Avant 313 | AvantClub - Keskustelupalsta

vonboy

Jäsen
Keskustelun aloittaja
1.3.2009
13
0
1
Oma versio avantin hankinnasta.

Pieni maapaikka tuli hankittua edellisis vuonna, 2Hehtaaria, pari hevosta askareineen.
Pihan lumityöt, sepeleiden levitykset, ja muihin arjen askareihin avuksi, kuten klapikoneen voiman lähteeksi.

Ensimmäisen talven toimia hoisi monkijä lumilevyllä. Silla työnsi kyllä lumet kivasti, ja syksyllä haravointi jätteet kärryllä kuskasi.

Sattumalta surffailin nettikoneessa ja törmäsin avant myynti ilmoitukseen.
Pari päivää pohdin ja mönkijä lähti myyntiin. Tilalle kyllä tuli moottoripyörä, sen kuume oli kovempi. Mutta nettikoneessa kävin päivittäin.
Sopivaa yksilö ei vain löytynyt.

Meni koko kesä ja pitkällä syksyä elettiin kunnes, piti valaa lattiaa noin 50neliötä.
Piti vain koron saavuttamiseksi poistaa maa-ainesta 30cm. Hallin täyttö tehty 50-100mm murskeella, pinta sepelillä. Traktorin ja perälevyn kanssa ei oikein päässyt nurkkiin ja kottikärryillä äärimmäisen hauista puuduttavaa hommaa.

Joten netti etsivä jatkoi etsimistä, keltaisetpörssit, mascusit yms tuli selattua läpi.
Kunne agrimarkettiin "jonnekkin kaus" tuli keltainen 314 diesel vaihtoon, josta oli antautunut etupyörän laakeri. Kone oli remontissa, sovin myymälä päälikön kanssa
kun kone valmistuu. Laittaa kuvat tulemaan koneesta, niin päätän ostanko koneen vai en. Myymäläpäällikkö ilmoitti seuraava päivänä että konemyyjä oli tehnyt jo koneesta kaupat... Samana päivänä ilmeistyi nettikoneeseen "vankkurihuoltoon" tietoihin täsmäävä 314 diesel, hintaa vain 2K€ enemmän kuin agrimarketissa.

Kun kottikärryt eivät kiinnostaneet, närpiön agrimarket pääsi myymään omani 313s mallin koneen. Kuten kuvista huomaa ollut todella, lanta-ajossa navetassa koko iän.

Ps.Lantaa sillä nyttenkin ajetaan, muttei koneiden tarvi silti siltä näyttää.
Kone pestään aina lantahommien jälkeen.
Nyt kun työlaiterunko, sekä kauha ovat kunnostettu. Näyttää kone niin masentavalta.
Täytyy varmasti ensi kesänä laittaa avanti osiksi, puhallusta ja maalausta varten.

Täynä intoa puhkuen kone tuli pihalle. Pari tuntia hallin tyhjennystä, avant etuakselisto antautui...täysin. :evil:
V****u se siitä työ kuntoisesta vaihdokista. Lapio hommiin meni että sai täytöt tehtyä, koska valu oli 10.10 sovittu.

Onneksi agrimarket tuli vastaan korjaus kuluissa mukavasti, siitä iso plussa agrimarket myymälävastaavalle ++

Pientä vikaa oli tullessa vaihdokilla.
-Akku oli kypsä, uusittu.
-Ei latausta Lataussäätimen johdotusta korjannut maajussi tai jakke&sepi :)
-Ilmansuodatin uupuu kokonaan, uusittu.
-Kaasutin säädöt metsässä, sekä vuosi enemmän kuin käytti hyödyksi
-Etukelkka hitsattu kiinni
-Vetoketjut venyneet puolet pidemmiksi
-Ajomoottori melkei irti rungosta
-Penkki ihan valmis "normaalia" kulumaa
-Etupään laakeri antautui, johtuen varmaan lannan käsittelystä, sekä pesujen
laimin lyönnistä.
-Takalaakeri äänsi, laakeri 20€kpl menee 2x, kun avant napa laakereilla 50€
todella hienosti kyllä hinnoiteltu alkuperäinen varaosa.
Siitä avantille plussaa +
-Hydrauliikka öljyä oli vaihdettaessa 10L jäljellä, suodatin oli todennäköisesti alkuperäinen. Hienosti oli maajussi huoltanut omaa laitetta.

Mutta kuten vanha avant mainos osoittaa...
Ennen hikoili ja kärräili kottikärryilla ja kolalla, nyt näppäilee ranteilla kaikki arjen hommat. Ainoa vikahan on on liukuohjatuissa koneissa, että naapurit luulee omahyväiseksi mulkuksi, kun näillä ei voi kesken ajon irroittaa toista kättä sauvasta morjestaakseen :lol:

http://www.ssstech.com/kuvat/avant/album/
 
No jopas on vehje vankkaa tekoa, kun kestää ensimmäiset kymmenen vuotta ilman pesua ja huoltoa :)

Juu, noi kulkemiseen liittyvät kulutusosat on varsin maltillisesti hinnoiteltu. Tuli 300/PC härpäkkeeseen uusittua parit navat, Paketti oli hinnoiteltu niin ettei laakerin vaihto käynyt edes mielessä.

