Avant 630 vai 635? | Sivu 3 | AvantClub - Keskustelupalsta
En oikein ymmärrä miksi lasit on pitänyt poistaa , eikö saanut tilattua konetta pelkällä turvakaarella, jos lasit niin ahdistaa, itsellä kolmas Avantti ja kaikki hytillisiä ja ainoastaan yksi sivulasi on mennyty rikki. Ollaan oltu metsässä ahtaissakin paikoissa, välillä on tarvinnut kaveri soittaa moottorisahan kanssa apuun että on päässyt hytistä ulos, ollaan pyörittu navetan ja tallin ahtaissa tiloissa jne.
 
Minulla käyttö on enimmäkseen talvella lumitöitä kotipihalla. 200 neliöä laatoitettua pihaa + tien kääntöpaikka, joten aika sievällä käytöllä tulee kone olemaan. Pitää vain koittaa olla varovainen, ettei rapattuja seiniä kolhi / naarmuta koneella ja kauhalla & puskulevyllä. Maanantaina tilasin puskulevyn (2000) kumiterällä, kun ovat sitä kehuneet ja kumiterä säästää alkutalvesta laatoitusta.
 
lajaatena sanoi:
En oikein ymmärrä miksi lasit on pitänyt poistaa , eikö saanut tilattua konetta pelkällä turvakaarella, jos lasit niin ahdistaa, itsellä kolmas Avantti ja kaikki hytillisiä ja ainoastaan yksi sivulasi on mennyty rikki...


Kyllä lasit on kulutustavaraa :)

1 avattava etulasi puomilla, kun katselin työlaitteen kärkeä
1 avattava sivulasi autotallin ovella, kun katselin kyytiin otettavaa työlaitetta
2 takasivulasia kärryn kulmalla ylämäkeen peruutettaessa
 
Hei kaikki osaavat kuskit

Minulla ja kollegoillani ei yksinkertaisesti ole silmiä molemmilla puolilla päätä ja siksi turvakaaren ulkopuoliset ulokkeet pruukaavat karsiutumaan milloin männyn isoon oksaan tai tallin parven hirteen. Ja vaikka takana on useita tuhansia tunteja erilaisilla työkoneilla.

Asiasta kolmanteen - kuitenkin sivuten päärubriikkia. Hyvä ystäväni hankki maatilakiinteistölleen pieneksi yleiskoneeksi Kramer AllRad 350. Äijä kehui laitetta yli kaiken ja sai minutkin touhuamaan kesäkuumalla muutaman tunnin maansiirtotöissä levittämään ja tasaamaan ojasta pellolle kaivettua mutaa. Pakko tunnustaa, että olipahan pätevä laite. 4-pyöräohjaus oli vähintään yhtä ketterä kuin Avant 600 - 700 linkku ja perstuntumalla kauha haukkasi helposti isomman kuorman kuin vastaavan kokoiset ylöjärveleläiset . Parasta oli, että koneen hallinta oli täysin isompien CAT ja Volvo kuormaajien mukaista eikä Avantin hieman hassu kahden polkimen erikoisuus - tämä on tietenkin turvallisuutta ajatellen erinomaista koska samat opit sopivat niin isompiin kuin pienempiinkin koneisiin. Onko muilla planeettalaisilla kokemuksia tästä sakemannista? Olisi mukava kuulla näkemyksiä.

t. JJ
 
Nyt tuli sitten Avantille ensimmäisiä oikeita töitä, kun ostin pihalle varastoksi kasattavan kontin. Kontti tuli näppärässä paketissa joka painoi 560 kg, mutta vähän mietitytti, kun paketin koko oli 220 x 400 cm. Painohan tuli suhteellisen kauas itse puomista enkä ollut aikaisemmin nostellut mitään raskaampaa, joten en tiennyt miten helposti ollaan nokallaan koneen kanssa :D Itse nosto meni kyllä mukavasti, kun muisti rauhalliset liikkeet. Olin hommannut trukkipiikkeihin 2 m pitkät putkipalkit minkä sisään sain piikit ja pituutta piikkeihin. Jatkojen avuilla pystyin kuljettamaan pohjan ja nostamaan katonkin paikoilleen.
 

