Avant 630 vai 635? | AvantClub - Keskustelupalsta

Kartsa

Jäsen
Keskustelun aloittaja
11.1.2012
33
0
6
Jääli
Olen tähän asti tehnyt lumityöt pihalla telamönkijällä ja nyt alkaa tuntumaan, että olisi käyttöä Avantille. Saisi lunta nosteltua korkeammalle eikä kasa leviäisi jatkuvasti. Alunperin olin miettinyt 750:stä, mutta Agrimarketin myyjä sai vakuuttuneeksi, että 600 sarjalaisella pärjää lumihommissa ja pikku pihatöissä. Aikojen saatossa olen oppinut, että aina kannattaisi ostaa parasta mahdollista. Kieltämättä tuo 700 sarjalainen on jo sen verran raskas, että trailerilla kuskailu hankalampaa vetoauton puolesta ja onhan se ulkomitoiltaankin isompi. Autotallin nosto-oven korkeus on 230 cm eli sekä 600 & 700 sarjalaiset menisivät sisään ilman majakkaa.
Käyttöni tulee olemaan pääasiassa lumitöitä talvella ja kesällä jotain pikku askareita pihapiirissä. Talo ja pihat on kyllä juuri saatu valmiiksi elin sen suhteen ei isompia hommia ole. 630:ssä on työhydrauliikka 44 l/min ja 635:sessa 66 l/min. Millaisilla työlaitteilla nuo isommat litramäärät tulee vastaan? Huomaako eroa pelkästään puomin käytössä? 630:ssä on näköjään vähän tehottomampi moottori, mutta ei sekään taida lumitöissä näkyä, kun pito varmana loppuu aikaisemmin, kuin tehot. Kysyin tarjouspyynnössä OMT400 ajomoottoreita, mutta ne tuleekin kuulemma nyt vakiona jo 500 & 600 sarjalaisissa. Niitä tällä palstalla oli suositeltu.
Kysymykseni onkin, että kannattaako maksaa 4 t€ lisää tuosta 635:sesta moottorin tehojen & työhydrauliikan isompien litramäärien takia? En saa tehtyä alv vähennyksiä koneesta, joten ajattelin vain, että kumpi malli on helpompi joskus myydä eteenpäin? Suurinosa kai Avantin käyttäjistä pystyy tekemään alv vähennykset, joten hankalampi varmaan saada myytyä tälläistä ei alv vähennyskelpoista konetta.
Varusteiksi ajattelin DLX hyttiä, teleskooppipuomia, 8 toiminen joystick, lohkolämmitin, puominkellunta, ajonvapautusventtiili, luistonestoventtiili, katsastus moottorityökoneeksi ja sorakauha 140 cm, lumikauha 160 cm + lumiaura 200 cm. Kuinka tuossa lumiaurassa on löydät jouset? Mönkijän aurassa ainakin tympäsee, kun tulee vähänkin kovempi lumipaanne, niin aura taittuu maata vasten.
Kuulisin mielellään kommentteja 630 & 635 omistajilta, että mitä ovat tykänneet koneistaan. Jos ottaa 635:sen noilla varusteilla, niin siinä ei ole enää kuin 1700 € ero 745:seen. Tietty se on vähän kookkaampi pihapyörityksessä ja painoa on sitten jokunen sata kiloa enemmän.
Kaikki kommentit & ohjeet otan mielellään vastaan. Haluan kuitenkin räätälöidä koneeni mieluisaksi ja toimivaksi pihahommiin. Ajattelin ajella kyllä Avantin tehtaalla mutkan koeajamassa muutamia malleja, ennenkuin alan tilausta tekemään. Ei tarvitse ihan sikaa säkissä tilata :)
 
Itse ajelen toista talvea lumia 630:llä. Tuntimittarissa on nyt 152 tuntia.
Työvälineenä on 180cm leveä XL kärkikippaava kauha. Olen siihen
erittäin tyytyväinen: lunta mahtuu ja saa tehtyä korkeat kasat.

Teleskoopin liikutteluun riittää vähempikin hydrauliikka. Itse käytän
vain yhtä moottoria. Kahdella moottorilla liikkeet ovat liian rajuja.

Harkinnassa on takasivupainot sekä ketjut. Mutta katsotaan vielä
tämä talvi pärjääkö ilman niitä. TR-renkaisiin on täksi talveksi
lisätty nastat, jotka taisin kiertää liian syvään.

635:n tehoja tarvitsisi ainoastaan yhdessä jyrkässä ylämäessä, kun
ajan lumia toiseen säilytyskasaan. Nyt siinä pitää keventää poljinta,
että kone ei sammu.

Oke
 
Olet tottunut tekemään lumitöitä mönkijällä, jonka kulku nopeus on huomattavasti suurempi
kuin Avanttien. -Että et pettyisi valitse 750, sen nopeus 25km/h on ylivertainen Avant perheessä.
Olet kuitenkin laittamassa huiman summan rahaa Avanttiin, miksi jättää jokin hyvä ominaisuus pois?

745 on "välimalli" (15km/h), jonka ominaisuudet ovat lähes samat kuin 600-sarjassa.

Nostotehon ja tuoton suhteen kaikki mainitsemasi mallit, kertomaasi käyttötarpeeseen ovat
riittävät.

Itselläni on myös kiinteistönhoitoauto, jonka päihittää Avantin aurausnopeudessa 6-0,
jos puhutaan tiealueista tai suuremmista piha-aluesta.
Avanttia käytän ahtaimmissa paikoissa ja kasojen siirrossa.

