Avant museo | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Avanttecnon Ylöjärven tehtaan yhteydessä on tehtaan historiaa käsittelevä museo.
Museo ei ole normaalisti avoinna yleisölle, mutta esimerkiksi käyttäjäkoulutuksen yhteydessä sinne järjestetään kierroksia.

Nykyisen tehtaan paikalla on aloittanut 60 luvun alussa Syväpaja Oy, joka muutti nimensä myöhemmin Ylö-tehtaat Osakeyhtiöksi. Ylö-tehtaat rakensi erityisesti maatalouden työlaitteita ja traktoreiden lisävarusteita Ylö-tehdas Oy:n toiminta loppui 90 luvun alussa ja Avanttecnon toiminta käynnistyi Risto Käkelän ostaessa traktorivaruste- ja mobiilituotannon.

Kuvissa on ensimmäisiä versioita puutarhatraktorista, joka on ylökatin kantaemo. Ylö traktorilla kuljettiin kuvien perusteella aluksi pikkupyörät eteen päin ja myöhemmin mentiin isot pyörät edellä. Kaksitoimiselle hydauliikan ulosotolle oli valmius ja kuvista päätellen monenlaisia työlaitteita oli tarjolla jo tuolloin.

Liitteen kuvassa esiintyy myös Tamrock poravaunu, jonka alusta oli suunniteltu ja toteutettu Avanttecnon toimesta. Museoituna oli myös Avant 600 sarjan ensimmäinen kone.

Museossa on lisäksi esillä maatalouskoneita ja esitteitä sekä valokuvia yhtiöiden taipaleen varrelta.

Ylökatista julkaistaan lähipäivinä erillinen viestiketju.

Matkalla museoon näimme myös hivenen vanhemman avantin. Vuosina 1934-1957 valmistettu Citroen Traction Avant talvehti tallissa täydellisessä alkuperäiskunnossaan. Tuo oman aikansa sensaatio sai aikanaan kiitosta muunmuassa matalan painopisteensä, loistavien ajo-ominaisuuksien ja riittävän moottoritehonsa ansiosta ja mikä erikoisinta jo tuolloin avant oli varustettu kaappariovella.
 

Liitteet

  • TAMROC.JPG
    TAMROC.JPG
    126,6 KB · Katselut: 2 889
  • 635_1.JPG
    635_1.JPG
    110,2 KB · Katselut: 2 827
  • IMG_2039.JPG
    IMG_2039.JPG
    134,1 KB · Katselut: 2 851
  • 0katti.JPG
    0katti.JPG
    88,9 KB · Katselut: 2 919
  • 0KATTI4.JPG
    0KATTI4.JPG
    105,2 KB · Katselut: 2 840
Kiitoksia mielenkiintoisista jutuista ja kuvista (tämä ja Ylö katti -juttu). Tällainen historiikki on omiaan lisäämään Avantin arvostusta kun näkee miten pitkästä kehityspolusta on ollut kyse. Ja jotenkin tuota Avantin suomalaisuutta osaa tällaisten juttujen jälkeen arvostaa entistäkin enemmän. On se hyvä että suomalainen konepajateollisuus pärjää vielä edes jossakin eikä kaikki työt ole menneet vielä Kiinaan.

Tuo museo ei varmaan ole kovin kauan ollut olemassa, ainakaan siitä ei aikanaan tehtaalla koulutuksessa käydessä mitään puhetta. Toivottavasti tuonne pääsee joskus käymään.
 
Joo kyllä tästä jo näkköö, että avant ei oo kenenkään päähänpisto jossain 80- luvulla.
Tämä vahvistaa uskoa niihin kehuihin, joita aina satelee avanteista. :)
 

Uusimmat keskustelut