Liitteet

  • Katon kuskausta Avantilla.png
    Katon kuskausta Avantilla.png
    326,1 KB · Katselut: 3 419
  • Pohjan nosto paikoilleen.jpg
    Pohjan nosto paikoilleen.jpg
    139,1 KB · Katselut: 3 382
  • Kontin pohja piikkeihin.jpg
    Kontin pohja piikkeihin.jpg
    157,4 KB · Katselut: 3 413
  • Kontin kasaus alkaa.jpg
    Kontin kasaus alkaa.jpg
    127,6 KB · Katselut: 3 404
  • Kontti purettu autosta.jpg
    Kontti purettu autosta.jpg
    134,3 KB · Katselut: 3 392
Ja tässä viimeinen nosto ja kontti kasassa. Aikaa meni reilu tunti, mutta nyt tuon kasaisi 25 - 30 min, kun tietää mitä tekee.
 

Liitteet

  • Kontti valmiina.jpg
    Kontti valmiina.jpg
    117,4 KB · Katselut: 3 384
  • Katon nosto kontin päälle.jpg
    Katon nosto kontin päälle.jpg
    155,5 KB · Katselut: 3 374
Kysyin naapurilta ennen tilausta :) En kehdannut tilata ennenkuin lupa kysytty. Saattaahan tuolle lähdöt tulla siltikkin, jos tarkastajan mielestä ei ole hyvä paikka. Helppo myydä eteenpäin, kun voi peräkärryllä kuskata pois.
 
Siisti koppi.
Katselin sun hienot vilkku systeemit koneessa. Näkyy varmaan hyvin liikenteessä.

Muista kuitenkin läydä TIE 1 kurssia jos meinaat liikkua liikenteessä( pihaportin ulkopuolella)
 
Ei ole pahemmin pihapiiristä tarve poistua. Korkeintaan työkavereille käyn tekemässä lumitöitä tässä lähistöllä, kun reilummin tulee lunta.
 
Nyt olen päässyt lumitöihin Oulussa jo 4 - 5 kertaa. Puskulevy kumisella huulilevyllä on kyllä hyvä pihalaatoituksilla. Kamera on sellainen "nice to have" lisävaruste, mutta ilmankin pärjäisi. Sillä näkee suoraan koneen taakse eli ei tarvitse kääntyillä ja kurkkia ohjaamossa, kun monesti joudun peruuttamaan muurikiveä vasten lumitöiden aikana ja ahtaissa paikoissa tietty näkee mukavasti, kun esim perä ihan linkussa eikä takana paljoa tilaa. Yllätyksenä oli miten hyvin kameralla näkee ilman työvalojakin. Kamerassa on pimeänäkötoiminto eikä ole kyllä isoa eroa onko LED työvalot päällä vai ei. Mutta kuten sanottu, niin ilmankin varmasti pärjää.
Huomenna ajattelin tilata noita Bullboy 3800 48W LED työvaloja 4 kpl:tta koneeseen, kun kommenttien mukaan paljon paremmat kuin tehtaan alkuperäiset LED työvalot. Pitää varmaan tilata Saulilta noita liittimiä mitä alkuperäisissä valoissa on, niin saa fiksusti valot napsuteltua paikoilleen.
 
Syksyllä pääsi kokeilemaan Avantin tehoja laituria nostaessa järvestä ylös. Ei jaksanut 528 kääntää trukkipiikeillä laituria niin, että takanurkka olisi noussut kunnolla maasta ylös. Sen verran sain kuitenkin nousemaan, että sain vedettyä laiturin ylös järvestä. Trukkipiikeissä oli 2 m putkipalkit jatkona noston yhteydessä ja liinoilla laituri kiinni piikeissä. Saattoi tietty olla vika minun nostokohdasta & -taktiikastakin.
Parhaillaan on menossa hitsausoperaatio, jonka tuloksena pitäisi tulla kehikko jossa 4 kpl umpikumipyöriä laiturin alle takareunaan, niin saan syksyllä / keväällä ottaa piikeillä etureunasta kiinni ja liikutella laituria. Sitten ei tarvitse ottaa kaikkia painekyllästetystä laudasta tehtyjä elementtejä pois noston / laskun aikana.
 

Liitteet

  • Laiturin nosto.jpg
    Laiturin nosto.jpg
    97,3 KB · Katselut: 3 725
Muistaakseni Ylistaron terästakomo´n laitureissa oli vaihtoehtona kellukkeet, jotka oli kuin
Retu Kivisen autossa, se olisi rannasta riippuen ottaa suoraan vetämällä ylös, kuin myös
työntää takas veteen. Ne "pyörät sais olla aina alla ja molemmissa päissä.

