Avant 420 laturin teho ajatellen työvaloja | AvantClub - Keskustelupalsta

NJR

Jäsen
Keskustelun aloittaja
13.12.2016
19
0
1
Osaako kukaan sanoo mikä on laturin tuotto wateissa peruskäytöllä (ei siis täydellä kierroksilla)? Ajatus oli että taakse 2kpl ja toiset 2kpl eteen ylhäälle alkuperäisten pyöreiden halogeenilamppujen tilalle, 1 led valo on 48w eli 192w yhteensä joka siis kytkeytyy yhdestä katkaisijasta päälle. Keskilamput syttyy paneelista. Onko tuo liikaa? Penkinlämmitin on. Ei kuitenkaan hyttejä missä olisi lämmitykset jne.

Minkä tehoiset avantin 420 halogeeni valot on jotka on yläkulmissa ja keskellä konetta, ilmeisemmin sama w määrä kaikissa.

Halogeenivaloja ei tarvus välttämättä käyttää näiden jälkeen riippuen laturin lataustehosta.

Ohjekirja näyttää tuon 40a max latausvirran.
 
Latausteho "peruskäytössä" on mahdoton sanoa. Helpoimmalla selviää, kun kokeilet kytkeä lamput paikalleen ja mittaat akun jännitettä käynnissä ollessa. Se että onko se liikaa on kans aika paha sanoa suoraan. Jos käytät vain jotain 15min käynnistyksen jälkeen, valot koko ajan päällä, niin luulen akun tyhjenevän. Tietysti valojen teho vaikuttaa laturin ja akun ikään, kun kova rasitus on päällä.
 
Voit laskea virrat ja tehot näillä yleisillä olettamuksilla:

Jännite 14V
Laturin virta 2/3 x 40A = 26A

Eli laturista saisi normaalikierroksilla tehoa ulos 26A x 14V = 360W
Tyhjäkäynnillä ja tyhjäkäynnin tuntumassa laturin ulostuloteho
on olematon. Sen huomaa jännitemittarilla. Jännite on alle 14V.

Etu- ja takavalot kannattaisi kytkeä omilla kytkimillään jo sen takia,
että ei polteta kytkimiä rikki isolla virralla.


Oke
 
Mikä on helpoin tapa toteuttaa kytkentä eri kytkimillä, johdot on etulampuille ja taakse yhdelle valolle valmiina kun koneessa on työtehopaketti. (helppo olis vaan vaihtaa eri lamput tilalle ja taakse ryöstää virta toisesta takavalosta.

Millanen rele käy tuohon? Oisko siinä ideaa jos vaihtas avantin katkaisijan 3 toimiseen katkaisijaan jossa sais laitettua etuvalot, takavalot erikseen päälle tai kaikki valot. Vai aina eri katkaisijat ja tarviiko se silloin relettä väliin. Mietin helpointa kytkemistä ettei tarvi purkaa koko konetta palasiksi katkaisijoiden takia.

Tai jos ottas esim etuvaloihin ylhäälle etupaneelista virrat missä on pyöreät alkuperäiset valot keskellä ja jättäs ne keskivalot kokonaan kytkemättä. Silloinhan kummatkin olis erikytkimillä, ei tulisi kuormitusta liikaa. Onko releet noissa tehtaan kytkennöissä työtehopaketissa missä katkaisimet?
 
Itse vaihdoin 630:n etuvalot pienikokoisiin 10W ledeihin, jotka mahtuivat lipan alle.

Takavalo jäi ennalleen.

Riittävät lumitöissä hyvin. Mustassa maassa eivät.


Oke
 
Kytkin ne nyt kaikki valot paikoilleen valmiiden johtojen tilalle eteen 2kpl ja taakse 2kpl, jouduin ryöstään virrat 1 lampulle taakse.

Akun jännite ilman että käy kone 12,64.
Avantti käynnissä tyhjäkäynnillä ilman valoja 14,37
Kaikki 4 kpl ledejä päällä tyhjäkäynnillä 14,39
Kaikki 4kpl ledejä päälle + keskivalot halogeenit tyhjäkäynnillä 14,37, (vähän kun nostaa kierroksia niin nousee tuohon samaan 14,39.

Et hyvin tuntuu lataavan.



 
oke sanoi:
Voit laskea virrat ja tehot näillä yleisillä olettamuksilla:

Jännite 14V
Laturin virta 2/3 x 40A = 26A


Oke
Tuo on optimaalitulos, käytännössä tuosta häviää laturin tehon heikkeneminen, muut sähköä kuluttavat jutut ja akun lataus. Pikkusen hidas käynnistymään, niin akkua saa ladata pitemmän aikaa isolla virralla.


