Avantin Rekisteröinti Hyötyä vai Haittaa? | AvantClub - Keskustelupalsta

Timo59

Jäsen
Keskustelun aloittaja
27.11.2019
21
12
3
En hakemalla löytänyt rekisteröinnin suhteen riittävästi tämän hetkistä tietoa, joten avasin sille uuden keskustelun. Ylläpito voi toki liittää / siirtää tämän oikeaan paikkaan, jos asiasta löytyy parempi topikki.
Siis kysyn onko rekisteröimisestä hyötyä tai haittaa, kun Avantti on yksityiskäytössä ja sillä tekee omalla pihalla ja vähän siinä ympäristössä hommia... Tällöin joutuu käyttämään pieniä pätkiä yleistä tietä. Vaikuttaako rekisteröinti vakuutuksien hintaan? Miten rekisteröinti tapahtuu? Mitä varustuksia pitää Avantissa olla jotta rekisteröinti onnistuu (itselle tulevassa laitteessa on olemassa ns tieliikennevarustus) Onko rekisteröinnillä mitään vaikutusta, esim laitetta myydessä? Onko tuolla rekisteröinnillä ns vahtaessa / myydessä hintaa alentava vai nostava vaikutus, vai ei mitään merkitystä?
 
Tää on sellainen mielenkiintoinen aihe joka on lähellä sydäntäni. Ainoa mitä sun kannattaa miettiä on peruslähtökohta, onko rekisteröinti velvoite vai ei. Loput lähtee sitten vähän niinkuin itsestään liikkeelle. ;)
 
Kannattaa arvioida tarkasti rekisteröinnin tarve, sillä toimenpidettä ei voi peruuttaa. Jos koneen nopeus on alle 16 km/h, sitä ei liikennevakuutuskeskuksen mukaan rekisteröidä, ellei se ole koskaan ollut Suomessa rekisteröitynä. Aiheesta on myös monenlaisia tulkintoja ja tietämyksiä, mutta toistaiseksi kukaan ei ole aihetta kokeillut käytännössä.

Rekisteröinnistä on ainakin se haitta että Pohjola ei myönnä avant-vakuutusta yksityiskäyttöiseen rekisteröityyn laitteeseen. (tai tämä tilanne oli pari vuotta sitten)

Rekisteröityä moottorityökonetta ei saa seisontavakuutukseen, Ainoa keino on poistaa liikennekäytöstä palauttamalla kilvet, mutta sen jälkeen laitteella ei saa ajaa edes olohuoneessa 1000 eur rangaistusmaksun uhalla. Satunnaiseen yksityiskäyttöön ottaisin uskonvahvistuksena luurin käteen nauhurin kera ja kilauttaisin tuonne liikennevakuutuskeskukseen ja puhelun perusteella sitten kilpeä kiinni ja/tai kovaa ajoa sellaisena kuin kone nyt on.
 
Viimeksi muokattu:
Jos koneen nopeus on alle 16 km/h, sitä ei liikennevakuutuskeskuksen mukaan rekisteröidä, ellei se ole koskaan ollut Suomessa rekisteröitynä.
Toimiikos tämä logiikka sitten myös niinpäin, että esim. 530 on "pakko" rekisteröidä, kun sen huiput on kovemmat kuin 16 km/h? Vaikka sillä ajaisi jotain aidattua hevosmaneesia edestakas...
 
Aiheesta on myös monenlaisia tulkintoja ja tietämyksiä, mutta toistaiseksi kukaan ei ole aihetta kokeillut käytännössä.

Yllä oleva siis myös yksi monenlaisista tulkinnoista.

Tässä keskustelussa menee aina puurot ja vellit sekaisin. Ei saa sekoittaa vakuuttaminen ja rekisteröiminen keskenään. Aiheesta löytyy paljon myös tässä foorumissa. Siinä löytyy kopio sähköpostikeskustelusta Poliisin-tuomioistuimen-Traficomin kanssa.
Liikennevakuutuskeskus ei ehkä ole se instanssi joka on erikoistunut rekisteröinti asioihin. Itsellä oli ilo asua 2006-2013 liikennevakuutuskeskuksen nyt eläkkeellä olevan juristin naapurina. Hänen kanssa asioista käytiin paljon hyvin mielekiintoisia keskusteluja.

