• Tervetuloa AvantPlaneetan uudistetulle foorumille! Lue ja keskustele aiheesta lisää klikkaamalla tätä linkkiä.

Forum för dem som vill diskutera på svenska. Välkomna!

vallu

Jäsen
18.3.2018
42
0
6
Oulu
Så är det. Kollade på andra maskiner och 200 har en olik mittled jämförd med andra modeller. Det går inte att ha slangarna likadant, mitt igenom mittled. Har fått kvistar mellan slangarna när jag städade efter huggningsarbete. Gillar inte sådant, obehöriga föremål som fastnar mellan slangarna när man kör. Är inte risken stor att riva sönder nån slang förr eller senare? Dock hittade jag inte något sådant meddelad här på sajten.

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
3 925
14
38
Bobäck
Hade nog själv aldrig problem med kvistar på min 220. Har int hört heller att andra haft. 220 är förvånansvärt bra i terrängen!

vallu

Jäsen
18.3.2018
42
0
6
Oulu
Du som har haft olika maskiner, är de alla lika kinkiga att styra gafflar med? Med 220 måste man vara extra noga med joystik för att flytta tunga pallar smidigt. Halv millimeter i taget, annars hoppar lasset för fort och tvärt. Gäller speciellt när man vänder gaffeln, men också något när man lyfter eller sänker. Tunga pallar skulle kräva försiktiga rörelser som nästan är omöjliga med 220. Tycker inte att motoren går för fort, ger mindre än halva gasen men ändå. Hur är det här med andra modeller?

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
3 925
14
38
Bobäck
Det kan vara att de mindre här lite känsligare när de har mindre cylindrar. De större maskinerna har större cylindrar så rörelserna blir mjukare.

vallu

Jäsen
18.3.2018
42
0
6
Oulu
Så kan det faktiskt vara. Eller så är det bara att jag inte har lärt mig att köra än :?. Kommer du ihåg tiden med din 220?

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
3 925
14
38
Bobäck
vallu sanoi:
Så kan det faktiskt vara. Eller så är det bara att jag inte har lärt mig att köra än :?. Kommer du ihåg tiden med din 220?
Med glädje. Liten och smidig.Väldigt bra på att komma fram i terräng. Mycket kraft i förhållande till sin vikt. Efter 220 upplevde jag 420 som en besvikelse. Visst fick man teleskopbom och högrelyft höjd men motorn var för svag till vikten tycker jag.

Väntar med spänning när det dyker upp en "860" ;)

vallu

Jäsen
18.3.2018
42
0
6
Oulu
Har inte 520 samma motor? Den är ännu större så den måste kännas ännu svagare...eller hur? Och jag som tänkte om jag bytte till 500, möjligtvis till 520 eller 523. Vilka var de situationen du mest saknade starkare motor?

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
3 925
14
38
Bobäck
Har ingen erfarenhet av 520. Men den har ju annan hydraulik än 420 och 520 är en väldigt populär maskin så antagligen är den ett fungerande paket. I dagen läge skulle jag välja en starkare motor(om det är möjligt att få).Och med dubbelhastighets Poclinemotorer i hjulen så har man bådekraft när det behövs och hastighet till förflyttning.
Upplevde tex att när man körde skopan i sandhögen så tog orken lite slut.
Nu med 760 maskinen behöver man inte mera fundera på kraft, det finns tillräckligt... Men jo maskinen är ju stor och klumpig om man jämför med 220 maskinen. Samtidigt skall man komma ihåg att det inte går att jämföra maskinerna som så när de är i så olika prestanda klasser.

vallu

Jäsen
18.3.2018
42
0
6
Oulu
Nu har jag bestämt mig. 220 ska bytas till större. Jag håller med i att 220 är väldig bra i sin klass, men samtidigt är den klassen inte så bra för mig. Den är för lätt maskin för gaffelbruk. Utmärk för gräsklippning och ganska bra för snöröjning i trånga platser. Säkert kommer jag med att sakna den men behöver lite mer lyftkraft.

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
3 925
14
38
Bobäck
Ok, gäller ju alltid att hitta en lagom kompromiss. Man måst prioritera vilka egenskaper man behöver mest och om man kan ersätta andra egenskaper med andra maskiner. Jag som sagt klipper gräs med Rider x 2 och gör allt annat med Avanten.

Vilken storlek har du tänkt byta till?

vallu

Jäsen
18.3.2018
42
0
6
Oulu
Nappade på årets kampanj, så det blir en femhundring. Om nån vill ha en tekniskt sett felfri och välvårdad 220 så är det bara att höra av sig. Årsmodell 14. Annars går den till vår lokal återförsäljare. De har lovat att ta hand om maskinen så jag tänkte inte annonsera så mycket.

vallu

Jäsen
18.3.2018
42
0
6
Oulu
2 december, äntligen snö i Uleåborg. Så här sent i år. Egentligen skulle det inte ha snöat alls idag om man trodde på fmi.

vallu

Jäsen
18.3.2018
42
0
6
Oulu
Så där, nu finns det snö så det räcker. Ibland ska man skriva lite här också. Nuförtiden har jag varit nöjd med lyfkraften, den nya maskinen klarar allt som behövs. Däremot känns den lite svagare i hjul, jämfört med sin vikt. Dock har jag bara åkt i snön, så kan inte säja säkert. Inte än.
Snökedjorna var för korta, 220 hade ju mindre hjul. Var tvungen att förena tre av dem så jag fick två som var lite längre. Nu har jag kedjor bara fram och en extra i förrådet. Det får duga för resten av vintern, snart är det ju slut med snön ändå.

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
3 925
14
38
Bobäck
Snö finns det. Här i södra Finland har det nog smultit riktig bra bort. Har varit mycket slask och regn på sista tiden.

Skillnaden mellan 220 och 520 är nog stor. Kommer ihåg när jag bytte från 220->420. Största skillnaden fysiskt är nog lyft höjden och kapaciteten där. Men som du skrev. Det kommer en hel del vikt till men kraften i hjulen ökar inte på samma sätt.

Men visst är en större maskin alltid lättare att utföra arbetena med när man vet att den klarar mera.

vallu

Jäsen
18.3.2018
42
0
6
Oulu
Var det så att man kunde välja mellan olika hjulmotorer? Det gäller nog inte kampanj-modeller ändå, där är det tillverkaren som bestämmer vad kampanjen innehåller.

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
3 925
14
38
Bobäck
Till vissa maskiner kan man välja storleken på körmotorerna. Men inte till alla.