NJR sanoi:
Kytkin ne nyt kaikki valot paikoilleen valmiiden johtojen tilalle eteen 2kpl ja taakse 2kpl, jouduin ryöstään virrat 1 lampulle taakse.
Onko jotain halpoja lamppuja? Ei välttämättä ottoteho ole samaa kuin paketissa sanotaan. Joissakin ottoteho on vain puolet ilmoitetusta. Sen jos haluaa selvittää, niin irroittaa ledille menevän johdon ja mittaa yleismittarin 10A alueella johtojen välistä.
 
http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/led_tyovalo_ecoline_48w-p-39031-73/

Kyllä kaiketi halpoihin kuuluu mutta hyvin näyttävät. Miten tuo jännite ei laske juurikaan kun valot on päällä, mietin tuota kuormitusta katkasijalle josko menis näin.

Virrat ei kuulu olla silloin päällä kun mittaa vaiko toistepäin?

En uskalla lähteä irrottaan sitä kun en tiedä miten on kiinni, menee hajalle kuitenkin. Oishan se ollu kiva tietää mikä todellinen on.

Ja mistä löytää oikean kokoisen katkaisijan tuohon paneelin alareunaan?

On niin paljon kysymyksiä kun alkais laittaan erillisellä katkaisijalla, ei kuitenkaan vahvinta alaa.

Lampuista punaset johdot releen 87, mustat johdot runkoo.

30 akulta, sulake lähelle akkua, oisko 10amp hyvä?

86 herätevirta mistä?

85 maihin

Lisävalot olen pari kertaa laittanut, se siis yksinkertainen mutta jos pitäis laittaa katkaisijalle ja siitä eteen päin niin loppuu tieto taito.
 


Eikö olis kaiken järkevintä jos sais tuosta liittimestä otettua etupaneelin keskivalojen katkaisimelle johdot. Ottais vanhat liittimet irti ja jättäs tyhjäksi ja sais tuosta kuvan liittimestä vedettyä 2 johtoa näiden tilalle. Sais syttyyn toiset valot etupaneelista ja toiset kaasuvivun alhaalta olevalta katkaisijalta.

Noilla keskimmäisillä ei kuitenkaan tee mitään näiden rinnalla.

Mistä vois ottaa 2 johtoa?
 
Ledille menevä johto jostakin liitoksesta auki ja mittari väliin. Virrat päällä ja on syytä tuntea mittarin virranmittaus. Muuta merkitystähän ei ole ottovirralla kuin jos miettii virrankulutusta.

Ite toisin akulta johdon kahdelle 20A kytkimelle, toiselta kytkimeltä johto etuvaloille ja toisesta takavaloille. Mää poraisin nuihin kytkimien sokkopaikkoihin keskelle reijän ja asentaisin kytkimen siihen. Tommosessa asennuksessa on aika turha relettä alkaa kytkemään, kun johdon pituudet ei juurikaan muutu. Kytkimethän kyllä kestää isojakin virtoja, kun ostaa vain sopivan kokosen.
 
Laittelin takavaloille oman katkaisijan , vedin sulakerasialta johdon katkaisijalle ja etuvaloille on alkuperäinen omansa paneelissa. Vaikea oli löytää oikean kokoista mikä meni valmiiseen levyyn mutta löytyi. Sit laittelin valomajakan tupakin sytkäriltä. Kaikki pelaa nyt omasta katkaisijalta. Uskoisin et ne olis pelannut hyvin kaikki valot yhdellä katkaisijalla mutta ajan kuluks tulipahan tehtyä. Latausjännite ei tipu juurikaan vaikka kaikki on päällä.
Ja riittävän tehokkaat on ajella. Ainoa mitkä vielä kaiketi vaihdan, niin keskimmäiset työhalogeenit avantin ledeihin jotka sopii suoraan umpioihin tai sit pitäs kattoo jotkut pyöreät tarvikeledit mitkä menis koonsa puolesta eikä jäis kauheita hiirenkoloja reunoihin.
Jos joku tietää mikä menee niin saa ehdottaa useampiakin?




 
Parempi että on useampia katkasijoita, niin saa eri valoja päälle aina tilanteen mukaan.
 

Uusimmat keskustelut