Avantplanet koulutus | AvantClub - Keskustelupalsta

Kiinnostaako?

  • Työturvallisuus ja pienkuormaajan käsittely, yleisötilaisuus 10-15 vapaa pääsy

    Ääniä: 2 40,0%
  • CAP korttikoulutus, Trafin virallinen kortti C/D ammattitutkintoon, kesto 7 h, kustannukset enintään

    Ääniä: 3 60,0%
  • Pitäkää tunkkinne.

    Ääniä: 0 0,0%

  • Ääniä yhteensä
    5

Tomp

Jäsen
Keskustelun aloittaja
23.10.2011
61
0
6
Täytän myös niitä läheltä piti lappuja ("läpi lappuja") työssäni. Ehkä ekaksi se tuntuu hölmöltä, mutta kun niita tarpeeksi tekee ja lukee muidenkin juttuja, niin siihen jää vähän koukkuun. Herää pieni mielenkiinto: "Mitäköhän tänään on tapahtunut?". Tälläiset läpi tilanteet voi myös johtua toisesta ihmisestä.

Näiden myötä kyllä kyllä turvallisuus paranee! Ennakkoluuloja löytyy varmasti, mutta kokemuksen myötä raportoinnista tulee tapa.

Ei muuta kuin uusi aihe pystyyn: Läheltä piti tilanteet
 
Re: Avant koulutusta?

Sekatyömies puhuu taas asiaa, ei muuta kun järjestelyt käyntiin ja koulutus kevään kuluessa, olettaisin että halukkaita varmaan on. Vakuutusyhtiö varmaankin lähtee mukaan ja kertoo myös vakuutuksen tarpeeliisuudesta Avantin käyttäjille ja osallistunee mahdollisiin järjestelykustannuksiin jos niitä tulee, " ei mitään paitoja".
Tämä toinen asia läheltä piti tapauksien kirjaaminen ja julki tuominen on myös erittäin hyvä asia. Monta vahinkoa voitaisiin välttää jos tiedostaisimme vaaranpaikat ajoissa, itselläni niitä ollut muutamia kertoja. Itse olen pysäyttänyt koneen ja tullut ulos hytistä ja miettinyt mitä nyt pitäisi tehdä, että tästä selvittäisiin, toistaiseksi ei ole vahinkoa sattunut, " koputetaan puuta".
 
Re: Avant koulutusta?

Joo, tein sinne työlaitteet ja käyttö alle työturvallisuus osion. Siirtelen sinne aiempia tekstejä samasta aiheesta.

Nostetaan osio tarvittaessa etusivulle tai muuhun kohteeseen, kuitenkin näkymä on selkeämpi kun osioita on hiukan ryhmitelty.
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

Saanen kysyä mihin on hukkunut tämän osion suurin osa keskusteluista, Sekatyömies ilmeisesti aloitti keskustelun ja esitti turvallisuuskolutuksen tarpeellisuuden ja oli valmis neuvottelemaan koulutuksen järjestelyistä , en löydä sitä mistään, kertokaa mihin on siirretty.
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

Stm poisti pari viestiä ketjusta, jolloin alkuperäisen ketjun luettavuus ei ollut hyvä. Yksittäisten viestien palautus olisi vienyt kohtuullisesti aikaa (1-2h), kun olisi pitänyt palauttaa varmistus viereiselle planeetalle ja siirtää viestit sieltä käsipelillä, jolloin päädyttiin toimittamaan ketju lyhemmästi uusiksi (5 min).
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

Hyvä näin että ketju on lyhennetty.
Ei sitä ketjua ei voinut enää lukea kun sieltä puuttui kaikki Sekatyömiehen kirjoitukset. Harmi. No eiköhän tämä lähtee taas eteenpäin. Aiheessahan ei ollut vikaa kenenkään mielestä.
Tiedossahan on myös että Sekatyömies istuu pitkän kokemuksen päällä, joten siinä mielessä harmittaa tällainen tilanne.
Mutta valintahan on jokaisen oma.
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

Viedään hyvää ajatusta yhdessä eteenpäin. Mitä tarpeita planeetalla on mielessä aiheeseen liittyen?
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

Ehdottomasti viedään aihe eteenpäin. Ja toivottovasti myös keksusteluista jo "poistuneita" ottavat uudelleen osaa!

