Avant 750 harkinnassa | AvantClub - Keskustelupalsta

Avanttimenee

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.1.2012
82
0
6
Jämsä
Mökin kunnostus on lähtenyt käyntiin pikkuhiljaa ja keväällä enään laiturin teko ja sitten myyntiin, jospa saisi lisä budjettia avanttiin. Mutta sitä odotellessa olen alkanut miettimään minkälaisilla varusteilla 750 kannattaisi varustaa jotta siitä olisi pitkä aikaiseksi työkumppaniksi ? Lähinnä kiinteistön hoitoon sillä on käyttöä, mutta tietysti kaupungille (urakointi) ja oma tontti ( 4100 neliötä ) Päädyin 750 malliin siksi koska nopeus on kohtuullinen 25km/h pääsee siirtymät, sopivasti työntövoimaa ja tehoa lumitöihin ja on suuri tilavuuksinen diesel säiliö 40L
En ajatellut pihistellä kovinkaan paljoa vaan varustaa se kunnollisilla varustuksilla jotta sen jälleenmyynti arvo säilyy kait ihan kohtuullisena ? Olen ajatellut näitä optioita: DLX hytti katto ilmastoituna , luistonestoventtiili , peräkoukku takapainoon kiinnitettynä , moottorinlämmitin , ohjauskytkinpaketti , katsastus moottorityökoneeksi , teleskooppipuomi , puominkellunta ja kattomajakka, pitää katsoa pitäviä renkaita sitten jostain. Työlaitteet: Sorakauha , XL-kärkikippaava kauha , Avoharja , Lumiaura 2200 , Kerääväruohonleikkuri 1500 , Puskulevy 2500 , Perävaunu telillä , Minikaivuri ja etuhiekoitin. Kyllä varmasti keräävä leikkuri on parempi koska saa lehdet pois nurmilta kerta-ajolla. Kaivuria ajatellen kaivamista ei tule joka päivälle joten varmasti edullinen minikaivuri riittää. Mietin tuohon päälle vielä siipilumikauhaa mutta jospa jostain ostaisi monihaaraisen nivelauran niin saisi vielä enemmän taiteiltua erilaisissa kohdissa ja tietysti saa tehtyä korkeammat kasat auralla kuin siipilumikauhalla.
Mielelläni myös kuulen kommentteja erilaisista työvälineistä miten toimivat kiinteistönhoidossa kesäisin- talvisin. :D
 
Kannattanee vielä vertailla 640 ja 750 jos aiot ajella nurmea ja käyttää konetta ahtaissa paikoissa. Sama pätee kattoilmastointiin.

Reppuilmastointi olisi puiden alla vähemmän altis rikkoutumiselle.

Lisäksi jotenkin on vaikuttanut niiden muutamien käytettyjen kohdalla että 700 sarjalla on vähemmän ostajia pitkien myyntiaikojen johdosta.

750 painaa reilun 400 kg enemmän ja on puolisien metriä pidempi. Se on enemmän kuormaaja ja sillä ei pääse heikosti kantaviin tai ahtaisiin paikkoihin.

Työlaitteineen reilun 2000 kg painoisen 600 sarjalaisen vie vielä kohtuullisella ajoneuvoyhdistelmällä, 2500 kg 700 sarja vaatii useimmiten kuormurin pidempiin siirtoihin.

700 sarjassa painotus on enemmän kiinteistönhoidossa kuin viherrakentamisessa.

-m
 
Asiaa!
En ota kantaa konemallivalintaan. Se on makuasia. Mutta ota se kaikilla herkuilla jos otat, eli kaikki työteho-urakointi paketit jne. Niissä on vakaajat ja luistonestot ja muu tarpeellinen. Sitten lisäät ohjauskytkinpakettia, ilmajousitettu tuoli, lisä hydr ulosotto eteen ja piip piip peruutusääni. Perävaunupistoke on myös hyvää olla.Potuttaa myöhemmin jos ei ole laittanut.

