DIY maapora | AvantClub - Keskustelupalsta

tunkki

Jäsen
Keskustelun aloittaja
31.7.2009
36
0
6
Ylöjärvi
Muutama ruuvipaalu pitäisi saada maahan ja aloin tuumailemaan että mahtaisiko vanha 300-sarjan ehjä vetomoottori toimia maaporan/ruuvipaalujen pyörityksessä?
Mitä mieltä? Suoravetona vai pitäisikö laittaa jokin välitys ketjulla ja rattailla? Koneena eläkeiässä oleva 300-sarjalainen Hondalla. Onko tuhoon tuomittu idea?
 
Mulla on Avantin pienin pyörittäjämalli, joka vääntää 1300Nm. Monet on sitä mieltä, että tarttis olla se kantopora vaimikäseoli, joka vääntää 3800Nm ennenkuin saa paalua maahan. No, hyvin tuo mun laite on vääntänyt, mutta en kyllä uskaltais luvata, että tolla 340Nm ihan joka maastoon pyörii. Sehän on 34 kg metrin varren päässä.
 
Taitaa olla hieman liian kevyt suoravetoisena. Vaikka onhan niitä polttomoottorikäyttöisiä vääntimiä olemassa, millä kahteen mieheen jaksaa pidellä laitetta. Näissä täytyy kyllä olla hyvä maa mihin pyörittää. Pinsiönkankaalleko meinaat väännellä?
Häneenkyrössä on ainakin Avantvuokraamo jolla on lainata poraa.
 
Mun asiakas vuokrasi myös sen pienimmän ja 200 mm terä kun hän kaipasi reikiä. Kävin sitten poraamassa niitä 30 kpl. Hyvin pyöri.
 
Joo, pienihän tuo moottorin vääntö on. Itseasiassa saanen tutulta lainaan/vuokralle avantin oman poran, joten akuutti tarve ohi. Mutta jatkoa ajatellen tuota vetomoottoria voisi johonkin hyödyntää. Jossakin osui silmiin että jossakin vanhassa avantin tehdastekoisessa suoravetoporassa on käytetty ajomoottoria, mikähän moottori siinä lienee?
Tuli mieleen että mullahan on kaks noita vanhaa moottoria, ne vain sopivasti välitettynä ketjulla rinnankytkentään..pitää jättää mietintämyssyn alle.
 
Välityksistähän tuo tosiaan on kiinni. Jos pistät 1:10 välityksen väliin, niin sitten vääntöä onkin jo yli 3000Nm... Eikä tuossa paalunpyörityksessä niin kiire ole, etteikö hitaampaakin pyöritystä jaksaisi odotella...
 
Välityksistähän tuo tosiaan on kiinni. Jos pistät 1:10 välityksen väliin, niin sitten vääntöä onkin jo yli 3000Nm... Eikä tuossa paalunpyörityksessä niin kiire ole, etteikö hitaampaakin pyöritystä jaksaisi odotella...
Mulla on se maapora 3800Nm väännöllä ja se on tunnoton et paalut katkee tiukkaan savimaahan. mut riippuu maaperästä paljonko vääntöa tarvii. Välitystä kehiin niin 1m paalut menee
 

Uusimmat keskustelut