Avantin vihreä väri | AvantClub - Keskustelupalsta
Joo, kuvat ei näy.

Arvelisin kyseessä olevan uudemman vaaleamman vihreän. Sen oikea koodi on RAL6018.

Harmaan koodi on RAL7024. Kerran onnistuin löytämään jostain numerolla joko suuremman tai pienemmän spray-purkin. Tarkkaan katsottaessa sävyssä oli hieman eroa, mutta ei ainakaan mun hommissa haitannut lainkaan.

Motipilta löytyy molemmat oikeat sävyt spraynä, mutta ei taida olla suomen tuontiohjelmassa. En ole ainakaan missään koskaan nähnyt.

Täytyypä tarkistaa tuo 44420. Hyvä vinkki. Thänks !! :D
 
https://picasaweb.google.com/100408073284511614893/Avant218

Mahtaisiko nyt toimia. Kaksi viimeistä kuvaa on maalatuista takalokareista. Nyt olisi tarkoitus laittaa kello vasemmalle puolelle kuten joku täällä oli tehnyt. Sitten vielä vilkkujen merkkivalo - päiväsaikaan tahtoo vilkku unohtua päälle.
Vähitellen A218:n kojetaulu alkaa muistuttaa A380:n ohjaamoa. :mrgreen: On meinaan vipua ja vipstaakia.
 
Onko kukaan kattellu näistä yleisimmistä liikkeistä Avanttiin vihreitä mitkä ois lähinnä alkuperäistä?

Esim: Honkkari-Motonet-Bilhelvete-AD/IKH-Tarjoustalo-jne. Nois on kuitenkin paljon värejä, vaikka ei ois ihan oikeakaan mutta ois ees lähellä oikeeta...

Tarjoustalosta ostin yhden vihreen mutta se oli vähä vaaleahko... Sit kans kiinnostais mikä on hyvää pohjamaalia eli saako jostain noista ketjumyymälöistä hyvää pohjamaalia. Maalasin yhden sovitteen Motipin pohjamaalilla mutta se lohkeili jopa uutena. Joskus maalasin koukun jollain, mutta ei siin pysyny... Toki on haasteellinen paikka. Sit kun maalasin trukkipiikit niin se taas oli hyvä. Mutta ei mitään käsitystä mikä pohja oli siin.

Eli mikä ois hyvä pohjamaali jota sais jostain noista ketjumyymälöistä?

Pitäis taas paikkamaalata Avanttii ja ylimaalata noita kötöstyksii...
 
Eli mikä ois hyvä pohjamaali jota sais jostain noista ketjumyymälöistä?

Kilikolimaaleista olen käyttänyt sinkkimaalia pohjamaalina, mitä painavampi purkki sen parempi.

Pintamaaliksi suosittelen jotain 2k maalia. Voi tuntua kalliilta ostaessa, mutta on todella riittoisaa (Pilttipurkillisella maalaa melkein koko kauhan) ja säilyy hyvin eikä tarvii välttämättä pohjamaalia.
Ovat yleensä hyvin tasoittuvia eli pensselillä saa hyvän pinnan ja kalvonpaksuuden työkoneisiin.
Kilikolimaaleissa kuiva-ainepitoisuus on aika pieni, suurinosa taitaa olla liuottimia että tulee purkista ulos.
 
Maaleista, kuten monesta muustakin asiasta on niin monta mielipidettä, kuin on henkilöäkin (miestäkin).

-Usein on kuitenkin niin että halpa on kallista, ja köyhällä (lue: Sekatyömiehellä) ei ole varaa halpaan.

Pohjamaalin ainakin pitäisi olla "parasta" mahdollista, sillä sen tehtävä on tarttua ja suojata korroosiolta.

Ensin hiekkapuhallus tai sinkous, niin pinta on puhdas ja sopivan karkea, sitten laadultaan hyvä pohjamaali =>
on halvin vaihtoehto kokonaisuutena.

Kuumasinkitys on vertaansa vailla, mutta ei sovi kaikkiin kohteisiin.
 
Seuraavasta tapahtumasta tehtaalla ei ole (vielä :shock: ) ollut puhetta, mutta toivottavasti sellainen jonain päivänä järjetetään. Olis hyvä jos tehtaalla voisivat silloin pistää noita oikeita sävyjä olevia spray-purkkeja myyntiin. Niillähän niitä on, vaikkeivät missään niitä mainostakaan. Uskoisin, että moni mieluusti ostais purkin tai useamman mukaansa kun kerrankin sais oikean sävystä paikkamaalia.
 
Järjestely halukkuutta ja ideoita oli jo viime kokoontumisen aikana A-tehtaan taholta.

Otamme maali toivomuksen huomioon hyvänä ideana ja esitämme toiveen tehtaan suuntaan. :)
 
Hauskaa Vappua kaikille (maalareillekin :D )!

Toi tehtaan myömä kilikolipaikkamaali oiski hyvä jos hinta paikallaan! Sen takia mä noita ketjujen (=valtakunnallisten myymälöitten) sävyltään lähelle sopivia maaleja kyselin koska purkit maksaa vain 3-6 eur ja spraypurkista saa helposti tarvitsemansa määrän maalia ulos. Purkeissa on mielestäni nykyään hyvät suuttimet ja koska kuivuu nopeasti niin on helppo lisätä kerroksia.