Mielestäni tuollaisia kaatumistilanteita sekä läheltäpiti että täyskaatoja ja sen seuraukset olisi mielenkiitoista. Ainakin itseäni on hirvittänyt muutamia kertoja kun on ollut vähän sinnepäin tilanteita...

Toinen mitä voisi olla hyödyllistä olisi on sellainen yleinen "missä piileksii vaaratilanteet" aihe. Monta kerta ei tule edes ajatelleeksi että tuo on tosi hölmö siirto, ei kannattaisi edes yrittää/lähteä siihen.
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

Mitäs jos varattaisiin yhdessä ammattilaisten vetämä turvallisuuskoulutus? Joltain yleisesti kiinnostavalta alalta, rakentaminen, nostot, konetyöt, laiteturvallisuus jne?
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

Ehdottaisin peräti CAP-koulutusta eli direktiivin mukaista ammattikoulutusta.
Jos jostain trukkikoulutuksesta saisi muokattua sopivan. Tarvittaisiin vain
pätevyyden omaava koulutusorganisaatio. Muutama Avant ilmeisesti tarvitaan
paikalle ja ne jotka tuovat sen saisivat kurssin ilmaiseksi (paitsi viranomaismaksu
todistusta haluavilta).

Iteseltäni puuttuu vielä 2 koulutuspäivää, jotka pitää suorittaa syksyyn 2013
mennessä. Kuorma-autokorteilla aikaraja on syksy 2014.

Oke
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

Capin minimikesto on n. 7h, joka tekee päivälle mittaa.

- mahdollisia *alaan sopivia yleisaiheita esim
* trukkikortti
* työturvallisuus
* tieturva
* ennakoiva ajaminen
* kuorman sidonta ja kuljetusturvallisuus

C/d ammattikoulutuspäivä on mahdollista saada kasalle jos aiheet kohtaavat.
Kouluttajan saanee paikalle jo muutamalla koululaisella.
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

Yhden kouluttajan kanssa viestittelin. Hän toimii kouluttajana ja osakkaana maanlaajuisessa liikenne- ja turvallisuuskoulutus liittymässä johon kuuluu alan yrityksiä ympäri Suomea. He voisivat tehdä koulutuspaketin esim. Tieturva, kuormansidonta ja työturvallisuus koosteena n. 2-3h ja kurssin käyneille voisi tulostaa numeroidun avantplanet turvakortin. Tähän voisi tietysti yhdistää kärkeen tai jatkeeksi ajokoulutuksen.

Sen cabi kurssin voisi järjestää niin että sovimme ao koulutusliittymän kanssa tarjouspaketin koulutusseteleistä, niin kukin voisi sopia oman alueensa läheltä sopivan kurssin ja ajankohdan. Edellytyksenä tietysti on että saadaan kyseinen koulutusfirma yhteisöjäseneksi tukemaan planeetan toimintaa.

Kysyn vielä viikolla erikseen onnistuisiko virallinen cabi päivä avant kaluston ympärillä, vai miten tiukasti sisältö on rajattu. (kurssithan hyväksytään trafilla ennakkoon ja niitä myös valvotaan)
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

Loistavaa. Hienoa jos saadaan kursseja aikaiseksi mitkä oikeesti palvelee yhteisöämme!
Ilmoittaudun kursille!
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

Koiralenkillä juttelin tulityökouluttajan kanssa, joka voi myös tulla tunniksi puhumaan. Tulityökortti kurssi on vielä tunnin trafin CAPeja pidempi kestoltaan, joten oikeaa korttia ei kannattane ottaa planeetan koulutusohjelmaan.

Tosi lyhyenä kurssi voisi olla vaikka sammuttimen oikea käyttö + harjoituksia?
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

Olen monta kerta miettinyt tuota sammutin jutua että mihin sen saisi nätisti asennettu tuohon Avanttiin kiinni. Pitäisi kuulua tuohon tieliikenne varustukseen vähintään.

Mielestäni kursin tavoite voisi yleisesti ain aolla että siitä saisi "hyödyn" muu kun hieno kokemus. Eli jos voidaan kursseja järjestää mistä saa tarpeellisen kortin/pisteitä jne niin se olisi loistavaa.
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

STEFFECTIVE sanoi:
Mielestäni kursin tavoite voisi yleisesti ain aolla että siitä saisi "hyödyn" muu kun hieno kokemus. Eli jos voidaan kursseja järjestää mistä saa tarpeellisen kortin/pisteitä jne niin se olisi loistavaa.