Itse auraan Nivelaurallaja 160cm lumikauhalla(420) koneella ja siipilumikauhalla 630 koneella. Tykkään siipilumikauhasta paljon. Kesti ehkä 50 tuntia tulla sinuksi sen kanssa mutta oli sen väärtti. Käytän myös 140cm linkoa paljon ja tottakai kaikki kauha, ritilät puukuormaimet, hakettimet jne. Ruohonleikkuussa en koskaan suosi kerääviä. Ne kun pitää tyhjentää välillä. Bioleikkurinakäytän kaikki leikkurit. Hasnkinta listalla olis seuraavaksi joku niitto/murskain systeemi niin että saisi pientareet vedetty sileeksi.

Tuo mainitsemasi tankin koko on suhteellinen kulutukseen, eli et juuri pitempään aja isommallakaan tankilla koska kulutus on myös suurempi.
 
Häviääkö avant 640 paljon työntövoimassa ? Eikös siinä 640 avantissa ole 39 heppaa ja 750 49 heppaa, onko suurta merkitystä 10 hepan menetyksellä ? Tosiaan pitää harkita 640 ja 750 välillä, kun on sekä kiinteistönhoitoa että viher-rakentamista jne . Mutta onhan tässä talvi aikaa mietiskellä, saapa nähdä mihin koneeseen päädyn :D
 
640 koneeseen saa takanostin. Itse käytän lanalle, vinssille sekä vetokoukku kiinnikkeenä. Sitä ei saa 750 koneeseen.

Unohdin kirjoittaa tuossa edellisessä että tilaa sähköhydraulinen työlaitekiinnitys eteen. On mukavaa kun vaihtaa eri työkalujen välillä ja turvallista.
 
Pitkään mietittyäni tulin siihen tulokseen että jos ei ensi kesään mennessä ole 700 sarjaan saatavilla takanostolaitetta niin ostan 640 koneen koska siinä on takanostolaite ja on kevyempi kuin se 750 kone.
Ja en loppujen lopuksi usko että 750 koneessa on paljon enempää etuja kuin 640 koneessakaan :D

Onko 640 koneeseen saatavilla kuinka isoja renkaita suurimmillaan ja leveimmillään ->> meinaan saako nopeutta kasvatettua suurempien renkaiden avulla ?
 
Jousittamaton alusta rajoittaa nopeuksia, jos tie ei ole sileää asvalttia.
Kone alkaa hyppiä kuopissa sivuttain ja puomi ylösalas.

En uskalla ajaa 630:llä täysillä kuopissa edes tyhjällä kauhalla.
Talvella sileää tietä on vielä vaikeampi löytää.

Ruksaa 640:iin mukaan kaikki "nopean ajon" vaimentimet.

Oke
 
Pärjää varmasti, kun kerran 630 pärjää seuraavassa kokoonpanossa:
kärkippaava XL kauha, 3 takapainoa ja viime talvena ketjut etupyörissä.

Ekan talven ajoin yhdellä painolla ja ilman ketjuja, toisena talvena ruuvasin
nastat ja kolmantena laitoin ketjut ja kaksi lisäpainoa. Nastat olivat pettymys.
Eivät parantaneet paljon pitoa ja näyttävät porautuvan syvemmälle tavalliseen
traktorikuvioituun renkaaseen.

Ylipainohälytin soi mahdollisesti keväällä, kun ottaa kukkurallisen
kauhan vedeksi jäätynyttä penkkaa. Nuoskalumi ei paina liikaa,
sai sitä kauhaan miten paljon tahansa. Ennemmin ei näe eteensä.

Lumenajoa tulee runsaat sata tuntia talvessa mäkisessä ja ahtaassa
rivitaloympäristössä.

Oke
 
Minullakin tulee varmasti käyttöä kiinteistönhoidossa kun lähellä monta rivi-kerrostaloa ja yleisiä piha hommia tulee varmasti tehtyä!

Tämä hartusvuoren alue on niin mäkistä seutua että pitää ottaa ketjut koneeseen mukaan :)

Ei taida paljoa olla videoita vielä 640 koneesta kun on niin uudehko vielä
 
Kyllä ketjut on ihan paikallaan kovissa olosuhteissa. Niitä vaan pitää yrittää välttää....

Mutta ketjut ja kova vauhti on hurja yhdistelmä!

Hyvillä renkailla pärjää kohtalaisen hyvin. Toki pitää muistaa työalueensa. Jotkut voi vaatia enemmän pitoa.
 
