Avant 320 veto ongelmat | AvantClub - Keskustelupalsta

sepe

Jäsen
Keskustelun aloittaja
16.1.2009
31
0
6
Onko muilla ollut samaa ongelmaa että veto ei tahdo aina jaksaa kun kääntyy niin toinen puoli vain pyörittää että ei riittäisi tehot molemmille puolille
 
Käsittääkseni saman puolen vetomoottorit on kytketty sarjaan(peräkkäin), ja eri puolet taas rinnan.
Eli tiukassa paikassa vain toisen puolen pyörät vetävät(se puoli kumpi on liukkaammalla alustalla)
 
320s malliin ei voi laittaa luistonestoventtiiliä, koska kone on liukuohjattu. Eli jos asentaa luistonestoventtiilin ei 320 käänny lainkaan.

Tarkista ensin ettei ole käynyt niin että jossakin pyörän navoista on kiila rikkoutunut.

Vian hakua helpottaa kun etsii vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
1. Kääntyykö kone kumpaankin suuntaan yhtä hyvin? Jos ei niin kunmpi suunta parempi.
2. Meneekö kone suoraan kun kummatkin vivut samaan suuntaan? sekä eteen että taakse?
3. Jos aloittaa käännön toisella sauvalla ja jatkaa vastakkaisella toiseen suuntaan niin vaihtuuko pyörivä pyöräpari?

Kun tiedät vastauksen näihin kysymyksiin apua löytyy varmasti.
 
Huolto sanoi:
320s malliin ei voi laittaa luistonestoventtiiliä, koska kone on liukuohjattu. Eli jos asentaa luistonestoventtiilin ei 320 käänny lainkaan.

Tarkista ensin ettei ole käynyt niin että jossakin pyörän navoista on kiila rikkoutunut.

Vian hakua helpottaa kun etsii vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
1. Kääntyykö kone kumpaankin suuntaan yhtä hyvin? Jos ei niin kunmpi suunta parempi.
2. Meneekö kone suoraan kun kummatkin vivut samaan suuntaan? sekä eteen että taakse?
3. Jos aloittaa käännön toisella sauvalla ja jatkaa vastakkaisella toiseen suuntaan niin vaihtuuko pyörivä pyöräpari?

Kun tiedät vastauksen näihin kysymyksiin apua löytyy varmasti.


Kyllä kaikki nuo yllä mainitut toimivat taitaa olla vain tietämättömyyttä kun ei kone ole ollut kun vasta kuukauden
 
Terve!

Ostin vähän aikaa sitten tommosen 313 avantin, meinaa olla samoja ongelmia ettei tahdo etes nurmikolla pyöriä kunnolla ympäri.
Mistäkähän kannattaisi etsiä vikaa jos sitä on ?
 
Varttuneemmassa pelissä kannattaa katsoa vuotaako pumppu tai ajomoottorit.

Jos kääntö selkeästi tehoton toiseen suuntaan, on kääntösuunnan ajomoottori(t) entiset.

Jos taas kääntö tyssää mekaaniseen rohinaan, on ketjut löysät tai hampaat entiset vetoketjullisessa mallissa.


-v
 
Joo ei ole vuotoja ainakaan ulos päin, toinen ajomoottori on uusi ja tuntuu voimattomammalta kuin vanha :?:
 
Murtolan forumin tietojen mukaan Danforss merkkisestä poikkeavat tarvikemoottorit on jouduttu vaihtamaan uusiin jo alle vuoden ajon jälkeen.

Jos kurkistat sisäpiiristä kaaviota, niin kovin monta liikkuvaa osaa ei piirin mahdu. Tietysti venttiilikin voi olla jumissa, mutta lottoaisin ilman vuotoja ajomoottorin puolesta.
 
ajomoottorit on jotain 350 e / kpl, Pumpusta en osaa sanoa.

Tee noi testit, jotka oli aiemmin tässä viestiketjussa huollon kertomana ja kilauta sen jälkeen varosamyyntiin tai huoltoon, jotka osaavat antaa parhaat jatkovinkit ja palikoiden oikeat hinnat.
 
Eli tein nuo testit.
1:Vasen puoli vetää huonommin, vaikka uusi moottori
2:Menee suoraan eteen ja taakse
3:Ei

Täytyy varmaan soitella huoltoon ja kysellä neuvoja/tilailla osia
 
Vian hakua helpottaa kun etsii vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
1. Kääntyykö kone kumpaankin suuntaan yhtä hyvin? Jos ei niin kunmpi suunta parempi.
2. Meneekö kone suoraan kun kummatkin vivut samaan suuntaan? sekä eteen että taakse?
3. Jos aloittaa käännön toisella sauvalla ja jatkaa vastakkaisella toiseen suuntaan niin vaihtuuko pyörivä pyöräpari?

Lainaan vähän topikkia kun osuu niin sopivasti kohdalleni.
Koneena proficat 313, Hondan pannulla.

1. Ei käänny, vasen puoli vetää huonommin vaikkei oikeassakaan hurraamista ole. Taaksepäin veto toimii huomattavasti paremmin ja "terävämmin".
2. Kun on liikkeessä niin suht hyvin menee suoraan, mutta alkuun lähtemisessä täytyy joskus kikkailla vipujen kanssa, lähinnä siten että kun lyö molemmat eteen, eikä mitään kunnolla tapahdu, niin sitten päästää oikeaa puolta hieman pienemmälle ja samantien suuremmalle, niin sitten vasenpuoli saa jostakin lisää potkua ja kone lähtee liikkeelle.
3. Hmm...

