Avantin tankkaus | AvantClub - Keskustelupalsta

repa

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
13.3.2010
322
16
18
Mitenkäs te tankkaatte omia Avanttejanne?

Itse tankkailin tänään toista kertaa moottoripolttoöljyä tratti & jerrykannu yhdistelmällä ja tulihan se tietysti täyteen ja yli :(

Katselin IKh:n, Bilteman ja Motonetin tarjontaa, mutta löysin vain tynnyriin laitettavia systeemeitä. Löytyiskö esim. jotain 30 litran kanisteriin (maalämpönestettä sisältänyt kestänee löpön) kiinnitettävää käsipumppua, josta voisi letkulla lirutella polttoainetta? 200 litran tynnyriä en oikein viitseisi kuskailla ja täytellä, tosin eihän sitä täyteen olisi pakko laittaa; vai onko olemassa jotain välikoon säiliöiitä, jotka kestävät polttoainetta? Helppoahan tuota olisi auton peräkärryyn Avantilla nostella ;)

Tuo konelöpö on kyllä sitten viheliäistä ainetta suttaamaan ja haisemaan.
 
Juu helposti tuon yli tankkaa.
Jerrykannuun on saatavilla muovisia ja metallisia kaatonokkia, joka helpottaa ylitäytön huomaamista.
Putken sisällä on myös siivilä suodattamassa suurempia roskia pois.

Löytyy esimerkiksi täältä http://www.siivonen.fi/muut_tarvikkeet.htm
http://www.siivonen.fi
Motonet ja IKH myy kanssa vastaavia tuotteita.
 
Biltemasta ostin, eipä ollut se ainakaan toimiva, tiputtelee vähän joka saumasta, lopputuloksena totesin että siitä on enempi haittaa kun hyötyä. Parempi pitäis hankkia josko se tiivistyis kannuun kunnolla. Mutta kunnollisena versiona tuollainen nokka helpottaa mukavasti.
 
Minulla on 216:n (bensan) tankkaamista varten sekä 10 l että 20 l muovikannut joissa molemmissa on suuaukkoon ruuvattava täyttöputki. Molemmissa on se vika että niistä puuttuu toisesta kulmasta sellainen korvausilmareikä. Olen yrittänyt löytää sellaista kunnollista "vanhanajan" bensakanisteria jossa olisi tuo ilmareikä tankkausta helpottamassa mutta eipä ole löytynyt. Jos joku tietää mistä sellaisia löytäisi niin vinkkiä palstalle!
 
Ja sekö toimii kans? Tuossa 20 l muovikannussakin on olevinaan joku korvausilmakanava kaatonokassa mutta enimmäkseen siellä tuntuu menevän bensaa. Jos toimii niin sitten täytyy varmaan investoida elämänsä ensimmäiseen jerry-kannuun.
 
Kyllä tuo itselläni on toiminut. Ainoa huono tuosssa Jerry-kannussa on, että kun se on täynnä niin painaa jonkin verran. Toki sen voi vajaastikkin täyttää ;)
 
Mulla on jerrykannun kaatonokassa koukkumainen ilmaputki, joka toimii vaikka kääntää kannun ylösalaisin tankatessa.

Jerrykannuja on myös 20l alumiinisia, mitkä on hiukan kevyempiä.
Kannun korkkiläpässä on myös pikalukko joka varmistaa kiinnipysymisen.
 
Hommasin tommosen "venäläistyylisen" jerrykannun jokunen vuosi sitten. Yhteiselomme on sujunut tratin kanssa mukavasti, mutta kaatonokan kanssa onni jäi lyhyeksi. Nokan kanssa ylitankkaus onnistui jostain syystä helpommin ja liitos nokan ja kannun välissä falskasi lukituksesta huolimatta.

Tämän kokeilun jälkeen hommasin n. 30 cm halkaisijaltaan olevan "jätti tartin", jolla tankkaus sujuu siten että loiskeet pysyvät pääosin tratin valtavassa nielussa. Lisäksi tratin reijästä voi ajoittain kurkistaa pinnan tason. Täydellinen tratti olisi semmoinen, johon saisi keskelle kohon osoittamaan tankkauksen hetkellistä tasoa.

