Avantin kestoikä | AvantClub - Keskustelupalsta

Pilkemaster

Jäsen
Keskustelun aloittaja
27.12.2017
28
1
3
Mitäköhän Avantit kestää keskimäärin tunteja, ennenkuin ovat ns finaalissa?

Jos kaikki huollot yms tehty ajallaan ja oikein, eikä ihan mahdottomassa rääkissä ole ollut.

Heittona vaikka; Onko 2000 tuntia vähän vai paljon? Runko ei taida ruostua aivan heti ja Kuboltan diisselit on kestäviä pelejä.

Autolla jos on ajettu 500 000, niin tietää kyllä, että ehtoopuolella on...

Avanttien kestoiästä kun ei tahdo löytyä mitään konkreettista tietoa.

Onko kokemuksia tai tietoa?? Pystyisi arvioimaan sijoituksen kannattavuutta ja työtuntien lopullista hintaa.
 
Riippuu käytöstä ja huollosta. Mulla on nyt 2000 tuntia. Hydeletkujen lisäksi on uusiksi mennyt puomisto kononaan kääntösylinterin kera. Keskinivel ja ajomoottorit.

Toisaalta ekan 1000h aikana ei tarvinnut vuosihuoltojen lisäksi tehdä mitään.
 
Sauli tehtaalta on pariinkin otteeseen kertonut että englannissa on vanha avant 220 jolla on ajettu yli 10000 tuntia. Mottoreitakin on kulunut useamman loppuun. Eihän noissa koneissa ole mitään mitä ei pystyisi korjaamaan loputtomasti niin kauan kuin varaosia on saatavilla.
 
2000 h ja 15 vuotta ilman suurempia korjauksia tuntuisi Avantin kohdalla melko hyviltä arvoilta.
En kyllä ole ollenkaan varma pääsenkö omalla koneellani kyseisiin lukemiin. Puomin pään
repeäminen 1150 tunnin kohdalla ja melko väljät kauhan liikuttelun nivelet ahkerasta
rasvauksesta huolimatta eivät lupaa hyvää.

Järeämmällä maansiirtokalustolla, kun katselee myynti-ilmoituksia, tunnit ja ikä näyttävät
olevan selvästi isompia. 10.000 tuntia ja 20 vuotta ylittyy monella myytävällä laitteella.

Jos sitten vielä verrataan kalustoon, josta ennen huolehdittiin hyvin, eli lentokoneisiin, ollaan
aivan eri lukemissa. Suihkumoottorikalustolla on päästy yli 100.000 lentotunnin ja laskuissa
50.000 laskun lukemiin. Ei kylläkään samalla yksilöllä. Monet pienkoneet ovat kymmeniä
vuosia vanhoja. Vanhojen lentokoneiden käytön lopettamisen pääsyy on ollut suuri polttoaineen
kulutus verrattuna uudempiin lentokoneisiin, ei tekniikka.

Ehkä Avantille jossain vaiheessa päätetään suunniteltu ikä ja se joskus myöhemmin paljastetaan
asiakkaille. Saa nähdä.

Pientä työkonetta on niin helppo kuormittaa jatkuvasti äärirajoille ja se lyhentää sen ikää selvästi.
Myös tuntikertymät jäävät luonnostaan pieniksi, jos koneita ei ajeta useassa vuorossa.


Oke
 
Kiitos hyvästä vastauksesta. Olen ihmetellyt sitä, että raskaamman kaluston osalta puhutaan kymmenistä tuhansista tunneista, mutta harvemmin näkee useita tuhansia ajettuja Avantteja. Missä lie piilottelevat, vai onko niitä laisinkaan. Kallis kone hankkia. Toivotaan pitkää ikä. Hyvä laite kuitenkin kaikin puolin.
 
Tässä komppaan kyllä OKEn viestiä vahvasti, itsellä ei ole ollut mahdollisuutta ostaa konetta uutena, joten rasvauksen historiasta ei tietoa, mutta mielestäni puomisto
on Avantin heikoin lenkki, toki se on suhteessa kovalla kuormituksella, kun nostoteho/koneen työpaino on melko korkea esim. pyöräkuormaajiin verrattuna.
Lisäksi tuo hydrauliikan suunnittelu ei oikein vakuuta, kellunnan aiheuttamat ilmaviat zoomiin liikkeeseen ovat jatkuvia, huolimatta noista "ilmausliikkeistä" taivaalla.
En tiedä miksi kelluntaa ei voi tehdä kelluvalla "karalla" suoraan käyttövipuun.
 
Myin muutama vuosi sitten pois Husqvarna PF21 awd:n. Siinä oli hydro-ohjaus ja hydraulinen pöydän nosto. Kawasakin 21hv V2. Kesällä ajelin nurmikot ja talvella pihan ja välillä tietäkin puoli kilsaa. Myytäessä se oli yli 10 vuotta vanha ja tuntimittari näytti 3500h. Mitään vikaa siinä ei ollut koskaan.

Parin Avantin kokemuksella, niissä on koko ajan jotain pientä. Jossei sähkövikaa, niin hydraulivuotoja.

Ärsyttävähkö piirre on se, että puomisto antaa jo heti uutena periksi ja menee kieroon epäkeskeisen kiinnityksen takia.
 
