Avantin vuokraus/Urakointi | AvantClub - Keskustelupalsta

Timotopi

Jäsen
Keskustelun aloittaja
30.5.2016
2 450
1 966
113
Jyväskylä
Moi
Hieman on ruvennut ajatus virtaamaan sen suhteen että rupeis vuokraamaan avanttia ja / tai tekeen pikku hommia oikeesti ihmisille.
Sekä kärryn vuokrausta mahdollisesti. Onkos siihen sitten pistettävä esim kevyt yritys pystyyn? Op;lta sais oman y-tunnuksen kätevästi. Tarkoitus kyllä pysyä nykyisessä leipätyössä kiinni. Tuolla Facen puolella vaan on ollut tällekkin syksylle juttuja parista hävinneestä koneesta, niin jos täällä on vuokraamista harrastavaa väkeä niin kuinka olette suojautuneet / vakuuttaneet ne vai onko yritykselle sitten omat vakuutukset? Aika paljonhan nuo lisälaitteetkin tuolla pihalla seisoskelee käyttämättä joten pieni muotoisesti vois jotain kehitellä...
 
Kevytyritykset ym. eivät toimi tilanteissa, joissa on paljon kiinteitä kuluja. Esim. OP-kevytyrittäjä pidättää alvit ja muut verot myynneistä, mutta ei neotota ja vähennä kuluja vastaavasti, eli käytännössä maksat verot heti, mutta vähennät ostot vasta vuoden päästä. OP ei myöskään ota kyytiin poistoja, eli vain pienemmät hankinnat pystyy ottamaan firmaan mukaan niin että niistä olisi verotuksellista hyötyä. Ja huolivat mutenkin melko heikosti kululaskuja. Lopetin kun avantin renkaat tulivat bumerangina.

Nyt olen ollut toiminimi-kannassa ja ei se nyt käytännössä paljoa työllistä paperitöiden muodossa. Kuitit jemmaan ja kerran vuodessa ilmoitukset. Mulla on päätyö muulla alalla ja liikevaihtoa toiminimellä taitaa tulla tälle vuodelle jotakuinkin 15..20 keur. Teen pihan -pari vuodessa ja vähän lumitöitä. Jos töitä on laskennallisesti alle 7500 (olikohan 7650 tarkka) euroa, niin ei tarvi maksaa TEL maksua, joka on n. 2000 eur minimin kohdalla ja n. alle 30 000 eur saakka saa alv huojennuksen. Eli käytännössä veronmaksu merkittävässä määrin alkaa vasta 20 keur tuolla puolen.
 
Osakeyhtiön - Oken Linjat Oy - kautta olen tehnyt sivutoimisesti lumitöitä vuodesta 2010 asti. On helppo ratkaisu asiakkaille ja myös itselle. Ei myöskään estänyt työttömyyskorvauksia aikanaan päätyön päätyttyä potkuihin. Kirjanpito on tehtävä säännöllisesti mutta pääsen itse helpolla, kun perheessä on alan ammattilainen. Yrityksen liikevaihto on ollut luokkaa 5k - 10k vuosittain eli tiettyjä maksuja ei ole tarvinnut maksaa. ALV-ilmoitukset olen tehnyt kuukausittain ettei palautuksia tarvitse odottaa kovin pitkään.

Oke
 
Ei myöskään estänyt työttömyyskorvauksia aikanaan päätyön päätyttyä potkuihin.

Miten tuossa onnistuit? Työkaveri ei päässyt työttömäksi vaikka firma oli vaimon nimissä. En muista mikä oli heillä yhtiömuotona. Itselleni on tullut se vaikutelma että jos vaan jotain työntekoon tai opiskeluun vivahtavaa hakijalta löydetään, niin heti katsotaan yrittäjäksi, joka ei voi olla mitenkään työtön. Luultavasti jo se että omistaa Avantin katsottaisin raskauttavaksi vähintään osan virkailijoiden toimesta.

Riittävän isossa osuuskunnassa voi olla tarvittaessa työhön kutsuttavana töissä. Laskutuksen ym. täytyy silloin mennä osuuskunnan kautta ja jonkun siivun hekin siitä joutuvat ottamaan.
 
Työt ei tekemällä lopu. Siitä olen melko vakuuttunut. Joka vuosi joutuu sanoa ei aika monelle. Aika kun ei riitä kaikkeen ja tämä kun on edelleen harrastus. Mutta jos intoa riittäisi niin voisi varmaan tehdä kiinteistö/avant hommia pelkästään. Mutta sitten pitäisi kyllä tehdä 40-50 tuntia viikossa. Ei kiitos. Yritysmuoto on lähinnä kiinni siitä mikä on yrityksen tarkoitus. Jos siinä vain pyörittää harrastus mielessä koneita ja rahaa niin tmi toimii hyvin. Jos meinaa tehdä verottomia rahoja ja tulos on hyvä niin kyllä oy vie pidemmän korren. Mutta ehkä tulos silloin pitää olla 50-60 paremmalla puolella. Mene ja tiedä. En ole laskunut vähän aikaan että missä menee rja tällä hetkellä. Itse pyöritän kaiken tmi kautta. Ihan kaikki. Toki mulla on ammattilainen hoitamassa kirjanpitoani. Minä hoidan vain laskutuksen(olen aika hyvä siinä) ja laskujen maksamisen(senkin osaan hyvin). Mutta muuten niin olen ulkoistanut kaiken veroilmoitusta myöten.
 
