Cast loaders | AvantClub - Keskustelupalsta
Noista "kopiosta" vielä. Peltejä katsomalla Kubota näyttäisi olevan Tobrocon (Giant) valmistama. Kubotaahan tuo Suomeen kärsämäkinen Konesilta.

Kiinalaisia myydään sitten monella eri nimellä, joista suurin osa näyttää ulkonäön perusteella olevan peräisin samasta tehtaasta: Attack, Green Master, Flexitrac jne.

Italiasta löytyy sitten ainakin vielä Gianni Ferrari, jota sitäkin on tuotu Suomeen joskus.
 
Viimeksi muokattu:
Noista "kopiosta" vielä. Peltejä katsomalla Kubota näyttäisi olevan Tobrocon (Giant) valmistama. Kubotaahan tuo Suomeen kärsämäkinen Konesilta.

Kiinalaisia myydään sitten monella eri nimellä, joista suurin osa näyttää ulkonäön perusteella olevan peräisin samasta tehtaasta: Attack, Green Master, Flexitrac jne.

Italiasta löytyy sitten ainakin vielä Gianni Ferrari, jota sitäkin on tuotu Suomeen joskus.
Konesilta tuo vain kaivinkoneet. Kubotan moottorit tuo suomeen Machinery Oy Vantaalla
 
Näyttää isoimmassa olevan sama Kohlerin sohlo koneena ja Poclainin ajomoottorit ku Avantissakin. Aika hyvä nostokyky. Kone painaa about 2300kg ja nostaa 2100kg
 
MultiOne samassa talossa?

Joku on sanonut, että kaikkia munia ei kannata panna samaan koppaan, mutta kaksi kilpailijaa samassa talossa vähän ihmetyttää? :rolleyes:
 
Jenkit testaa Cast Loaderia


Havaintoja mm. vähän kiinnityspisteitä ja takana aika ohuessa pellissä. Vedon lukituksen nappia pitää painaa koko ajan. Muuten ainakin videon perusteella siistin näköistä työtä kyllä.

Taitavat nämä kaikki Avantin tyyliset (joissa istutaan etuvaunussa, Avant, MultiOne, Cast Loader) olla samalla ajosysteemillä, eli moottorissa vain käsikaasu ja suunnanvaihto on jalkapolkimella tai kahdella eri polkimella, ei vedonvapautinta/jarrua, jolloin hommat tehdään käytännössä vakiokierroksilla. Kun taasen takavaunussa istuttavat pyöräkuormaajatyyliset (Giant, Norcar, Weidemann) on suunnavaihto napilla, jalkakaasu/ajonopeuden säätö oikealla sekä vedonvapautin/jarru vasemmalla. Norcariin on toki saatavissa useampi eri vaihtoehto. Millä tuota Avantin systeemiä perustellaan? Onko halvempi valmistaa, helpompi opetella äkkinäisen vai mikä? Kun on aikanaan tottunut traktorilla tekemään kuormaajahommia, niin tuo pyöräkuormaajasysteemi tuntuisi fiksummalta.
 
No joo, tuossa on Jyrki kyllä oikeassa. Ehkäpä nuo kuormaajamalliset on enemmän tarkoitettu kuormaustöihin, jossa ei vakiotuottoista hydrauliikkaa niin paljon tarvita.
 
Omituinen toteutus kyllä tuo diff lock. Saattais päivän työn jälkeen mennä kone vaihtoon.

Mitenkäs tosiaan esim. kantojyrsintä käytetään noilla takarunkovehkeissä? Tuotto täytyy pysyä samana, eli korkealla koko ajan, ja liikuttaa konetta varovasti eestaas? Saako niissä jotenkin lukittua kierrokset?
 
Norcarissahan on vakiona Pro drive, eli vasemmalla jalalla on ajosuuntapoljin, eli suunnan ja nopeuden hallinta. Oikealla jalkakaasu ja sen lisäksi vielä käsikaasu. Tuolla varmaan onnistuu kuten Avantillakin. Lisävarusteena on Avantin tyyppinen Easy drive, jossa ei ole jalkakaasua, vaan oikealla hallittavat, erilliset ajopolkimet. Korjatkaa jos olen väärässä.

Giantissa ja Weidemannissa puolestaan on suunnanvaihto joystickin napista. Oikealla jalkakaasu ja vasemmalla yhdistetty hivutuspoljin/jarru kuten "oikeissa" pyöräkuormaajissa, vai? En ole kummallakaan ajanut, joten vaikea sanoa, miten toimii. Onko kaasupolkimessa myös yhdistettynä ajonopeuden säätö, vai miten? Hivutuspolkimella saa sitten vauhtia pois, jos tarvii hitaassa vauhdissa paljon voimaa/kierroksia. Eikös täällä jollakin ole Weidemann.

Olen viimeksi ajanut jollain Volvon isolla pyöräkuormaajalla turvesuolla 29 vuotta sitten. Siinä oli mekaaninen vaihteisto ja momentinmuunnin. Nopeusalue ja ajosuunta valittiin vivuista. Jarrupoljin löysäämällä kone lähti liikkeelle ja oikealla oli kaasu. Jarrupolkimessa oli juuri tuo hivutustoiminto, eli kaasu pohjassakin konetta sai hivutettua hyvin hiljaa, tai pysäytettyä kokonaan kun painoi polkimen pohjaan. Hivutus ilmeisesti vaikutti momentinmuuntimen toimintaan niin, että luistoa tuli lisää. Youtubesta varmaan löytyisi video tuonkin toiminnasta kun jaksaisi etsiä. Näissä pienissähän ei ole vaihteistoa eikä momentinmuunninta kuten Volvossa oli, joten miten ajonopeus niissä säädetään.
 
