Avant 314 (Profi 14 DoubleSpeed) | AvantClub - Keskustelupalsta

matrikkel

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.4.2009
104
0
16
Lappeenranta
Tämä onkin sitten eka viesti. :)

Bongasin pari viikkoa takaperin paikallisessa Agrimarketissa hevonpaskalla kuorrutetun vm 99 Avantin, ilman varusteita. Koneen käynti oli hyvä ja hydrauliikka pelasi, muuta ei pystynyt havaitsemaankaan. Kaupathan siinä tuli, tosin konemyyjän kanssa "sovittiin" että puran laitteen ensin muttereiksi ja kerron sitten mitä vikaa siitä löytyi.

Vikasaldo perusteellisen lusikoimisen, kuumavesipesun ja purkamisen jälkeen:

- ajotunnit 1830h ( kubota 482Z )
- oikea ajomoottori vuotaa akselilta
- kaikki ketjut venyneet ja kuluneet, kiristimet tapissa
- puomin menoletkut rikki
- vasemman ajomoottorin letkut rikki
- puomi ratkennut nostosylinterin yläpään poikittaisesta osasta
- nostosylinteri hankaa suunnanvaihtoventtiilin lohkon sivusta kulmaliittimen kylkeen
- seitsemän niveltappia kahdeksasta kulunut 1-2mm urille
- renkaat sliksit, kudos näkyvissä
- selvää pintakorroosiota kaikissa polvea alemmissa rakenteissa
- napojen laakerit vainaat, kaikissa navoissa selkeää klappia, hampaat yllättävän ehjät
- akku sökö
- sitkeää lietettä hydrauliöljysäiliössä

Muuten laite vaikutti sitten ihan kunnostuskelpoiselta. Hankin jo häthätää repertuaarin osia, ja koska laitteen tuleva käyttö on moottoroituna lapiona, ajattelin aluksi panostaa estetiikkaan. Viime viikolla vein koneen irtopelteineen paikalliselle maalausliikkeelle, jossa runko ja pellit saivat niskaansa perusteellisen hiekkapuhalluksen, epoksipohjavärin ja pinnalle ko. aikakauden Avantin vihreän uretaanivärin. 1B16-ketjua löytyi paikallisen Ahsellin varastosta (valmistaja tuntematon) 10e metrihintaan 5m laatikoissa, joten sitä kiireissäni nappasin pari pakettia pyörän laakereiden kera mukaan.

Nyt kuitenkin on liuta kysymyksiä:

Valmistenumero: Koneen kylkeen kuuluva alumiininen valmistenumerolätkä puuttuu, miten laitteen identiteetin saisi selvitettyä?

Varaosakuvasto: Sain tehtaalta hajanaisen kokoelman valokopioita, mutta repertuaari on vähän vajaa, löytyiskö keneltäkään ko. maaliin, mukaanlukien Kubotan kone, varaosakuvia osaluetteloineen? On aika paljon huonokuntoisia osia joista ei selviä varaosanumero mistään pumaskasta.

Puomi: Tässä on ns. vanhan mallin puomi, se on joskus aiemmin jo korjattu, sitten revennyt uudestaan, liikegeometria ei ole enää ihan kohdallaan kun poikkipuu on ratkennut toisesta päästä. Puomin konstruktiota käsittääkseni tuotekehitetty jo seuraavan vuoden mallissa, joka ei ole enää niin altis rasituksille. Olen epävirallisesti saanut ymmärtää että uudempi puomi sopii vanhempaan. Minkalaisessa hintaluokassa liikutaan jos tekisi teleskooppiupgraden?

Renkaat: Täyttö 99% epätasaisella pihamaalla ja nurmikolla + lumityöt talvella ketjujen kera. Nykyisen nakit ovat 20 x 8.00 - 10, vanteet ovat urean syövyttämät, ajattelin kokoa 23 x 8.50 - 12. Tuleeko ongelmia kauhan kanssa kun ei ole teleskooppia. Onko tehtaan renkaissa minkälaista sortimenttia?

