Avantin hydrauliliittimet | AvantClub - Keskustelupalsta

dingo1

Jäsen
Keskustelun aloittaja
3.12.2009
78
0
6
Salo / Bromarf
Olen koittanut löytää Proficatin käyttöohjetta verkosta, mutta sellaista ei tunnu helposti löytyvän. Onko teillä tiedossa mistä löytyisi?

Epätieto koskee tuota puomissa olevaa kolmatta hydrauliikkaliitäntää, jossa on urospuoleinen liitin kiinni koneessa. Mihin se on tarkoitettu?

Minulla on ollut aikaisemmin Australialainen keltainen Dingo pienkuormaaja, joka on vastaava kuin Avant täällä Suomessa ja siinä oli ulkopuolisille työkoneille vain 2 hydrauliliitintä. Nyt mietityttää mihin tuo on oikein tarkoitettu?????
 
Planeetan sisäpiirissä on powercatin kaaviot yms. joka on pitkälti profia vastaava.

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=15&t=166

Se kolmas liitin on paluukanava, jota käytetään etenkin pyörivien vehkeiden kanssa. Esim. Kaivuri, klapikone ja ruohonleikkuri kaipaavat sitä keskimmäistä liitintä.
 
Kiitoksia katsonpa noita kaavioita....

Tarkoitatko esim kairassa olevan hydraulimoottorin ylivuoto, jossa on yleensä se banjoliitin??
 
Katselin tuossa traktorille tarkoitettua hydraulista puunhalkojaa, jossa oli kaksi liitintä; toinen ilmeisesti naaras ja tai toinen uros, jos oikein näin (kaksi liitintä joka tapauksessa, joka sylinterille riittääkin). Saako tuollaisen traktorille tarkoitetun hydraulilaitteen toimimaan Avantissa suoraan vai tarvitseeko se jotain modifikaatiota?
 
Ei niissä liittimissä eroja pitäisi olla. Ainoa vain että öljyt voivat olla eri laatuisia Avantin ja työkoneissa olleissa. Eli jotenkin öljyt pois hydr halkojasta, letkuista nyt ainakin saa kun avaa liittimet molemmista päistä ja päästää paineilmaa läpitte, mutta sylinteriin taitaa jäädä vähän öljyä vaikka mäntä on sisässä? Olenko oikeassa?
 
Puunhalkojasta oli täällä
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=93&t=101&start=20
puhetta ja "Timberman" valoi uskoa hydraulijatkojohtojensa toimintaa.
Siispä hommaamaan sellaiset heti reissusta palatessa kun hydrauliliikkeenkin ohi menen ennen kotia menoa, mutta...mutta...

...Täytyy nyt kysyä vähän tyhmä kysymys : "Minkä kokoiset (mm tai tuumaa) liittimet näissä Avanteissa onkaan?" :roll:

Onkos ne liittimet 1/2-tuumaisia vai mitä? Onhan noista nyt silmämääräinen arvio mielessä mutta mittakin olisi kiva olla liikkeeseen mennessä.

nimim. "tiedosta kiitollinen"
 
Letkua ostaessa (malli mukana) kyselin myyjältä ovatko nuo liittimet harvinaisia ja millä nimellä niitä kutsutaan. Myyjä tietysti katsoi mua ihmeissään ja mutisi jotain epämääräistä. Mun mielestä hän sanoi niiden kulkevan nimellä traktoriliitin. Ovat kuitenkin ihan normaalia tusinatavaraa. Oikealta nimeltään ne taitavat olla ISO-A-sarjan pikaliittimiä.

Kokoluokka on muistaakseni juuri tuo 1/2 tuumaa. Vai olikohan se ..... Tää kannattaa tarkistaa vielä. Voin vaikka huomenna mittailla ja ottaa liittimistä kuvan.

Oheisen linkin sivulta 35 löytyy jotain tietoa. http://www.pneumacon.fi/pdf/pneumacon_hinnasto_2010.pdf
 
Juurikin käyttelin minikaivuria ja liittimen päällä luki 1/2, joka viittaisi mitä ilmeisimmin puoleen tuumaan.
 
Pengoin ostamani letkun kuitin esille ja liittimien kokoluokan pitäisi olla 1/2 tuumaa.

Ohessa pikaisesti kännykällä nappaama huonohko kuva puskulevyn liittimistä.

Vertaamalla kuvaan edellä lähettämäni linkin kuvaston kuvaan, niin mielestäni kyseessä on juuri ISO-A -liitin.
 