Terv KaiK Tarkistin löytyy nyt Kaivotuote oy rolleriponttooni
 
Perehdyin noihin ponttooneihin laituria tehdessä missä on akseli pontoonin keskellä. Ne oli aivan sika kalliita ainakin silloin (2001) eikä köyhä raskinut niitä ostaa. Aluksi oli sininset muovitynnyrit ponttooneina, mutta ne meni aina niin pahasti kurtuun kesän aikana, niin sitten sijoitin oikeisiin ponttooneihin ja nuo on pysyneet hyvin ryhdissä.
Laituri nousee kyllä kahden miehen voimin, kun samalta reunalta nostaa ja vie ylöspäin. Järveen tuon saa kyllä yksinkin. Pitää nyt koittaa patentoida niin, että saa koneella helposti nostettua.
 
Laiturin nostamisesta, tosin 520:llä: tein oheisen kuvan häkkyrän, jolla vedimme laiturin ylös Avantin vinssiä käyttäen. Kone oli kuvan oikeasta reunasta ehkä 5 metriä oikealle ja koneen puomi oli zoomattu täysin ulos sekä kohotettu melkein maksimiinsa ylös. Tämä siksi, koska nostovaunu ei asettunut oikeaan paikkaan laiturin alla.

Aikaisemmin käytimme nostossa/laskussa kuvassa olevia nokkapyöriä, mutta ne painuivat hiekkaan ja uhkasivat rikkoa laiturin sivut (2x4 lankut). Vehje toimi muuten OK, mutta en saanut sitä vedettyä tarpeeksi pitkälle laiturin alle, koska pyörät osuivat pohjaan ja yhteen laiturin alla olevaan ponttooniin. Jatkokehitys protolle on, että lyhennän akseliväliä reilusti ja teen laiturin rannanpuolella olevalle lyhyelle kävelysillalle oman pyöräparin (akseli oikeassa päässä olevan kiinnitysraudan reikien läpi).

Jotta kuvasta saisi jotain tolkkua, niin häkkyrän sivussa olevat lyhyemmät pystypuut kannattelevat laituria, jotta ponttoonit eivät hankaa kallioon. Pitemmät puut ohjaavat laitteen laiturin alle siten, että laituri ei luiskahda pois noilta lyhyemmiltä puilta. Vehkeen saa uitettua laiturin alle venehaalla, koska vehkeessä on keskellä lauta, jossa on muutama reikä, joista haalla painamalla sen saa painettua laiturin alle. Pyörät ovat umpikumia/muovia ja akselina on 16 mm konepultti hitsattuna pieneen kulmarautaan, joka on pultattu puuosiin. Nyt nokkapyörät toimivat laiturin kannattimina, jotta ponttoonit eivät painu kasaan tms. Ne otetaan pois ennen laiturin laskua veteen. Vetovaijeria varten vaunuun saa kiinni köyden kuvan oikeanpuoleisten pyörien lähelle, eli veto ei kohdistu laituriin.

Vaikka laituri ei ole kovin suuri, niin se painaa suunnilleen 240 kg ja, koska ranta on noin jyrkkä, sitä on raskasta vetää käsin enkä pääse ajamaan Avantilla rantaan. Kaatuisi varmaan nenälleen koko kone.
 

Liitteet

  • PA120112_small.jpg
    PA120112_small.jpg
    178,4 KB · Katselut: 3 799
Oulussa pääsi tänään jo toisen kerran tälle syksylle lumitöihin. Viime viikonloppuna tuli saman verran, mutta kaikki sulasivat pois. Samaa taitaa Mette nytkin lupailla eli vielä lähtee nämäkin pois. Kivahan se on välillä konetta ulokoiluttaa...
 