Jep, mitä traktorimönkijöitä ollu tässä vuosien varrella niin ketjut valskaa tosiaan aika paljon..
Mutta kun asustelen täällä hartusvuoren ''korkeimmalla'' kohdalla niin joissain kohdissa saattaa pitoa hyvinkin tarvita, mutta tuskimpa avantista ainakaan työntövoima loppuu niin kuin edellisistä mönkijöistä kun yritti jotakin suurempaa vallia puskea :)
 
Kyllä talvella yleensä pito loppuu kesken. Harvemmin itse työntövoima. No miksi ei sitä voisi niinkin ilmaista! ;) Jos ei eteenpäin mene niin kai se on yksi ja sama mikä siihen on syynä!

Mekin ollaan melko korkealla ja kyllä täällä joutuu usein auraamaan vain alamäkeen...
 
Itse tässä kommentoin 750 kokemusten perustella...

- Kattoilmastointi olis saanu iskua puiden oksista monta kertaa, suosittelen reppumallia
- Ketjut jouduin hankkimaan heti talven tullen, Avant tuotemerkin ketjut 320/55 nurmirenkaisiin istuu niin hyvin, että täysi vauhti on mahdollista. Eivät meinaan hölsky mihinkään. Eri asia rietysti mikä jälki on, jos lukko pettää :) Kaikkein paras oli neuvo "nurmirenkailla pärjää aika hyvin talvella". Heh, ensimmäisen lumen tullen 20m sivuluisu mäkeä alas (lopulta puomia ankkurina käyttäneenä) oli ketjut seuraavana päivänä perillä.
- Nurmirenkaat on toiminu muuten ihan hyvin, mutta viherrakentamisessa menevät tukkoon helposti ja sitten on pito poissa. TR-kuvioiset harkinassa seuraavaksi kaudeksi
- Telikärryllä et tee mitään (lain mukaan) moottorityökoneessa, kun ei sillä saa mitään muuta kun omia työlaitteita kuskata.
- 750 paino on joskus liikaa joihinkin maastoihin/pihoihin, mutta toisaalta mahdollistaa sen 1500-1900kg nostotehoa. 1500 etuhiekottimella täydellä kuormalla vaaka taisi näyttää 3000kg :)
- Kallistusadapteri on oikein oiva apuväline. Sille tarvitsee kahdennuksen eteen ja sitten takaulosotto ei ole järkevästi käytettävissä (toimivat samaan aikaan)
- Auraukseen ei Avantilta köydy "hyvää" vaihtoehtoa tällä hetkellä (ainakaan omiin tarpeisiin). 2500 levyllä ja XL-kärkikippaavalla ollaan menty toistaiseksi. Haaveissa olis sellainen 180-300 säädettävä aura, hydraulisella päätylaipoilla ja kunnon laukaisulla. Niitä näkyy olevan kaupan muualla, mutta toistaiseksi hinta on ollut este. Steffen kehumaa dumboa olen ajatellut myös, mutta en tiedä oikein toimisko teiden ja pihojen aurauksessa...
 
Omasta kokemuksesta (630) voin sanoa että lumihommissa ei varmasti lopu voima kesken. Se missä ois kaivannut enemmän painoa ja nostotehoa on harkkojen/suursäkkien kanssa kun tonnia ei tuon nokalle voi ottaa jos meinaa ajaa muualla kuin täysin tasaisella alustalla, mutta toisaalta silloin just koneen koko kasvais.
 
Varmasti kattoilmastointi on helpompi auratessa (näkee taakse) jos aurailee kapeissa kohdissa
Mutta taas nurmenleikkuussa se voi olla este..
Voishan niitä aura vaihtoehtoja olla enemmänkin.. Kuitenkin 640 ja 750 nopeus riittää heittämään lumeen vallin yli kun nopeus 22-25 km/h ??

Kyllä osto vaiheessa pitää ainakin 2 auraa ottaa ja yksi iso kauha, että saa jotain aikaseksi..

Mutta katsellaan tuleeko uusia laitteita avantilta tuotantoon talven aikana :)
 
Ville_remppaaja sanoi:
Omasta kokemuksesta (630) voin sanoa että lumihommissa ei varmasti lopu voima kesken. Se missä ois kaivannut enemmän painoa ja nostotehoa on harkkojen/suursäkkien kanssa kun tonnia ei tuon nokalle voi ottaa jos meinaa ajaa muualla kuin täysin tasaisella alustalla, mutta toisaalta silloin just koneen koko kasvais.

