AVANT 528 VAI 420 | AvantClub - Keskustelupalsta

pikkukakkosenposti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.7.2012
35
15
8
Vantaa
Olen harkinnut käytetyn joko 528 tai 420 ostoa..

Molemmissa omat hyvät puolensa ja 420 varsinkin hinta!

Oma käyttöni on lähinnä pihatyöt uudessa rakennushankkeessa ja lumityöt.
Ja kaivuutöitä hieman silloin tällöin.
Tulevaisuudessa ehkä metsätöitä yms..

Oma huolenaiheeni on että jos laitan nyt 420:sen ja huomaankin sen olevan tehoton niin vaihto voi olla nopeasti edessä..
Ja miten onko 420:nen vaikea realisoida taas uudelleen jos niin käy..
Toki 528 olisi varmasti se lopullinen kampe....
Hintaero on kuitenkin melkoinen noin 8k.

Onko noissa jotain tyyppivikoja tai onko toinen vikaherkempi tai muuta?

Kiitokset vastauksista jo etukäteen!
 
Mulla on nyt 520 sr1 joka on teholtaan ja mitoiltaan n. 420
Sillä on liikkunut n. miljoona kiloa kiveä ja lumet päälle. Ensimmäisiä avantteja myydään nyt alkuperäiseen hankintahintaan ja runko-ohjattuja ei juuri alle kympin liiku. Jos
pystyt perustelemaan hankinnan toiminnallisesti itselle ja taloudellisesti vaimolle niin tee kaupat. Isommalla tavara liikkuu nopeammin ja pienemmässä jää enemmän rahaa työlaitteisiin, jotka kuitenkin ratkaisevat tehokkuuden.
 
Eräs seikka joka kannattaa ottaa huomioon on hytin tilavuus.
Varsinkin jos kuljettaja on kookas. 500-700 sarjoissa on sama eturunko ja
hytti siis samankokoinen.
400-sarjassa on akseliväli 100mm lyhempi ja hytti pienempi.

Harkinnan arvoisia ovat myös 520 ja 630 mallit.
Arvo säilyy mukavasti malliin katsomatta.
 
Mitenkäs kun 420:sessä ei ole muuta varusteita kuin työtehopaketti,eli luultavasti ei ole puomin kelluntaa,luistonestoa,ajonvapautusta..
Myyjä ei osannut ainakaan sanoa että olisi..kertoi että kojelaudassa on joku nappi joka viittaisi puomin kelluntaan mutta ei ole varma asiasta.eli kuin kallista on lisätä ne jälkeenpäin?
528:sissa taas on lähes kaikki mahdollinen jo alkuperäisasennettu..

tälläiset koneet on harkinnassa

http://www.nettikone.com/avant/420/1086178
http://www.nettikone.com/avant/528/1058851

Kiitoksia vastauksista taas
 
Itse pyytäisin tarjouksia uusista koneista, tarvitsemillani varusteilla.
Uskon että Avant tecno, Konetalo Vainikka yms. pystyvät tarjoamaan
edullisen vaihtoehdon noihin hintoihin nähden.
 
Neljäkakskymppisessä ei ole mittasylinteriä, joten vakaajaa ei saa.
Teleskooppipuomin ja siihen kellunnan saa, samoin luistoneston ja ajonvapautuksen.

Tarjouksia kannattaa kysellä useammasta suunnasta... Agrimarket on kanssa yksi...
 
Mä saatan hukata mun 420 eteenpäin lokakuussa.
Siinä on kaikki kätännössä mitä saa sekä rekisteröity.
Jos olet kiinnostunut niin laita viestiä!
 
Sekatyömies sanoi:
Eräs seikka joka kannattaa ottaa huomioon on hytin tilavuus.
Varsinkin jos kuljettaja on kookas. 500-700 sarjoissa on sama eturunko ja
hytti siis samankokoinen. 400-sarjassa on akseliväli 100mm lyhempi ja hytti pienempi.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö normaali tai jopa kookas ihminen mahtuisi 400 sarjan hyttiin. Väittäisin, että 400 sarjan hytti on tilavampi kuin vanhan peltikuorisen 500 sarjalaisen. Toki jos on erittäin kookas ja isokenkänen, niin silloin voi 400:n kapeampi kulkuväylä kiusata.

