Avantin huoltoväli | AvantClub - Keskustelupalsta

Roadking

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.9.2010
138
13
18
Käytin Avanttia huollossa Finnsiirrossa. Olivat liimanneet kylkeen tarran, jossa oli merkitty huoltoväliksi 300h. Onkohan huollon ohjeet muuttunu, käsikirjassa lukee 400h? Näyttää vielä toi tuntimittari käyvän aika hyvää vauhtia, niin nostaa kyllä käyttökustannuksia aika lailla.
 
Ne liimailee mitä sattuu tarroja... Uusissa koneissa on 400h, paitsi 423:ssa 200h. 2-satkusta en tiä.
 
Sopii tämän otsikon alle tämäkin kysymys, joten en avaa uutta ketjua.

Avant 420 vm. 2010, 682 h mittarissa. Koneeseen tehtiin iso huolto Jyväskylän Hankkijalla viime syksynä ennen luovutusta (660h). Omakotiasujan töissä on siis vuodessa tullut reilut parikymmentä tuntia. Käyttöohjekirjan mukaan moottori- ja hydrauliikkaöljyt ja suodattimet pitäisi vaihtaa vuosittain. Mutta, 20 h välein???

Hydrauliikkaöljy kai se lujemmalla on, mutta sillekin 20 tuntia tuntuu aika pieneltä. Tosin kylmäkäynnistyksiä pakkasesta on kyllä tullut parisenkymmentä. Annan kyllä aina koneen lämmetä tyhjäkäynnillä 10 min ennen käyttöä.

Vaihtaako siis öljyt vuosittain vai esim. joka toinen vuosi jolloin vaihtoväliksi tulisi noin 50 h. Ei sekään vielä pitkä ole. Perusteluita?
 
Eikös perusteluna ollut vähän sama kuin veneissä, että öljyn sekaan saattaa päästä kosteutta ja siten vaihto kannattaisi tehdä vuosittain. Öljy ei sinänsä kai happane noin äkkiä. Suomessa on neljä vuodenaikaa ja kosteitakin aikoja on. Mutta jos säilytys on kuivassa tallissa, ja koneet ajetaan aina kuumaksi asti, niin vähemmän sitä kosteutta pääsee kertymään. Mitenkähän mahtaa huolto-ohje olla lämpimimmillä ja kuivemmemmilla tienoilla maailmassa?
 
Mullakin 640 koneessa 400h huoltoväli. Huollon kun tein niin huomasin koneen öljyjen olevan aika huonot noilla tunneilla.
Joten nyt kun tuli 600h täyteen jo jonkin aikaa sitten, niin vaihdan ainakin ne tällä viikolla. Itse en vaihtaisi 20h kohdalla vaikka aika tulisi täyteen.
 
Tuumannut, että jos vaihtaisi öljyt joka toinen vuosi (n. 50 tuntia) ja joka toisella kerralla myös suodattimet ja tekisi muutenkin perusteellisemman huollon (n. 100 tuntia).
 
Tuumannut, että jos vaihtaisi öljyt joka toinen vuosi (n. 50 tuntia) ja joka toisella kerralla myös suodattimet ja tekisi muutenkin perusteellisemman huollon (n. 100 tuntia).
Minä, kirjanpitäjä tästä taaskaan mitään ymmärrä vaan jos joutuisin tuota miettimään niin lopputulos olisi:
vaihdetaan suodatin jos öljyt jää???
Meinaan vaan, että sinne suodattimeenhan ne irtoroskat kertyy jos eivät jää johonkin nurkkaan lymyämään.
 
Noilla pienillä ajomäärillä ongelma ei ole varmaankaan ne epäpuhtaudet, varsinkaan kun mulla ei ole ulkoista hydrauliikkaa käyttäviä laitteita, vaan öljyn sekaan mahdollisesti kondensoituva vesi. Käsikirjan mukaan esim. ensihuollossa 50 h kohdalla vaihdetaan vain moottoriöljy, mutta ei suodatinta. Sen jälkeen vuosittain/200 h. Mutta kun niitä tunteja on tullut vain reilut 20...
 
