Nyt on eka kausi saatu päätökseen 760i:lla. Tunteja kerty vajaan viijen kuukauven aikana n.550h. Lumitöitä 1.5m leveellä lumikauhalla ja kallistusadapteri kiinni läpi talven. Pieniä määriä myös lumen kantoa. Siirtymiä ym ajoa aurapäivänä kymmeniä kilometrejä. Kohlerin kone jaksaa pitää vauhin hyvin myös vastamäessa noin 25-27km/h. Kohteet oli kapeita käytäviä ja pieniä p-alueita. Renkaina Stargon joissa vähän nastoja n.20kpl/rengas. Piti lumessa ja pehmeellä erittäin hyvin. Jäällä noilla nastamäärillä muutaman kerran persmäkee tuli otettua.
Aurauksista Avantti selvisi ilman mitään vaikeuksia,kauha kun irroittaa tamppaantunuttakin lunta mihin aura ei ehkä olis pystyny,ehkä. Jaksaa työntää ja nostaa lunta hyvin ja erityisen ketterä.
Hytti oli kovilla pakkasilla tosi kylmä ja vetoisa. Pakkaslunta tuli siirtoajossa ajoittain sisälle ja sit olikin lasit huurussa. Kauha rupes jo talvella selvästi roikkumaan,mutta adapterilla sai aina suoraan. Joku kuluu puomissa tai antaa periksi liian vähillä tunneilla.
Auraukset kun oli aurattu niin harjaus hommiin. Käytettynä ostettu uuvenkarhee Avantin 1500 kauhaharja kiinni. Nyt ei hydrauliikka riitä enää adapterille joten se pois välistä jo painonkin puolesta. Totuus korostuu, puomissa jotain vialla kun harja roikkuu tosi selvästi. Tässä vaiheessa ei voinu kun todeta tilanne.. Harjausta villisti veikaten ilman laskemista kertyi ehkä reilu 100 tuntia. Kauhaharjan huulilevyn vasenkulma kulu hetkessä,sit kulu vasen puoli pohjasta puhki ja vasemman puolen harjat kulu nopeesti. Harjarivistä tuli kartio. Kaikki tämä roikkuvan puomin ansiosta. Ite harjauksessa Avantti loistopeli ja se ketteryys. Nurmialueilta hiekoitushiekan poistoa johon Avantti lähes ykkös kone. Mutta se puomin roikkuminen aiheutti ongelmia kun vasenpuoli herkästi haukkas mullat mukaan. Hytin "ilmavuus" aiheutti karmeet pölyt sisälle,tosin joka koneessa tulee pölyt sisälle,ei yksin Avantin ongelma.
Uutena koneessa oli sähköongelma joka piinas liian pitkään ja sai liian suuren huomion. Tehtaalla vartti tutkimista ja vika selvis eikä sen koommin ole kyseisestä viasta oireillu. Liian suuren kuorman nostamisesta varoittava mikrokytkimen apikoliitin poikki,joka eliminoitiin,ei käytössä eikä summeri huuva enää. DPF pelas moitteetta ja regenerointi hoitu itestään,kiitos osittain pitkille siirtymille. Omaa tietämättömyyttäni kone ei lähteny käyntiin kun lämmityksestä,ajoittain. Ei kuulu lähteä käyntiin ennen kun öljynpaineet on riittävät. Kylmänä pitää startata pitkään enkä hirvinny pyörittää tarpeeksi. Tämän kun kuulin niin aina lähteny käyntiin, tosin aina lokilämmitin käytössä jos vaan suinkin mahollista. Välillä hydrauliöljy haiskahtaa ja lohkoissa öljytippa,mutta ei merkkaa eikä mehiminen näy tikussa. Muuta ongelmaa ei muistaakseni talven aikana ollu. Nyt kone "jumputtaa" selvästi,epäilen renkaan runkovauriota.
Kone viety huoltoon tehtaalle jossa tarkastetaan puomin kunto muun huollon yhteydessä. Huolto sano että liukupalat kulunu ja sen takia puomi roikkuu. Noh, minä en usko ennen kun nään koneen korjauksen jälkeen ja totean asian ite. Toivottavasti olen väärässä. Onkohan keskinivel vielä tiukka?
Yhteenvetona, Avantti on erinomainen kone kiinteistönhoitoonKIN suorituskykynsä puolesta, edellyttäen että puomi tulee kuntoon liukupaloilla ja keskinivel on kunnossa=kestävyys/luotettavuus. Tuntuis kalliilta uusia puomi kokonaisuutena joka kauden jälkeen. Maltilla pitää ottaa Avantille tarkoitettuja aurakohteita. Tarjolla olis isompiakin alueita aurattavaksi mutta niihin ei pieni kone pysty. Viimeinen käsitys syntyy kun koneen saa pois huollosta ja näkee miten 500h on Avanttia kurittanu.
Hytti paremmaksi ja lisäkenno lämmitykseen tekis jo ihmeitä.
Tässä minun puolueeton mielipide Avantista kiinteistöhuolto hommissa.
Loppuun vielä kiitokset tehtaalle ja Jukotechille/Jorma Venäläiselle että aina on saanu apua jos tarvetta on ollu. (Jokapaikassa näin ei ole ollu).