Kesällä Avant on todella monipuolinen työkone, oli malli mikä tahansa.
Työlaitteiden ostamiseen tuntuu löytyvän aina syy ja tarve! :lol:
 
Kiitoksia hyvistä neuvoista! En tiennytkään, että esim 635:sesta voi sammuttaa toisen pumpun pois käytöstä, vai ymmärsinkö oikein Oken kommentista? Itsekkin harkistsin ensin kärkikippaavaa kauhaa, mutta minun ei tarvitse lastata korkealle lavalle lumia ja ainakin myyjän mukaan maksaa vähän turhasta, jos pihalla vaan kasaan laittaa lumia. Se näytti aika arvokkaalta kauhalta :) Minulla on autotallissa Mastertopin pinnoite, joten en varmaan kehtaa sinne ketjuilla / nastoilla ajella. Pitää ensin koittaa selvitä ilman, mutta jos on tarpeelliset, niin saahan autotalliin kumimattoa mitä pitkin ajella kone talliin. Noita takasivupainoja olen myös itse harkinnut.
Aluksi minulla kiinnosti tuo 750:nen juuri tuon suuremman nopeuden takia, mutta itse pihani on vain 200 neliöä laatoitettua pihaa ja taloni edessä on kääntöpaikka jota lumikasojen levetessä isontelen eli pitkiä matkoja ei tarvitse ajella oman pihan lumitöissä (max 30 m). Tahtoo kaikki lähiasukkaat työntää lumet kääntöpaikalle ja meillä sitten hankaloituu pihalta lähteminen autolla. Laskin, että tuo nopeuden lisäkustannus on vajaa 6 t€ ja sen myötä tulee vähän isommat mitat koneelle ja painon puolesta siirrettävyys vähän hankalampaa trailerilla. Tietty olisi mukavampi käydä työkavereille tekemässä lumitöitä, jos kone kulkisi vähän nopeampaa, mutta tulee niille lumitöille sitten kovasti hintaa :) Olen kyllä oppinut moottorikelkkojen & mönkijöiden kanssa, että se on aina edullisempaa laittaa kerralla se mieluisa kampe, kuin tehdä kompromissejä ja vaihdella kohta sitä mieluisampaa. Viimeisenä mönkijäostona tein Can Am 800R XT-P ja siihen telasarjan + Warnin auran ja kääntömoottorin auraan. Warnin kanssa on ollut niin paljon ongelmia, että nyt seuraava vaihtoehto onkin sitten tämä Avant. Ei jaksa pelleillä enää ja ainakin kuulostaa keskustelupalstan mukaan, että Avantit on suhteellisen toimivia ja luotettavia kamppeita.
Pitää käydä koeajamassa molemmat versiot 600 sarja & 700 sarja ja katsoa kumpi se enemmän miellyttää. Todella mukava saada asiallisia vastauksia, niin osaa vähän miettiä eri kannalta noita asioita. Ei ne myyjätkään tiedä kaikkea kommentoida, kun nehän "vaan" myy eikä heillä välttämättä ole paljon omakohtaisia kokemuksia koneista ja eri malleista. Sain kyllä muuten hyvää palvelua Oulun Agrimarketissa, joten mielellään siellä kyllä asioin, jos vain saadaan hinnat kohdilleen.
 
630 + OMT500 on tehnyt pikku pihahommat ja suuremmatkin aivan hyvin. Ainoa asia jossa voimaa kaipaa lisää on raskaan soran (paljon kiveä seassa) kauhominen, 635;n suurempi vääntö antaisi anteeksi huolimattomamman kauhantäyttämisen (kauhaa voisi ajaa kasaan hieman suuremmalla voimalla) ja konetta voisi käyttää vähän pienemmillä kierroksilla vaikka eipä nämä kiireet niin suuria olisi että 630:stä täytyisi täysillä ulvottaa. Lumihommissa ei teholla ole väliä, pyörät sutii (kun ei ole ketjuja) joka tapauksessa. Linkokin vissiin pyörisi jo 20 hv dieselillä ihan hyvin...

-Zoomi+joystic on "ehdoton" jos tekee enemmän soranmättöä (ja käyttää esim. nelitoimikauhaa, pihtejä tms,)
-zoomia tai muita "sylintereillä toimivia laitteita" ei tule käytettyä tuplapumpuilla, liian nopea kun tekee töitä.
- ajonvapautus: hyvä, säästää pihaa
-"lukkoperä": ehdoton talvella, mutalikossa, pehmeällä hiekalla, hankalassa maastossa.
- Tuplapumpuilla leikkurit ja hakkurit pyörivät nätisti. Ehkä hakkuriin toisi 635 lisää kierroksia vaan toimiihan tuo kunhan koneen kierrokset laittaa reilusti ylös (2800-3000).
- puun pilkontaan riittää tuplapumppu ja lähes tyhjäkäyntiteho.
- kaivurit eivät 635:n korkeammasta tehosta tiedä mitään.

630 on riittänyt aivan kaikkeen mitä tämän kokoluokan koneella tulee mieleen tehdä: tavaran siirtely, maansiirto, kaivaminen, kivien kantaminen, puuhommat, ruohonleikkuu jne. En aja suuria matkoja tai auraa vauhdikkaasti, veto&työntövoima ovat ne mitä olen tarvinnut. Voima on riittänyt, kun vauhdista on hieman tinkinyt ts. jyrkässä paikassa suuri kuorma päällä ajaa hitaasti "poljinta keventäen". Tosin sitä kuormaa ei epätasaisella voisi muutenkaan kovaa kuljettaa.

