avant 420 takapaino | AvantClub - Keskustelupalsta

pikkukakkosenposti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.7.2012
35
15
8
Vantaa
Tervehdys!

Tiedustelisin muiden ajatuksia noista 420:sen onnettomista takapainoista..
Voiko 420:seen laittaa enemmän painoa ja saada sillä lisää vakauttaja nostokykyä myös?
Luulisi että takapyörillekkin voisi laittaa enemmän painoa kun etupyörille kohdistuu kuitenkin lähes 2000kg painorasitus parhaillaan..
Kuitenkin 420:sen takapainot ovat vain 31kg ja esim 520:sessä oli muistaakseni 170kg?

Mitäs olette mieltä uskaltaisiko laittaa takapainoa esim 100kg?

Kiitokset vastauksista!
 
Muistaakseni 420:sen lisäpainoja on käsitelty täällä aiemminkin, mutta en sitä nyt
heti haulla löytänyt.
Kohtuullisuus kannattaa painon lisäyksessä pitää mielessä, sillä esim. 500-sarjaan verraten,
on 400:saa ohuemmat ajomoottorien akselit.
 
Sekatyömies sanoi:
Kohtuullisuus kannattaa painon lisäyksessä pitää mielessä, sillä esim. 500-sarjaan verraten, on 400:saa ohuemmat ajomoottorien akselit.

Just juu. Akselit katkee ylimääräisistä takapainoista :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Takapainojen kanssa yksi raja saattaa syntyä siitä milloin kone kippaa taaksepäin puomi täysin ylhäällä ja kauha täynnä. Voipi olla, ettei kippaa koskaan. En tiedä.

420 puomin nostokyky loppuu ennemmin kuin perä nousee ilmaan kahdella takapainolla. Kauhan kippisylinterillä saa kuitenkin suuremman taakan irti maasta mihin puomin nostosylinteri kykenee. Sillä saa myös helposti perän ilmaan. Eli enemmin kuin kaksi takapainoa auttavat vain jos esimerkiksi haluaa siirtää trukkipiikeillä jotain painavaa. Eli vain siirtää ja ei tarvitse nostaa lavaa mihinkään korkealle. Varsinaista nostokykyä (siis puomilla korkealle nostettuna) ei takapainoilla saa merkittävästi lisää. BTDT.
 
Timberman sanoi:
Sekatyömies sanoi:
Kohtuullisuus kannattaa painon lisäyksessä pitää mielessä, sillä esim. 500-sarjaan verraten, on 400:saa ohuemmat ajomoottorien akselit.

Just juu. Akselit katkee ylimääräisistä takapainoista :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Takapainojen kanssa yksi raja saattaa syntyä siitä milloin kone kippaa taaksepäin puomi täysin ylhäällä ja kauha täynnä. Voipi olla, ettei kippaa koskaan. En tiedä.

420 puomin nostokyky loppuu ennemmin kuin perä nousee ilmaan kahdella takapainolla. Kauhan kippisylinterillä saa kuitenkin suuremman taakan irti maasta mihin puomin nostosylinteri kykenee. Sillä saa myös helposti perän ilmaan. Eli enemmin kuin kaksi takapainoa auttavat vain jos esimerkiksi haluaa siirtää trukkipiikeillä jotain painavaa. Eli vain siirtää ja ei tarvitse nostaa lavaa mihinkään korkealle. Varsinaista nostokykyä (siis puomilla korkealle nostettuna) ei takapainoilla saa merkittävästi lisää. BTDT.

No hyvä, nyt saimme oikeaa tietoa. :)
-En arvannutkaan, että akselit katkeavat niin helposti.
-Arvelin vaan, että pienempi on mitoitettu vähäisemmälle kuormalle?
 
Akselit saattaa katketa, kun ajaa ylikuormalla sopivaa alamäkeä vauhdilla ja tekee äkkinäisen moottorijarrutuksen.
Näin voi käydä esimerkiksi liian isoa pyöröpaalia kuskatessa.
 
