Avantti rakennus/sepelihommissa | AvantClub - Keskustelupalsta

Ville_remppaaja

Jäsen
Keskustelun aloittaja
10.12.2010
398
18
18
Helsinki
Meillä meni tänään ekan kerran muu kuin Avantin kauha maahan ja kohta alkaa sepelirumba yms.
Onkos porukat levitellyt Avantilla isompia määriä sepeleitä ja murskeita eli miten homma onnistuu?
Onko toivottoman hidasta? (lähinnä kun vasta sisäänmenotietä tehdään ja naapurissa on kaivuri joka tapauksessa niin levitänkö itse ekan kasettirekan sepelit vai annanko suosiolla isommille vehkeille. Meinasin Avantilla kokeilla että sais tuntumaa kuinka nopeasti sillä sepeleitä levittelee)

Oma kokemus tuosta 6-sarjalaisesta vielä nin vähäinen eli ei ole tullut muuta kuin pikkasen hiekkamaata leviteltyä.
 
Levitys sujuu kyllä, kunhan siirtomatka ei ole suuri. Tosin rotolla varustettu kaivuri tekee saman homman neljännes ajassa ja jos kone on valmiiksi vieressä niin kannattaa tehdä pihan täyttö sillä, jollei kasaa pääse kippaamaan suoraan tien päähän.

Levityksessä kärkikippaava tai nelitoimikauha nopeuttaa hommaa paljon kun saa tyhjennetä kauhan suoraan ajokorkeudesta.
 
Kiitoksia!
Kasan pääsee suoraan kippaamaan paikalle, eli sinänsä varmaankin Avantillakin menee. Siitä vaan puskee ja levittää kasaa niin homma on valmis. Ja siirtomatkat ei ole pitkiä, jo ihan pk-seudun hintojen takia. :lol:

Mutta kyllä tuollaisella isommalla ympäripyörivällä asiat käy aika uskomattomalla vauhdilla. Ei mulla niin kiire ole ja kiva tehdä itse mutta kun on tuhat ja yksi asiaa tehtävänä niin ihan kaikkea ei kerkeä ite. Ajattelin kuitenkin levitellä sepeleitä talon pohjalle (kallion päälle salaojasepelit) sen minkä kerkeää, lähinnä ulottovuus siinä taitaa olla suurin hidaste/este. En vaan yhtään tiedä onko tehnyt vastaavia hommia tai kokeillu tehdä. Sulla taitaa olla kokemusta kanaalien täytöstä ainakin omalla koneella? sujuiko homma ok?
 
Juu sujuuhan homma avantilla hienosti, kunhan suunnittelee täytöt ja tyhjennykset ennalta ettei tarvitse valmiiden pintojen tai puhtaiden kasojen yli ajella. Kannattaa varata suodatinkangasta tai viiraa jolla suojaa tarvittaessa ajoreitit roiskeilta ja renkaiden mukana kulkevalta tavaralta. Viirra on paperikoneissa käytettävää teollisuustekstiiliä, jota olen itse käyttänyt suojauksissa. Kannattaa avata kanaali sellaiseksi että avant mahtuu montun pohjalle jos ei pääse reunalta täyttämään ja ajattaa kivet ja maksulliset koneet pois tontilta heti kun mahdollista. Putkitäytöt sujuvat hyvin avantilla ja toveriksi kannattaa hakea bauhausista 75kg lumag lätkä, jolla hoituu yhden työmaan täryttelyt ja todennäköisesti myydessä saa vielä satasta vaille koneen hinnan takaisin.

Logistiikka on merkittävässä roolissa työmaan suunnittelussa, että turha tavara katoaa ja tarpeellinen tulee oikeaan aikaan ja paikkaan oikealla hetkellä.
 
Kokemuksesta voin sanoa, että kasetillinen mursketta ei kyllä Avantinkaan kanssa kauaa paikallaan pysy. Itse olen pihalle ja tielle tasaillut tuota tavaraa ja vähän karkeampaa ajoin maakellarille 40-50 metrin päähän. Siirtonopeus ei tosiaan ole huima ja omaa aikaa kuluu enemmän, mutta eipä tarvitse maksaa ulkopuoliselle tästäkään työstä. Itse hommasin Avantin nimenomaan sitä varten, että tällaiset "pikkuhommat", siis verrattuna kottikärry/lapio yhdistelmään, pystyn hoitamaan itse silloin kuin haluan ja niin kuin haluan. Kesällä pitää laittaa jätevesiasetusten mukaista järjestelmää pihalle ja siihen hommaan en lähde minikaivurilla tai edes vuokraamaan isompaa Avantin kaivuria, vaan pitää ostaa työ urakoitsijalta.
 
Viime kesänä suhteellisen ripeästi levittelin täyttömaata semmoisen 20 kuorma-auton lavallista. Kun hommaan tulee rutiini, se käy aika nopeasti. Samalla voi mietiskellä syntyjä syviä.
 
Pitää raportoida omat kokemukset kun pääsee kunnolla vauhtiin. Mukavaahan se on Avantilla kuskailla tavaraa, oli hymy herkässä kun ajelin isoja pöllejä trukkihaarukoissa ja mietti sitä hien ja kyyneleen määrää jos ne olisi käsin siirtänyt. :D Mutta rajansa kaikella, hillittömät voimat kyllä noissa isommissa kaivureissa.