Kone kannatta mitoittaa ja varustaa kaikkiin niihin töihin mitä itse ja kaverit keksivät sillä tehtävän, sillä sitä mukaa kun koneella ajaa niin sitä mukaa niitä kaikkia hommiakin sille keksii. Liian pieni tai "huonosti varusteltu" kone harmittaa, liian suuri on liian suuri niihin ahtaisiin paikkoihin, vaikka olisi muuten "parempi". Lumet ja pikkuhommat (...miten pienet?) hoituvat varmasti pienemmälläkin koneella, 500 tai 400 sarjalaisella ilman että pehmeät pihat painuvat rikki niin kuin raskaampien koneiden alla helpommin käy. "Pikkukoneilla" saa lumet samaan kasaan kuin isommallakin koneella.

Harkitsin vuosi sitten koneen vaihtoa 635:een, lähinnä työntövoiman toivossa. En vaihtanut, ei kannattanut näissä minun hommissa, kun kaikki vehkeet kuitenkin pelaavat ihan hyvin 630:lläkin. Tuli ostettua tarvittavalla välirahalla lisää työlaitteita. Sama päätös kuin konetta alun perin ostaessa, ja edelleenkin minulle, "tällaisen yleiskoneen" tarvitsijalle se oikea päätös. Muistaa vain malttaa siinä tiukimmassa paikassa.

Huomannet että jotkin työlaitteet ovat erilaisia riippuen peruskoneen koosta (lähinnä pyörivät laitteet). Jos myyntiä ajattelet, niin 630:n laitteilla on ehkäpä hieman suurempi ostajakunta kuin suurempitilavuuksisilla laitteilla on. Jos käyttö olisi merkittävässä määrin pyörivien työlaitteiden käyttöä, silloin 635 olisi varmaan parempi vaihtoehto voimareservin johdosta. Osta "välirahalla" kaikki varusteet ja työvälineet mitä mieleen juolahtaa, ne tekevät ne hommat, peruskone antaa nille vain vauhdin. Huom; jos laskee "moottorin vääntö/litramäärä", eivät 630 ja 635 ole kovinkaan erilaisia, tosin käytännössä harvoin max. tehoa ja tuottoa tarvitaan yhtäaikaa...

Laita pakettiin vielä pari-kolme "pakollista" takalisäpainoa jos teet nostotöitä tai käytät painavaa työlaitetta. Tasapainoittavat menoa mukavasti. ...ja unohtamatta sekalaista valikoima kiintoavaimia liitosten kiristelemistä varten ;) .

Onnea hankintaan.
 
Parin Koeajon verran 750 kokemusta, mielestäni se alkaa olla turhan iso pihakoneeksi.

Ajelen 520 sr1 koneella, joka on n. 420 kokoinen. Olen haikaillut vaihtoa 630/635 malliin, mutta budjettiin sopivaa ei ole sattunut kohdalle.

Kärkikippaava kauha on lumitöissä ihan ehdoton! Saa kipattua suoraan ajokorkeudesta ja peruutellessa näkee huulen hyvin, kun puomi ei tule eteen, jolloin loska yms. on helppo irroittaa. 1280mm leveänä kk ei edes ole tyyris, listahinta taisi olla veroineen alle tonnin.

Näät tämän huulella tasaamisen idean vaikkapa seuraavasta ketjusta:
http://avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=25&t=213
eli puomi on melkein rungossa kiinni. Kovalla kauhalla pitäisi nostaa niin että osa tasattavasta alasta jäisi pimentoon. Lunta on lisäksi parina talvena tullut niin että alkaa korkeus kasoissa kasvaa isoimmillakin kippauspaikoilla.

Kone kannattaa suoraan varustaa kaikella mahdollisella ja jättää vaikka muutama työlaite kauppaan odottamaan parempia aikoja. Varusteita on helppo hankkia myöhemminkin, mutta varusteiden asentaminen jälkeenpäin saattaa olla tyyristä.

Ilman nastoja on tullu huristeltua. Liittymätie on n. 5% nousulla. Luistonestoventtiiliä kannattaa hommata samoin kuin ajon vapautus.
 
Kartsa sanoi:
... mutta itse pihani on vain 200 neliöä laatoitettua pihaa ja taloni edessä on kääntöpaikka jota lumikasojen levetessä isontelen eli pitkiä matkoja ei tarvitse ajella oman pihan lumitöissä (max 30 m). Tahtoo kaikki lähiasukkaat työntää lumet kääntöpaikalle ja meillä sitten hankaloituu pihalta lähteminen autolla. ... Avantit on suhteellisen toimivia ja luotettavia kamppeita.
Ahaa, piha on noin pieni, oletin jotain ihan muuta! -Sitten nopeudella ei ole mitään väliä. 630:n riittää varmasti ja pienemmilläkin pärjäät. Minäkin suosittelen 1280mm kärkikippaavaakauhaa, sillä on hyvä höylätä polanteitakin peruuttamalla... juu ja Avantin vehkeet on tehty työntekoon. :)
 
Kartsalle suosittelisin, että ennenkuin teet ostopäätöksen, kannattaa hakea kokeeksi 420 kone vuokralle sopivalla lumikauhalla, ja kokeilla vähän miten toimii. Tulet huomaamaan, että lumet lähtee 200 neliön pihasta muutamassa minuutissa, joten talven mittaan ei montaa käyttötuntia tule. Luultavasti työ sujuu jopa paremmin kuin isolla koneella, jos on vähänkin ahtaita paikkoja. isoin ja kallein ei aina ole sopivin joka käyttötarkoitukseen.

