Avantin hinaaminen? | AvantClub - Keskustelupalsta

kakskaksnolla

Jäsen
Keskustelun aloittaja
16.9.2008
20
0
1
Miten siirrätte koneenne talliin korjattavaksi, jos se sattuu simahtamaan jonnekin muualle? Voiko sitä hinata? Koneeni on 220:nen. Nyt ei ole akuuttia ongelmaa, mutta asia tuli muuten vaan mieleen.
 
300 sarjalainen tuli hinattua pystyyn *kylmänä* onnistuneen kaadon jälkeen. Hydraulimoottorit laittavat hanttiin, jolloin pitää painaa pedaalia, jotta ohivirtaus päästää pyörät pyörimään. Eli repsikkaa tarvitaan onnistuneeseen hinaukseen.
 
Hinausta ei pidä ainakaan missään tapauksessa "helpottaa" laskemalla hydrauliöljyjä ulos vaikka ne hanttiin panevatkin. Hydraulimoottorit saavat voitelunsa öljystä ja ovat käsittääkseni niitä kaikkein kalleimpia osia koneesta.
 
Joissain malleissa on muistaakseni hydrauliikalle vapautus mahdollisuus.
Huolto voisi selvittää hätätilannetta varten...
 
216 ei kaasutinvian takia suostunut käynnistymään ja jouduin hinaamaan sen (takaperin) kärryyn. Kokeilin hinattaessa painaa molemman suunnan polkimia mutta kumpikaan ei kyllä vapauttanut mitenkään tuota pyörimistä. Pikkuhiljaa kone kyllä valuu vedon suuntaan mutta jos hinaamista olisi ollut enemmän kuin tuo puolitoista metriä, niin kyllä olisi itku tullut tai sitten olisi pitänyt olla vetovoimaa sen verran, että renkaat olisivat luistaneet.
 
Liukuohjatuissa koneissa venttiilillä voi helpottaa hinausta. Linkkukoneissa on säätötilavuuspumppu ajohydrauliikassa, eli ei vaikutusta vaikka polkimista painaisikin. 400-, 500- ja 600-sarjan koneissa on pumpulla vapautuskara, josta avaamalla 2 kierrosta saa koneen helposti hinattavaksi, tosin tälläin kone rullaa vapaasti eikä jarruta ollenkaan. Jos veto vapautetaan on käytettävä kiinteää hinaustankoa jottei kone karkaa esimerkiksi mäessä.
 
Liukuohjatuissa koneissa venttiilillä voi helpottaa hinausta. Linkkukoneissa on säätötilavuuspumppu ajohydrauliikassa, eli ei vaikutusta vaikka polkimista painaisikin. 400-, 500- ja 600-sarjan koneissa on pumpulla vapautuskara, josta avaamalla 2 kierrosta saa koneen helposti hinattavaksi, tosin tälläin kone rullaa vapaasti eikä jarruta ollenkaan. Jos veto vapautetaan on käytettävä kiinteää hinaustankoa jottei kone karkaa esimerkiksi mäessä.

Saisiko tuota vapautuskaraa hieman avaamalla "moottorijarrua/terävyyttä" pehmeämmäksi?? Tai onko siihen muuta kikkaa. Esiohjausvirtahanaa säädetty, jo melkein kiinni, muuttui paremmaksi mutta silti meinaa lyödä pään kattoon kun lähtee töyssystä laukkaamaan kun jalka elää polkimella.
 
Taitaa karan aukaisu viedä voimat ajomoottoreilta.
Minkälaisilla kierroksilla ajelet?
423 on kyllä ärhäkkä peli joka vaatii pienen opettelun ajoon. Kyllä se siitä ajan mittaan.
Mitkä rengaat siinä on alla?
 
Okei. Riippuen hommasta mutta 1/4-1/2 kaasulla noin yleisesti. Mitä suuremmalla kaasulla sitä terävämpi nytkytys.

Nurmikkoa ajaessa noin puolella kaasulla että pysyi leikkuupöydässä tarpeeksi kierroksia. Siinä paikoitellen huomasin että olisin voinut ajella hieman kovempaakin kun ei ollut niin tiheää nurmikkoa, mutta silloin ongelmaksi tuli se jumalaton nytkytys jos jalka vähänkin liikahti polkimella. Sit taas jos puolella kaasulla ajaa poljin pohjassa on vauhti liian kova. Käytännössä piti madella niin hiljakseen ettei monttu nytkäyttänyt konetta.
Ja siis kierrokset kokoaika noin puolessa välissä.

Isällä on se MultiOne 520 ja se on niiiin paljon "letkeämpi". Siinä voi jopa poljin pomppassa ylös 1/4 sekunniksi eikä vaikuta koneen liikkeisiin mitenkään. Omassa on otsa kyllä katossa siinä kohtaa. Multione ei ole moksiskaan töyssyisestä pihasta, tietysti koneessa itse heiluu mutta meno on mukavaa kun ei nyi.

Nyt 16h ajeltu ja kaivettu eikä ole tuntuma oikein muuttunut, se hana auttoi jonkin verran.

Renkaat on vakio kokoiset traktori kuviolla.
 
Niin semmoinen huomio vielä että multionella kun päästää polkimen ylös niin ei pysähdy kuin seinään, jarruttaa voimakkaasti tietysti mutta ei ole niin äkkipysäys. Se pistää miettimään että onko tuolla piirissä joku säätö, tekniikka kun on samanlainen.
 
Miten siirrätte koneenne talliin korjattavaksi, jos se sattuu simahtamaan jonnekin muualle? Voiko sitä hinata? Koneeni on 220:nen. Nyt ei ole akuuttia ongelmaa, mutta asia tuli muuten vaan mieleen.

Kone sippas ja Avant jäi pihan perälle. Hetken yritin taljalla vetää, ei onnistunut. Vanha autokouluvinkki tuli mieleen, että pykälä päälle ja startilla... Kyytiin vain ,vetopedaali pohjaan ja startilla pääsee etenemään. Kannattaa ottaa sytytystulpat pois ja välillä lepuuttaa starttia ja akkua. 30 m tulin loivaa ylämäkeä autotalliin....
 

Uusimmat keskustelut