Ei rekisteröidyn koneen jälittäminen on myös mahdotonta. Ei löydy mitään dokumentaatiota koneen mahdollisesta omistajasta. Kauppakirjoja kun voi väärentää vapaasti kun niitä ei tarvitse rekisteröidä mihinkään.

Mutta sen takia tuon oman "tulkinnan" esille taas. Selvittäkää ensin että onko rekisteröintivelvoite, huom velvoite ei tarkoita että se olisi mielipide asia vaan mahdollinen velvoite riippuen käytöstä. Sen jälkeen kaikki muu aukee ihan itsestään, täysin ilman tulkintoja.

Mutta tämä siis "minun tulkinta". Jätän aiheen taas tähän, sillä tämä ei jankkaamalla muuta. Mutta vapaita tekemään mitä ihan haluamme emme ole.

Oikein mukavaa joulua kaikille!
 
Joo, Minä olin puolestani työelämässä olevan juristin pakeilla, kun selvitin tuota rekisteröintivelvoitetta ja liikennevakuutuksen tarvetta. Liikennevakuutuskeskus oli sitä mieltä että jos kone kulkee alle rajan ja sillä ei ole rekisteröintivelvoitetta (eikä sitä ole koskaan rekisteröity suomessa) niin silloin voi huristella niin kuin parhaaksi katsoo.

Taisimme viimeksi päästä käsitykseen että jos hitaasti kulkevalla laitteella käyttää tiestöllä auraa, niin menee ilman rekisteröinti tarvetta, mutta aura ylhäällä vaatii rekisteröinnin.

Tosiaan pari vuotta sitten pohjola ei myöntänyt avant - kaskoa rekisteröityihin laitteisiin, piti vakuutuksen ehtona sitä että liikennevakuutus on LVK:n piikissä, eli ei yhtiöltä ostettu. Mutta näissä kannattaa tehdä itse tarpeen ja käytön mukainen analyysi. Tulkintoja ja viisauksia on tässä lajissa enemmän kuin vastaajia.

Oletteko muuten nähneet koskaan kilvellistä kaivinkonetta?
 
Toimiikos tämä logiikka sitten myös niinpäin, että esim. 530 on "pakko" rekisteröidä, kun sen huiput on kovemmat kuin 16 km/h? Vaikka sillä ajaisi jotain aidattua hevosmaneesia edestakas...
Juu käsittääkseni vain hitaasti kulkevat on vapautettu jos muut edellytykset täyttyy. Tätä ei varmaankaan erityisemmin valvota, esim vuokraamojen koneet on usein kllvettömiä vauhdista riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
ja sillä ei ole rekisteröintivelvoitetta



Oletteko muuten nähneet koskaan kilvellistä kaivinkonetta?

Ensiksi totean vain että tuo eka lause on se joka ohjaa. Mukavaa että se nyt tuli selväksi kaikille. Eli selvittäkää ensin että onko rekisteröintivelvoite. Ja sen mukaan toimitte.

Ja kyllä. Kaikki kumipyörällä olevat kaivinkoneet ovat kilvissä kun ne sattuu liikkumaan liikenteessä. Telaketjuiset eivät, sillä ne siirretään lavetilla/muilla tavoin työmaalle missä ovat sitten kaivamassa. Alue pitäisi olla eristetty sillä se on työmaa. Miten hyvin se asia on hoidettu niin en viitsi ottaa kantaa eikä asia kuulu mulle.
 
Juu, kumipyöräiset kulkevat lujempaa ja niillä huristellaan maantiellä, joten ovat kilvissä. Hiukan hitaammin kulkevat moottorityökoneet kuten vaikkapa katujyrät tai kaivinkoneet eivät.

Henkilöiden ja tavaran kuljetus lienee oleellista. Sellaista tapahtuu jos kone ei tee työtä ajaessaan, mikäli oikein olen aiheen oivaltanut.
 
En hakemalla löytänyt rekisteröinnin suhteen riittävästi tämän hetkistä tietoa, joten avasin sille uuden keskustelun. Ylläpito voi toki liittää / siirtää tämän oikeaan paikkaan, jos asiasta löytyy parempi topikki.
Parempaa viestiketjua rekisteröinnistä ei ole, joten olkoon se tässä :)
Korostan AvantPlanetin olevan keskustelupalstan, jossa kuka vaan voi lausua omia mielipiteitään, eikä AvantPlanet ota niistä vastuuta.
Kuitenkin haluan tuoda tässä kohtaa esille @STEFFE n keväällä tekemän selvitystyön aiheesta.
Juttu on viestiketjussa "Mikä vakuutusyhtiö halvin" #42 . Siinä on useamman instanssin lausunto kopioituna suoraan sähköpostin vaihdosta poliisin, käräjäoikeuden ja liikenne- ja viestintäviraston kanssa. Kiitämme tästä vaivannäöstä @STEFFE.