Säästät ostamalla 420:n esim 635:een verattuna n. 15000 €, jolla ostat kaikki tarpeelliset lisävarusteet ja vielä työlaitteita kesää ajatellen. Jos myöhemmin kaduttaa, aina voi vaihtaa isompaan, Avant pitää kyllä hintansa käytettynäkin. Säästyneillä rahoilla voit lähteä vaimon kanssa parin viikon Karibian risteilylle, jonka aikana voi perustella hankintaa. :D

Itselläni on n. kymmenen kertaa isompi alue putsattavana ja lisäksi n 350m tietää aurattavana. Se sujuu muuten 220:llä ketterästi, mutta nostokorkeutta saisi olla lisää, jos/kun lumikasat kasvavat isoiksi talven mittaan. Siksi en sitä sinulle suosittele.

PS. Helpoin ja halvin tapa hoitaa homma olisi tilata se palveluna joltain urakoitsijalta, mutta siitähän nyt ei keskustella. :D
 
Samaa mieltä edellisen kanssa. Sen suljetun ohjaamonkin saa 420:n. Itse hoitelen 700m tietä 220 Avantilla, eikä siihen mene kuin puolisen tuntia. Tunti menee kun oikein tuunailen kääntöpaikat ja sen semmoiset.

Hintaerolla 420-635 saa kyllä semmoisen kasan lisälaitteita, että kannattaa. Etenkin kunnollinen kaivuri ja linko ovat hyviä hankintoja.

Mutta toisaalta, kyllä sitä siirtonopeuttakin osaa arvostaa. 220 on kuin täi tervassa :)

Huhhuh, mökillä odottelisi taas semmoiset 40cm lunta. Onneksi on Duster, ettei tartte ihan autoa jättää pitkän matkan päähän että pääsee auraamaan :)
 
220 on kyllä kätevä aikas pitkälle, tosiaan nostokorkeus suurimpia puutteita. Nyt 420 ja opettelua tuntuu aurankanssa vaisummalta kuin 220. Mökkitietä n.600m ja pihaa n. 20 autolle. Kahtena talvena tullut 110 - 115 tuntia, kolmen kiinteistön lumitöissä.
Kubotan vääntö toistaiseksi pettymys 220 jälkeen.
Terv KaiK
 
iakkivir sanoi:
Kubotan vääntö toistaiseksi pettymys 220 jälkeen.
Terv KaiK

Mielenkiintoinen tieto, kun itsekin olen sunnitellut vaihtoa. Ihmetyttää vähän tuo nuukailu tehojen kanssa, Kubotalta löytyy samoilla mitoilla 25hp:n kone, D902. Ei luulis olevan paljon kalliimpi.
 
Ite olen kanssa pähkäillyt (520 ser2) että kun voima loppuu, onko kyseessä konetehon puute vai hydraulipumppun tehot. Vanhassa peltikuorisessa oli tuplapumput, näissä uusissa ei. Mutta kai sen hyöty tulee pyörivissä vehkeissä eniten esiin.

Kubotan saan sammumaan, kun ajaa kinokseen petaali pohjassa ja nostaa kauhaa samalla. Se varmaan viittaa kuitenkin siihen, että em tilanteessa hydrauliikka imee kaiken käytössä olevan tehon kubotasta. Jos olisi 5 hp lisää, ehkä sitten pumpun rajoittaja inahtaisi.
 
Aina sitä viisastuu näitä vastauksia lueskellessa. Ehkä kannattaakin tosiaan vaihtaa 160 cm leveä normaali kauha 130 cm kärkikippaavaan, kun siinä ei ole näköjään kauheaa hintaeroa. Aamulla kaverini soitteli Rovaniemeltä joka oli viime vuonna ostanut uuden 635:sen. Pyysi kylästelemään ja katsomaan & kokeilemaan konetta lumitöissä, niin saa parhaan käsityksen. Kaverini manaili myös, että itsekkin olisi halunnut päästä kokeilemaan erilaisia koneita ihan puikoissa, että olisi saanut paremman käsityksen millaista konetta oikeasti tarvitsee & haluaa. Tehtaallahan noita varmasti pääsee kokeilemaan, mutta pitää erikseen yhdistää sitten kesälomareissuun. Hänkin sanoi, että velipojalla on 420:nen ja sillä kun ajelee välillä ja hyppää takaisin omaan koneeseen, niin siinäkin huomaa jo koneen ulkomittojen eron pikku pihalla pyöritellessä. Varmasti pärjäisin 400 sarjalaisella itsekkin ja saisin lumityöt & pihahommat tehtyä, mutta jos laittaa kerralla sen 630 tai 635:sen, niin ei tarvitse sitten miettiä jos jossain kohdassa tuntuu puhti loppuvan, että "olisi pitänyt laittaa se 600 sarjalainen" :) Kysyin vielä kaverilta, että kuinka sillä kone tiputtelee öljyä, niin kommentti oli, ettei ainakaan tallinlattialla näy öljyläiskiä. Itselläkin vähän mietityttää, että jos alkaa vasta laatoitetulle pihalle tulee öljytippoja sinne tänne, niin eihän se mukavaa ole alkaa laattoja vaihteleen. Ainahan sitä saattaa pikkuvuotoja olla, kun liikkuvia osia koneessa.
Mukava lukea tältä palstalta asiallisia kommentteja ja ohjeita koneen hankintaan. Kuitenkin kalliimpi ostos, joten mielellään räätälöi sellaisen mikä on omaan käyttöön mieluisa ja kuitenkin tulee edullisemmaksi oston yhteydessä ottaa tarvittavat lisävarusteet koneeseen. Onneksi nuo perustyökalut (kauhat & trukkipiikit, aurat) ei ole kauhean kalliita hankkia. Noilla pääsen kyllä jo hyvin alkuun ja hommaa sitä mukaa lisää kun tuntuu tarvitsevan. Kuinka paljon on hyötyä puomin vakaajasta? Se nostaa sitten puomin kellunnan hintaa kovasti ja tuon kellunnan näen kyllä itselle tarpeellisena. Tällä palstalla näin myös jonkun laittaneen koneeseemn kunnon LED 36W valot. Onko kenelläkään kokemusta koneen omasta LED työvalo sarjasta, jonka voi koneen tilauksen yhteydessä valita?
Kiitoksia hyvistä ohjeista ja koneiden käyttökokemuksista!
 
