avant 528+ sr1 miten toimii tuplapumppu vipu? | AvantClub - Keskustelupalsta

tikka

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.6.2012
62
2
8
Lahti
Kävin ajelemassa tollasella vanhemmalla ja en huomannut mitään eroa esim ajonopeudessa oli vipu asennssa 1tai 2. Eikös ton pitäs olla vähä niinkö 1tai 2 vaihde, 1 hitaat ja raskaat hommat ja 2 sit vähä vauhtia lisää vai oonko ymmärtäny ihan väärin? Jos se ei toimi niin mitä vikaa vois olla, kone kulki melko hiljaa ehkä vajaa 10 kmh eikös ton pitäs mennä joku 15 kmh?
 
Tuo vipu vaikuttaa vain työhydrauliikkaan. Olikohan se niin, että 1 pumpulla tulee 34 ltr/min ja 2 pumpulla 44 ltr/min. Ero on huomattava esimerkiksi lingotessa. Ajonopeuteen tuolla ei ole vaikutusta, vaikka aina joskus siirtymillä näin toivoisikin. "Huiput" ovat jossain 10-15 km/h välillä riippuen ajomoottorien ja renkaiden koosta. Reippaasti kävellen on tosiaan nopeammin perillä. :)
 
Ok kiitos vastauksesta, koneessa ei siis varmaan vikaa vaan käyttäjässä hyvä juttu. Mites ton oikea käyttö, onko väliä kummalla puolella ajaa yleensä vai mikä ton valinnan juju on?
 
Pyörivä hydrauliikka vaatii yleensä enemmän tehoa, joten esimerkiksi linkoa, jyrsintä ja ruohonleikkuria käytettäessä tarvitaan enemmän työhydrauliikan tuottoa verrattuna esimerkiksi puunhalkomiseen, joka tapahtuu sylinterillä; toki halkojankin kanssa käytän tuplapumppuja, jottei hätäsen tarvitse odotella sylinterin liikkeitä ;)

Isommista kaivureista mulla ei ole kokemusta, mutta minikaivurin kanssa käytän vain yhtä pumppua, jotta kauhan liikkeet pysyvät rauhallisempina; tämäkin on tietysti sellainen tottumis-/osaamisasia. Toki kaasun asennollakin on sitten merkityksensä.

Jos olet ostamassa konetta, niin mun mielestä tuo 2 pumpun valinta on ihan hyvä lisä koneessa, mutta kyllä ilmankin varmasti pärjää. Mun mielestä tärkeämpi olisi nappulat joystickissä, jolla työhydrauliikkaa ja jatkopuomia on näppärä käyttää.
 
Joo ois tyrkyllä tollanen ja koitan kovasti päästä perille moisesta, mutta kokemus ja tieto puuttuu. Tota ois tarkotus melko moneen käyttää ja siks toi tuplapumppu kiinnostaa mut ku en oo moista koskaan käyttäny nii vähä ihmeissää. Mutta viisastunu oon nyt näistä joten taidan mennä myyjän kanssa lisävääntöihin, vikojahan aina vanhoissa on mutta oisko pahoja jotka pitäs ehdottomasti kattoo. Toi hytikkapuoli yleisesti lienee vaikea tulkittava näkyy sit ajan kans, kone muuten liikkuu ja pelaa melko välyksettömästi.
 
Nää on tietysti näitä tyhmiä kyssäreitä mut kuitenki ois mukava tietää ton toiminta ja hyöty onko se pelkästään taloudellisuus. Joten 1.kkösellä kuluttaa vähemmän ja sit kun voimaa tarvitaan vaihdetaan kakkoselle?
 
Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa, vastauksia kylläkin tulee helposti :)
Tuplapumppu asennossa työlaitepiirin öljyjen virtaus lisääntyy ja paineet pysyy samana.
Eli edessä olevan työlaiteliitäntään kytketyn koneen nopeus (liikkeet) kasvaa ja voimat pysyy samana.
Itse käytän tupla-asentoa eniten ruohonleikkuussa.
Myös rennommissa paikoissa kaivuulaitteella kaivelen tupilla pintakaasulla ja tarkemmissa pudotan pienemmille nopeuksille ja lisään hieman kierroksia koneeseen.
Tuplapumppu vaikuttaa myös zoomi-puomin nopeuteen.

Kysyppä rohkeasti lisää :)
 
No joo nyt meni jakeluun, kiitosta vaan. Näitä kyssäreitä tulee kyllä lisää jos ja kun kone kotiutuu. :roll:
 

Uusimmat keskustelut