Laturi: Paljonko ampeeria nimellisesti voi kiskoa, kun kilvistä ei saa selvää, siitä Kubotan kyljessä olevasta laturista. Lähinnä työvalotarvetta ajattelin, jotain 2 x 35W Xenon sarjaa.

Onko ajatuksia?
 
Puomi:

Mulla oli varmaankin vastaavasta syystä 320d/Power Catissa tuoreemman mallin puomi. Veikkaan että zoomillisen puomin hinta ilman vaihdokkia saattaisi olla puolentoista rahan paremmalla puolella. Zoomi toisaalta tekee käytettävyydelle ihmeitä pihatöissä.


Renkaat:

23 x 8.50 - 12 tr kuviolla toimivat ihaan hyvin. Napojen leveydestä on kiinni, mahtuvatko pyörimään. Touhusin sillä PC koneella reilun 400h metsästä puistoksi projektia ja ihan hyvin se pelitti tuolla rengastuksella. Koneessa oli leveät navat ja 75mm napalevikkeet.

Napoja on ainakin kahta eri pituutta. Jos vekottimessasi on ne kapeammat navat, niin tilanne korjaantuu napalevikkeellä, joita on ainakin leveyksillä 10 mm - 75mm. Tällöin saat mahtumaan leveämmätkin gummit + paksummat ketjut ja sitä vakautta tulee kaupan päälle.

Manuaalit:
Piirongin laatikosta löytyisi Kubota d722 kuvat (elikkäs 20 hp versio) ja power catin manuaali + osaluettelo. -> kysäisen pahoittaako valmistaja mielensä jos skannannaan ne planeetan laidalle.
 
Valmistenumero: Koneen kylkeen kuuluva alumiininen valmistenumerolätkä puuttuu, miten laitteen identiteetin saisi selvitettyä?

Valmistenumeron selvitys onnistuu jos tiedossa on ensimmäinen omistaja.
Puomi: Tässä on ns. vanhan mallin puomi, se on joskus aiemmin jo korjattu, sitten revennyt uudestaan, liikegeometria ei ole enää ihan kohdallaan kun poikkipuu on ratkennut toisesta päästä. Puomin konstruktiota käsittääkseni tuotekehitetty jo seuraavan vuoden mallissa, joka ei ole enää niin altis rasituksille. Olen epävirallisesti saanut ymmärtää että uudempi puomi sopii vanhempaan. Minkalaisessa hintaluokassa liikutaan jos tekisi teleskooppiupgraden?

Teleskooppi kokoonpano puomi maksaa 1330 eur sis alv.

Renkaat: Täyttö 99% epätasaisella pihamaalla ja nurmikolla + lumityöt talvella ketjujen kera. Nykyisen nakit ovat 20 x 8.00 - 10, vanteet ovat urean syövyttämät, ajattelin kokoa 23 x 8.50 - 12. Tuleeko ongelmia kauhan kanssa kun ei ole teleskooppia. Onko tehtaan renkaissa minkälaista sortimenttia?

23*8.50-12 Renkaat 174 Eur/kpl vanteineen sis alv
Laturi: Paljonko ampeeria nimellisesti voi kiskoa, kun kilvistä ei saa selvää, siitä Kubotan kyljessä olevasta laturista. Lähinnä työvalotarvetta ajattelin, jotain 2 x 35W Xenon sarjaa.

Kubotan laturi on 40A, joten kestää hyvin nuo valot.
 
Teleskooppi kokoonpano puomi maksaa 1330 eur sis alv.

Alkoi kiinnostamaan. Onko hinta pelkästä puomista vai sisältyykö tuohon hydrauliikka letkuineen, lohkoineen ja vipuineen?
 

Liitteet

  • Dscn5420_sm.jpg
    Dscn5420_sm.jpg
    157,9 KB · Katselut: 7 146
  • Dscn5445_sm.jpg
    Dscn5445_sm.jpg
    130,1 KB · Katselut: 7 001
  • Dscn5451_sm.jpg
    Dscn5451_sm.jpg
    136,7 KB · Katselut: 7 169
Tilasin eilen kuitenkin jäykän puomin. Pitää yrittää pärjätä ilman teleskooppia. Onhan nykyinen laite jo edistystä siihen Fiskarsin lumikolaan jolla viimeiset kahdeksan vuotta on tullut tönittyä lumet piha-alueelta.