Työlaitteeksi saatava trukkimasto lisää nostokykyä, mutta siinä on apupyörät ja taitaa muutenkin olla turhan kömpelö. Liikkuuko siis tonnin säkki mitenkään peruskoneella, vai vaatiiko täydet takapainot?

Harkkoja on varmaan monen painoisia ja kokoisia. Entä pihakivilava (1200-1300kg, metri x metri) ei taida onnistua ollenkaan 600 sarjalla, vai miten on?
 
exjko sanoi:
Työlaitteeksi saatava trukkimasto lisää nostokykyä, mutta siinä on apupyörät ja taitaa muutenkin olla turhan kömpelö. Liikkuuko siis tonnin säkki mitenkään peruskoneella, vai vaatiiko täydet takapainot?

Harkkoja on varmaan monen painoisia ja kokoisia. Entä pihakivilava (1200-1300kg, metri x metri) ei taida onnistua ollenkaan 600 sarjalla, vai miten on?

Trukkimasto ei ainakaan meillä olisi ollut järkevä, ei myöskään hinnan puolesta. Joka tapauksessa jos maasto ei ole ihan tasaista niin tarttee useamman takapainon jos painoa alkaa olemaan tyyliin 600-700kg nokalla, itse trukkihaarukatkin kun painaa sen 100kg. Pihakivilavaa ei ole mitään mahdollisuutta saada edes liikahtamaan, valitettavasti. Ei onnistunut 1100kg harkkolavakaan. (tai en sitten teidä jos sinne taaksen pulttaa tyyliin 300kg mutta ei sillä ainakaan täysin tasaista maata pidemmälle mennä.) Sanoisin että maksimi mitä voi kuskata (takapainoilla) vähän mäkisemmässäkin maastossa on siinä 800kg max. Tehtaan videossa ne ajaa ihan tasaisella 1000kg suursäkin kanssa ja takapainoja on muistaakseni 6kpl.
Tämä siis 600-sarjalaisella. Juuri tälläisissa tilanteissa kaipais sitä 700-sarjalaista vaikka muussa käytössä toi 600-sarjalainen vie omasta mielestä voiton. Olin erittäin yllättynyt nyt viikonloppuna kun siirsin 50-150mm "ratasepeliä" 40t ja ei ollut mitään vaikeuksia kauhoa kyytiin ja ei siinä muutenkaan siirtoon kauan nokka tuhissut. Kivi ilma hienoainesta kun on isommallekin pyöräkuormaajalle aika visaista niin olin yllättynyt kuinka hyvin se meni "pikkukoneelta".
 
QAku sanoi:
Itse tässä kommentoin 750 kokemusten perustella...