Suurempi on komeempi.... joo, mutta tyhmää hommata siksi liian suurta konetta. Isompi kone vaatii liikkuessaan aina enemmin tilaa. Jopa säilytystila pitää olla suurempi. Pienelle pihalle ei kannata ostaa liian isoa konetta ja oikein ahtaisiin paikkoihin kaikkein optimaalisin kone runko-ohjatun sijaan on liukuohjattu 300 sarjanen. Se kääntyy vaikka paikallaan :shock: Mun mielestä ihannekoneessa olis 200 sarjasen ulkomitat ja ketteryys, mutta 750 koneen teho ja nopeus :cool:
 
220 on kyllä kapea, mutta ainakin Avantin omien www-sivujen teknisten tietojen perusteella se ei käänny yhtään sen paremmin kuin 420 tai 520.
Itse asiassa huonommin, kääntösäteet:
- 220: 2100 mm
- 420: 1970 mm (ulko)
- 520: 2050 mm (ulko)
- 635: 2470 mm (ulko)
- 750: 2780 mm (ulko)

Jos luvut pitävät paikkansa, niin 220:n huonompi kääntyvyys voi johtua siitä, että sen rungon takaosassa on käytännössä vain pyörät, kun muissa koneissa siellä on moottori ja muuta painoa, joka toimii vastapainona, kun "kuskin persus" (ja koneen osat) kulkevat tyhjän päällä. En ole varma, mutta kääntyykö 220:n perä yhtä paljon kuin muiden???

Tietysti koneiden hytti voi kiertää ulos eri tavoin.

220 ja 420 akseliväli on sama (1100 mm).
 
Timberman sanoi:
Mun mielestä ihannekoneessa olis 200 sarjasen ulkomitat ja ketteryys, mutta 750 koneen teho ja nopeus :cool:

Oho, siis tietysti tarkoitin, ett ihannekoneessa olis 300-sarjasen ulkomitat ja ketteryys, mutta 750:n teho, voima ja nopeus. Toi oli kirjoitusvirhe. Mul ei oo tän foorumin kirjoituksia (mitkä kyllä usein ovat hyviä) parempaa kokemusta tai tietoa 200-sarjasista.
 
Moikka,
En osaa sanoa käännön määrästä, mutta totta on se, että kuten lukujenkin perusteella käy ilmi, 400 ja 200 möyrivät samassa tilassa.

Hanki vähintään 400-sarjalainen, niin saat isommat työlaitekiinnikkeet. 200-sarja ei ole yhteensopiva muiden kanssa, jos sitten nälkä kasvaisikin myöhemmin esim. vaihtamaan 400:nen vaikka 600:een.

Itselläni on ollut 2 kpl 200-sarjalaisia, ostaisin nyt 400:en.

Onnea (ja jäitä hattuun) valintoihin!
 
No niin tuli laitettua tuossa toissapäivänä 420:nen jossa työtehopaketti(teleskooppipuomi+jousitettuistuin käsinojilla+työvalot+lokilämmitin)minikaivuri käyttämätön 250mm kauhalla,sorakauha sekä trukkipiikit...

tunteja oli 182 kertynyt..ja takuuta hiukan jäljelläkin kun oli ostettu 23.8.2011 (jos takuu on 1 vuosi?)
koneen sain hiukan edullisemmin kuin varusteeton uusikone on ohjehinnaltaan ja kaikki varusteet ja työtehopaketin ns. kaupanpäälle!

Uskoakseni oli ihan hyvä kauppa,kone ei hirmuisesti uutta häpeä ja ei ole ollut sitäkään vähää aikaa kovalla käytöllä tai vuokrakone.:)

Hiukan olen kokeillut ja on kyllä aika ärhäkkä liikkeiltään noin äkkiseltään kun vertaa aikaisemmin koeajamaani vm1998 520 koneeseen.
Se kyseinen kone oli todella uupunut ja huonosti pidetty..tunteja oli siinä jotain 1700-1900 mutta tuntui että ei voi pitää paikkaansa.Puomi oli repeytynyt irti laitelevystä ja kauhankääntösylinteri oli vaihdettu ja se uusikin oli pahasti mutkalla.
Noh ei siitä sen enempää mutta tyytyväinen olen kyllä nyt!
Ainut asia joka askarruttaa niin on tuo minikaivuri että tekeekö sillä mitään kun sitä sivuttaissiirtoa siinä ei ole vaan ohjaamalla se tehdään..

Kiitokset kaikille mielipiteistä ja kommenteista!
 
pikkukakkosenposti sanoi:
Ainut asia joka askarruttaa niin on tuo minikaivuri että tekeekö sillä mitään kun sitä sivuttaissiirtoa siinä ei ole vaan ohjaamalla se tehdään..

Onnea uudelle koneelle!

