Avant 420 neuvot | AvantClub - Keskustelupalsta

hry

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.6.2018
2
0
1
Tulipa hankittua 420 vuosimallia 2010. Ajotunnit alle 500. Tässä aluksi pari kysymystä. Miksi moottoria täytyy hehkuttaa, vaikka olet sen juuri sammuttanut ja kone on lämmin? Ainakin merkkivalon mielestä se on tarpeen.

Pitelen trukkihaarukoilla klapisäkkiä, puomi pysyy paikallaan mutta haarukat valuvat alaspäin, vaikka niihin ei kohdistu kovinkaan suurta kuormaa. Onko kukaan lisännyt lukkoventtiilejä?

Onko ko. vuosimallissa tiedossa mitään parannusta vaativia kohtia, joita voisi ennakoivasti seurata ja/tai huoltaa?
 
Kaasu aiheutti ja sinne pääsevä kosteus on itsellä ollut useasti vaivana. Vaijerin vaihtoa helpottaakseen juttelin "suojaputken" kiertämään keulan kautta ( helppo ottaa vaijeri puhdistusta varten pois ja vielä helpompi saada se takaisin ). Itellä ei kyllä koneen käydessä ole puomi valunut. Hehkutusta en ole kuumalle koneelle käyttänyt varsinkaan kesäisin.
 
hry sanoi:
Miksi moottoria täytyy hehkuttaa, vaikka olet sen juuri sammuttanut ja kone on lämmin? Ainakin merkkivalon mielestä se on tarpeen.
Hehkun merkkivalo palaa joka käynnistyksellä. Hehkua ei tarvitse käyttää, jos kone lähtee muutenkin käyntiin.
hry sanoi:
Pitelen trukkihaarukoilla klapisäkkiä, puomi pysyy paikallaan mutta haarukat valuvat alaspäin, vaikka niihin ei kohdistu kovinkaan suurta kuormaa.
Nyt en tiedä minkä kokoinen/painoinen klapisäkki on kyseessä, mutta trukkipiikkien ei pitäisi kylläkään valua!
Siellä saattaa olla jossain roska venttiililohkossa tai sisäistä vuotoa kippaussylinterissä. Ilmeisesti ulospäin ei tiputtele öljyjä?
Lukkoventtiiliä on joku laitellut, etenkin varmistuksena, jos konetta on käytetty epävirallisena henkilönostimena.
 
Mulla taitaa olla vuotta tuoreempi kone, mutta tunteja yli tuplasti. Kuten Leppis totesi, ei tarvitse kuumana hehkuttaa. Hehkuvalo palaa aina virtojen kytkemisen jälkeen vakioajan. Voi startata suoraan hehkuttamatta.

Kaasuvaiskan jäätyminen ei ole ollut mulla koskan ongelma.

Kippisylinteri/venttiili falskaa mullakin hiljakseen. Ja siis sisäisesti. Ei ulkoista vuotoa. Joskus vähän harmittaa, mutta ei ole vielä oikeasti haitannut niin, että olisin asialle uhrannut enemmin aikaa. Puhumattakaan, että olisin tehnyt jotain.

Jäähdyttinen puhtaudesta kannattaa pitää huolta, etenkin jos ajelee pölyisessä maastossa. Mä olen joutunut irrottamaan ja pesemään syylarin pariin kertaan. Paineilmalla olen sitä puhdistellut lukuisia kertoja. Kannattaa myös seurata aina välillä lämpömittaria.

Yksi parannus näihin vanhempiin 420 koneissiin on ylitse muiden. Vanhat traktorimalliset työlaitehydrauliikan liittimet kannattaa vaihtaa nykymalleissa vakiona olevaan pikaliittimeen. Tän jälkeen työlaitteiden vaihto on puhdasta, siistiä ja käy ihan kädenkäänteessä. Pikaliittimen vaihdon jälkeen ei ole tullut ikävä vanhoja liittimiä. Päinvastoin. Olisi pitänyt vaihtaa jo paljon aikaisemmin. Seuraavaan koneeseen hommaan myös taaksen pikaliittimen.
 
Kiitoksia vastauksista. Onko Avantteihin saatavissa korjaamokäsikirjaa ja/tai sähkö- ja hydrauliikkakaviota? Olen purkanut ja kasannut kaikki omistamani moottoripyörät ja osan autoista, enkä pelkää Avanttiakaan, vaikkakin juuri hydrauliikasta minulla on vähiten kokemusta. Kaaviot ja manuaalit ovat olleet korvaamaton apu.
 
Jatketaanpa samaan ketjuun. Piha- ja lumitöihin olen katsellut käytettyä 420:stä. Onko vuosimalleissa suuria eroja? Esim. 2010 vs. 2016? Vai kannattaako etsiä vuosimallista riippumatta hyvillä varusteilla oleva kone, jossa huoltohistoria ok, vaikka olisi enemmänkin ajettu?
 

Uusimmat keskustelut