Raskaamman kaivurin kanssa (joka ei ole suosituslistalla) on takapainoista hyötyä. Samoin maansiirrossa, kun sopivalla kauhalla ja zoomilla viedään maata kohteeseen.

Mulla on ollut 3 kpl takapainoja (108 kg), joka on ollut 520 + sr1 ja leveiden renkaiden kanssa passeli määrä. Ei tarvi nastoja talvella ja toimii esiohjauspaketilla varustetun 220 kaivurin (n. 400 kg) kanssa kohtuullisen vakaasti.

Taakse kippaaminen tapahtuu lähinnä tilanteessa, jossa tyhjentää sorakauhan reiluun ylämäkeen/kasan päälle tai siirtelee peräkärryä ilman työlaitetta. Tällöin pohja ottaa vastaan ennen kuin kone kaatuu taaksepäin, jos ei nyt ihan kallion reunalla kuoki.
 
Painopisteen siirtyminen taaksepäin vaikuttaa ohjautuvuuteen ääritilanteeissa. Koneen kallistuskäyttäytyminen esim kuoppaisessa maastossa on myös hieman erilainen. Veto-ominaisuudet muuttuvat eikä seisontajarrukaan (lukitsee etupyörät) pidä samalla lailla. Jos laittaa takapainot vasta palauttaakseen eteenpäin siirtyneen painopisteen alkuperäiseksi ja ottaa ne pois heti em. tarpeen poistuessa, ei ongelmia pitäisi syntyä jos muutoin koneen rasitus ei painotettuna ylitä valmistajan mitoitusta.

(tulipas tästä kapulakielinen kommentti)
 
YouTubessa Avantin omissa videoissa muistaakseni trukkipiikkien esittelyssä näytetään miten 600-sarjasella koneella saa nostettua tonnin suursäkkiä. Siinä koneen perässä on MONTA takapainoa. En oo koskaan laskenut, mutta mielikuvan mukaan viisi tai kuusi :shock:
 
(Varmaan planeetalla) oli myös joskus youtubelinkki toiseen suuntaan. Joku urheili paalin kanssa ja oli vähän väliä perä irti mutta sitkeästi vaan touhuamalla saatiin paali perille. Siinä olisi muutama takapaino saanut hommasta paljon turvallisemman.
 
Enpä muuten löytänyt minäkään kuvaa siitä sekatyömiehen takapainosta. Itsekin haluaisin samanlaisen, mutta ei ole ihan niin paljoa kädentaitoja. Kukahan sellaisen tekisi/hankkisi minullekin korvausta vastaan? Veikkaisin että sama koko ja paino kävisi hyvin 200-sarjalaiseenkin.
 
Timberman sanoi:
YouTubessa Avantin omissa videoissa muistaakseni trukkipiikkien esittelyssä näytetään miten 600-sarjasella koneella saa nostettua tonnin suursäkkiä. Siinä koneen perässä on MONTA takapainoa. En oo koskaan laskenut, mutta mielikuvan mukaan viisi tai kuusi :shock:

Mulla kun on 600-sarjalainen niin sen verran se tarttee jos meinaa koneella vielä ajellakin, tosin tonnin kuormalla en paljon menis tasamaata pahempiin paikkoihin. :D Mä käytän neljää painoa ja enemmän laittaisin jos mulla olisi. Mutta sitten taas hommissa joissa nokalla ei ole PALJON painoa niin parempi on ilman painoja, ylämäkeenkin eteenpäin ajettaessa on enemmän pitoa ilman painoja.
 
Liika paino takana kostautuu etupään keveytenä. Esimerkiksi tasoittaessa kauhalla ei sitten riitäkään etupään paino.
 