Minä olen hyvin tykästynyt mimikaivuriin, mielestäni se on kätevä ja pystyvä.
Tänäkin kesänä olen minikaivurilla puuhastellut kaapeliojaa, salaojaa, avo-ojaa,
irrottanut kantoja ja kiviä, sekä juontanut tukkeja.

Isot pojat on tietysti taas eri mieltä, mutta tällaiselle pienelle ja köyhälle pojalle
minikaivuri on loisto peli! :D
 
Minikaivurin ja noiden muiden kaivureiden vertailussa pitää minusta huomioida myös, kuinka "vahva" kaivuri on eikä pelkästään se kääntyykö kaivuri sivulle. Minikaivurilla käytetään myös Avantin puomia, kun noilla muilla on erilliset sylinterit yms. osat. Eikä pelkästään sylinterit vaan myös vipuvarret.

Jos minikaivurissa riittää voima eikä se, että koneen alla oleva maa menee yleensä aika ajetun näköiseksi, häiritse, niin mini on aika edullinen kaivuri satunnaisempaan kaiveluun.

Toisaalta täällä päin on paikkoja, joissa ei voi ajaa edestakaisin tai rinteen kaltevuus on noin 15 astetta ja ylikin (prosentteina 15 astetta on noin 27%) tai jonne ei muuten pääse, niin kääntyvä kaivuri on "ainoa mahdollinen". Tuollainen 15 asteen kallistus alkaa jo olla liikaa. Jos ei koneelle, niin ainakin kuskille. :cry:
 
No niin, koulutuspäivillä sitten iski koneen vaihtokuume päälle. Vaihtaako 420 siihen 528 tarjouskoneeseen. Vielä en ole tarjousta kysellyt, jos ensiviikolla olisi aikaa naputella tarjouspyyntö Ylöjärveltä. Tästä voisi varmaan Maasturistia syyttää, kun hän kysyi koska kone vaihtuu isompaan. No vietetään nyt unettomia öitä, kun miettii miten sais vaimon sanomaan "sä tarviit tällasen".
 
Jos kyseessä on vaimo, hän on osannut sanoa "tahdon" aiemminkin. ;)

528 isoilla pyörillä on huomattavasti rotevampi kone kuin 420.
Hytti kannattaa sovittaa samaan kauppaan, muiden herkkujen lisäksi.
 
Tekniikka Tanu sanoi:
Tästä voisi varmaan Maasturistia syyttää, kun hän kysyi koska kone vaihtuu isompaan. No vietetään nyt unettomia öitä, kun miettii miten sais vaimon sanomaan "sä tarviit tällasen".


Onnea tulevan koneen johdosta ;)

-m
 
Nyt ei kannata ujostella. Mä olin vaihtamassa myös talveksi mun 420 malli 528 malliin. No ensin sitä tarjousta väännetiin ja lopputulos oli niin arvokas kone että Hanna totesi että paremman hydraulikan saat kun otat 630 mallin! Ja taas paloi rahaa! Mutta kone on hyvä. Nyt ilmeisesti on "ammattimainen kone"!

Kyllähän Hanna yritti vietellä mut silloin kouliutuspäivänä 640 salattuun maailmaan... katsos kuinka käy! Ai niin ja 420 on vielä tallessa! Eli minä saan jaa sillä ja vaimo ottaa sen missä on lämmin hytti...
 
STEFFECTIVE sanoi:
Nyt ei kannata ujostella. Mä olin vaihtamassa myös talveksi mun 420 malli 528 malliin. No ensin sitä tarjousta väännetiin ja lopputulos oli niin arvokas kone että Hanna totesi että paremman hydraulikan saat kun otat 630 mallin! Ja taas paloi rahaa! Mutta kone on hyvä. Nyt ilmeisesti on "ammattimainen kone"!

Kyllähän Hanna yritti vietellä mut silloin kouliutuspäivänä 640 salattuun maailmaan... katsos kuinka käy! Ai niin ja 420 on vielä tallessa! Eli minä saan jaa sillä ja vaimo ottaa sen missä on lämmin hytti...

Joku puhui siellä koulutuksessa vapautuvasta 420:sta. Ei se silloin oikein innostanut mutta nyt on alkanut avantkuumemittari näyttämään vihreetä :twisted:
 
Ilmoita vaan sitten! Sä tiedät mitä saat kun multa ostat! Huollettu, vähän ajettu ja kaikilla varusteilla! Ja tottakai LED-matala majakkapaneeli!
 

Uusimmat keskustelut