Avantin menovesi

Paalari

Jäsen
Keskustelun aloittaja
27.9.2008
172
0
16
Koneen tankissa on vielä kesälaatuista moottoripolttoöljyä.
Onko kokemusta millaisilla pakkasilla kubota rupeaa hyytymään kesälaadun kanssa?
Ainakin traktoreissa on suuria eroja eri merkkien kesken, toinen ötköttelee -5 asteessa, toinen menee vielä -20 pakkasella..
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Juu, fundeerasin (taas) samaista asiaa, kun talvilaatua ei ollut edellisellä hakureissulla.

Taitaa kuitenkin olla myös ketjukohtaisia eroja, kun ainakin tuossa teboilin tankissa manittiin Kesä -15/-25, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Olen tankkaillut konetta jerrykannusta ja siirtynyt aina heti talvilaatuun, kun sitä saa (siltä huoltoasemalta, johon satun poikkeamaan). Kovin kylmästä ei ole kokemusta, ehkäpä n. -5 astetta kesälaadulla. Pakkasen puolella kuitenkin ollaan oltu ja härveli ole koskaan hyytynyt, kun on saatu pata käymään. Moottori lämmittää tankkia sen verran että tuskin vaaraa onkaan, ellei keli pakastu kesken päivän rivakasti. (kubota 722, 1400h ja 300h ajetut yksilöt). Kävi myös mielessä että onko "talvilaatua" eli jotain hyytymisen estävää ainetta lisättävissä tankkiin, jos ei ole tietoa aineen laadusta pakkasen alkaessa?

Ylimääräinen filtteri mulla on talvella varalla, koska muistelisin että semmoisen joutuu vaihtamaan, mikäli aineet hyytyy.
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
2 924
260
83
Sullahan on uusi kone, että ei ole vielä ehtinyt kerääntymään vesiä polttoainesuodattimeen. Eiköhän se ole ensimmäisenä jäätymässä, joten kannattaa vaihtaa ennen pakkasia.

Itse on tullut ajeltua tuolla verollisella diesel-öljyllä, eikä ole kokemusta talviajosta.
 

Huolto

Jäsen
17.9.2008
237
0
16
Polttoaineissa laatumerkinnällä -15/-25 tarkoitetaan polttoaineen samepistettä -15astetta Celsiusta ja matalinta suodatettavuutta -25 asteta celsiusta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että kaikki koneet toimisivat k.o. laadulla näihin lämpötiloihin asti, vaan koneen kylmätoimintaominaisuuksiin vaikuttaa pitkälti polttoainejärjestelmän kokoonpano.
-15/-25 PÖ toimii hyvin -5 asteeseen asti.
Kaikissa Avant diesel kuormaajissa on polttoaineen kiertojärjestelmä ja automaatti-ilmaus, tämä auttaa koneen käyttöä kylmässä.
Niin se varsinainen talvilaatu Eteläsuomessa on -29/-34 ja pohjoisessa -40/-44
Talvikäyttövinkkinä sanon että muistakaa ajaa kone ajoittain kuumaksi, useat lyhyet käytöt peräkkäin ei tee hyvää millekkään diesel koneelle.
 

sepe

Jäsen
16.1.2009
31
0
6
kyllähän polttoaineeseen on sitä jään estoa saa ainakin abc:ltä ja olikohan laimennus 2d 40 l
 

Samankaltaiset keskustelut