Powercontrol ventiili auttaa aika paljon tuossa asiassa, joskin se toimii vain eteenpäin
ajaessa.
Perehdyin säätöihin ja tein ne aikaa säästämättä, tuli aika hyvä. :D
Tietysti voimaa saisi olla enemmän esim. 50hv olisi kiva, mutta tähän on
tyytyminen. Turbo olisi toivottu lisä.
 
Aijaa (.com), kone kun kiipeää esim lavalle takaperin ihan eritavalla kuin etuperin.
Nokka edellä päkättää kuin pieni lammas ja odottaa leipää.
Siis todellakin pienellä polkimella ajaen pysähtyynousuun, kun ei muuta polkimen asentoa (välitystä) vaan lisää kierrokset läysille saa odottaa melkein minuutin kun vähitellen lähtee liikeelle ja vaivalloisesti kiipeää kyytiin. Kone oli 50h huollossa valitin tehottomuutta ei mielestäni muuttunut juurikaan mikskään. Moottori pysähtyy todella helposti kun esim ohjauksen kääntää ääreensä.
Terv KaiK
 
iakkivir sanoi:
Aijaa (.com), kone kun kiipeää esim lavalle takaperin ihan eritavalla kuin etuperin.
Nokka edellä päkättää kuin pieni lammas ja odottaa leipää.
Siis todellakin pienellä polkimella ajaen pysähtyynousuun, kun ei muuta polkimen asentoa (välitystä) vaan lisää kierrokset läysille saa odottaa melkein minuutin kun vähitellen lähtee liikeelle ja vaivalloisesti kiipeää kyytiin. Kone oli 50h huollossa valitin tehottomuutta ei mielestäni muuttunut juurikaan mikskään. Moottori pysähtyy todella helposti kun esim ohjauksen kääntää ääreensä.
Terv KaiK

Koneessasi ei nyt kaikki ole kohdallaan.

Minun koneessani oli myös toivomisen varaa työntövoimassa, sillä paineet
olivat 11% alakanttiin. Tuolla lisää aiheesta. ;)
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=5&t=577&start=90

Työlaite hydrauliikan painetta nostettiin myös 20 baria tehtaalta saamani ohjeen mukaan.
 
Kartsa sanoi:
Aina sitä viisastuu näitä vastauksia lueskellessa. Ehkä kannattaakin tosiaan vaihtaa 160 cm leveä normaali kauha 130 cm kärkikippaavaan, kun siinä ei ole näköjään kauheaa hintaeroa. Aamulla kaverini soitteli Rovaniemeltä joka oli viime vuonna ostanut uuden 635:sen. Pyysi kylästelemään ja katsomaan & kokeilemaan konetta lumitöissä, niin saa parhaan käsityksen. Kaverini manaili myös, että itsekkin olisi halunnut päästä kokeilemaan erilaisia koneita ihan puikoissa, että olisi saanut paremman käsityksen millaista konetta oikeasti tarvitsee & haluaa. Tehtaallahan noita varmasti pääsee kokeilemaan, mutta pitää erikseen yhdistää sitten kesälomareissuun. Hänkin sanoi, että velipojalla on 420:nen ja sillä kun ajelee välillä ja hyppää takaisin omaan koneeseen, niin siinäkin huomaa jo koneen ulkomittojen eron pikku pihalla pyöritellessä. Varmasti pärjäisin 400 sarjalaisella itsekkin ja saisin lumityöt & pihahommat tehtyä, mutta jos laittaa kerralla sen 630 tai 635:sen, niin ei tarvitse sitten miettiä jos jossain kohdassa tuntuu puhti loppuvan, että "olisi pitänyt laittaa se 600 sarjalainen" :) Kysyin vielä kaverilta, että kuinka sillä kone tiputtelee öljyä, niin kommentti oli, ettei ainakaan tallinlattialla näy öljyläiskiä. Itselläkin vähän mietityttää, että jos alkaa vasta laatoitetulle pihalle tulee öljytippoja sinne tänne, niin eihän se mukavaa ole alkaa laattoja vaihteleen. Ainahan sitä saattaa pikkuvuotoja olla, kun liikkuvia osia koneessa.
Mukava lukea tältä palstalta asiallisia kommentteja ja ohjeita koneen hankintaan. Kuitenkin kalliimpi ostos, joten mielellään räätälöi sellaisen mikä on omaan käyttöön mieluisa ja kuitenkin tulee edullisemmaksi oston yhteydessä ottaa tarvittavat lisävarusteet koneeseen. Onneksi nuo perustyökalut (kauhat & trukkipiikit, aurat) ei ole kauhean kalliita hankkia. Noilla pääsen kyllä jo hyvin alkuun ja hommaa sitä mukaa lisää kun tuntuu tarvitsevan. Kuinka paljon on hyötyä puomin vakaajasta? Se nostaa sitten puomin kellunnan hintaa kovasti ja tuon kellunnan näen kyllä itselle tarpeellisena. Tällä palstalla näin myös jonkun laittaneen koneeseemn kunnon LED 36W valot. Onko kenelläkään kokemusta koneen omasta LED työvalo sarjasta, jonka voi koneen tilauksen yhteydessä valita?
Kiitoksia hyvistä ohjeista ja koneiden käyttökokemuksista!


