Avant ja metsäkäyttö (vetävä metsäperäkärry sekä kuormain)?

alavilla

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.10.2009
113
0
16
Käyttökokemuksia kaivataan...

Kun Avantin omia sivuja lukee, niin sieltä en saa kovin vahvaa vaikutelmaa, että Avantista olisi varsinaiseen metsäkäyttöön. Ainostaan vapaa-ajan (!!!) hyötykäytön sivuilla on pari kuvaa puun käsitelystä ja nekin avoimella maalla. Onko täällä ketään, joka olisi onnistunut käyttämään Avantia metsätöissä ja vielä mahdollisesti saanut koneen ja sen laitteet metsäverovähennyksiin?

Onko Avantista kevyeen (lue: harvennushakkuu, istutuksen eri työvaiheet) metsänhoitotyöhön?
- jos verrataan mönkijään, jossa on kuormain/peräkärry-yhdistelmä apuvetolaitteella
- riittäväkö Avantin metsäajo-ominaisuudet (maavara, vetokyky) käytännössä?

Mitä laitteita voi Avantin voiman takaulosottoon laittaa ja myös käyttää?
- apuvetolaitteellisen kärryn?
- kuormaimen hydrauliohjattuine tukijalkoineen?
- molemmat?
- hydrauliikan ohjainvivusto on ainakin alla olevissa esimerkeissä aika iso, mihin sen voisi laittaa?
- jos ajetaan, niin riittäisikö paineet ja tuotto esim. apuvetolaitteelle

Käytiin nimittäin ELMA/elukka/metsä-messuilla ja metsäosastolla oli joka mönkijämyyjällä oma viritys, jossa mönkijän keulan päälle oli laitettu erillinen moottori/hydraulipumppu ja perään hydrauliohjainten vivusto, jolla ohjattiin mönkkärin perään laitetun rankakärryn kuormaajaa, tukijalkoja ja mikä parasta, kärryn pyöriin kytkettyä apuvetolaitetta.

Esimerkkinä vaikka Vahva-Jussin yhdistelmä ja hydrauliikkayksikkö tai Kranman , jonka sivuilla (ruotsia) on myös videonpätkiä noiden käytöstä. Muitakin toki löytyy.

Noiden hydrauliikkayksiköiden työpaineet heiluvat siinä 175-185 barissa ja tuotto 7-9 l/min. Apuvetolaite näyttää ainakin videoissa toimivan. Kranmanin sivulla on isomman kärryn kapasiteetti 1800 kg ja vetolaitteen vetovoimaksi ilmoitettu 600 kg. Pehmeässä tai mäkisessä maastossa se on jo melkoinen apu. Hinnat noilla heiluvat jossain 10000 ja 12000 euron välissä, kun mukana on kaikki muu, mutta ei itse mönkijä. Avantissa ei hydrauliikan tuottavaa moottori/pumppu-yksikköä tarvittaisi, joten sillä hinta olisi hieman halvempi, ei tosin ilmainen siinäkään!

Avantilla ei taida olla rankakuormain-lisälaitetta eikä apuvetolaitteella varustettua rankakärryä.

Näin maallikkona Avantin puunrunkojen käsittelyyn tarkoitetut vehkeet eivät minusta oikein istu metsään, koska ainakin puukahmari on metsässä toivoton laite poikittaisen kuormansa kanssa. Lisäksi Avantilla joutuu pyörimään tarpeettomasti ympyrää, jolloin maasto kärsii suuremmalta alalta lastauksen aikana kuin noilla kuormain/peräkärry-yhdistelmillä.

Edit
Katsoin Avantin peräkärryvideot ja olihan siellä 220:llä bio-kuormaaja. ;)
Isompienkin mallien kärryllä kuskattiin puuta. Ja 3-metriset pöllit kahmarissa poikittain! :eek:
 

RSH

Jäsen
23.11.2009
7
0
1
En ole omalla 220:lla kovinkaan pitkälle metsään lähtenyt ajamaan, jotenkin en vain luota maasto ominaisuuksiin kun lähdetään epätasaiseen metsään. Vetokyky voiman puolesta pitäisi olla mönkijän luokkaa mutta muissa ominaisuuksissa jää armotta jalkoihin.

Voisi kyllä ajatella että tuollaisen mönkijään suunnitellun kuormaaja kärryn voisi laittaa avantin koukkuun ja hydrauliikan ottaa takahydrauliikan ulosotosta(jos sellainen löytyy). Asiaa voisi vielä jatkojalostaa sillä että kuormaajaan saa myös maakauhan jolla voisi nostella maa-aineiksia kärryyn joka olisi tietysti kippaava.

Mönkijä on kyllä mielestäni selkeästi parempi peli metsässä mutta tasaisemmalla avant vie kyllä voiton 5-0 etulaitteiden takia. Pitäisi olla oikeastaan molemmat :?
 

linna

Jäsen
4.8.2009
92
0
6
Sen verran omista kokemuksista, molemmilla kun on tullut maastossa ajettua, että kyllä tuo 220 menee uskomattomista paikoista kun vaan kuskilla uskallus riittää. Luistonesto on hyvä olla varusteena koneessa. Sanoisin mäkisissä paikoissa paljon ajaneena, että kuormattu kärry kaatuu ennemmin kuin Avant. Kaatanut en kumpaakaan ole, mutta kyllä toinen puoli ilmassa jommassa kummassa on usein keikuttu :shock:
Kaivuri tosin on sellainen jonka kanssa saa olla maastossa tarkkana. Itse teen vinoissa paikossa siten, että pitkänä olevan puomin käännän vastapuolelle vastapainoksi. Näin kone menee pahoista paikoista kaivurinkin kanssa.
Kerran olen kiven päälle jäänyt koneen kanssa keikkumaan, mutta siitäkin selvisi kun veivasi rattia laidasta laitaan, niin laite liukui alas.
 

karhunpesa

Jäsen
4.10.2009
43
0
6
samaa olen itse miettinyt.luulisi avantissa riittävän voimaa sekä kärrin vetämiseen että kuormaimen käyttämiseen.pitää käydä paikallisessa motoliikkeessä tiedustelemassa asiaa.ilmoittelen kun saan jotain selville.