Jokatapaksessa kylmänä kone toimii jonkinverran paremmin, mutta kun öljyt kuumat, niin aika nihkeäksi alkaa menemään.

Itse veikkaan että ajomoottorit on romuna, mutta voiko tuolla olla jokin muu vialla?
 
Katso ajomoottoreiden päädystä tiedot (merkki ja malli). Moottoreihin saattaa löytyä tiivistesarjoja mallista riippuen. Soita Avantin huoltoon 03-3748868
 
Terve!

Tuli tossa perjantaina haettua avant 320s. Vähän ajon jäälkeen alkoi kuulua oikealta edestä kolinaa. Päättelin että jotkut ketjut siellä hyppii mutta kun kone ei ole ketjuvetoinen niin pysäytin koneen ja eikun kauhalla etupää ylös ja kattomaan ajomoottori, siellä kaikki oli kuitenkin kunnossa. Välillä on silleen että se puoli vetää huonommin mutta kyllä sillä ajaa pystyy. Huolettaa vaan että hajotinko heti uuden koneen vai onko se sitä kun on uusi kone niin kaikki kolahdukset tuntuu koneen hajoamiselta. :D


Hyvää kesää kaikille planeettalaisille. :p
 
Ajelin tänään omalla 320 Avantilla melko jyrkkää alamäkeä. Siis tietä. Vauhdin kasvettua hölläsin kaasua ja annoin rullata omalla painolla. Kahvoista vähän jarruttelin jotta vauhti ei kohoisi ihan mahdottomaksi. Silloin kuulin vastaavaa ikään kuin ketjujen rallatusta etupäästä. Muistin samalla Konemiehen kysymyksen ja ajattelin oitis olisikohan kyse samasta äänestä.

Tietääkö kukaan mistä tuo ääni syntyy ? Onkohan se vaarallista ja mikä on oikeaoppinen tapa ajaa jyrkkää alamäkeä alaspäin ? Mielestäni ääni pahenee jos päästän tuplanopeuden polkimen ylös tai höllään kaasun kokonaan.
 
Mulla tulee justiin kanssa alamäkeä ajaessa se ääni. Se huono veto oli vain pahasta paikasta johtuvaa veto huonoutta. :) Se pahenee jos päästää kaasun ja tuplanopeus polkimen pois. Mistä se johtuu, tietääkö kukaan.
 
Tuo pikkuinen rallatus on käsittääkseni ajomoottoreiden ominaisuus.
Kauhalla kun nostaa etupyörän ilmaan, sammuttaa koneen ja pyörittelee pyörää kahteen suuntaan huomaa pienen välyksen.
Olen ymmärtänyt ,että tästä johtuen tulee myös se ääni.
 
Ajelin tänään omalla 320 Avantilla melko jyrkkää alamäkeä. Siis tietä. Vauhdin kasvettua hölläsin kaasua ja annoin rullata omalla painolla. Kahvoista vähän jarruttelin jotta vauhti ei kohoisi ihan mahdottomaksi. Silloin kuulin vastaavaa ikään kuin ketjujen rallatusta etupäästä. Muistin samalla Konemiehen kysymyksen ja ajattelin oitis olisikohan kyse samasta äänestä.

Tarkasta ettei vaan ole mennyt kiila halki ja akseli pyörii pyörännavan sisällä. pitää rumaa ääntä.
 
Tänään oli sopivasti iltapäivällä aikaa ja ajattelin tarkistaa miltä ne kiilat näyttää. Vaan aatokseksi se jäi. Iso 41mm kruunumutteri irtosi helposti. Hieman ihmettelin kun siinä ei ollut mitään lukitussokkaa, vaikka mutterissa ja akselissa selvästi paikat sokalle olikin. Mutterin auki pyörittelyn jälkeen alkoikin selvitä mistä on kyse. Joku edeltävä huoltomies on liimannut navan paikalleen jollain lukitteella. Napa ei irronnut akselista vaikka ulosvetäjällä koetin irrottaa. Koetin myös antaa lievästi lämpöä, mutta ei auttanut. Lopulta luovutin ja pistin osat takaisin paikoilleen. Ylimääräinen ääni ei siis ainakaan voi tulla siitä, että kiila olisi antanut periksi ja napa pääsisi klotaamaan. Napa ja akseli ovat lukitteen ansiosta yhtäpuuta. :shock:
 
Sovite on kireässä ilman lukitettakin, koska akseli on kartio!

Kiitos tiedosta. Tätä vähän pelkäsinkin. Täytyy hommata isompi ulosvetäjä. Päivällä käyttämäni oli vähän pieni ja en sillä uskaltanut vetää kovin lujaa. Koetin myös katsoa jos koko moottorin olisi irrottanut, niin olisiko sitä saanut mitenkään järkevästi prässiin. Mutta, en oikein usko että välillä edestä kuuluva rallatus tulisi rikkinäisestä kiilasta. Olen ääntä tarkemmin kuulostellessa mm. huomannut, ettei sitä kuulu heti liikkeelle lähdettäessä. vasta kun on tovin ajanut, niin ääni ilmestyy. Pahasti pelkään jotain olevan vialla ajomoottorissa :cry:
 
Kiitos tiedosta. Tätä vähän pelkäsinkin. Täytyy hommata isompi ulosvetäjä. Päivällä käyttämäni oli vähän pieni ja en sillä uskaltanut vetää kovin lujaa. Koetin myös katsoa jos koko moottorin olisi irrottanut, niin olisiko sitä saanut mitenkään järkevästi prässiin.

Jos on pyörähtänyt, lähtee ilman ulosvetäjääkin.
 

Uusimmat keskustelut