Sunnuntaina rupesin vaihtamaan toiseen ajomoottoriin akselin o-rengasta ja stefaa. Stefan ja o-renkaan holkin irroittamisen jälkeen oli vastassa useammassa kappaleessa olevan laakerin kooli, irtokuulia ja reilusti laakeripulveria.

Voitelu on ollut hyvä kun laakeri ei ole leikannut ihan totaalisesti kiinni. Moottoria aloin pitämään jo tuomittuna, joten pistin kapineen puolihuolimattomasti palasiksi ( olisi ehkä kannattanut lohkojen asemointi merkitä ennen aukaisua ). Vauriot jäivät kapineen osalta kahteen laakeriin, ja vielä selvitettävään lohkojen keskinäiseen asentoon. Ulompi särkynyt ja sen murut jumittaneet sisemmän laakerin. Kävin hakemassa kaksi 6007:aa kaupasta - ajatuksena tehdä kenttätesti saako moottorista vielä kalua. Jos ei, niin sitten suosiolla hakee uuden.
 
Kysymys: Kuinka kireälle nuo "vetoketjut" kannattaa kiristää? Jätin ensiöketjuihin n. 5 mm löysää ja toisioketjuihin n. 15 mm löysää sivusuunnassa.
 
Moi, Olis kans kiva tietää miten nämä vitjat pitäisi oikeasti säätää :)

Mulla on ollut toisiossa vapaata heilumista noin puolitoista senttiä suuntaansa keskeltä kokeiltuna, ketju suostuu liikkumaan tuolloin sivusuunnassa rattaalla jotenkuten. En tiedä oikeaa säätöä mutta ainakin näillä on 313 kestänyt kymmenen vuotta ja näyttää kestävän edelleen. Ensiöketjun olen myös kokeillut samalla tavalla napakaksi rattaan päältä.

Ketjuluettelosta löytyi heilumisvaraksi 1% hammaspyörien etäisyydestä elikkäs hiukan tiukemmalla pitäisi olla sen mukaan...
 
Milläs voiteluaineella Ratavantti ja muut rasvaa ketjut. En ole Avantin papreista löytänyt mitään ketjujen rasvauksesta!!!!!!!!
 
Voi olla että on tullu tehtyä vahinkoa omilla touhuilla.. viimeksi pesin ketjut teräketjuöljyllä :) koska sitä jäi joutilaaksi litratolkulla sahahommista biovoiteluaineeseen palattuani.

Ketjujen putsauksessa ja voitelussa mulla on ollut sama moottoriöljy kuin koneessa ittessään. Mulla on ollut semmonen pelkistetty ajatus tuossa mukana että hitaassa ketjussa moska ja kuivuus on huono juttu ja puhtaus ynnä jonkinlainen voiteluaine on hyvästä.

Luulen että ketjussa pitäisi käyttää jotain rasvaisempaa ainetta - rasva pitää lian poissa, öljy vaan kerää sitä. Putsaus vaan menee työläämmäksi jos rasvat vaihtaa tuhtimpiin :)

Ketjujen putsaus ja säätö on työläin huoltokohde mun toosassa, öljyä olen pensselöinyt lisää jos paikat on näyttäneet kuivuvan.
 
Vanhaan projektiin löysin kuvia kun tänään räpsin niitä laitteen potentiaaliselle ostajalle. Pientä muutosta tapahtunut sitten kevään 2009.
 

Liitteet

  • Dsc_0141.jpg
    Dsc_0141.jpg
    162,3 KB · Katselut: 5 701
  • Dsc_0142.jpg
    Dsc_0142.jpg
    147,4 KB · Katselut: 5 695
  • Dsc_0147.jpg
    Dsc_0147.jpg
    145,9 KB · Katselut: 5 592

Uusimmat keskustelut