Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Etusivu
Foorumi
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Uutta
Uudet viestit
Kaikki viestit
Uudet profiiliviestit
Viimeisin toiminta
Jäsenet
Rekisteröityneet jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Kirjaudu sisään
Luo tili
Uudet viestit
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Install the app
Asenna
Vastaa keskusteluun
Etusivu
Foorumi
Avant Planet - Keskustelua koneista
Muut vehkeet
Bröyt kaivuri
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Viesti
[QUOTE="exjko, post: 1043, member: 118"] Sorry, tää kuuluisi sinne uudelle juttupalstalle, mutta kun kerran 'pröitistä' puhetta niin en voi olla kertomatta vanhaa tarinaa. Bröyt kaivurissa oli takana kumipyörät, jotta sitä voitiin siirtää. Vetoa kaivurin pyörissä ei ollut joten kaikki oma liikkuminen tehtiin kauhan avulla. Kätevää ja yksinkertaista. Isommissa siirroissa tapana oli, että sorakuormaa vievä urakoitsia laittoi kauhan kuorman päälle ja nosti etummaiset rautapyörät ilmaan. Sitten vaan työmaalle. Tieliikennelaista en osaa sanoa miksi tuollainen yhdistelmä tulkittiin ja miten laillinen se oli, mutta kyllä niitä aikoinaan näki. No taas sitten oli tullut aika siirtää yhtä kaivuria uudelle työmaalle. Mutta kone oli jo vanha ja puomin pääsylinteri oli ruvennut falskaamaan. Urakoitsia ei siitä häkeltynyt vaan pani kisällinsä kuorma-auton puikkoihin ja hyppäsi itse kaivuriin. Korjaili silloin tällöin puomia, jotta etupyörät pysyivät ilmassa. Hyvin päästiin uudelle työmaalle. Muutaman reissun jälkeen homma oli ilmeisesti jo ihan rutiinia, eikä koneen pääsylinteriä ehditty moisen pikkuvaivan takia remontoimaan. Hyvinhän se noinkin toimi, kunnes eräällä reissulla sitten Bröytin löpötankki pääsi kuivumaan. Siinä on urakoitsijalla ollut hermoja piinaavat hetket odotellessa ja miettiessä että kuinkahan tässä käy. No urakoitsia tunsi seutunsa hyvin ja päätti että kilometrin päässä tie kulkee suon halki, joten siinä täytyy irroittautua kyydistä. Ja hän laski kauhan alas suotaipaleella. Kuorma-autosta lähti perälauta ja kaivuri päätyi suohon, mutta henkilövahingoilta vältyttiin kuin ihmeen kaupalla. Urakoitsia totesi vaan, että nyt taitaa olla onni käytetty muutamaksi vuodeksi... P.S. Nöösipoikana olen kaivuria kattellut muutaman viikon vierestäkin. Vanhempieni talon pohjaa tekevä urakoitsija hoiti homman juurikin Bröitillä Hyvinhän se sujui. Kaivurin jarrut jäivät mieleeni. (tai kai se oli kaivuuasennon lukitus) Eli pultti rautapyörässä olevaan reikään ja kyllä pysähtyy... Ei ABS:ää tunnettu siihen aikaan. Samanlaiset Bröittimallin jarrut on kyllä myös Avantissa ja ne toimii vaijerilla, mutta mahtoiko Bröytissä olla hydrauliset sitä ei muistu mileeni. [/QUOTE]
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Foorumi
Avant Planet - Keskustelua koneista
Muut vehkeet
Bröyt kaivuri
Ylös
Pohja