Tärylätkää olen kovasti harkinnut, ja täältäkin hakua käytellyt. Uutena toi Bauhausin vaikuttaa ainoalta järkevältä, aloin vaan miettimään että ne pari pienintä (75kg ja 110kg) on kyllä aika pieniä ja sitten 160kg hyppää jo hinnassa. Käytetyn tietty sais ulkomailta järkevään hintaan (Suomen käytetty -70%) mutta rahti sitten taas maksaisi. Ois kyllä kätevä kun tarttee sitten joskus hamassa tulevaisuudeessa kiveytyksenkin tekoon. Ja sitten vuokrais jonkun isomman (300-400kg) pohjien teon aikaan.
 
Juu, on sitä tullu leviteltyä ja kuskailtua toista miljoonaa kiloa hiekkaa,kiveä ja muuta tavaraa avantilla ja kyllä se onnistuu. Siirtomatkan pituus on eniten hommia rajoittava tekijä. Jos matka on yli 100m tarvitaan vähintään peräkärry että hommassa kestää kiinnostavuus.

Nyt olen muutaman kerran vuokrannut minikaivurin korkojen tekemiseen, siinä pyörivä ja rotolla varustettu kone on nopsa peli.

70kg lätkällä tekee kyllä putkihommat, kun kiertää pari kertaa ympyrän, luvattu tiivistyssyvyys on kumminkin 25cm. Baukkarin lätkässä on edullisen hinnan lisäksi viiden vuoden takuu, jonka jälkeenkin sillä lienee arvoa. Pikkulätkä ei vie tallin nurkassa tilaa ja sen jaksaa ottaa mukaan pihansäätö paikoille, jolloin ei tarvitse seuraavaa talvea odottaa kannon kuopan kovettumiseen. Kaikkiin kuoppiin ei kuitenkaan viitsi vuokrata sitä isoa lätkää ja omassa olisi kuitenkin niin paljon kiinni (ja se veisi tilaa) niin että matka jatkuisi heti raksaprojektin jälkeen.
 
Taitaa olle sellanen juttu että pitää mennä Bauhaussin kautta työmaalle. :lol:
Täryjen hinnat on vähän taas nousseet, oisko ollu 399eur 75kg lätkä ja 489eur tai lähelle 110kg lätkä, pitää vielä vähän harkita.
 
Ei noilla keveillä täryillä vaan oikein meinaa tehdä mitään, valitettavasti. Sama kuin pomppisi itse saappaat jalassa.

Vuokraamosta vaan 300 kg käyttöön.
 
Kaidasniemi sanoi:
Ei noilla keveillä täryillä vaan oikein meinaa tehdä mitään, valitettavasti. Sama kuin pomppisi itse saappaat jalassa.

Vuokraamosta vaan 300 kg käyttöön.

Itse olen samaa mieltä, toki noilla pienemmilläkin pärjää, mutta tiivistyskerroksia täytyy tehdä moninkertainen määrä isompaan verrattuna. Toissijaisiin/pieniin työhommiin nuo kevyemmät ovat varmaan ihan ok, mutta esim. asuinrakennuksen pohjia tehdessä en tuossa kohtaa säästäisi. Meillä maaurakoitsija toi 1500 kiloisen tärynsä talon ja tallin pohjien tekoon. Sisätäytöt tiivistettiin sitten 200 kiloisella.
 
Juu ei tuolla pikkaisella talon alusia tarkoituskaan tiivistellä, harkitaan nyt että hommaanko sen lähinna piha-alueiden sekä kiveyksien tekoon. Ja putkikanaalin/salaojasepelin alkutiivistykseen varmaankin kanssa ihan käyttökelpoinen.

EDIT. kattelin juuri niin vuokraamolla mistä saan alennukset on hinnat nousseet tänään maantiivistimien osalta sellanen 30-40%. :cry:
 
No niin, nyt on kokemusta lisää. Eli levittelin tienpohjaan 0-55mm mursketta 80t, yhden kasettikuorman (40t) levittelin noin reilussa tunnissa eli aika nopeasti, tosin se levitettiin ihan siihen viereen eli ajomatkaa ei juuri tullut. Ja eihän siitä mun taidoilla (kun ei ole paljon ajokokemusta) ihan tasasta saanut varsinkin kun murske ei juurikaan tiivistynyt mutta yllättävän hyvä.

Sen tuli huomattua että pyörät kuopi välillä aika pahasti kun oli ihan kuivaa mursketta joka ei kovettunut vaikka ajoi päältä ja turvavyö kantsii olla päällä kun oli välillä aika keikkumista. Siinä kiitteli että oli 600-sarjalainen kun tuntui että siinäkin oltiin tehon rajamailla välillä kun pyörät upposi murskeeseen ja samalla yritti täyttää kauhaa (sain koneenkin sammutettua muutaman kerran kun ahnehdin kauhaa täyteen ja oli vaan puolikaasu). Silloin kun sain vähän pitävämpää alustaa pyörille niin meni todella helposti. Eli hyvin toimi hommassa, lisäksi multa siirtyi todella vikkelään, ja isot kivet siirtyi nätisti (isoimmat varmaan reilusti yli 500kg).

Lisäksi tuli hommattua se Bauhaussin 110-mallin (95kg maantiivistäjä), en kerinnyt kuin vasta käynnistää kun olisi ollut aika turhaa kuivaa mursketta yrittää täryttää. Aika lailla se täristää käsiin ja puuttui suomen tai englanninkieliset käyttöohjeet josta jo reklamoin mutta hyvin lähti käyntiin. Ylämäkeen se ei oikein suostunut kulkemaan joten pitänee hioa tekniikkaa koska meillä on rinnetontti niin voipi muuten tulla vaikeuksia.
 

Uusimmat keskustelut