Tämä onkin sitten eka viesti.
Bongasin pari viikkoa takaperin paikallisessa Agrimarketissa hevonpaskalla kuorrutetun vm 99 Avantin, ilman varusteita. Koneen käynti oli hyvä ja hydrauliikka pelasi, muuta ei pystynyt havaitsemaankaan. Kaupathan siinä tuli, tosin konemyyjän kanssa "sovittiin" että puran laitteen ensin muttereiksi ja kerron sitten mitä vikaa siitä löytyi.
Vikasaldo perusteellisen lusikoimisen, kuumavesipesun ja purkamisen jälkeen:
- ajotunnit 1830h ( kubota 482Z )
- oikea ajomoottori vuotaa akselilta
- kaikki ketjut venyneet ja kuluneet, kiristimet tapissa
- puomin menoletkut rikki
- vasemman ajomoottorin letkut rikki
- puomi ratkennut nostosylinterin yläpään poikittaisesta osasta
- nostosylinteri hankaa suunnanvaihtoventtiilin lohkon sivusta kulmaliittimen kylkeen
- seitsemän niveltappia kahdeksasta kulunut 1-2mm urille
- renkaat sliksit, kudos näkyvissä
- selvää pintakorroosiota kaikissa polvea alemmissa rakenteissa
- napojen laakerit vainaat, kaikissa navoissa selkeää klappia, hampaat yllättävän ehjät
- akku sökö
- sitkeää lietettä hydrauliöljysäiliössä
Muuten laite vaikutti sitten ihan kunnostuskelpoiselta. Hankin jo häthätää repertuaarin osia, ja koska laitteen tuleva käyttö on moottoroituna lapiona, ajattelin aluksi panostaa estetiikkaan. Viime viikolla vein koneen irtopelteineen paikalliselle maalausliikkeelle, jossa runko ja pellit saivat niskaansa perusteellisen hiekkapuhalluksen, epoksipohjavärin ja pinnalle ko. aikakauden Avantin vihreän uretaanivärin. 1B16-ketjua löytyi paikallisen Ahsellin varastosta (valmistaja tuntematon) 10e metrihintaan 5m laatikoissa, joten sitä kiireissäni nappasin pari pakettia pyörän laakereiden kera mukaan.
Nyt kuitenkin on liuta kysymyksiä:
Valmistenumero: Koneen kylkeen kuuluva alumiininen valmistenumerolätkä puuttuu, miten laitteen identiteetin saisi selvitettyä?
Varaosakuvasto: Sain tehtaalta hajanaisen kokoelman valokopioita, mutta repertuaari on vähän vajaa, löytyiskö keneltäkään ko. maaliin, mukaanlukien Kubotan kone, varaosakuvia osaluetteloineen? On aika paljon huonokuntoisia osia joista ei selviä varaosanumero mistään pumaskasta.
Puomi: Tässä on ns. vanhan mallin puomi, se on joskus aiemmin jo korjattu, sitten revennyt uudestaan, liikegeometria ei ole enää ihan kohdallaan kun poikkipuu on ratkennut toisesta päästä. Puomin konstruktiota käsittääkseni tuotekehitetty jo seuraavan vuoden mallissa, joka ei ole enää niin altis rasituksille. Olen epävirallisesti saanut ymmärtää että uudempi puomi sopii vanhempaan. Minkalaisessa hintaluokassa liikutaan jos tekisi teleskooppiupgraden?
Renkaat: Täyttö 99% epätasaisella pihamaalla ja nurmikolla + lumityöt talvella ketjujen kera. Nykyisen nakit ovat 20 x 8.00 - 10, vanteet ovat urean syövyttämät, ajattelin kokoa 23 x 8.50 - 12. Tuleeko ongelmia kauhan kanssa kun ei ole teleskooppia. Onko tehtaan renkaissa minkälaista sortimenttia?
Laturi: Paljonko ampeeria nimellisesti voi kiskoa, kun kilvistä ei saa selvää, siitä Kubotan kyljessä olevasta laturista. Lähinnä työvalotarvetta ajattelin, jotain 2 x 35W Xenon sarjaa.