Ok. Otan selvää mitä asialle voidaan tehdä. Yksi vaihtoehto on yrittää rekisteröidä planeetan koulutus viralliseksi CAP päiväksi, jolloin se kävisi C/D kuljettajatutkintoon ja sillä olisi joku arvo vakuutusyhtiön suuntaan. (saman tyyppinen kuin trukkikortille on muodostunut) Lähdetään vaikka tuosta tavoitteellisesti.

Toinen vaihtoehto on sitten pitää useampia valmiita kursseja tarpeen mukaan, jos riittävästi innostuneita saadaan kasalle.

Edit: ei nuo dokumentit näyttäisi rakettitiedettä olevan ja cap koulutuksen rekisteröinti v2012 näytti olleen 110 eur. Trukkikorttikoulutuksesta saanee lähimmät pohjat ja puhun kouluttajan ja kumppaniverkoston ympäri ottamaan tämän koulutuksen ohjelmistoonsa. Asiahan on melkein hoidettu. Jaa juu, vielä pitää miettiä koulutusohjelman tunneille sisältö.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1341484841/b6125e1e329fc2ea1f36752d5e0be05c/10012-24_Ecolution_by_Scania_(teoria+kaytanto).pdf

http://www.trafi.fi/filebank/a/1349160423/c5b7620a148930a94496ee60b84e0aea/10342-64_Kuljettajan_trukkikoulutus.pdf

Googleen:

Trafi päätös cab
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

Avantplanet koulutusohjelma
Pienkuormaimen turvallisuuskoulutus, teoria ja käytäntö

Avantplanet koulutusohjelma sisältää ohjeet turvalliseen ja oikeaoppiseen pienkuormaimen käyttöön. Koulutusohjelmassa tarkastellaan kuljettajan velvollisuuksia ja vastuita työskenneltäessä pienkuormaajan avulla kuormatessa ja siirrettäessä lasteja erilaisissa olosuhteissa. Koulutuksen painopiste on työturvallisuuden parantaminen. Lisäksi kiinnitetään huomiota kuormaimen taloudelliseen ja tarkoituksenmukaiseen käyttöön olosuhteet huomioiden. Koulutuksessa käydään läpi erilaiset pienkuormaintyypit ja yleisimmät varusteet sekä näiden käyttötavat ja erityispiirteet.

Koulutuksessa korostetaan ennakoivaa turvallisuutta työskenteltäessä liikennöidyssä terminaalissa tai muilla lastausalueilla ja tarkastellaan toimintatapoja joilla estetään ajoneuvon tai lastauskohteen liikkuminen lastauksen aikana. Koulutuksessa kiinnitetään huomiota olosuhteiden ennakointiin työskenneltäessä kaltevilla ja liukkailla pinnoilla tai ylitettäessä esteitä.

Koulutuksen tavoitteet
- turvallisuuden lisääminen autonkuljettajan pienkuormaintyöskentelyssä
-lisätä kuljettajan tietoisuutta moottorityökoneella työskentelystä, lainsäädännöstä ja vakuuttamisesta
-lisätä kuljettajien tietoisuutta pienkuormaajan taloudellisesta, tehokkaasta ja turvallisesta käytöstä
-eri tyyppisten pienkuormainten tunnistamineja niiden erityispiirteiden ymmärtäminen
-materiaalivahinkojen torjuminen ja työturvallisuuden lisääminen
- työskentely-ympäristön olosuhteiden vaikutukset ja ennakointi
- toiminta hätätilanteessa, koneen kaatuminen, nestevuodot ja tulipalo
- yleisimpien huoltokohteiden tunnistaminen ja kuormaimen käyttövalmiuden varmistaminen
- Pienkuormaimen kuljetukset ja siirrot

Koulutuksen ehdot
-Käytännön harjoitukset toteutetaan tarkoitukseen soveltuvassa terminaaliympäristössä joka on selkeästi erotettu yleisestä liikenteestä. Käsittelyharjoitusta varten varataan riittävä määrä pienkuormaimia(1 kuormain /6 henkilöä). Kuormaimet varustetaan trukkihaarukoin.