Miten tuossa onnistuit? Työkaveri ei päässyt työttömäksi vaikka firma oli vaimon nimissä.
Olin pyörittänyt yritystä muutaman vuoden ja pystyin osoittamaan, että se on osavuotinen, huonosti tuottava sivutoimi, ja että pystyn ottamaan oikeaa työtä vastaan milloin tahansa.

Jos vaimolla olisi ollut mikä tahansa päätoiminen yritys, olisi se estänyt minulta korvaukset.

Tuo työttömien houkuttelu yrittäjäksi on melkoinen sudenkuoppa, jos yrittäjän ura ei aukea. Siitä pitäisi varoittaa.
 
Tuo työttömien houkuttelu yrittäjäksi on melkoinen sudenkuoppa, jos yrittäjän ura ei aukea. Siitä pitäisi varoittaa.
Niin totta. Mutta silleen hallitus saa siivottua lukemat ja tilasto näyttämään paremmalta! Harmi vaan ettei me tavalliset taatelin tallaajat voida nostaa sopeutumiseläkettä ja olla yrittäjiä yhtä aikaa!:mad:
 
  • Tykkään
Reaktiot: Pientilallinen
Niin totta. Mutta silleen hallitus saa siivottua lukemat ja tilasto näyttämään paremmalta! Harmi vaan ettei me tavalliset taatelin tallaajat voida nostaa sopeutumiseläkettä ja olla yrittäjiä yhtä aikaa!:mad:
Tavalliset tallaajat eivät voi nostaa mitään, mutta kyllä ne taatelin tallaajat nostelee euroja ihan miljarditolkulla ja joku on kutsunut sitä tulonsiirroiksi.
 
Olin pyörittänyt yritystä muutaman vuoden ja pystyin osoittamaan, että se on osavuotinen, huonosti tuottava sivutoimi, ja että pystyn ottamaan oikeaa työtä vastaan milloin tahansa.

Jos vaimolla olisi ollut mikä tahansa päätoiminen yritys, olisi se estänyt minulta korvaukset.

Tuo työttömien houkuttelu yrittäjäksi on melkoinen sudenkuoppa, jos yrittäjän ura ei aukea. Siitä pitäisi varoittaa.

Siitä PITÄÄ varoittaa aina jos joku kysyy neuvoja tms!
Toinen hyvä neuvo annettavaksi on: "other peoples money" eli ensin asiakkaat ja sitten vasta ostamaan työvälineitä.

Hmmm, minulla on ollut yritys kauan (~30v), tmi ja oy viimeiset kymmenen vuotta. Toisinaan on pitänyt hakea sivutoimilupa päätyönantajalta ja toisinaan pelkkä ilmoitus riittänyt. Sensijaan kolme peräkkäistä vuotta NOLLA myyntituloilla, mutta tonnin vuosikuluilla (ohjelmointiympäristön lisenssimaksu) vaadittiin yrityksen lopettamista te-toimiston kirjeellä. Laitoin kiltisti keskeytykseen ja 500pv'n jälkeen taas 'ylös'. Lisenssimaksut "siirsin" sopimuksella niin, että sain ne kirjanpitoon ennen ja jälkeen 'tauon'. Nyt, viime toukokuussa taas 'löysivät' minut ja _yllättäen_ jälleen vaadittiin selvitystä firmasta. Aikaa selvittää 14 päivää ja viime torstaina oli soitto puhelimessa, ilmeisesti ovat viimein (+140päivää) saaneet asian vireille. Pitää maanantaina virka-aikaan kysellä!

JK. EN nosta korvauksia (poislukien tuo takavuosien 500pv'n jakso) mikä on ollut erittäin ihmeellinen ja vaikea asia te-toimiston ymmärrykselle!!! Sensijaan jos joku tarjoaisi 'oman alan' töitä (suomeksi, enklanniksi tai jopa ruottiksi, kiina-ranska-hollanti-saksa ei jaksa innostaa) niin saattaisin jopa kiinnostuakin pitkästä aikaa käyttämään joutoaikojani. Te-tsto'illahan oli se soittokampanja aikoinaan: kolmen kuukauden välein kiusattiin. No minulle soitettiin kerran vuodessa :rolleyes: jos silloinkaan :) Sensijaan minut koodattiin järjestelmään samalla merkinnällä joka laitetaan jos päädyt 'valtion täyshoitoon', mutta olenhan minä muutenkin maistraatin kirjoissa 'irtolainen'. Pitäisi olla virallinen osoite, mutta kun on vain tämä 'mökkityömaa' ja postilaatikko kadun laidassa.
 

Uusimmat keskustelut