- Kattoilmastointi olis saanu iskua puiden oksista monta kertaa, suosittelen reppumallia
- Ketjut jouduin hankkimaan heti talven tullen, Avant tuotemerkin ketjut 320/55 nurmirenkaisiin istuu niin hyvin, että täysi vauhti on mahdollista. Eivät meinaan hölsky mihinkään. Eri asia rietysti mikä jälki on, jos lukko pettää :) Kaikkein paras oli neuvo "nurmirenkailla pärjää aika hyvin talvella". Heh, ensimmäisen lumen tullen 20m sivuluisu mäkeä alas (lopulta puomia ankkurina käyttäneenä) oli ketjut seuraavana päivänä perillä.
- Nurmirenkaat on toiminu muuten ihan hyvin, mutta viherrakentamisessa menevät tukkoon helposti ja sitten on pito poissa. TR-kuvioiset harkinassa seuraavaksi kaudeksi
- Telikärryllä et tee mitään (lain mukaan) moottorityökoneessa, kun ei sillä saa mitään muuta kun omia työlaitteita kuskata.
- 750 paino on joskus liikaa joihinkin maastoihin/pihoihin, mutta toisaalta mahdollistaa sen 1500-1900kg nostotehoa. 1500 etuhiekottimella täydellä kuormalla vaaka taisi näyttää 3000kg :)
- Kallistusadapteri on oikein oiva apuväline. Sille tarvitsee kahdennuksen eteen ja sitten takaulosotto ei ole järkevästi käytettävissä (toimivat samaan aikaan)
- Auraukseen ei Avantilta köydy "hyvää" vaihtoehtoa tällä hetkellä (ainakaan omiin tarpeisiin). 2500 levyllä ja XL-kärkikippaavalla ollaan menty toistaiseksi. Haaveissa olis sellainen 180-300 säädettävä aura, hydraulisella päätylaipoilla ja kunnon laukaisulla. Niitä näkyy olevan kaupan muualla, mutta toistaiseksi hinta on ollut este. Steffen kehumaa dumboa olen ajatellut myös, mutta en tiedä oikein toimisko teiden ja pihojen aurauksessa...
Tässä viestissä QAku puhuu asiaa, itsellä 640 ja sillä mennään. mielestäni kattoilmastointi on parempi kuin reppumalli, jos joutuu peruuttelemaan reppumalli peittää näkyvyyttä. Minulla ketjut on nurmirenkaiden päällä ei hölsky ja pito on paras mahdollinen, ei vielä ole päässyt kokeilemaan täydessä nopeudessa, mutta kerrotaan kun tulee lumi maahan. Jos ajelee mäkisissä ja kaltevissa paikoissa sanoisin että ketjut on välttämättömät. Nurmirenkailla taas ei tee mitään jos nurmikon pinta on märkää ja saatikka multapitoinen, savinen jne. kuvio on tukossa ja meno loppuu. Keväällä kun sain uuden koneen, alla oli nurmikuvioiset renkaat, kokeilin kyntöpellolla vähän levitellä lumikasoja niin kuinkas kävikään oli täys työ päästä pellolta pois, takaperin teleskoopilla työntämällä. Kävin tallissa vaihtamassa HD mallin traktorikuvioiset renkaat alle ja samaan kohtaan kyntöpellolle saman lumikasan kimppuun, eikä mitään ongelmia. Kesällä nurmikon leikkuut onnistuu myös samaisilla traktorikuvioisilla renkailla. Eli kahdet renkaat tarvitaan olosuhteiden ja käyttötarpeiden mukaan. Kallistusadapteri on ihan ehdoton monen eri työlaitteen kanssa, itsellä se on kiinni koko ajan. Aurauksessa käytän myös 2500 levyä ja tarvittaessa 1800 XL- kärkikippaavaa lumikauhaa.
 
QAku sanoi:
Itse tässä kommentoin 750 kokemusten perustella...
...
- Auraukseen ei Avantilta köydy "hyvää" vaihtoehtoa tällä hetkellä (ainakaan omiin tarpeisiin). 2500 levyllä ja XL-kärkikippaavalla ollaan menty toistaiseksi. Haaveissa olis sellainen 180-300 säädettävä aura, hydraulisella päätylaipoilla ja kunnon laukaisulla. Niitä näkyy olevan kaupan muualla, mutta toistaiseksi hinta on ollut este. Steffen kehumaa dumboa olen ajatellut myös, mutta en tiedä oikein toimisko teiden ja pihojen aurauksessa...
En usko oikeen avantin kykyyn viedä tollasta auraa. Meille tuli juuri kramer 480 koneeseen täksi talveksi 200-320 snowstar aura, ei otettu hydraulista päätyä. Painoa auralla on 860 kiloa ja koneella n. 5,2tn. Mieti avant 750 n.2tn ja siihen n. 800 kilonen aura+10cm lunta.
Toki en ole avantilla kauheasti ajanut, eikä firma sellaista omistakaan. Mutta ei se kuitenkaan mikään sellainen ihmekone ole, jotta se voi viedä samanlaista auraa kuin yli tuplasti isompi kone.
 
steyr sanoi:
En usko oikeen avantin kykyyn viedä tollasta auraa. Meille tuli juuri kramer 480 koneeseen täksi talveksi 200-320 snowstar aura, ei otettu hydraulista päätyä. Painoa auralla on 860 kiloa ja koneella n. 5,2tn. Mieti avant 750 n.2tn ja siihen n. 800 kilonen aura+10cm lunta.
Toki en ole avantilla kauheasti ajanut, eikä firma sellaista omistakaan. Mutta ei se kuitenkaan mikään sellainen ihmekone ole, jotta se voi viedä samanlaista auraa kuin yli tuplasti isompi kone.

Haaveissa... :)
 

Uusimmat keskustelut