Peltiselle jerrylle annan joka tapauksessa kiitokset useammastakin syystä:

- jerryn saa helposti hihnalla kiinni peräluukkuun tai kärryyn
- se on kestävä, kerran unohdin jerryn renkaiden väliin kun lähdin liikkeelle. Tilavuus pieneni 20-> 18l, mutta toimii edelleen
- sillä on helppo kaataa, jerryn saa hallittua täytenäkin helposti
- ja vielä lisäksi: naapurit eivät kadehdi hivenen ladan näköistä jerryä.
 
Hankin aikanaan noita venäläisiä alumiinijerrykannuja (vene)moottoripetroolin säilömiseen. Havaitsin, että (Bilteman) standardijerrykannun kaatonokka ei sovi ollenkaan, eli avuksi tarvittiin tuo iso tratti Maasturistin malliin.
Pikku Avantin tankkaukseen tuli jostain hyvä ohje: Koska polttoaineen puutteen indikaattori on koneen odottamaton sammuminen, täyttömäärä on 8 litraa. Niinpä minulla on läjä 10l kannuja, joihin on tankattu 7,5l kuhunkin. Kannuun jää tällöin riittävästi tyhjää, ettei lämpövaihteluista, hölskymisestä jne syntyvä paine tuuppaa sisältöä silmille, kun korkkia raottaa.
Kun Avant ei ole tarkoitettu varsinaiseen matka-ajoon, ei polttoainetta tarvitse tynnyrikaupalla mukana kuljettaa, normaalisti yksi kannu riittää palaamiseen tankkauspaikkaan.
 
Ostin joskus jostain kumman syystä muistaakseni ruohonleikkuriin rautakaupasta "pienkonebensaa". Siitä jäi hyvä 10 litran oranssi muovikannu, jota olen käyttänyt löpön kuskauksessa Avanttiin. Kuten moni muukin jo totesi, niin huomasin itsekin isomman kannun olevan hankala hallita ja raskas kuskailla. Kympin kanisteria on näppärä ja kevyt käyttää.

Tankkaamisessa olen käyttänyt trattia, jos sellainen on ollut käsillä. Yleensä ei. Onnistuu se tankkaaminen varovasti kannu kyljellään suoraan kannusta koneeseenkin. Ylitäyttö ei ole ollut ongelma, sillä tankki taitaa vetää löpöä noin 15 litraa. Sen kun ajaa tyhjäksi ja täyttää kympin kannusta "täyteen", niin ei oo kertaakaan vielä yli tullut. :D
 
Timberman sanoi:
Ostin joskus jostain kumman syystä muistaakseni ruohonleikkuriin rautakaupasta "pienkonebensaa".

Täysin OT tähän, mutta olen itse kääntynyt uskomaan että ns. pienkonebensa välillä käytettynä pitää sahan paremmassa käynnissä kuin pelkät omat seokset. Saha on Jonsun joku puoliammatti malli, numeroa en nyt muista, ehkä 6-7 vuotta ikää. Tässä nyt on kyseessä toki 2T.
 
Jossain täällä Avantplaneetallakin on vihreää työhirmua esitelleen kuvan taustalla esiintynyt harmaa tankkausperävaunu. Löysin sen kerran netistäkin (taisi olla Saksalainen paja joka niitä tekee), mutta nyt se ei satu silmiin täältä planeetalta eikä netistäkään. Mikä olikaan tuon peräkärrin merkki ja "nettilinkki"?
 
Tämä?

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=6&t=382&p=1880#p1880


Mutta mihin tuommoisia määriä oikeasti tarvii? Kun kiukulla tekee töitä voi kannullinen (=20l) mennä parissa päivässä. Pöppösen kanssa ajelu on kuitenkin moottorityökoneen kanssa niin kikkailua veitsen terällä verottajan kannalta (joka voittaa aina), jos ajaa joskus tiellä tai tekee hommia muille, ettei niihin arpajaisiin kannata mielestäni ryhtyä.
 
Tuolla näytti olevan myynnissä yksi:

http://www.nettikone.com/muu-merkki/1350/856254

Avantin kulutuksella täydellä 1350l säiliöllä päristelee pari kuukautta.

-m
 
Kiitoksia. Nyt alkoi löytymään.

Tämä tankkauskärryajatus ei varsinaisesti liity Avanttiin. Avantilla tosin voisi vetää kärryn rantaan ja tankata veneen tai muita leluja joiden tankkaustarpeet ovat Avanttia suurempia.

Näitä kärryjä pitäisi löytyä n. 100 - 400 litran kokoluokistakin, olisivat juuri sopivia "tilatankiksi", ja kanisteriralli sekä muu polttoaineen lätrays pytystä toiseen loppuisi.