Mulla on 1 kpl paino persuksissa koukulla ja myönnän että se toinen tekisi terää. Hakkuri esim on niin painava ja etupainoinen että silloin olisi ihan jees toiselle painolle. Muuten en koe että olisi ollut tarvetta. Kauha täynnä soraa(110cm) tai kauha täynnä multaa/lunta(160cm) ei ole kaivannut lisää painoa. Toki se 1 on aina siellä.

Jos painoa kaipaa enemmän niin joku painavampi paino olisi hyvä mikä tulisi lähelle konetta. Näin Ville_remppaajan paino pino ja kyllä takaylittämä on silloin melkoinen! Saattaa jossain vaiheessa estää liikkuminen ahtaissa paikoissa.
 
STEFFECTIVE sanoi:
Mulla on 1 kpl paino persuksissa koukulla ja myönnän että se toinen tekisi terää. Hakkuri esim on niin painava ja etupainoinen että silloin olisi ihan jees toiselle painolle. Muuten en koe että olisi ollut tarvetta. Kauha täynnä soraa(110cm) tai kauha täynnä multaa/lunta(160cm) ei ole kaivannut lisää painoa. Toki se 1 on aina siellä.

Jos painoa kaipaa enemmän niin joku painavampi paino olisi hyvä mikä tulisi lähelle konetta. Näin Ville_remppaajan paino pino ja kyllä takaylittämä on silloin melkoinen! Saattaa jossain vaiheessa estää liikkuminen ahtaissa paikoissa.

Tehtaalla on tarjota sivupainot jotka muistaakseni 160kg (vai olikohan 180kg) ja ne ei lisää koneen mittoja mutta näen ongelmaksi niissä että ne on siellä sitten aina. Mulla ei oo tullut ongelmia takapainojen ylityksen kanssa mutta tosi pienessä pyörittelyssä (joka kyllä munkin homma ollut) vois tulla kun koneen pituus kyllä kasvaa aikalailla. Ja otan painoja pois kevyisiin hommiin niin pikkupainot on aika kätevät.

Jos jonkun isomman montun reunalla haluaa täydellä sorakauhalla vetää zoomin pitkälle ja vielä tehdä vähän ripeämpään hommia niin suosittelen kyllä 600:seenkin vaikka neljää painoa ettei tule märkää penkkiä säikähdyksen vuoksi kun kone nyökkää. :D
 
jets sanoi:
Enpä muuten löytänyt minäkään kuvaa siitä sekatyömiehen takapainosta. Itsekin haluaisin samanlaisen, mutta ei ole ihan niin paljoa kädentaitoja. Kukahan sellaisen tekisi/hankkisi minullekin korvausta vastaan? Veikkaisin että sama koko ja paino kävisi hyvin 200-sarjalaiseenkin.

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=6&t=404

Tuolta löytyy tuo "vetokoukunhattu" 200-sarjalaiseen kiinnitettynä.

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=95&t=710

Ja tuolta sama 500:een kiinnitettynä.
 
Itseasiassa, jos vain saisin tuollaisen painavan sylinterin jostain, niin osaisin varmaan tehdä tuon. Onko tuo jotakin kierrätyskäyttöä jollekin? Akselinpätkä leikattu jostain? Ei ihan helpolla taida tuommoinen akseli pätkääntyä. Mahtaisivatkohan romumetallipaikassa pätkiä..
 
jets sanoi:
Itseasiassa, jos vain saisin tuollaisen painavan sylinterin jostain, niin osaisin varmaan tehdä tuon. Onko tuo jotakin kierrätyskäyttöä jollekin? Akselinpätkä leikattu jostain? Ei ihan helpolla taida tuommoinen akseli pätkääntyä. Mahtaisivatkohan romumetallipaikassa pätkiä..

http://temeko.fi/teras/pyorotangot/

200mm pyorötankoa konesahalla poikki, pätkä sorviin, päät suoraksi, viisteet, upotus vetokoukkua varten 50,1mm halkaisijalla,
lukitusruuville M12 kierre ja maali pintaan.
Siinä se, helppo tapa tehdä lisäpaino! :D
 

Uusimmat keskustelut