Avant 528 vai 630? | AvantClub - Keskustelupalsta

Ana

Jäsen
Keskustelun aloittaja
16.4.2012
2
0
1
Tervehdys!

Olen harkinnut uuden Avantin hankkimista ja tarvitsisinkin neuvoa foorumilaisilta!

Avant tulisi maatilalle muun muassa suursäkkien nostamiseen, tavaroiden siirtelyyn trukkipihdeillä, pihatöiden tekoon (salaojat, portin tolppien perustukset, nurmikkoalueiden perustamiseen jne.), hevosaitauksen tolppien pystyttämiseen sekä mahdollisesti lumien auraamiseen. Uskoisin tähän tarkoitukseen 528:n tai 630:n olevan paras. Mitä mieltä olette tästä? Mitkä ovat hyödyt ostaessa hieman kalliimman 630:n verrattuna 528:iin, ilmeisesti ainakin joystick on parempi 630:ssä?

Entäpä varusteet? Olen harkinnut seuraavia: teleskooppipuomi, vakaaja, työvalosarja, takalisäpaino sekä moottorilämmitin ja penkinlämmitin. Onko tässä mielestänne tarpeellisimmat? Työvälineistä mieltäni askarruttaa mikä solveltuu parhaiten lumitöiden tekemiseen: levy vai kauha? Aurattavaa melko paljon, lähinnä tietä ja paria sorapihaa.

Kiitos vastauksistanne! :)
 
Kirjoitan lyhyesti kiireen vuoksi.... Ota koneeseesi EHDOTTOMASTI myös ajonvapautusventtiili. Itse ottaisin tämän lisäksi vielä luistonestoventtiilin jos saisin vielä jotain koneeseeni valita. Varsinkin lumenaurauksessa nämä ovat ehdottomia kapistuksia. Lumityöt tekisin auralla, sillä se on noin kolme kertaa nopeampaa kuin kauhalla. Valitse mahdollisimman leveä aura. Uutena tuotteena listoille on tullut lumikauha sivusiivillä. Se voisi olla yksi vaihtoehto, jossa on sekä auran että kauhan hyvät puolet... En ole käyttänyt. Harkitse tarkoin myös renkaidesi kuvio. Sillä kun on aika lailla merkitystä riippuen töistä. Lumenaurauksessa traktorikuvio ei välttämättä ole paras.

Seuraava ajatus ei perustu mihinkään muuhun kuin tunteeseen ja rakkaudesta laitteisiin: itselläni on 520 ja tehoa ei koskaan ole liikaa. Kävin eilen juuri himoitsemassa 635 malliaja "haluaisin" itse sellaisen. Tosin eroja 528 malliin en osaa luetella.... Pelkkä tunne...
 
Ana sanoi:
Tervehdys!

Olen harkinnut uuden Avantin hankkimista ja tarvitsisinkin neuvoa foorumilaisilta!

Avant tulisi maatilalle muun muassa suursäkkien nostamiseen, tavaroiden siirtelyyn trukkipihdeillä, pihatöiden tekoon (salaojat, portin tolppien perustukset, nurmikkoalueiden perustamiseen jne.), hevosaitauksen tolppien pystyttämiseen sekä mahdollisesti lumien auraamiseen. Uskoisin tähän tarkoitukseen 528:n tai 630:n olevan paras. Mitä mieltä olette tästä? Mitkä ovat hyödyt ostaessa hieman kalliimman 630:n verrattuna 528:iin, ilmeisesti ainakin joystick on parempi 630:ssä?

Entäpä varusteet? Olen harkinnut seuraavia: teleskooppipuomi, vakaaja, työvalosarja, takalisäpaino sekä moottorilämmitin ja penkinlämmitin. Onko tässä mielestänne tarpeellisimmat? Työvälineistä mieltäni askarruttaa mikä solveltuu parhaiten lumitöiden tekemiseen: levy vai kauha? Aurattavaa melko paljon, lähinnä tietä ja paria sorapihaa.

Kiitos vastauksistanne! :)

Merkittävin ero on pumppujen tuotto, 500:sa 1 pumppu, 600:sa 2 pumppua.
Pyöritettävien työlaitteiden kanssa 600:nen on pystymämpi.

Alkuperäinen työvalosarja on valoteholtaan vaatimaton, en suosittele.
Penkinlämmitin on vakiovaruste.

Tolppien pystytykseen ottaisin maaporan.

Lumitöihin kuvaamaasi käyttöön valintani olisi puskulevy, mutta uskon että tarvitset
myös lumi- tai kärkikippaavankauhan.

Luistonesto on välttämätön!!

Onnea valintoihin! :)
 
Alkuperäinen työvalosarja on valoteholtaan vaatimaton, en suosittele.

Mielipide. Ei faktaa. Tehtaan oma työvalosarja on mun mielestä hintaansa ja lamppujen kokoon nähden ihan hyvä valinta. Riippuu tietysti mitä tekee ja mitä pitää Avantin valoilla nähdä. Työvalosarjassa tulee johdot ja katkaisijat valmiina siististi asennettuna. Jos kaipaa parempaa valaistusta, niin lamput on helppo vaihtaa.

Edellisten tavoin kannatan lumitöissä etenkin teitä auratessa puskulevyä. Sillä saa myös työnnettyä ja nostettua lunta yllättävän korkeisiin kasoihin. Puskulevyn heikkous on jos lunta on paljon ja tien sivulla korkeat vallit. Avantissa vauhti ei riitä heittämään lunta kovinkaan pitkälle ja/tai korkealle (poislukien 750). Tällöin tie alkaa helposti kaventua. Kapeissa käytävissä linko on hyvä.
 