Avantin tankkaus on toistaiseksi hoitunut kahdella 20 litran jerrykannulla. Ei niin kätevää, mutta Avanttia (dieselkoneella) ei tosiaankaan tarvitse olla koko ajan ruokkimassa.
 
Puutarha messujen satona löytyi maahantuoja tankkauslaitteille.
Tässä linkkihttp://www.infraline.fi/

Pakettiauton perään mahtuva 125L maksoi messutarjouksena 300 ja jotain päälle.
Tässä käsipumppu, toki heiltä löytyy myös sähköisiä.
 
Leppis sanoi:
Puutarha messujen satona löytyi maahantuoja tankkauslaitteille.
Tässä linkkihttp://www.infraline.fi/

Samat messut, sama firma, mutta jotain vähän vaatimattomampaa: "pikatankkauslaite", 30€. Tänään pääsin vihdoin kokeilemaan ja hyvin toimii. Ikinä ennen ei ole 6 litraa bensaa mennyt noin nopeasti Avantin tankkiin. Huonoin puoli tuossa on tuo suhteellisen vaatimaton tilavuus mutta jos ei päästä tankkia ihan tyhjäksi on 6 litraa 200-sarjalaiseen melko sopiva kerta-annos.
 

Liitteet

  • 20100815-IMG_9488.jpg
    20100815-IMG_9488.jpg
    54 KB · Katselut: 2 472
  • 20100815-IMG_9487.jpg
    20100815-IMG_9487.jpg
    64,7 KB · Katselut: 2 457
Kyllä sveitsiläiset ovat osanneet Nantille tehdä mukavan oloisen kanisterin. Maahantuojalla vaan ei ollut aivan tarkkaa tietoa toimintaperiaatteesta tai sitten ei ymmärtänyt mitä tarkoitin. Tiedustelin häneltä venttiilintoimintaa, lähinnä miten paineet saa pois kanisterista ennen tyhjennystä.
Ilmeisesti kaatonokassa on venttiili sisällä joka aukeaa yläpuolen vipua vääntämällä (siis kaatoasennossa). Tässä kohtaa täytyy päästää ensin mahdolliset paineet pois, ettei bensa tule vauhdilla pihalle.
Maahantuoja selvitti tyhjennyksen toimivan vain ilmaventtiilin avaamisella. Näinhän se ei voi toimia paineen takia.
Itselläni ei ollut kanisterille käyttöä. Moottorisaha- ja trimmeribensat on ylitäytön estävällä varustetussa kombikannussa.

http://www.husqvarna.com/fi/forest/accessories/other-accessories/kannut/
 
Leppis sanoi:
käyttöä. Moottorisaha- ja trimmeribensat on ylitäytön estävällä varustetussa kombikannussa.

http://www.husqvarna.com/fi/forest/accessories/other-accessories/kannut/


Tollainen kannuhan on hieno. Hommasin hiljattain kannurivistön jatkeeksi tarjoustalon kombikannun ja ihmettelin miksi olin aiemmin kuskaillut erikseen bensaa ja teräöljyä pitkin metsiä. Jos vielä venttiilikin niin ei tarttis sitä sahaa yhtenään bensalla pestä. Jotenkin vanhana tuttuna tässä hommassa on se nuukuus *toisarvoisten* tavaroiden hankinnassa, kun niiden toinen toistaan huonompien kannujen hinnalla olisi varmaankin saanut yhden tollaisen jota ei tarvi vaihtaa. Jos haluaa halvan ja hyvän, pitää ostaa kaksi tavaraa. Hussen leimoilla en kuitenkaan kannua osta. Edellinen saha oli samasta konsernista, ja parasta mitä sille tapahtui oli että moottori leikkasi lopulta kiinni, eikä sitä voinut enää käyttää.
 
Hommasin tämmöisen 54 litran kärrykannun. Tossa pistoolissa on pumppu, jolla pienellä sormivoimistelulla tankkaa koneen hetkessä ja jos nostaa pönikän hyllylle, painovoima hoitaa homman. Alkuperäinen letku oli koppuraa muovia, joka katkesi pakkasessa, mutta kunnon polttoaineletku toimii hyvin. Näitä saa ainakin US-Partsista Helsingin Roihupellosta.
 

Liitteet

  • 010small.jpg
    010small.jpg
    82,6 KB · Katselut: 1 488

Uusimmat keskustelut