ja 12mm piippuavaimeni oli halki. Seuraavaksi päiväksi hommasin uuden avaimen ja tankki pois. Bensa letkulla talteen suodattimen kautta ja tankki puhtaaksi. Sit poistin ja putsasin tankin pohjalta letkulinjasta hienosuodattimen. Läjään ja kertaalleen suodatettu bensa takaisin tankkiin. Ei muutosta tilanteeseen, hetken käy normaalisti, sitten hyytyy. Tässä vaiheessa tarkistin myös öljyt ettei sen puute pysäytä konetta.
Nyt alkoi jo hermo olla piukalla ja aivot raksuttanut lisää. Kaasari käsittelyyn, uimurikupin putsaus ja hanan putsaus. Ei vikaa. Sama juttu, käy hetken normaalisti kierroksillakin mutta sitten vain tyhjäkäyntiä. Sit aloin taas raksuttaan ja totesin että kun kone on ollut viis minuuttia käyttämättä niin kone käy minuutin sen jälkeen kun sulkee hanan. Jos sammuu kierroksilla ja sulkee hanan niin sitten vain 10s tyhjäkäyntiä. Tästä päätelmä että uimuri täytyy toimia huonosti. Purkasin koko kaasarin ja sieltä löytyi vähän roskia sekä jotain vihreää mömmöä. Putsasin ja tarkistin kaikki, läjään sit toivekkaana. Ei muutosta... Paitsi tuli mieleen mitäs se Kiporin kone maksoikaan...
Sit taas kattelin ettei tosta bensaletkusta kyllä tuu ainetta niinku pitäisi. Mietin varatankkia mutta eipä tullu mieleen mistä ois sellaasen kehittänyt. Ja taas aivot raksuttamaan. Letkutin taas tankin tyhjäksi ja kattelin kun bensa oli jotenkin harmaata tai sameaa. Sit välähti että olin kaatanut tankiin 4 litran muovikannusta jolla yleensä tankkaan pienemmät koneet kuten ruohonleikkurin ja jyrsimen. Hain sitten täyden 20 litran jerrykannun ja bensat tankkiin. Letku irti kaasarista ja johan tuli ainetta ihan eri lailla letkusta :shock:
Tässä vaiheessa hermopaine helpotti, kone käyntiin ja homma toimii
Mä olen 70 -luvulta saakka touhunnu erilaisten koneiden kanssa ja oon pitäny "kukkupuheena" bensan vanhentumisen. Mutta en enää. Bensasta oli tullut jotenkin paksumpaa eikä se enää tullut hienosuodattimesta läpi. Ja tää ei varmaan oo vanhinta bensaa 98 mitä oon käyttänyt, kyseisestä kannusta on vielä syksyllä tankattu ruohonleikkuri. Välillä on jyrsinkin ollut yli vuoden käyttämättä ja on toiminut vanhoilla bensoilla. Mutta oisko tää nykyinen 98E5 ihan skeidaa?
Pitkä juttu, mutta opettavainen...