Siis kysyn onko rekisteröimisestä hyötyä tai haittaa
Jos saan lainata ja kääntää tämän kyselyn vähä toisin päin ja käännänkin. Siis kysyn onko hyötyä vai haittaa, kun Avantti on yksityiskäytössä ja sillä tekee omalla pihalla ja vähän siinä ympäristössä hommia... Tällöin joutuu käyttämään pieniä pätkiä yleistä tietä. piha-alueen ympäristössä.
Tässähän tuleekin se rekisteröintitarve heti esille ja sitä myöden pakollinen liikennevakuutus. Menen vähän tuuppimaan lumia pois omasta pihatien liittymästä ja tunnenkin olevani jo hieman harmaalla alueella. Kyllä aika pitkälle kotia päin se liittymä kuuluu tiealueeseen. Eli hyötyä on naapurisovun säilymisestä, kun työt tulee tehtyä ja haittana lisääntyneet käyttökustannukset esim. vakuutuksien muodossa. Miksi ottaa tietoista riskiä joutua maksumieheksi, kun työt avantin kanssa voi vakuuttaa.

Vaikuttaako rekisteröinti vakuutuksien hintaan? Miten rekisteröinti tapahtuu?
Vakuutuksien hintaan ei ole vaikutusta onko rekisterissä vai ei.
Katsastuksen moottorityökoneeksi hoitaa helpoiten tehdas pyynnöstä. @Timo59 konehan oli tulossa tehtaalta tieliikennevarustuksin?
Tieliikennevarustuksiin käsittääkseni kuuluu (saatan olla väärässä) valmistenumeron stanssaaminen runkoon, joka vaaditaan myös rekisteröinnissä.

Onko rekisteröinnillä mitään vaikutusta, esim laitetta myydessä? Onko tuolla rekisteröinnillä ns vahtaessa / myydessä hintaa alentava vai nostava vaikutus, vai ei mitään merkitystä?
Tuohon on aika vaikea vastata, mutta uskoisin sen menevän paremmin kaupaksi valmiiksi leimattuna!
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Korostan vielä, ettei kukaan meistä täällä kehota ketään jättämään Avanttiaan vakuuttamatta, jos itsestä tuntuu siltä, että kone on vakuutettava.

Omalla kohdalla olen toiminut aiemmin "harmaalla alueella" tehden satunnaisesti lumitöitä pihatiellä. Lähinnä silloin paikkaillen traktorimiehen jälkiä.
Nykyään kone on tieliikennevarustettu, rekisterissä ja vakuutettu. Meidän pihatiellä on kaksi taloutta, joiden lumityöt yritän hoitaa ja vähän muitakin hommia ympäristössä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Meilläkin naapuri ajaa tonttimme kautta omalle tontilleen eli on rasitteena omalla tontillamme. Aikoinaan mietin, että mitä jos kolhin naapurin autoja , niin mistä rahat, koska ensimmäinen "vihreä" ei ollut rekisterissä eikä vakuutettu. Nykyään aika simppeliä, kun vehkeet rekisterissä ja täysin vakuutettu. Oma pihatie on jokaisen yleisen tien aurauksen jäljiltä siivottava yleistä tietä käyttäen ja olisi melkoista riskipeliä touhuta ilman vakuutuksia ja rekisteröintiä.
 
Pysytään nyt kuitenkin faktoissa eikä puolitotuuksissa.Maallikkotodistelulla ei kuitenkaan valkoinen muutu mustaksi tai päinvastoin. Steffen selvityukset oli yksittäisen virkamiehen mielipitetiä ja satunnaisia poimintoja oikeustapauksista, ei kuitenkaan mitään kahvikeskustleua kummempaa, non ohjaavuuden kannalta.Ohjaavat päätökset tekee korkein oikeus/hallinto-oikeus ja niihin ei tietääkseni toistaiseksi ole viitattu. Siihen asti voi kukin todistella mieleistään asiaa ja olla aina oikeassa niin kuin asiaan kuuluu.