Kävipä tuossa aikanaan myös niin että sovin kaupat 100h ajetusta 320 kapistuksesta kaivurivarustuksella. Kun olin reissussa, niin en päässyt samana päivänä kaupoille, homman piti kuitenkin olla sovittu. Myyjä kuitenkin soitteli seuraavana aamuna ja sanoi ettei myy konetta kun veli tarvitsee. Ja minä hellyin perumaan, kun kerran tuli näinkin yllättävä tarve. Siellä se sitten oli vankkuriliikkeessä + 5 keur sopimastamme hinnasta seuraavalla viikolla. Että terveisiä vaan sinne Pekalle Ouluun ja "veljelle" Lahden taakse villiinlänteen (josta en osta edes postimerkkiä vaikka siihen tulisi lottovoitto kaupan päälle).

Mitenkäs muuten nyt ketjujen kiristys käy, kun kelkka on kiinteää mallia?

Pörssissä tai nettikoneessa tais olla turvakaari myynnissä viime viikolla, semmonen on hyvä, kun kuitenkin pyörit pihalla vekottimen kassa.
 
Korjasin tuon etuakselin kelkan, joka oli hitsattu kiinni.

Pilleillä akseli irti pohjasta, sekä niistä sivutuista.
Pohjan sekä akseleiden puhdistus, ja hitsaus toisiinsa kiinni.

Pohjaan uudet pultit 4x, sekä kiristyksen kierteiden korjaus ja uudet pultit.
Pari kertaa uudet ketjut sai kiristää heti alkuun, mutta nyt on jo pysyny piukalla.

Olen kanssa pohtinut turvakaaren varkkaamistä. Olisi siitä ainakin se hyöty ettei sataisi suoraan niskaan, ja sais työvalot riittävän korkealla.
 
Kilometrilaskureita saa peravaunu "raskaskalusto" tarvikkeita myyvistä liikkeistä.
Kutsutaan ts.napalaskuriksi.

Tuon lukema ei ole ihan vertailukelpoinen, jos vaikka laittasi magneettipalan akseliin ja esim sigma polkupyörän mittarin.
Koska tuossa napalaskurissa oletus vierintäkehä on 22.5" pyörälle.
 
Tunteja ja taas tuntea palvellut avantti on pitänyt metkaa ääntä jo jonkin aikaa ajaessa ja varsinkin alamäkeen rullatessa.
Siitä sen suurempia murehtimatta olen jatkanut työskentelyä, mutta toukokuun viimeisellä viikolla hevoskenttää lanatessa.
Rupesi moottorikäymään hassusti ja pitämään outo ääntä, lyhyellä laskuopilla laskin, että tuo hondan gx390 on jo tainnut päristä vajaat 10000tuntia. Ehkä sen aika on tullut tiensä päähän no niin tulikin sain koneen pois hevoskentältä kone piti älyttömän poksauksen. Olin ihan varma, että bensaletku meni poikki ja syttyi palamaan. Ei vaan mäntä tuli veivin kanssa kurkkaamaan tankin alta.

Joten Tikkurilaa lainatakseni siitä sitten lähti.

Kone kesäloman iloksi talliin osiksi, ja vikojen selvittelyyn.
Moottorissa oli niin täysi tuho, että sille ei kannattanut ainakaan tehdä alkuperäisosilla mitään.
Vaurioina lohko,kampiakseli,mäntä,veivi... yms joten sen korjaamisen sopisi unohtaa.
Uusi honda on kullan hinnassa suomessa ja maailmalla, sekä paikallisilla pienkonetoimijoilla kiinamoottorit mielestäni sikahinnoissa, joten tilasin saksalaiselta nettikauppiaalta Gx390 Klooni moottori, sähköstartilla ja öljynpinnan vahdilla.

Veto-ongelmat ratkesi: ajomoottorin rattaiden kiinnityspultit löystyneet ajan saatossa, sekä kiilat kuluneet tiimalasin malliseksi.
Aikaisemmin olin jo uusinut pyörännavat ja pitkät vetoketjut. Nyt oli siis vuorossa uusia lyhyemmät ketjut, ajomoottorin navat sekä kiilat. Samalla kun kone oli jo kerran ihan nippeleinä päätin uusia kaikki hydrauliikka letkut samalla.

Sitten homma rupesi jo karkaileman käsistä, kone oli maaleiltaan kärsineen näköinen. Joten päätin vaihtaa värin uudemman sävyiseksi. Odottelen vielä tarrasarjaa koneeseen.
Samalla asensin bilteman tuntimittarin koneesen, joka helpottaa huoltojen arviointia sekä näen kuinka monta tuntia kiinanmoottori jaksaa puksuttaa.

Nyt uuden hohtoisena ja veroisena kohti lumirikasta talvea.

http://ssstech.com/avant/mrgreen/P1040412.JPG Uusi moottori
http://ssstech.com/avant/mrgreen/P1040413.JPG Kone takaa
http://ssstech.com/avant/mrgreen/P1040418.JPG Kone edestä
 
Vau !! Ompa siitä tullut komean näköinen verrattuna mikä lähtökohta oli.

Hiekkapuhalsitko vai hioitko rungon ? Mitä maalia käytit ja millä maalasit ?
 
Kyllä tolla nyt kelpaa touhuta :ugeek:

Puoliso maalasi on pintakäsittelijä , pahimmat paikat puhallettu nokasta muuten hiottu 80P metallipuhtaaksi.
Maali olipi teknodur compi 2K Uretaanimaali, joten pitäisi hetken kestää.
Sävyna tuo RAL6018
 

Uusimmat keskustelut