Eteneminen lumessa?

Lumikasa

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.2.2011
2
0
1
Espoo
Yöllä on tulossa lumimyräkkä ja pohdin, että ajanko illalla 420:n mäenpäälle parkkiin lumikauha alamäen suuntaan vai rohkenenko jättää koneen alas ja yrittää aamulla satanutta lunta pitkin mäen ylös ja sitten auraten alas. Ongelma on jäinen ja jyrkkä mäki. Mäessä on myös noin 45 asteen mutka jyrkimmässä kohdassa pienellä negatiivisella kallistuksella. Koneessa 23x10,5-12tr renkaat ja luistonestoventtiili => näillä ei nouse mäkeä ylös vaikka kauha olisi irti maasta. Onneksi toimitukseen tuli 2kpl lumiketjuja, jotka nyt takana => näillä nousee mäen mutta pitosyistä ei voi aurata ylämäkeen. Ajokokemusta 2h, ei siis hajuakaan minkälaisessa lumessa etenee edes tasamaalla. Kommentteja otetaan mielellään vastaan, eikä huolta, savolaiseen tapaan vastuu on tietenkin kuulijalla.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
mulla on n. 3m korkeuserolla ja n. 30% nousulla mutkalla varustettu mäennyppylå. Sen kyllä pääsee ylös kun auraa alhaalta niin pitkälle kuin rengas pitää ja sitten ajaa vauhdilla lumen yli. vauhti hiipuu vasta kun lunta on yli maavaran. Silloinkin voi kikkailla vetämällä lunta rinteestä alaspäin kauhalla. Eli jätä kone vaan pilttuuseen kyllä se tavallisista alle 20 cm tuiskuista selviää..
 

Roadking

Jäsen
15.9.2010
138
12
18
Onnea vaan uudelle koneelle, itsellänikin on 420 harkinnassa. 220 on ollut toimiva peli, mutta vähän tarvitsisin nostovoimaa ja korkeutta lisää. Itse olen saanut lumityöt tehtyä ilman ketjujakin, mutta tarkkana saa olla. Muutamia huomioita:

- Erityisesti sivuttaispito on olematon, eli jos on sivulle kallistusta, ei kärsi yhtään päästää sutimaan
- Muutenkin kannattaa välttää polkimen painamista liikaa, hiljaa etenemällä pito on paljon parempi, tottumatta vaistomaisesti painaa poljinta alas, kun alkaa sutia
- Suojalumella pito huomattavasti parempi kuin puuterissa
- Ohjauksella "keinottelemalla" pääsee monesti irti, samoin eteen/taakse heijaamalla, taaskin varoen sudittamista
- Kauha maassa etenee monesti paremmin kuin umpihangessa, koska puhdistaa itselleen pitävää pohjan, mutta pitää olla tarkkana, ettei haukkaa maahan
- Lapio kannattaa olla mukana, mutta kokemuksen karttuessa sitä tarvitsee yhä harvemmin

Ketjuilla ja luistonestolla ei kyllä pitäisi olla mitaan hätää, kun on maltti mukana.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Onnea uudelle koneelle!
Tuolla varustuksella tuollainen kone menee "mistä vaan ja tulee takaisinkin"! :)
Muistaa vaan pitää koneen puhtaalla pinnalla ja rungon suurinpiirtein suorassa kun työntää.
 

repa

Moderaattori
13.3.2010
310
5
18
Hyvän koneen olet hommannut, onnea!

Kyllä tuolla koneella lumet siirtyy aivan varmasti. Ongelmallisin kohta on varmasti tuo mainitsemasi mutka ja varsinkin sen ulkoreuna, jossa pitää olla tarkkana, varsinkin jos siellä on vähänkään syvempi oja.

Itselläni ei ole ketjuja enkä kyllä ole jäänyt vielä kertaakaan jumiin koneeni kanssa.

Kannattaa harjoitella hieman koneen käyttöä juurikin noissa linkkuasennoissa, jossain tasaisemmalla paikalla. Lyki alkuun vaikka tuon mutkan kohdalta lumet ojaan kohtisuoraan tieltä päin (mikäli mahdollista), niin ei ole niin suurta vaaraa kaatua kyljelleen; tarkkana toki silti, sillä ei nokalleenkaan meno varmasti mukavaa ole.

Ps. Kuva olis kiva uudesta koneesta ;)
 

jets

Jäsen
18.5.2010
953
0
16
Onnea uuden koneen johdosta. Kyllä se 420 kelpaisi minullekin, mutta on kyllä turhan painava jos haluaa konetta kuskailla tykötarpeineen.