Itse en vaihda vuosittain öljyjä. Silloin kun oli kubota niin ajoin synteettisillä moottori öljyllä 250h ja väri alkoi vasta tummua. Hydrauliikka öljyt ihan tuntien mukaan. Tietysti koti käytössä jossa kone ei kuumene niin että vesi poistuisi on vaihto tärkeämpää. Talvella tein 760 400h huollon ja nyt alkaa olla 180h täynnä. Säilytätkkö konetta tallissa? Ja just satuin katsomaan milloin olen rekkaveturiin öljyt vaihtanut niin siitä on 7 vuotta. Ajettu tänä aikana noin 4000km. Itse en näe tarvetta vaihtaa.
 
Sattuu olemaan valtran 10-30 engine öljyä tynnyrissä, lienee kelpaa myös avantin (220) moottoriin?
 
Kävin tänään ostamassa hankkijalta avantin omaa öljyä ja suodattimen sekä ilman putsarin, tunnit 609h ja edellinen huolto oli 423h 28.02.21.
Kyllä ne öljyt oli taas aika mustaa kamaa ja iso ero oli ilman putsareissa myös. Positiivinen asia oli ettei öljyä ollut kulunut ollenkaan.
Kone huone on älyttömässä pölyssä joten kaikki peitteet pois ja pesulle. Työlaite kiinnikkeestä kun ottaa kiinni ja kääntää käsin heiluu noin sentin ja jokaisessa tapissa väljää. Puomi on vinossa ja vaihdan samalla liukupalat. Kone pitää saada iskuun huomenna. Hommia olisi perjantaista eteen päin.
En olisi uskonut että sekä sivuttais ja kääntö väljyyttä noin paljon jo näillä tunneilla ???
Myönnän kyllä että otan koneesta kaiken irti monessakin hommassa. Mikä näiden käyttö ikä pitäisi olla??
Onko puomin tapitus käytännössä tarkoitus tehdä jokaisessa huollossa?
Huolto ohjelmaan kuuluu liukupalat tai tarkastus joka huollossa, joten onko joku käyttänyt virallisessa huollossa kaikki huollot ja mitä se maksaa?
Tämän koneen tuotoilla ei käydä oikeassa huollossa vaan pitää itse tehdä ne, ja haluan koneen olevan hyvässä kunnossa koko ajan, jotta kohta saa seuraava hyvässä kunnossa olevan koneen ;)
 

Liitteet

  • 20210908_220632.jpg
    20210908_220632.jpg
    6,6 Mt · Katselut: 223
  • 20210908_230421.jpg
    20210908_230421.jpg
    6,4 Mt · Katselut: 248
  • 20210908_230427.jpg
    20210908_230427.jpg
    6,6 Mt · Katselut: 214
Minä olen itse tehnyt tapit puomiin. Olen ilmoittanut tehtaalle että heidän mitoitus on p:stä. 200h on nyt puomin tapituksesta eikä vielä ole välystä tullut.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Juha
No niin palikat löyty vahingossa työhuoneesta pöydältä. Sain ne vaihettua ja rupesin tutkiin työlaite levyä. Aika paljon klappia löytyy jo, sivuttainkin liikkuu 3-4 milliä. Taitaa myös puomi olla edelleen saman verran vinossa kuin aiemmin, joten morjens vaan. No pesin konehuoneen sekä rasvoja pumistosta, kätevästi rasva vaan vaihtaa paikkaa...:rolleyes:
 
Se on tosiasia että reikämessinki holkit ei kestä alamittaisia tappeja. Millä rasvalla rasvaat? Saako joskus käydä hämmästelemässä mistä kohtaa tuo puomi tarkalleen vääntyy? Itsellä on vielä vaihtamatta peruspuomin pitkätappi ja siinä on välystä. Huomaa kun kiinikelevyä käyttää ääriasennossa jolloin vakaajansylinteri työntää / vetää .
 
Siis mikä on pitkä tappi? Nimittäin huomasin että siinä ikkunan alla oleva pitkä liitos eli koko puomi on kiinni niin siinäkin välys? Olen aivan varma että se tuli kantojyrsin hommissa. En tiedä mistä tuo puomi voi vääntyä?
 