Kiitoksia, kiitoksia.
Kyllä näillä tiedoilla saa nyt jatkojohdot teetettyä.

Jos vähänkin puuhaa Avantin kanssa, niin yllättävän usein saa olla liitimiä aukomassa ja hanskat on aina öljyssä. Tullutkin tavaksi pitää kertakäyttörätti ulottuvilla ja liittimen alla kun sen avaa.

Tuossa esitteessäkin mainostettiin "tippumattomia" liittimiä.
Toimiiko ne niin kuin luvataan?
Saisiko ne vaihdettua Avantin liittimien tilalle?
Käyköhän nämä Avantin työkalujen letkuliittimet tuollaisiin "Tippumattomiin" liittimiin sellaisenaan?

Täytyy varmaan jututtaa asiasta hydrauliikkaliikkeen myyjää.
 
Minä ostan myös tippumattomat, jos jostain löytyy ;)

Olen käyttänyt työlaitteiden vaihtoon semmoisia harmaita kumipäälysteisiä vuorattuja hanskoja. Ovat myös hyvät rasvauksessa. Hengittävät, mutta eivät ihan heti päästä läpi saakka öljyä tai rasvaa. Merkki ja malli? Hinta n. 4.50 eur/ikh
 
Tiputtamattoman liittimen joutuu vaihtamaan myös jokaiseen työlaitteeseen.
Avantin kaivurin luiskakauhan liittimet ovat juuri näitä tiputtamattomia.
Liittimissä täytyy huomioida myös virtaukset etenkin moottorikäytöisissä työlaitteissa.
Liittimet kun tuppaavat hidastamaan virtauksia.
 
Leppis sanoi:
Liittimissä täytyy huomioida myös virtaukset etenkin moottorikäytöisissä työlaitteissa.
Liittimet kun tuppaavat hidastamaan virtauksia.

tästä tulikin mieleeni, että mielestäni lumilinkoni on tehoton vähänkin kovemmassa lumessa. Linkoa pitää ajaa niin hiljaa kuin vain ikänä on mahdollista. Muutoin lingon kierrokset tippuu ja tippuu ja lopulta linko pysähtyy. Ja linkoaminen ei tunnu mitenkään Avantin kierroksisa, joten hydrauliikassa luulisi olevan varaa lisätehoon.

Linko on mallia 200 sarjan kiinnikkeillä, mutta adapterilevyllä käytän sitä 520:ssä. Siis hydrauliliittimetkin on vaihdettu. Linko on yksivaiheinen, noin 1300mm leveä, Avantin omaa tekoa kai sillä se on vihreä. Mukana tulleen ohjekirjan ohjeet on sekä 200 sarjaan että isompiin (kahdella eri tuotekoodilla) Hydraulimoottori on takaosassa, ja voima valittyy ketjuvedolla kierukkaan.

Eli voisiko liittimet/letkut supistaa virtausta? Tai olisiko hydraulimoottorissa kuitenkin eroa 200/500 malleissa? Vai jossain säädössä?
 
exjko sanoi:
tästä tulikin mieleeni, että mielestäni lumilinkoni on tehoton vähänkin kovemmassa lumessa. Linkoa pitää ajaa niin hiljaa kuin vain ikänä on mahdollista. Muutoin lingon kierrokset tippuu ja tippuu ja lopulta linko pysähtyy. Ja linkoaminen ei tunnu mitenkään Avantin kierroksisa, joten hydrauliikassa luulisi olevan varaa lisätehoon.

Eli voisiko liittimet/letkut supistaa virtausta? Tai olisiko hydraulimoottorissa kuitenkin eroa 200/500 malleissa? Vai jossain säädössä?

Jos lingon pysähtyminen ei tunnu koneen kierroksissa, niin varmaankin paineraja on katkaissut syötön. Joka tapauksessa työpaine kannattaisi tarkistaa ja itse olen huomannut semmoisen taktiikan olevan hyväksi että valitsee reitin siten että lingon torveen tulee jatkuvasti tavaraa, jos tulee taukoja, niin yksivaiheinen menee oitis tukkoon ainakin kosteammalla lumella.

Ainoa säätö käsittääkseni on työhydrauliikan painesäätö. Kyseessä on vissiin 520 sr2 yhdellä pumpulla, jolloin tuotto saattaa jäädä pieneksi pyörivälle kalustolle? Hurruuttelen yleensä aina tuplapumpuin oman linkoni ja 520+ sr1 kanssa. Linkoni on myös taipaleensa aloittanut 200 sarjan nokalla (työleveys n. 110cm, keltainen).