Kuvia tänne tietysti myös!

Ja eräs juttu, mikä meikäläisen uskallusta ainakin on lisännyt, on vinssi. Vinssillä olen saanut koneen pelastettua kaatumiselta, jumeilta ja muista pulatilanteista varsin mainiosti. Mäkikin nouse takaperin ihan eri malliin kun hiukan vinssillä avittaa ;) Jopa semmoinen 45-50 asteen mäki :)

Mun mielestäni tässä kannattaa melko surutta ajella sitä mäkeä alhaalta päin, kuten aiemminkin neuvottu. Otat puhtaaksi alempaa minkä saat ja sitten vauhdilla ylös. Kun jonkin matkaa on päässyt, niin sitten taas sieltä kauhalla alastullessa tietä puhtaaksi.. siitä se sitten lähtee.

Ja yksi asia, mikä kannattaa harjoitella, on koneen sivuttaissuuntainen siirtäminen kauhan ja runko-ohjauksen avulla. Pelastaa joskus siitä kuopan reunalta :)
 

Lumikasa

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.2.2011
2
0
1
Espoo
Kiitos kaikille erittäin hyvistä vinkeistä ja onnitteluista! Laitan kuvaakin vielä pienellä viiveellä tulemaan. Jätin illalla koneen alas ja ohjeiden mukaan kaikki sujui mukavasti, pitää vielä miettiä niitä lisää ajan kanssa. Yllättävän herkkää hommaa toi ajaminen ja kauhan käyttö on ettei mene riuhtomiseksi. Pari kertaa sammui kun vaistomaisesti painoi lisää pedaalia kun meno hidastui, sitten kun keskittyi ajamaan ns. pintapedaalilla ja nosti vivusta moottorin peruskierroksia niin meni mainiosti. Lähes aina yritin ajaa ilman luistonestoa, jolloin ketjut tosiaan rasittuvat vähemmän linkkuun käännettäessä. Jäinen mäki ei mennyt kuin luistonesto päällä, en tosin yrittänyt kovin vauhdikkaasti. Pihatiemme on aika kapea ja penkat korkeat, joten eniten aikaa menee kauhan tyhjennykseen ja koneen saamiseen suoraksi kapealla tiellä jotta uskaltaa nostaa ja kipata. Pitää varmaan tehdä tulevaisuudessa purku-aukkoja mahdollisuuksien mukaan.
Niin tai melkein kaikki sujui mukavasti: olin kiristänyt toisen ketjun sakkelinpultin huonosti joka aukesi aivan loppumetreillä ja ketju tipahti sinne rungon puolelle, mutta ei ehtinyt mennä onneksi jumiin. Sain uudestaan päälle ja hommat tehtyä, mutta myöhästyin töistä. Kyllä sitä ohjelmaa aina uusissa jutuissa tulee, vaikka kuinka olevinaan yrittää olla tarkkana. Pitää muistaa vaan pitää kone pystyssä, monesti vaarallisimmat tilanteet tulee vasta sitten kun luulee osaavansa. Jatketaan harjoituksia.

Mutta kyllä konevoima on hämmästyttävää.
 

repa

Moderaattori
13.3.2010
310
5
18
Ensimmäisestä viestistäsi ei käy ilmi, miten olet lumityöt ennen tehnyt ja miten pitkälti tuota tietä on. Itse ajauduin mönkijän ja Avantin kanssa samaan kapeaan ränniin ja purkuaukkojen tekoon/suunnitteluun (Lue lumilinkokeskustelu). Aikaa tahtoi tuhrautua kahden koneen kanssa tunaamiseen aika lailla ja päädyin lopulta ostamaan lumilingon. Isompaa kauhaakin mietin, kuten myös puskulevyäkin. Vielä ei ainakaan kaduta tuo ostos, eikä nuo vanhat lingot kovin arvokkaita Avantilta ostettuina tunnu olevan. Lumi lentää komeasti kaaressa noiden isojen penkkojen yli ja tulee kertavedolla siistiä. Myydään palstaltakin löytyy linko ja sen käyttökokemuksia.

Toki lisäinvestointi heti kalliin koneen jälkeen saattaa aiheuttaa keskustelua... Tosin, voisin vaikka lyödä hieman vetoa, että seuraavan puolen vuoden aikana katselet Avantin sivuilta työlaitevideoita ahkeraan ja selaat hinnastoa/nettikoneen tarjontaa ja pohdit:"Mitä tarvitsen seuraavaksi?" ;) Mistäkö näin luulen tapahtuvan? Arvaa.