Mitä te mahdatte touhuta noilla avanteilla kun saatte noita vikoja noinkin vähillä tunneilla.
Minun koneessa täytty 4000 h seuraavan tuiskun jälkeen (joka ennusteen mukaan tulee ensi viikonloppuna) ja vikoja on ilmestynytn vain kulutuskohteissa kutn renkaissa ja kauhan nivelissä. Kauhan nivelet johtuu todennäköisesti paljosta liikuttelusta ja vähästä rasvasta (olen laiska rasvaamaan) ja renkaiden viat läpi menneistä orapihlajan piikeistä ja rautanauloista sekä liian kovasta sutimisesta. Mutta että puomisto saadaan väänyymään mutkalle???? Itse olen kyllä naapurille nostellut kaikennäköistä tavaraa äärirajoille asti eika minä kyllä huomaa minkäänlaisia vääntymisen merkkejä. Sähköpuolella olen saanut pari sulaketta poltettua, kun laitoin "muka" parempia työvaloja ja pistin johtoja vähän ristiin ja toinen oli hiertymä johtonipussa joka oli hankautunut johonkin. Minulla oli aikoinaan Volvo BM johon kerkesin kiertää 23000 h ja kone on käytössä vieläkin naapuriyrittäjällä trukkina ja lumikoneena. Käytössä olevalla avantilla on vielä matkaa sinne. Itse en ikäni pulesta kerkeä saamaan sitä täyteen joten se jäänee näkemättä.
 
Niin edellisessä 420:ssä kuin tässä vuoden vanhassa 528:ssa on sama ilmiö. Kun katsoo konetta edestäpäin, niin kauha on n. 5 -10 cm kallellaan. Aika monessa käytetyssä Avantissa näyttää olevan sama tilanne. Nosto kun tapahtuu toisesta reunasta.
 
Koneen kuin koneen saa hajotettua ennen aikojaan kun jättää huoltamatta. Ennätystunnit 400 sarjalaisella on yli 20000h jota pidän aikahyvänä suorituksena noin pienelle koneelle ja vielä samalla moottorilla.

Puomissa on liukupalat, jos ne on kovin kuluneet niin kauhan vasen kulma voi silloin roikkua.
 
Väsymismurtumaan on käyttäjän aika vaikea vaikuttaa, jos koneella tehdään työtä mihin se on tarkoitettu,
eikä se kestä. Siinä mielessä pidän Avantin puomia alimitoitettuna.

Omassa käytössäni siirrrän XL kärkikippaavalla kauhalla (900 ltr) lumitöiden lopuksi tilapäiset lumikasat
loppusijoituspaikkaan. Viime sateiden jälkeen ajoin 60 kertaa (60 m3) ylös mäkeä 150 metrin matkan
polannekuoppaista kaupungin ylläpitämää katua pitkin. Koska lumi on jo tiivistynyt ekassa kasassa,
on sitä joka kerta kyydissä satoja kiloja. Avant "huomaa" jokaisen kuopan. Väsyttävä kuormitus on
siis melkoinen sekä painossa että kuormitusjaksoissa mitattuna.


Oke
 
Kyllä työkoneella pitäisi kärsiä työskennellä sillä teholla kuin moottori siihen antaa. Nämä rikkoutumiskeskustelut yleensä päätyy siihen netissä, että syyllistetään niitä, jotka ottaa koneesta kaiken hyödyn irti. Avant kestää rajussakin käytössä yleensä 3000-4000h ilman suurempia vikoja minun kokemuksien mukaan. Siinä iässä alkaa Kubotakin olemaan jo kohtuudella ajettu, koska nää pienet moottorit ei pääse 30 000h työsuorituksiin, kuten isot dieselit.
 
Avantin ja uusien työkalujen ostossa pitää odottaa kolme vuotta, ettei joudu koekaniiniksi. Jokohan kantojyrsin tai lumilinko alkaisi toimia. Vinssi vaatii vaijerivahdin apumieheksi, muuten tulee ärräpäitä. "Yksin ei pidä vinssiä käyttää". Olin ainoa jonka vaijeri änkesi kelan ja kuoren väliin. Nyt o len ainoa, joka ei tarvitse apumiestä. Oli työläs fiksattava.
Peltikuorisen viissatasen työkalunkiinnityslevyn kääntösaranat kuluivat puhki alle 400 tunnin. Väärästä valmistustavasta johtui saranareikien monen millin karsastus. Kokoonpanossa tarvittiin varmaan hienosäätömoska. Reikien oikaisu oli työläs, mutta pronssiheloja ei ole sen koommin tarvittu (1900h). Jossakin vaiheessa 20mm(!) kannatustapit katkesivat, mutta korjaus oli helpompi kuin varaosan reikien oikaisu olisi ollut.
Sipilä totesi aikanaan: "Rasvaamatta 1000 tuntia on "riittävästi" . Oikein huollettuna 6000 tuntia ei tunnu missään.
50-luvun leikkuupuimurissa oli 200 päivittäistä rasvanippaa. Avanti 640:ssä ei ole ihan niin monta. Puomin kellunta ja "Sof-Drive" ovat lähinnä huono vitsi. Osa kojetaulun kytkimistä oli alimittaisia, ja aiheuttivat inhottavia konkeloita, mutta releistämällä niistä selvittiin. -Kaikesta huolimatta hymykuopat tuppaavat homehtumaan.
 

Uusimmat keskustelut