Liitteet

  • Lumitöissä 2.11.jpg
    Lumitöissä 2.11.jpg
    148,7 KB · Katselut: 3 133
Kyllä täytyy sanoa, että olen ollut tyytyväinen Avantin valintaan enkä ole katunut, että muutin alkuperäisen 635:sen hankinnan 528:siin, kun tuolla on minun pikku pihapyöritykset hoitanut mainiosti. Aina tulee uusia kohteita missä konetta voi hyödyntää, kun on vain oikeanlaisia työlaitteita ja onneksi ne on kohtuuhintaisia hommata. Viimeisímmät hankinnat ovat olleet nostopuomi ja tuo kuvassa näkyvä vetokoukku pikakiinnityksellä eteen. Raskas käsin siirrellä koppikärryä käsin vetämällä minkä katolla 35 - 40 cm märkää lunta. 160 cm lumikauha on ihan soppeli minun käytössä, kun välillä joudun kantamaan yläterassilta pudoteltuja lumia pois. Ei ole liian paljon konetta leveämpi, niin ei lähde rappaukset seinistä niin helpolla peruutellessa ja käännellessä :eek:
Huomasin vain viime viikolla, kun oli -20 pakkasta Oulussa ja kone oli pihalla 6 tuntia. Vaikka oli roikassa 25 min ja kävi tyhjäkäyntiä 5 min ennenkuin lähdin ajamaan talliin, niin oli kyllä todella tahmeat liikut koneessa. Kuinka kauan pitäisi käyttää paikoillaan ennenkuin lähtee ajelemaan, vai onko pelkoa että voi tulla vahinkoa jos oikein jähmeillä öljyillä nostaa puomia, yms.
 

Liitteet

  • Kärryn siirtelyä.jpg
    Kärryn siirtelyä.jpg
    83 KB · Katselut: 2 712
  • Lumen kantamista_2.jpg
    Lumen kantamista_2.jpg
    104,3 KB · Katselut: 2 708
Tyhjäkäynti ei juurikaan lämmitä hydr.öljyjä. Kaikissa koneissa on suositeltavaa, kun moottori on tarpeeksi lämmin, käyttämään liikkeitä hitaasti alkuun ja varomaan ääriliikkeitä. Silloin ei tule pahoja paineiskuja ja öljy lämpenee käytössä. Jos nappaat hantaakista kiinni ja kiskaiset puomin vauhdilla täysin ylös, on riski vahinkoihin suurempi. Muistaa vain käyttää kaikkia liikkeitä, jolloin kaikissa sylintereissä ja letkuissa öljyt lämpenee.
 
Kyllä sitä nyt huomaa miten paljon apua koneesta on pihatöissä. Monta tympeää vaihetta jää pois, kun koneessa on oikeanlaisia työlaitteita. Tasoitusritilän olisin tarvinnut ja koitin soitella Oulussa useampaan paikkaan, jos olisi saanut vuokralle. Meinasin jo tilata tehtaalta leveämmän ritilän, mutta se olisi tullut vasta viikonlopun jälkeen... eikähän ADHD malta odottaa niin kauan, joten piti soveltaa köyhänmiehen tasoitusritilää :) No toimi se tuokin ihan hyvin. Ekan kerran kun nurmikkoa istutin, niin mönkijän perässä vein kuormalavaa jossa painoja päällä ja nurmikosta tuli tosi tasainen, joten sen perusteella sovelsin Avant käyttöön lavaa.
Välillä maita levitellessä ja kauhalla tasoitellessa maita meinasi Avantin kulku olla vähän tahmeaa. Kuulinkin tuossa kaverilta, että Power Control venttiilillä saa vähän säädettyä noita menohaluja. No pitää vähän seurata tilannetta.
 

Liitteet

  • Kuormalavakin toimii.jpg
    Kuormalavakin toimii.jpg
    189,2 KB · Katselut: 2 198
  • Mullan tasoittelua.jpg
    Mullan tasoittelua.jpg
    169,8 KB · Katselut: 2 222
  • Laattojen kuskausta.jpg
    Laattojen kuskausta.jpg
    157,8 KB · Katselut: 2 220
  • Mullan leikkausta.jpg
    Mullan leikkausta.jpg
    202,2 KB · Katselut: 2 213
No hyvin näyttää homma käyvän ja kelitkin ollu kohillaan :D

Itsekin vetelin aikoinaan päältäajettavan ruohonleikkurin kanssa lavaa nurmikonpohjien teossa. Ainoa ongelma oli, että koviin (vanhaa peltoa) kohtiin se ei oikein purrut ja laitoin muutamat ruuvit ja mutterit lautoihin, että sai pintaa edes vähän rikki. Sulla näyttää olevan sen verran pehmeää multaa, että taisi tasaantua noinkin ihan hyvin ja toki Avantin kanssa tuo on nyt vielä aivan eri asia.. ;)
 

Uusimmat keskustelut