Viimeksi muokattu:
Niin minusta varsinkin nyky päästö moottorien kanssa on "käsikaasu" hyvä. Minulla kyllä olisi paljonkin ideoita kuinka konetta voisi ohjata mutta silloin on vahvasti sähkö ja ohjelmat läsnä.
Muuttuvatilavuuksista hydrauliikkaa. Oikeastaan mitään ei suoraan mekaanisesti ohjattaisi. Hiukkasloukkujen poltot on aiheuttaneet käyttö ongelmia kun moottorin kierrokset on korkealla liikkuu kone pakolla johonkin suuntaan ja kun väkisin jarrulla koittaa pitää paikalla lämpenee vaihteiston öljyt.
 
Voisiko noissa takahytillisissä olla kaksi pumppua, muuttuvatilavuuksinen ajomoottoreita varten ja kiinteätilavuuksinen ulkoista hydrauliikkaa varten. Jopa mekaanisella ohjauksella voisi silloin saada homman toimimaan. Sähköinen ohjaus tietysti antaa ihan eri mahdollisuudet.

Isommat kuormaajat ovat näköjään kehittyneet aika paljon siitä kun viimeksi sellaista ajoin. Portaattomat tulleet kuormaajiin traktorien tyyliin. Catin toteutuksesta video:
 
Siis ainakin näis meidän vihreissä on ajolle muuttuva tilavuuksinen ja muulle kiinteä pumppu. Itse oisin kyllä sitä mieltä että molemmat saisi olla muuttuvia. Silloin voisi saada lähes jatkuvasti nopean puomin joka vaikka hidastuisi kuorman kasvaessa eikä moottoria tarvis välttämättä kierrättää isoilla kierroksilla. Olihan se r sarja jossa istuttiin takana mutta ei niitä sitten myyty niin paljon että ois tullut muita kokoja tarjolle.
 
Norcarissahan on vakiona Pro drive, eli vasemmalla jalalla on ajosuuntapoljin, eli suunnan ja nopeuden hallinta. Oikealla jalkakaasu ja sen lisäksi vielä käsikaasu. Tuolla varmaan onnistuu kuten Avantillakin. Lisävarusteena on Avantin tyyppinen Easy drive, jossa ei ole jalkakaasua, vaan oikealla hallittavat, erilliset ajopolkimet. Korjatkaa jos olen väärässä.

Giantissa ja Weidemannissa puolestaan on suunnanvaihto joystickin napista. Oikealla jalkakaasu ja vasemmalla yhdistetty hivutuspoljin/jarru kuten "oikeissa" pyöräkuormaajissa, vai? En ole kummallakaan ajanut, joten vaikea sanoa, miten toimii. Onko kaasupolkimessa myös yhdistettynä ajonopeuden säätö, vai miten? Hivutuspolkimella saa sitten vauhtia pois, jos tarvii hitaassa vauhdissa paljon voimaa/kierroksia. Eikös täällä jollakin ole Weidemann.

Olen viimeksi ajanut jollain Volvon isolla pyöräkuormaajalla turvesuolla 29 vuotta sitten. Siinä oli mekaaninen vaihteisto ja momentinmuunnin. Nopeusalue ja ajosuunta valittiin vivuista. Jarrupoljin löysäämällä kone lähti liikkeelle ja oikealla oli kaasu. Jarrupolkimessa oli juuri tuo hivutustoiminto, eli kaasu pohjassakin konetta sai hivutettua hyvin hiljaa, tai pysäytettyä kokonaan kun painoi polkimen pohjaan. Hivutus ilmeisesti vaikutti momentinmuuntimen toimintaan niin, että luistoa tuli lisää. Youtubesta varmaan löytyisi video tuonkin toiminnasta kun jaksaisi etsiä. Näissä pienissähän ei ole vaihteistoa eikä momentinmuunninta kuten Volvossa oli, joten miten ajonopeus niissä säädetään.
Ja kolmas vaihtoehto Norcarin suunnanvaihtoon on Automotive jossa myöskin kytkin joysticissa. Kaasupolkimella säätyy sekä kierrokset että ajonopeus. ts customs nimimerkillä on Weidemann.
 
Sitä sais Avant 650 hinnalla jopa tuommosen 5000kg koneen....
 

Liitteet

  • Screenshot_20221123_131437_Facebook.jpg
    Screenshot_20221123_131437_Facebook.jpg
    553 KB · Katselut: 80
Kyllä mun juttu on nämä pienet kuormaajat ei siinä. Todellakin tykkään tuosta 650 mallista istuu kyllä käteen. Tuo esimerrkini vaan tuo ilmi että jossain päin on rauta halvempaa, kun monesti on vedottu raudan hinnan nousuun ja sitä myötä avanttien hinnat ja työlaitteet on nousseet potenssiin X. Tuosta Mecalac koneesta ei mitään hajua mistä tulee liekkö kiinalainen vai mitä. ?
 

Uusimmat keskustelut