Öljyvuotoja hivenen liioitellaan. Toki niitä joskus sattuu mutta renkaan puhkeaminen on melkein yhtä todennäköistä.

Mulla oli aiemmin 160 cm lumikauha, mutta luovuin siitä, kun oli mukavampi ajella koneen levyisellä kauhalla, joka toimi myös lanana tarvittaessa.

Vakaaja lisää nostovoimaa parisataa kiloa. Ilman vakaajaakin nostat täyden 1,5 kuution klapisäkin. Vakaajasta ei välttämättä ole hintaan nähden hyötyä jos trukkipiikkien käsittely ei ole jokapäiväistä ja lisävoimaa nostoihin ei tarvitse esim laastisäkkien tms raskaamman kuskaamiseen.

Avantplanetin kokoontumisajot ovat ylöjärvellä lauantaina 17.3 siellä on esillä kaikki mallit ja lumikoneet, joita voi kokeilla, samoin kuin kaivureita yms. Työlaitteita.

Lisätietoja linkistä: http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=15&t=860
 
Vielä semmoisesta muistuttaisin, että se 635 ja 630 painaa vallan rutosti. Jos meinaa kuljetella itse, niin kyllä se 420 liikkuu hiukan helpommin.

Mutta pakko sanoa, että kerran olen sitä 630:stä kokeillut, olihan se melkoinen epeli.
 
Kartsa sanoi:
Aina sitä viisastuu näitä vastauksia lueskellessa. Ehkä kannattaakin tosiaan vaihtaa 160 cm leveä normaali kauha 130 cm kärkikippaavaan, kun siinä ei ole näköjään kauheaa hintaeroa. Aamulla kaverini soitteli Rovaniemeltä joka oli viime vuonna ostanut uuden 635:sen. Pyysi kylästelemään ja katsomaan & kokeilemaan konetta lumitöissä, niin saa parhaan käsityksen. Kaverini manaili myös, että itsekkin olisi halunnut päästä kokeilemaan erilaisia koneita ihan puikoissa, että olisi saanut paremman käsityksen millaista konetta oikeasti tarvitsee & haluaa. Tehtaallahan noita varmasti pääsee kokeilemaan, mutta pitää erikseen yhdistää sitten kesälomareissuun. Hänkin sanoi, että velipojalla on 420:nen ja sillä kun ajelee välillä ja hyppää takaisin omaan koneeseen, niin siinäkin huomaa jo koneen ulkomittojen eron pikku pihalla pyöritellessä. Varmasti pärjäisin 400 sarjalaisella itsekkin ja saisin lumityöt & pihahommat tehtyä, mutta jos laittaa kerralla sen 630 tai 635:sen, niin ei tarvitse sitten miettiä jos jossain kohdassa tuntuu puhti loppuvan, että "olisi pitänyt laittaa se 600 sarjalainen" :) Kysyin vielä kaverilta, että kuinka sillä kone tiputtelee öljyä, niin kommentti oli, ettei ainakaan tallinlattialla näy öljyläiskiä. Itselläkin vähän mietityttää, että jos alkaa vasta laatoitetulle pihalle tulee öljytippoja sinne tänne, niin eihän se mukavaa ole alkaa laattoja vaihteleen. Ainahan sitä saattaa pikkuvuotoja olla, kun liikkuvia osia koneessa.
Mukava lukea tältä palstalta asiallisia kommentteja ja ohjeita koneen hankintaan. Kuitenkin kalliimpi ostos, joten mielellään räätälöi sellaisen mikä on omaan käyttöön mieluisa ja kuitenkin tulee edullisemmaksi oston yhteydessä ottaa tarvittavat lisävarusteet koneeseen. Onneksi nuo perustyökalut (kauhat & trukkipiikit, aurat) ei ole kauhean kalliita hankkia. Noilla pääsen kyllä jo hyvin alkuun ja hommaa sitä mukaa lisää kun tuntuu tarvitsevan. Kuinka paljon on hyötyä puomin vakaajasta? Se nostaa sitten puomin kellunnan hintaa kovasti ja tuon kellunnan näen kyllä itselle tarpeellisena. Tällä palstalla näin myös jonkun laittaneen koneeseemn kunnon LED 36W valot. Onko kenelläkään kokemusta koneen omasta LED työvalo sarjasta, jonka voi koneen tilauksen yhteydessä valita?
Kiitoksia hyvistä ohjeista ja koneiden käyttökokemuksista!

Hommasin pari vuotta sitten itselleni 530+ mallin ja olen kyllä erittäin tyytyväinen ostokseeni. Kaikki mitä olen sillä koittanut tehdä on onnistunut. Ainoastaan nostovoimaa voisi olla kyllä enemmän, jota käsittääkseni näissä uudemmissa malleissa onkin enemmän verrattuna vanhoihin peltikuorisiin. Lumilinkoa pyöritellessäni 0 kellillä toivoin omistavani suuremman hydraulituoton, mutta muutoin kyllä tuo 44 l/min on riittänyt tällaiseen yksityiskäyttöön vallan mainiosti.