-m
 
No niin! Tänään sitten tuli hydraulinesteet pihalle risukahmarista! Melkein pelästyin. Ensin tietenkin bensa loppui metsässä 218:sesta. Onneksi oli tuo 2 litran varakanisteri mukana. Sitten roiskui nesteet kahmarin letkusta - puhkiko? No, onneksi vain liitoksen mutterit olivat löystyneet. Ja kun puukuorma oli kahmarilla saatu perille, niin kuului ihme klonksutus takapäästä. Trelleborgin tubeles heilui hervottomana ja täysin tyhjänä vanteella. Kompressorilla yritin saada ilmaa renkaaseen, mutta kaikki tuli pihalle vanteen ja renkaan välistä Onneksi muistin vanhojen rengasvelhojen konstin; 500 kg liina renkaan ympäri ja metalliputkella kiertämällä rengas tiukasti vanteelle - a vot!

En millään tahdo tajuta, että olen selvinnyt yli 70 vuotta tässä maailmassa ilman Avantia. Kahta en vaihda; Avantia ja Auran sinappia (tosin teen itse Heikki-vaarin äkkitulista joulusinappia). Ensimmäinen kesä Avantin kanssa on parasta, mitä mies voi tehdä housut jalassa.
http://www.simplesite.com/Tala
 
Tippumattomia liittimä on kahta laatua. Niitä jotka ovat koneessa kovasti kiinni eivätkä
siis tipu (putoa) kyydistä ja niitä joissa ei ole öljyä! :lol: Leikki sikseen.

Minä temppuilin pikaliittimen kanssa n.2 vuotta, eli siitä asti kun koneeni uutena ostin.
Kysyin tehtaalta:"Onko tavallista tässä liitintyypissä,että käyttö on näin työlästä?" :shock:
Varmistin että ei ole painetta koneen eikä työlaitteen puolella, puhdistin ja puhalsin.
Lopulta liitintä ei saanut yksin ja ilman työkaluja kiinitettyä/ irrotettua. :evil:
Päädyin tilaamaan uuden liittimen,huollon epäilystä huolimatta.
Nyt toimii moitteettoman helposti, niin kiinitys kuin irrotuskin. Olisimpa vaan pysynyt kannassani
ja vaihtanut liittimen jo aikaisemmin! -Tämä tiedoksi muille samasta ongelmasta kärsiville.
 
exjko sanoi:
Eli voisiko liittimet/letkut supistaa virtausta? Tai olisiko hydraulimoottorissa kuitenkin eroa 200/500 malleissa? Vai jossain säädössä?
Liittimet supistavat lähes aina vähäsen virtaamaa. Mutta jos liittimiä on kohdeltu väkivalloin, tai on saanut pahoja iskuja tai valmistusvirhe, ikä ym., saattaa aiheuttaa rajuakin virtauksien jarruttamista, pahimmillaan estävät kokonaan öljyn liikkeen. Jos nipan pää, uros tai naaras, on kolhitun näköinen niin todennäköisesti vika löytynee sieltä.

Liittimissä sitten myös ON eroja. Vanha totuus pätee niihinkin, halvalla et saa hyvää - halvat tahtoo helposti jukkia (esim. pihti menee ylös tai alas tök-tök-tökkien) ja läpivirtaamissakin voi olla eroja. Lisäksi toiset valuttavat enemmän öljyä sormille kuin toiset ja niin edelleen.
 
Liittimissä sitten myös ON eroja.

Osaatko sanoa minkä merkkiset ovat hyviä tai mistä kannatta ja mistä ei kannata liittimiä hankkia ? Mikä on halpa liitin ja mikä kallis ? Näistä kun ei ole juurikaan Avantia enempää kokemusta. Avanti taitaa käyttää lähes pääsääntöisesti Parker-merkkisiä liittimiä.
 
Enpäs tiedä merkkiä. Paikallisesta hydrauliliikkeestä hankitut "paremmat" hydr. pikaliittimet, taisivat olla kullanhohtoiset ne paremmat. Oliskohan ollut kympin, ehkä pari kalliimmat kuin ns. tavalliset. (piti kerran tehdä naaras-naaras -adapteri, missä ei tavalliset toimineet ilman jukkimmista)
 
Yksinkertaisen testin voisi tehdä liittämällä työlaitteen ja koneen letkut suoraan yhteen ilman pikaliittimiä.
Näin tulisi suljettua pois mahdolliset liitin ahdistukset.
 

Uusimmat keskustelut