Onko ajatuksia?
Bongasin pari viikkoa takaperin paikallisessa Agrimarketissa hevonpaskalla kuorrutetun vm 99 Avantin, ilman varusteita. Koneen käynti oli hyvä ja hydrauliikka pelasi, muuta ei pystynyt havaitsemaankaan. Kaupathan siinä tuli, tosin konemyyjän kanssa "sovittiin" että puran laitteen ensin muttereiksi ja kerron sitten mitä vikaa siitä löytyi.
Vikasaldo perusteellisen lusikoimisen, kuumavesipesun ja purkamisen jälkeen:
- ajotunnit 1830h ( kubota 482Z )
- oikea ajomoottori vuotaa akselilta
- kaikki ketjut venyneet ja kuluneet, kiristimet tapissa
- puomin menoletkut rikki
- vasemman ajomoottorin letkut rikki
- puomi ratkennut nostosylinterin yläpään poikittaisesta osasta
- nostosylinteri hankaa suunnanvaihtoventtiilin lohkon sivusta kulmaliittimen kylkeen
- seitsemän niveltappia kahdeksasta kulunut 1-2mm urille
- renkaat sliksit, kudos näkyvissä
- selvää pintakorroosiota kaikissa polvea alemmissa rakenteissa
- napojen laakerit vainaat, kaikissa navoissa selkeää klappia, hampaat yllättävän ehjät
- akku sökö
- sitkeää lietettä hydrauliöljysäiliössä
Muuten laite vaikutti sitten ihan kunnostuskelpoiselta. Hankin jo häthätää repertuaarin osia, ja koska laitteen tuleva käyttö on moottoroituna lapiona, ajattelin aluksi panostaa estetiikkaan. Viime viikolla vein koneen irtopelteineen paikalliselle maalausliikkeelle, jossa runko ja pellit saivat niskaansa perusteellisen hiekkapuhalluksen, epoksipohjavärin ja pinnalle ko. aikakauden Avantin vihreän uretaanivärin. 1B16-ketjua löytyi paikallisen Ahsellin varastosta (valmistaja tuntematon) 10e metrihintaan 5m laatikoissa, joten sitä kiireissäni nappasin pari pakettia pyörän laakereiden kera mukaan.
Nyt kuitenkin on liuta kysymyksiä:
Valmistenumero: Koneen kylkeen kuuluva alumiininen valmistenumerolätkä puuttuu, miten laitteen identiteetin saisi selvitettyä?
Varaosakuvasto: Sain tehtaalta hajanaisen kokoelman valokopioita, mutta repertuaari on vähän vajaa, löytyiskö keneltäkään ko. maaliin, mukaanlukien Kubotan kone, varaosakuvia osaluetteloineen? On aika paljon huonokuntoisia osia joista ei selviä varaosanumero mistään pumaskasta.
Puomi: Tässä on ns. vanhan mallin puomi, se on joskus aiemmin jo korjattu, sitten revennyt uudestaan, liikegeometria ei ole enää ihan kohdallaan kun poikkipuu on ratkennut toisesta päästä. Puomin konstruktiota käsittääkseni tuotekehitetty jo seuraavan vuoden mallissa, joka ei ole enää niin altis rasituksille. Olen epävirallisesti saanut ymmärtää että uudempi puomi sopii vanhempaan. Minkalaisessa hintaluokassa liikutaan jos tekisi teleskooppiupgraden?
Renkaat: Täyttö 99% epätasaisella pihamaalla ja nurmikolla + lumityöt talvella ketjujen kera. Nykyisen nakit ovat 20 x 8.00 - 10, vanteet ovat urean syövyttämät, ajattelin kokoa 23 x 8.50 - 12. Tuleeko ongelmia kauhan kanssa kun ei ole teleskooppia. Onko tehtaan renkaissa minkälaista sortimenttia?
Laturi: Paljonko ampeeria nimellisesti voi kiskoa, kun kilvistä ei saa selvää, siitä Kubotan kyljessä olevasta laturista. Lähinnä työvalotarvetta ajattelin, jotain 2 x 35W Xenon sarjaa.
Onko ajatuksia?