Nettikoneessa näyttää olevan pari 635 mallia myynnissä ja ovat olleet siellä aika pitkään (onko hinta väärä vai onko tuo malli sitten tosiaan liian iso kotikäyttöön jolloin mahdollisten ostajien määrä pienenee, en tiedä), mutta jos 630 malli on myynnissä, niin eipä se tunnu listoilla pyörivän muutamaa päivää pidempään. Itse uskoisin sun pärjäävän vallan mainiosti tuolla 630 mallilla ja jos raha polttelee kovasti taskussa, niin osta tuohon tosiaan sitten kaikki mahdolliset lisävarusteet vakaajineen päivineen, eikä varmasti myöhemmin kaduta, että olisi pitänyt ruksia sekin ostotilanteessa.

Ja tuo koneen paino on myös syytä huomioida, jos meinaat sitä paljonkin siirrellä. Vetoautolla täytyisi olla minimissään 2000kg jarrullista vetomassaa, jotta pääset laillisiin yhdistelmiin.

Itse koen saavani hyvää terapiaa Avantin kimpussa, kun päivät istuskelen konttorilla. Ja jopa tällainen peukalo keskellä kämmentä tyyppi on oppinut koneen rasvauksenkin sottaamatta joka paikkaa ;) Ei muuta kuin listaat tarvitsemasi ominaisuudet ja pistät tilauksen sisään. Tiedän kyllä, että tämä ei ole aivan helppoa, kuten aikoinaan itsekin neuvoa täältä pyysin ja sitä kiitettävästi sainkin.
 
Mulla on 630 ja sanoisin että lumihommiin ja normaaleihin pihahommiin käy varmasti pienempikin peli, sitten taas toisaalta tuo 600-sarja on omasta mielestä minimikokoa jos teet vaikka rakennus/pihanrakennus hommaa tms välillä ja ettei mee ihan nyhräämiseksi (itellä tuo on nyt omassa rakennusprojektissa ja on ISO apu, ja välillä on toivonut että ois vielä enemmän puhtia eli 700-sarjalainen mutta hyvin tuollakin mennyt). Kyllä sitä 600-sarjalaistakin pyörittelee pienessäkin tilassa eli sinänsä en näe ongelmaa kun eihän niissä ulkomitoissa nyt niin isoa eroa ole mutta pelkkiin lumitöihin se on vähän turhan kallis.

Eli mieti tarkkaan mihin käyttöön tarvitset, ite oon sitä mieltä että liian pientä konetta ei kannata ostaa mutta toisaalta pelkät lumihommat tekee pienemmälläkin koneella. Mutta kun luin uudelleen tekstin niin sanoisin että 630:llä pärjäät vallan mainiosti, ja varmaan pienemmälläkin. Puomin vakaajasta pidän itse todella paljon, tosin käytänkin trukkipiikkejä varmaan yhtä paljon kuin kauhaa.
Ja ainakin ite tykkään että tuo Avant todella hauska kapistus, hullun ilo ei välillä ole halpaa. :lol:
 
Pitääpä ilmoittautua tuonne kokoontumisajoihin ja käydä silloin katsomassa & kokeilemassa eri vaihtoehtoja. Ihan positiivinen asia, että tuollaisia tapahtumia järjestetään tehtaalla. Alunperin itse katselin Multione koneita, mutta aika vähän näytti olevan Nettikoneessa noita käytettyinä myynnissä ja Avanteja löytyi sentään vähän enemmän, joten ajattelin Avantien liikkuvan paremmin käytettyinä. Saattaahan tuo Multione olla vielä niin uusi tulokas, ettei käytettyjä ole vielä paljon tarjolla. Ainahan se on plussaa, että varaosat löytyy läheltä ja tehtaalle soittamalla saa varmasti helpommin apua kuin Multionen kanssa. Jotku puhuu, että Multione on Italiassa tehty ja toiset, että Kiinassa. Töiden puolesta olen joutunut olemaan tekemissiä Kiinan "laadun" kanssa ja se kyllä kääntää ajatuksia kotimaisen puoleen :)
Kaverin luona Rovaniemellä pääsen vertailemaan 420 ja 635:sta, joten siinä saa jo varmasti hyvän käsityksen koneiden koko & tehoeroista. Kyllä uskon, että 400 sarjalaisella tekee minun työt, mutta eihän näitä hankintoja voi järjellä mitenkään perustella eli päädyn luultavasti 600 sarjalaiseen ja lisään vielä tuon puomin vakaajan listoille. Se kyllä nostaa aika paljon tuon puomin kellunnan hintaa, mutta ehkä se kuitenkin tilausvaiheessa helpompi & halvempi ottaa tarvittavat lisävarusteet koneeseen.
Ei tarvi kummoisia laskutaitoja, että pystyy kertomaan, ettei tälläisissä hankinnoissa ole mitään järkeä, kun paljon halvemmaksi tulee käyttää pari kertaa vuodessa pyöräkonetta siirtämässä penkkoja kauemmaksi, mutta pitäähän sitä lapsella leluja olla :)
Onko kenelläkään kokemusta tuosta DLX hytistä talviolosuhteissa? Itse tulen säilyttämään konetta lämpimässä tallissa, joten meneekö ikkunat jäähän heti kun ajaa koneen pihalle ja alkaa lumitöihin? Kuinka hyvin tuo hytin lämmityslaite muuten toimii, jos koneessa ikkunat jäässä ja laittaa pihalla käyntiin eli jaksaako sulattaa ikkunat kunnolla?
 