Käsittelyharjoitusta varten varataan trukkilavoja ja perävaunu.
Ajovuoroa odottavat tai vuorosta vapautuneet täyttävät päivän aiheeseen liittyvää tehtäväpakettia.


Opetusmuoto
Luokkaopetus tarkoituksenmukaisia opetus- ja havaintovälineitä hyödyntäen. Ryhmätyöt sekä kirjallinen loppuharjoitus ja kouluttajan näytöt ja ajoharjoittelu.


Kesto
Opetuksen kesto 7 tuntia. Oppitunnin pituus 45 minuuttia. Käytännön ajoharjoitus 50 min.

Koulutusohjelma

Tavoite: tuntea hallintalaitteiden tekniset ominaisuudet ja toiminta ajoneuvon hallitsemiseksi, kulumisen minimoimiseksi ja toimintahäiriöiden ennalta ehkäisemiseksi

Tavoite: tiedostaa liikenteeseen ja tapaturmiin liittyvät riskit


Tunti 1 ja 2

Pienkuormaimen käyttö ajoneuvojen lastaamisessa ja materiaalin siirrossa
- pienkuormain tyypit ja niiden tunnistaminen
- työskentelyn edellytykset, kuljettajan vastuut ja velvollisuudet
- työskentely yleisillä teillä ja alueilla
- työskentely maastossa
- tapaturmat ja onnettomuudet
- vakuuttaminen ja rekisteröinti

Tunti 3 ja 4
Turvallisuus pienkuormain työskentelyssä

- huoltokohteet ja tarkastukset ennen käyttöönottoa
- pienkuormaimen käytön yleinen turvallisuus
- tapaturmat, vaarat, riskien välttäminen
- laiturit, lastaussillat, kuormatilojen kiinnitykset
- termistö ja kommunikointi työskentelyn osapuolten kesken
- toiminta hätätilanteessa, koneen kaatuminen, nestevuodot, tulipalo

Tunti 5

Kuormitus, henkilönostot
- pienkuormaimeen vaikuttavat voimat eri olosuhteissa
- kuormitustaulukko
- olosuhteiden vaikutukset kuorman käsittelyyn
- henkilönostot

Tunti 6 ja 7

Käytännön harjoitukset

- ajoonlähtötarkistus ja huoltokohteet
- kouluttajan näytöt
- käsittelyrata
- kirjallinen harjoitustehtävä päivän aiheista
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

mausakari sanoi:
onko toi jo lyöty lukkoon eli tollainen järjestetään


Ei ole vielä sovittu tarkemmin, muutama koululainen pitäisi saada kasalle ja kommentteja koulutusohjelmasta. Jotta ohjelmasta saisi Trafin CAP koulutusen, tulee aiheessa olla sidos autoiluun, joka toteutuu tässä kuorman käsittelyn kautta.

Ajatuksia paketista ja myös halukkuutta kurssiin voisi ilmoitella. Ajankohta voisi olla joku lauantai aikaisintaan huhti-toukokuussa. Otan selvää miten kauan tuo trafi rekisteröinti vie ja kenet saamme siihen lopulta kaveriksi ( ja mitä lysti maksaa)

Halukkuutensa järjestelytoimintaan osallistumisesta voi myös tuoda julki.
 
Re: Turvallisuuskoulutusta

Ehdottaisin että kurssi järjestettäisiin toukokuussa vasta!

Sisältö oli mielenkiintoisen kuuloinen. Ilmoittaudun kurssilaiseksi!
 
Re: Avant CAP / turvakoulutusta?

Jos kansaa kiinnostaa ja aikaa riittää, voisin kertoa omakohtaisen kokemuksen pyöräkuormaajan menovauhdista, mitä tapahtuu kun vauhti ylittää määrätyn rajan ja yllättävä osio tulee kuvaan mukaan. Tuli vain mieleen kun tuolla toisaalla on haluttu avanteihin lisää vauhtia.
Terveisin Markkuvaari.
 
Re: Avant CAP / turvakoulutusta?

Koulutuspäiväksi sovittu 18.5.2013, klo 8-16 rudus turvapuisto, espoo. Päivän aikana halukkailla mahdollisuus suorittaa trafin kortti koulutus. Myös muuta ohjelmaa.
 

Uusimmat keskustelut