Siis mikä on pitkä tappi? Nimittäin huomasin että siinä ikkunan alla oleva pitkä liitos eli koko puomi on kiinni niin siinäkin välys? Olen aivan varma että se tuli kantojyrsin hommissa. En tiedä mistä tuo puomi voi vääntyä?
Se ikkunan alla oleva pitkä liitos on tappi saman mittainen. Se 528 mikä oli minulla vähän aikaa niin siihen tilasin tapin mutta ei ollut hyötyä kun pinnoite oli vain vanhassa kulunut pois. Välystä on tuossa 760 ja uuden tapin tarpeet odottaa koneistusta. Mittaappa tapit niin ne on järkeään 0,20-0,30 alle nimellisen mitan vaikka 40mm. Jos kiinikelevystä mittaat vääntymistä niin se ei kerro totuutta ennenkuin tapit ja holkit on vaihdettu.
 
Se vielä että nuo 760 tapit mitkä olen tehnyt ovat sylinterin vartta. Nopeaa tehdä kun mitta on valmis. Viiste, rasvaura/reikä ja päähän kiinnitys lappu. Tähänasti on kestänyt kaiken mitä tuo kone jaksaa nostaa. Rasvana Teboil solid 2.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9
Onko kukaan törmänny soikeisiin reikiin ite puomissa kulumisen takia,ei uutuudeltaan?
 
En tiedä milloin tuo minun 760 puomi on uusittu mutta ei siinä reiät olleet soikeat kun puslat vaihdoin. Tosin 520 peltikuoressa oli soikeat. Jälleen alimittainen tappi mankeloi kyllä pesätkin pilalle.
 
Se vielä että nuo 760 tapit mitkä olen tehnyt ovat sylinterin vartta. Nopeaa tehdä kun mitta on valmis. Viiste, rasvaura/reikä ja päähän kiinnitys lappu. Tähänasti on kestänyt kaiken mitä tuo kone jaksaa nostaa. Rasvana Teboil solid 2.
Sano nyt vielä että avantin sylinterin varsi olisi oikea mitta?? Joku heitti kaatopaikalle vaihetut sylinterit.. Rasvakin varmaan väärä viima ep-2 ostan aina laatikollisen kun menee niin paljon...
Yhden jätin näköjään.
 

Liitteet

  • 20210909_215327.jpg
    20210909_215327.jpg
    1,4 Mt · Katselut: 156
Tuntuu turhauttavalta kanssa toi oman koneen rasvaaminen. Käyt kierroksen läpi ja kerran heilautat koko palettia ni rasvat on tursunnu ulos. Sen verran karkeilla välyksillä o sivuttaissovitteetkin, tuskinpa noin paljoa voineet kuluakkaan.
 
Se vielä että nuo 760 tapit mitkä olen tehnyt ovat sylinterin vartta. Nopeaa tehdä kun mitta on valmis. Viiste, rasvaura/reikä ja päähän kiinnitys lappu. Tähänasti on kestänyt kaiken mitä tuo kone jaksaa nostaa. Rasvana Teboil solid 2.
Tapin vaihto ei taida auttaa ohjausvarren niveleen kun siinä on sellainen häränsilmänivel johon se välys on syntynyt. Kivahan se olisi kun ohjauskin olisi "tiukka" ettei perä lonksu ajaessa. Tuo kyllä meni väljäksi melkein heti uutena että en tiedä kannattaako sitä edes ruveta korjaamaan, mutta onko se silmä erikseen vaihdettavissa?
 
Tapin vaihto ei taida auttaa ohjausvarren niveleen kun siinä on sellainen häränsilmänivel johon se välys on syntynyt. Kivahan se olisi kun ohjauskin olisi "tiukka" ettei perä lonksu ajaessa. Tuo kyllä meni väljäksi melkein heti uutena että en tiedä kannattaako sitä edes ruveta korjaamaan, mutta onko se silmä erikseen vaihdettavissa?
Kyllä ne kannattaa vaihtaa tapit ja silmälaakerit sylinterin päihin. Siis siellä edessä on myös laakeri sylinterin päässä, tosin kuluu huonommin. Se runkonivelen viereinen kuluu helpoiten.
 
Tappi on tiukka kummassakin päässä, väljä on vain se häränsilmä joka on varren takapäässä runkonivelen vieressä. Käytin sen pään auki ja silmän välyksen huomaa aivan selvästi myös irrallaan.
 

Uusimmat keskustelut