Minä hankin ensimmäisen Avanttinin 2005 ja malli oli 520 +, 2009 vaihdoin koneen ja tällä hetkellä on 630 ja olen ollut erittäin tyytyväinen koneeseen. Konella onnistuu normaali omakotitalon ja mökin askareet tosi kätevästi, ainoa puute mikä tulee varsinkin näin talvella eteen on koneen nopeus, tässä saisi olla nopeuden loikkari niinkuin on 750.ssä. Lumen auraus onnistuisi nopeamminkin ja siirtyminen paikasta toiseen olisi mielekkäämpää, kun aina tulee lisää pyyntöjä etkö tulisi meilläkin käymään koneen kanssa. Tällä hetkellä olen kaukana Avantista Thaimaan lämmössä 36-36 astetta, lukenut Iltalehteä, teillä siellä lumihommia riittää. Viikko oltu ja katseltu tässä asuntoalueella tapahtuvaa kuopppien kaivamista , lapio, kuokka, rautakanki ja kottikärryt, kyllä kävisi Avantilla paljon helpommin ja nopeammin.
 
Kartsalle vielä tietoja pohdintaa "helpottamaan". :D (-Tieto lisää tuskaa.)

500-, 600- ja 700-sarjat ovat ns. ammattikäyttöön tarkoitettuja/soveltuvia koneita.
Niissä kaikissa on sama eturunko, esim. kuljettajan tilat ovat saman kokoiset.

520:sä ja 525:sa on takarunko 130mm lyhempi, kuin 528:sa ja 630:sä, jotka
ovat saman kokoiset keskenään. Nämä kaikki 26 tuumaisilla pyörillä varustettuna ovat
saman levyisiä. Paino haarukka on 160kg, joka vielä kapenee kun 500:siin valitaan 26"
pyörät. - Joten suurista eroista ei ole kysymys.

Nopeimmat puomit ovat 500-sarjassa, joka on suunnattu maatalouskäyttöön. (esim.
paalien käsittelyssä etu)
Itselläni on 520:nen ja pidän puomin ripeydestä, varsinkin lumia kauhoessa. Vakaaja on
myös mukava varuste, se lisää nostovoimaa 25%, jota on riitävästi tarpeisiini (n.900-1000kg).

Kävin hirmuisen miettimis kamppailun 520:sen ja 630:sen välillä, mutta kuten em. erot ovat
suhteellisen pieniä, joten n.7000€ hintaero ja "Paalarin" suositukset
ratkaisivat päätökseni 520:sen hyväksi.

400-sarja on ohjaamoltaan selvästi isoveljiään pienempi, akseliväli on 100mm lyhempi ja
muutenkin kevyemmin rakennettu, esim.napamoottorien akselit ovat ohuemmat.
-En tarkoita että ne olisivat huonot, sillä onhan konekin kevyempi.
400:een ei myöskään ole saatavana vakaajaa, eikä isompia pyöriä.

Mukavaa mietintää toivotellen!

-Sekatyömies-
 
Sekatyömiehellä oli paljon hyvää faktaa 500 & 600 välillä, vaikka se lisäsikin tuskaa :) Puomin nopeus on hyvä pointti mitä ei esitteistä selviä! Varmasti tulee käytössä vastaan tuollainen nopeus jota ei ostohetkellä osaa miettiä. Itsellä alkaa lisävarustepaletti olemaan selvillä, joten pitää vain käydä kokeilemassa muutamat vaihtoehdot ja fiilistellä mikä tuntuu miellyttävimmältä. Onhan tuo 7000 € paljon rahaa ja sillä saa jo paljon lisävarusteita koneeseen. Tälle talvelle en enää kerkeä konetta saamaan, joten käyn maalisuussa kokoontumisajoissa katselemassa tarjontaa ja kaveria jututtamassa Rovaniemellä & katsomassa sen 635:sta lumitöissä.
Hyvä vain saada käyttäjiltä omakohtaista kokemusta koneista & varusteista, kun enemmän luotan käyttäjien kokemukseen mikä tullut satojen käyttötuntien myötä, kuin myyjien suosituksiin lisävarusteista & koneiden toimivuudesta eri tarkoituksiin. Oulun myyjä kertoi, että maatilalliset käyttää 500 sarjalaista ja kiinteistöhuollot 600 sarjalaisia. Muutenkin myyjä kävi asiallisesti koko lisävarustelistan läpi ja kertoi niistä huolella, mutta näistä käyttäjien kommenteista millaisissa tilanteissa mikänenkin varuste on toimiva, niin osaa paremmin kartoittaa mitä itsenkin kannattaa koneeseen valita.
 
Tosta koneen lämpiämisestä: Mulla on siis peltikuorinen 500 sr1 pehmustetulla kopilla. Siinä on eeberin löpötoiminen ilmalämmitin. Kone pysyy sulana ja lasit kirkkaana. T-paitakelin saa parinkymmenen asteen pakkasesta lähtiessä aikaiseksi varttissa, valmiiksi lämpimästä lähdettäessä varmaan heti. Tuoreemmissa kopeissa on ilmeisesti vesikiertoinen lämmitys? Ainakin semmoisia kennoja taannoin verstaalla näin.

Yksi hydraulisten kauhojen käytön kannalta kiusallinen puute 400/500 sr2 sarjalaissa on: Niihin ei saa napillista joystikkiä tehdasvarusteena. Olen kokenut että tikun napit nopeuttavat työskentelyä huimasti, kun voi ohjata kaikkia toimintoja samalla vehkeellä ilman että tarvitsisi tähtäillä erikseen työlaitevivun ja puominohjauksen välillä.

edit: käytän nappeja myös esim. leikkurin ja jyrsimen kanssa, kun mennään paikkoihin, joissa saattaa olla risuja/kiviä. Napilta saa vedon pois nopeammin, kun joystickiä joutuu kuitenkin koko ajan kättelemään työlaitetta ohjatessa epätasaisissa paikoissa

-m
 

Uusimmat keskustelut