Kyllähän noi maaliliikkeet tekee värejä spraypurkkiinkin mutta hinta on helposti ryöstämisen ja rosvoomisen rajamailla. Sit jo kannattaa teettää litran purkkimaalia ja joka kerta kun tarvii vähän niin
-poistaa kalvo maalin pinnalta
-kiroilla paksuja valumajälkiä
-ihmetellä pensselijälkiä
-etsiä ohenteita
-etsiä pensseleitä
-puhdistaa pensseli/ruisku
jne.

Kyllähän puoliammattilainenkin noitten kans pärjää mutta tällaane amatööri tuppaa töpeksimään kuitenkin... Purkkisprayllä onnistuu kunha ei ahnehdi vaan vetelee ohuita kerroksii.
 
Hyvät maalarit

Tämä Avantien pintakäsittely kysymys on perin mielenkiintoinen. Aikaisemmat peltikuoriset (noin pääsääntöisesti) olivat maalatut siten kuin normaali konepajatekniikka tuotteiltaan edellyttää. Tällöin maalivauriot ja muutenkin korroosion eteneminen oli varsin perinteistä - tosin maatalouskäytössä urea syö pinnan kuin pinnan....

Avant siirtyi muutamia vuosia sitten tuotantoprosessissaan leikkaamaan teräsosat numeerisesti ohjatulla painevedellä/laserilla/plasmalla. Menetelmät sinänsä johtavat teollisuudessa sekä tuottavuuden että laadun parantumiseen koska osat sopivat kokoonpanossa kokonaisuuteen erinomaisesti.

Suuri halla syntyy pintakäsittelyssä, jos em. menetelmillä tuotettujen osien leikkauspintojen särmiä ei erikseen hinkata pyöreiksi - tämä on usein kallista käsityötä nostaen tuotteen kustannuksia. Terävien kulmien ongelma korostuu, kun teräsosat maalataan pulverimaalauksella. Pulveri levittyy pinnoille sähkökenttien ohjaamina jolloin teräviin kulmiin ei käytännössä synny kunnollista suojaavaa maalikalvoa.
Ainoa konsti saada laadukas, vuosia kestävä pinta on varmistaa pyöreät, jatkuvat pinnat myös reunoihin. Tämä on ihan peruskauraa konepaja- ja telakkateollisuudessa.

Korjaustoimenpiteinä kannattaa uhrata yksi viikonvaihde ja suorittaa lohkeilevien ja jo ruostumaan alkavien pintojen hionta teräspuhtaaksi, pohjamaalaus esim. Würthiltä satavalla sinkkisilikaatti spraylla sekä tämän kuivuttua pensselillä ja laadukkaalla oikella RAL-koodilla sävytetyllä alkydimaalilla (tai kaksikomponetti epoksilla jos halutaan suuruusluokkaa 10 vuoden kesto) uusi pinta. Pinnan korjaus tulee tietenkin suorittaa pölytttämässä ja suhteelliselta kosteudeltaaan riittävän alhaisessa eli kuivassa tilassa. Lämpötila ei ole kriittinen.

t. JJ
 
Osaako joku sanoa, että saako kyseistä vihreää jostain ihan purkissa, että vois pensselillä paikata rungosta irtoavia paikkoja, kun sprayllä tulee muuten maalattua niitä ei toivottujakin paikkoja?
 
Vanhasta ketjusta poimittua tietoa.. http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=173&p=655&hilit=ral#p655

Ral 6018 vihreä
Ral 7024 harmaa

Eli saapi melkein joka maalikaupasta :D
 
osaako joku sanoa mikä on avantin tummanvihreän värikoodi, eli tämä uusi vaalean vihreä, vaan alkuperäinen tummanvihreö?
 
Moi.

Vanhassa viestiketjussa mainitaan: Vanhan Avantin vihreä on TVT6521
onko kenelläkään tietoa mikä olisi vastaava RAL koodi tai ainakin lähelle tuota vanhan peltikuorisen vihreää?
(mulla on/oli tuollainen RAL-viuhkakin että olis voinu käydä mallailemassa, mutta se unohtui vesisateeseen ja siitä tuli selluloosamöykky)
 
Tuo TVT6521 on Tikkurilan värikoodi ja kyselyllä tulokseksi saatiin että RAL6001 on lähimpänä tuota väriä.
Se ei ole ihan tarkasti tuo, joten omalla vastuulla kokeiluun :roll:
 
tompula sanoi:
Tuo TVT6521 on Tikkurilan värikoodi ja kyselyllä tulokseksi saatiin että RAL6001 on lähimpänä tuota väriä.
Se ei ole ihan tarkasti tuo, joten omalla vastuulla kokeiluun :roll:

Minulle jäi koneen päivityksessä joskus taannoin ylimääräiseksi vajaa purkki tuota TVT6521 - sävyn Temaduria + kovete.
Säilyvyydestä en tiedä, maali on vuosikertaa 2012.
Jos joku haluaa moisen askarteluihinsa voi noutaa, sijaitsee Helsingin Paloheinässä.
 

Uusimmat keskustelut