600 - sarjalaiseen voit valita haluamasi ajomoottorit sen mukaan miten lujaa haluat koneen kulkevan. Jos aurattavaa on paljon, etkä tarvitse työntövoimaa niin hirveästi, niin ehkäpä nopeammin kulkeva kone olisi parempi. 500-sarjalaisilla moottoreilla kilometrin pätkää edestakaisin ajaneena on aika käynyt reissulla pitkäksi...

Hyväksi havaittua:
- joystic: hyvä zoomin ohjaamisessa
- luistonesto. Ilman tätä on Avantti jumissa siellätäällä, erityisesti talvella.
- ajonvapautus. säästää nurmia ja pihoja
- lohkolämmitin
- zoomi: erityisen hyvä kun mättää tavaraa kauhalla, saa korkeampia kasoja, ja muutenkin tuo ulottuvuutta ja kätevyyttä työskentelyyn. 600:ssa 1:llä pumpulla aika hidas, kahdella liian nopea (ainakin minulle).
- vakaaja (uusi on kuulemma tarkempi kuin parin vuoden takainen viritys) on oiva apu nostotyössä, älä jätä pois.

- Takapainot 3 x irtopaino. Ota yksi myös peräkoukulla, kätevä kun pihassa siirtää peräkärryä, traileria tms. Jos teet tonnin säkkien jatkuvaa nostamista, sivupainot voivat olla ratkaisu. Huom. Suuri määrä takapainoja tekee koneesta myös varsin takapainoisen silloin kun tehdään kevyempiä hommia esim. peruskauhalla tms.
Minulla on jatkuvasti kiinni 2 kpl lisäpainoja (yhteensä 65 kg) , ovat jonkinlainen "meikäläisen hommissa" toimiva kompromissi (ja minimimäärä raskaampiin hommiin).

- Työvalot tarvitset jos pimeällä meinaat mitään tehdä. Avantin oma sarja, "hekulamput", näyttävät sen että minkä pimeässä juuri tarvitseen, ja jos ei näe voi rinnalle lisätä esim. xenonit tms.

Salaojien kaivaminen koneella onnistuu, myös kohtuullisen vaikeaan maastoon. Aiheesta lisää http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=6&t=1315

Kauhalla auraaminen ei onnistu, ei ainakaan minulta (on hidasta ja tökkivää). Suurten lumikasojen käsittelyyn 160 senttinen lumikauha on toimiva, mutta yhtään pienempää en suosittele.

Kauhan kellunta voi olla auraushommiin oiva väline (mutta en omaa tästä suurta kokemusta). Sen rakentaminen koneeseen jälkikäteen on mahdollista mutta ilmeisesti aikamoinen työmaa (jos harrastus ei ole nimenomaisesti koneitten rassaaminen).

Avo-ohjaamoon tulee talvella lunta aika mukavasti, varsinkin pöllyävällä kelillä, ja jos lumityöt ovat pääosassa koneen käytössä, niin harkitse investointia umpikoppiin.

600 sarjalaisen työteho- ja urakointipaketeissa on oleelliset asiat valmiina.
Suosittelen konetta hankkiessa laittamaan "itselle paremman" peruskoneen ja säästämään työvälinehankinnoissa mikäli budjetilla on tällä hetkellä yläraja.
Työvälineet ennättää hankkia myöhemminkin tarpeen tullen joko uusina tai käytettyinä, tai vuokraten & lainaten, ja niihin tuntuu aina olevan rahaa...
 
Myös 500:een voi valita haluamansa ajomoottorit, mutta näissä koneissa voima on yleensä tärkeämpää kuin vauhti.

Mielestäni 246€ saa hankittua valoteholtaan paremmatkin työvalot, mitä Avantin halogeeni versiot ovat.
Avantin LED-valosarjasta en tiedä, muuta kuin hinnan 480€, voivat olla hyvätkin.
Kaapelikourut voi ostaa myös sarjana, jos haluaa käyttää muita valaisinvaihtoehtoja ja asentaa itse.
 
528 ja 630

Olennaisin ero ylläolevilla kuormaajilla on erilaiset ajopumput. 630 ajopumppu osaa hyödyntää Kubota 1105 tehoa/vääntöä merkittävästi paremmin kuin 528'n pienempi pumppu. Ero korostuu kun käytetään molemmissa isotilavuuksisia ajomoottoreita sekä isoja 26" tai 320/60-12 HD renkaita. Käytännössä puhutaan 630'n paremmasta työntövoimasta kun verrataan muuten samoilla renkailla ja ajomoottoreilla.

Toinen jo aiemmin tässä viestiketjussa todettu on myös 528:n yksi työhydrauliikkapumpumppu (n. 36 l/min) ja vastaavasti 630'ssä kaksi erillistä pumppua (n. 22 + 22 l/min). Koska puomin liikkeissä 630 käyttää vain yhtä pumppua (pl. zuumi), liikkuu 528'n puomi ja kauha vikkelämmin kuin 630'ssä.

Kuormaajien hintaerolle löytyy siis selkeät tekniset perusteet.

Muuhun varusteluun liittyen zuumi, vakaaja ja luistonesto ovat must - muita voikin sitten pähkäillä maun mukaan.

t. JJ
 
"kd8500" valaisi asiaa hienosti ja tyhjentävästi, juuri näin!

Kuten aiemminkin olen kirjoittanut 520:sen puomin nopeus on ihastuttanut
minua esim.lumitöissä.
Ajopolkimen käyttö vaatii 500-sarjalaisissa kuljettajalta enemmän taitoa,
koska voimaa on vähemmän.
Aluksi se tuntui häiritsevältä, mutta säätötoimenpiteiden ja tottumisen myötä olen
520:seeni varsin tyytyväinen. :)
 

Uusimmat keskustelut