Avant nurmikonleikkuuseen? | AvantClub - Keskustelupalsta

Jubaldin

Jäsen
Keskustelun aloittaja
5.8.2015
1
0
1
Ongelma on seuraavanoloinen että asunnon edellinen omistaja on kylvänyt nurmikkoa jurripäissään sen verran innokkaasti että leikattavaa on n. 5000-6000m2 rinteessä niin suosittelevatko veljet että tuohon hankkii Avantin leikkuriksi vai suosiolla jonkun päältäajettevan huippuleikkurin? Mielellään maksan vähän turhaa siitä että leikkuuaika/vaiva lyhenee.
 
Jos ei ole muuta puuhaa kuin nurmikon leikkaus, niin päältä ajettava leikkuri paras, on tehty sitä varten.
Avant on kuitenkin monitoimikone.

Täällä olikin juttua aiheesta
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=29&p=23002#p22917
 
Leppis sanoi:
Jos ei ole muuta puuhaa kuin nurmikon leikkaus, niin päältä ajettava leikkuri paras, on tehty sitä varten.
Avant on kuitenkin monitoimikone.

Toisaalta jos on muutakin käyttöä avantille niin esim 200-sarjan avant on hyvä ruohonleikkuukone. Itselläni on noin 3500 neliötä nurmikkoa ja 220 + metrinen leikkuri yhdistelmällä siitä selviää reilussa tunnissa.
 
En tiedä kuinka hyvin Avantin ruohonleikkuri toimii, mutta muutama kommentti ison monimuotoisen nurmialueen omistajana. Omassa tallissa Avant 635 ja Stigan ajoleikkureista park pro 23 varustettuna 125 cm leveällä leikkurilla. Avant runnoo nurmikkoa suuren painonsa vuoksi (itselläni varustetu 26x12x12 nurmirenkailla ja vapautusventtiilillä) ja on kohtuullisen kankea (pitää olla suuria aloja jota voi ajaa ilman turhia ratin vääntelyitä). Toinen hämmästyttävä ero on rinnemaastossa ja kostealla nurmella, Avantin kanssa on täysi työ päästä ylös tuhoamatta nurmea sutimalla rullalle (taitaa tuo jäykkä runko tehdä tässä suhteessa tepposet). Stigan nelivedon kanssa kiipeää vaikka puuhun ja terälaitteet saa samalla hetkellä pyöriä syöden hydrauliikan tehoja. Itse liputan ehdottomasti nurmialueiden hoitoon kunnon ajoleikkuria (itse ajelen ajoleikkurilla tienvarretkin). Loistava lisävaruste ajoleikkureissa on sähköinen korkeuden säätö, mikäli on vähänkään epätasaisuuksia tai korkeaa heinää - tuntuu turhalta mutta käytännössä loistavaksi havaittu. Ja valinnan vaikeutta lisäämään, ajoleikkureissakin on "mukiteline".
 
Minä taas olen Avantin ruohonleikkurin kannalla. Minulla on Avant 640 ja traktorikuvioiset renkaat matala profiili, 1500 ruohonleikkuri, ei riko nurmikkoa eikä jää jälkiä voi tulla katsomaan, tasainen leikkuujälki. Herää kysymys missä tarvitsee sähköistä korkeuden säätöä, itse ajelen samalla säädöllä jatkuvasti. Leikattavaa n. pari hehtaaria, on kaltevaa rinnettä sekä ylä että alamäkeä ja yksi alue missä on omenapuita vieri vieressä eli joutuu vähän rattia kääntelemään normaalia enemmän. Omalla neliveto Hussella ei mahdu alta ajamaan ja lakki ei pysy päässä, mutta Avantilla saa leikattua nämäkin omena puun aluset. 2005 ostin ensimmäisen Avantin 528 + ja siitä asti olen nurmikot leikannut pääsääntöisesti Avantilla.
 
Itelläkin oli leikkuri mutta vain nurmea vain reilu 1000 neliöä ja puskia ja esteitä niin ei se nopeuttanut ajoleikkuriin verrattuna ja trimmeröintiä jäi enempi = omaa aikaa meni enempi. Hyvä isoille selkeille aluelle kyllä avantin leikkuulaite. Nyt leikkuu ulkoistettu israelilaiselle työntekijälle: https://youtu.be/ehYa269NBXI
 
Laajatenan kysymykseen koskien sähköistä korkeuden säätöä: minulla rinteet tuppaa kuivaamaan joten ajan leikkuulaite hieman korkeammalla ja tasamaastot matalemmalla. Samoin nurmikon reuna-alueet tuppaa olemaan juurakoita/perunapellon tasaista jolloin taasen säädetään korkeutta. Soratien keskiosan "nurmen" voi ajaa matalammalla, kun taasen pientareet pitää ajaa terät korkeimmassa asennossa. Toki ei sähkösäätö mikään pakollinen ole, voi sitä korkeutta säätää manuaalisesti...mutta sitä tulee sitten säädettyä tasan tarkkaan harvemmin. Minä en saa kyllä millään ajettua Avantilla niin rauhallisesti, ettei jo pelkästään pedaalin nosto aiheuttaisi nurmessa jälkiä. Toki uskon että isoilla aukeilla nurmialueilla, joiden pohja on kovaa - Avant on varmasti ainakin nopeampi. Jos taasen puskia & istutuksia, kapeita käytävämaisia nurmikaistaleita -> ajoleikkurin ketteryyttä arvostaa.

Niin ja sitten kommenttia jos on haaveita ajoleikkurilla tehdä jotain muutakin kuin nurmeen liittyviä töitä: tavaran kärräys, lumenluonti jne - ei kannata yrittää noita ja rikkoa laitteita ja polttaa omia hermoja (-:
 
Minä en saa kyllä millään ajettua Avantilla niin rauhallisesti, ettei jo pelkästään pedaalin nosto aiheuttaisi nurmessa jälkiä

joissain malleissa on säätöventtiili, jolla tuota polkimen reagointia ja vauhdin hidastumisnopeutta voi säätää. Löysempi asento säästää selkää äkkipysäykseltä ja ajoalustaa jarrutusjäljistä
 
Itsellä 220 kone ja 1200 leveä leikkuri ja olen todella tyytyväinen tuohon.
Toki ajo polkimen huolimattomalla käytöllä saa jälkiä aikaiseksi mutta kyllä sillä pystyy ajamaan muös tasaisesti ja ilman jälkiä, tehokkuden silti kärsimättä.
Pensaat ja puskat pitää miettiä jo istutus vaiheessa suoriin riviin ja rittävälle etäisyydelle toisistaan, eikä riputellä minne sattuu :mrgreen:
Jos on jo olemassa istutukset niin avanttinhan löytyy tarvittavat vehkeet niiden siirtämiseen "oikeille paikoille :D "

Jos hyvää ruohonleikkausta kaipaa niin vuohet ovat todella tehokkaita ja tasaista jälkeä tekeviä, kaupan päälle saa vielä maitoa :lol:
 

Uusimmat keskustelut