Jos laitetta ei tarvitse rekisteröidä ja se ei kulje yli 15 km/h niin sille ei tarvitse myöskään ottaa liikennevakuutusta. Tätä varten myös pohjola vakuutusyhtiöllä on (ollut) avant vakuutus, jota ei edes pystynyt ottamaan rekisteröityyn ja liikennevakuutettuun koneeseen. Hintaero tässä oli liki 300 eur vuodessa. Uudessa koneessa ei juuri hetkauta, mutta käytetyssä voi olla 10% koneen arvosta. Itseasiassa poistin kertaalleen koneen rekisteristä, jotta sain haettua tuon vakuutuksen. Tosin tuo virkailijan neuvo osoittautui virheeksi, sillä käytännössä koneella ei olisi saanut ajaa tuolloin ollenkaan, kuten aluksi totesin.

Mutta tuo vakuuttamisvelvollisuus kannattaa kyllä selvittää etukäteen samoin kuin se että pitääkö kone rekisteröidä. Rajatapauksessa, jos kone on vakuutettu väärin tiedoin, voi joka tapauksessa joutua maksamaan jopa kymmeniä tuhansia euroja, jos vakuuttamattomuutta on ehtojen täyttyessä jatkunut pidempään.
 
Viimeksi muokattu:
Steffen selvityukset oli yksittäisen virkamiehen mielipitetiä ja satunnaisia poimintoja oikeustapauksista, ei kuitenkaan mitään kahvikeskustleua kummempaa, non ohjaavuuden kannalta.

Jos laitetta ei tarvitse rekisteröidä
Jos Maasturisti lukisi uudestaan tuon selvityksen ja pysyisi totuudessa.
Poliisin kanta oli Espoon poliisin tieliikenneyksiköltä tullut vastaus.
Poimintoja oikeustapauksista taisi olla Maasturistin liimaa/leikkaa.
Traficomin vastaus oli heidän virkamiehen antama ja heidän perustelu.

Veikkaan että kun he kirjallisesti sen esittää niin se sitoo heitä hivenen enemmän kuin kahvipöytä keskustelu.

Ja olen erittäin onnellinen että nyt pomppii koko ajan esille sanat "Jos ei tarvitse rekisteröidä". Se tekee mut iloiseksi että ensimmäinen ja tärkein kysymys on noussut nyt vihdoin esille.

Mutta tämä keskustelu asiasta on yhtä antoisa ja faktoihin perustuva kuin se missä laitetaan vaan lisää 9.90€ ledejä katolle vaikka 10 kpl niin valoa tulee. No kun ei tule.

Luulin että oltiin päästy tämän aiheen yli jo mutta näköjään ei. Minä jätän tämän aiheen. Taidan jättää sivustoakin. En näe mitään syytä miksi jatkaa. Kirjaudun ulos.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Miksi ottaa tietoista riskiä joutua maksumieheksi, kun työt avantin kanssa voi vakuuttaa.

Tuohon vielä täsmennys että pelkkä liikennevakuutus korvaa ainoastaan sen siirtopätkän vahingot. Jos työskentelyn tiimellyksessä osuu siihen naapurin autoon kauhalla, auralla tai muulla vehkeellä, menee korvaus vastuuvakuutuksesta. Tässä tulee jännä kohta, jos vaikkapa on talkoissa naapurin pihalla. Tällä kertaa viittaus pohjolan työkonevakuutusehtoihin, jossa aihetta selvennetään muutamin esimerkein.



Otaksun että yksityishenkilön vastuuvakuutuksia on hankalaa venyttää naapurin puolelle, joten tästä työkoneella työssä tapahtuvasta riskin jakamisesta kannattaa sopia ennakkoon tai huolehtia että aurauskohteella on autot pois pihalta ja riittävät vakuutukset.
 
Taidan jättää sivustoakin. En näe mitään syytä miksi jatkaa. Kirjaudun ulos.
Älä nyt sentään. Mitäs pikku vääntö kavereiden kesken... Mekin tapeltiin joskus jostain (en muista enää mistä...), mutta sun ja muiden neuvot ja kuvat on hyviä ja hyödyllisiä.
 
Alkuperäiseen kysymykseen... En nyt näkisi mitään haittaa siinä, jos rekisteröi. Eihän tuolla ole mitään katsastusvelvoitetta. Eipä ainakaan ole kellään sanomista ajelusta kun kone laputettu.
 

Uusimmat keskustelut